Svenne Rubins

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Svenne Rubins

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-03 11:02

Vill bara puffa lite för ett av sveriges förnämsta band, Svenne Rubins. Väldigt varierad musik och bra texter. Deras mest kända "Långa bollar på Bengt" tillhör dock inte deras bättre låtar. Annat är det med "Fly mig en wobbler, Holger", "Jag skall röntka dig Herr Ray, med vita handskar"... Det finns många fler.

Själv har jag dessutom haft nöjet att se dom live, en midsommarafton i Örebro.

Användarvisningsbild
Kakan
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 2003-10-26
Ort: Krylbo

Inläggav Kakan » 2003-11-03 15:59

Håller med om att det är ett bra band med en hel del udda låtar och egen stil. Jag tycker bäst om deras tidiga skivor där de friskt blandade musikstilar och på finuliga sätt gjorde härliga parodier på det mesta.

De senare utgåvorna, har tyvärr enligt mig, fastnat lite i samma musikstil.

Har sett dem live ett antal gånger, men det är några års sedan nu. En upplevelse var en spelning vid Hede Handel (Det Hede som ligger i Avesta kommun) där de stod på ett lastbilsflak och väldigt avslappnat framförde en hel del av den dåtida repertoaren med väldigt härliga mellansnack som kunde dra ut på tiden. Det gjorde inte det minsta eftersom publiken trivdes alldelse förträffligt.

Kul när Svenne talade om hur andra band brukar ställa upp kravallstaket framför scenen, själva hade de odlat brännässlor.

Två överföriskade grabbar hade en längre tid försökt påkalla uppmärksamheten från bandet för de ville höra "Johnny B Good". Efter ett tag så frågar Svenne bandet om den kan den låten, och hela gänget spelar de första takterna (hur tight som helst), sedan säger Svenne till grabbarna, "Nä den låten kan vi inte - vi kan bara våra egna låtar" och så körde de vidare med sin konsert igen - Jubel.

Vem kan ha missat guldlåtar som
- Vi möttes på folktanvården
- En omaka Kaffekopp
- Älgskog
- Vid köttbesiktningsbyrån
m fl
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
piazzolla
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2003-08-05

Inläggav piazzolla » 2003-11-03 23:46

Nä sluta, skojar ni?

hanis
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2003-06-29
Ort: Täby

Inläggav hanis » 2003-11-04 13:53

Helt under bart band!

Svennes fina gröna keps försvann för ett antal år sedan. Då blev det stora rubriker i kvällstidningarna när han bad att den som hade kepsen skulle skicka tillbaka den. Efter det så kom den på posten!

Bild

hanis
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2003-06-29
Ort: Täby

Inläggav hanis » 2003-11-04 13:55

Den som inte har någon Svenne Rubins skiva tycker jag ska köpa deras samlings album Greatest hittills (1997).

Bild

Erik

Ludde
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: Fagersta

Inläggav Ludde » 2003-11-04 23:24

Verkligt bra band.
Bara ett fel.
De har snott albumtiteln "Greatest Hittils" av Bröderna Slut.
Nå det kan vara förlåtligt, men jag måste ju passa på att göra lite reklam för Suras stoltheter.
Ludde


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster