Ars Nova

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Ars Nova

Inläggav soundbrigade » 2006-01-20 12:38

Min brorsa lånade en Switched on bach Lp för .... länge sen, men hans söner hade lyckats gravera lite ny spår i den varför han gav mig en LP med blandad amerikansk progressiv musik, bl a med en grupp som lät kul - Ars Nova.
Nu fick jag tag i lite spår av Ars Nova men upptäckte till min gränslösa förvåning att det var en japansk tjejgrupp som tagit sig namnet Ars Nova och gjorde tung synt/orgel-musik med klassiska teman. Lite som ELP (vilka varit en förebild for de japanska tjejerna).
Hur som helst jag är tämligen såld. Musiken kan vara kitchig och lite (inte så för den delen) klichéaktig men; ensam hemma, ratten på 9an (högkänsligt försteg) och Android Domina - KAIF!
Jag har iofs gett upp hoppet om att det nånsin mer kommer att produceras bra musik igen ("hiphop är för musiken vad Etch-a-sketch är för konsten") även om en och annan verkar ha missförstått ganska mycket och producerar musik med hjärnan. Trodde aldrig att jag skulle bli såld på Rammstein ...

Dagens tips Ars Nova - plattor att lyssna på Android Domina, Project Biogenesis, Lacrimaria m fl.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-01-20 22:34

Har LP-n Switched on bach. Enastående ljud, klar hitec-test-LP.

Köpte nyligen samma skiva som "CD" Telarc CD-80323, utgiven 1992, vilken besviiiikelse.
Ingen bas, komprimerad till smulor, helt ointressant.

Organisten Wendy Carlos har medverkat till en fullkomlig totalflopp.
Man blir mycket, mycket ledsen. :cry:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-01-21 11:11

Varning alltså!

Blir lite ledsen när man pressar om LP till CD och missar kvalitetsbiten. Jämförde mina King Crimson CD och LP en gång i tiden - det var stor skillnad.

Jag har ingen vinylsvarv kvar men funderar på att uppfinna något till mina syskon som fortafrande har högvis med LP. Ett rördrivet RIAA-steg och ett bra program för PC ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-01-21 11:22

Skulle tillagt - Ars Nova kan nog vara något att blåsa rent katoderna med med. Mycket dynamik - som Carlos Bach men vildare,
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster