Berwaldhallen - vilken plats?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Var?

Parkett
4
44%
Annorstädes
5
56%

Antal röster : 9

Användarvisningsbild
E

Berwaldhallen - vilken plats?

Inläggav E » 2006-03-09 16:28

Svante skrev:1:a raden fond, brukar de som vet säga. Jag tror jag håller med. Om det ska låta bra.

Svante! Eller någon.

Gäller samma sak för en jazzkonsert?

Är det dumt att sitta på parkettens 3:e rad om man vill ha bästa ljud (har
ej bokat än)? :?: Kanske är det lite väl starkt där också? :?

Tacksam för hjälp! Lite brådis...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-09 16:44

Jag tycker att uplevelsen är så mycket mer än bra ljud! Det måste inte ens vara bra ljud för att bli njutbart!

Själv sitter jag helst på parkett, långt fram, så att jag kan studera musikerna. Jag gillar att se hur de bär sig åt, allt blir så mycket intressantare då.

Är det endast för ett intressant musikstyckes skull, lyssnar jag hellre hemma. Faktiskt! Men, som sagt, det är så mycket annat som tillkommer på konsert. Det är festligt och fint. Man kan känna förväntan i luften. Det kan bli en samhörighet med solister när de kommunicerar med publiken, etc.

I jazzfallet föredrar jag ställen av Fashings typ, inte konserthall, även om man mycket väl kan njuta oerhört av giganter som t.ex. EST eller Chick Corea även i en stor opersonlig hall.

Inte mycket stöd från mig alltså, tyvärr, E!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-09 17:24

Okej, Per! Kanske spelar det mindre roll ljudmässigt var man sitter i en så
här pass fin lokal. Bara det inte blir för starkt på tredje så! Men jag kan
väl inte tänka mig det egentligen...

Är ju mest van vid hörselskadligt skräpljud så det blir nog bra det här. :)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-09 17:37

Jag tycker att priset är en ganska bra indikator på platskvalitet i Berwaldhallen, möjligen är det överpris på just parkett och underpris på sidorna (men där blir man sned i nacken i stället).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-09 18:01

Tack Svante!

- 1:a raden fond är alltså bäst även vid en mindre jazzkonsert (ej storband)?

Sned i nacken vill man ju inte bli.

- Om det ändå blir parkett - är det bättre längre bak? (Samma pris.)

Mvh E*

PS. Vad brukar Elak-studenter göra vid sitt besök där?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-09 18:17

Jazz ska nog i Berwaldhallen avnjutas på parkett och då ganska nära. Sitter man för långt ifrån så får man tyvärr ganska fula reflexer från väggarna. Däremot sitter man bäst på första radens fond när man lyssnar på klassiskmusik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-09 18:19

E skrev:Tack Svante!

- 1:a raden fond är alltså bäst även vid en mindre jazzkonsert (ej storband)?

Sned i nacken vill man ju inte bli.

- Om det ändå blir parkett - är det bättre längre bak? (Samma pris.)

Mvh E*

PS. Vad brukar Elak-studenter göra vid sitt besök där?

Ja och ja.

Problemet med parkett, som jag har uppfattat det är att man sitter ganska lågt i förhållande till scenen, och instrumenten strålar sin högfrekvens ovanför huvudet, speciellt om man sitter långt fram. Ska man sitta på parkett tycker jag att sådär 2/3 bakåt är lagom.

Möjligen blir ljudet lite svagare på 1:a radens fond, och om det är helakustiskt och få instrument så, kanske... Men jag tror inte det.

Elakstudenter utbildas i hur akustisk musik låter, för att de ska ha ett ideal att bygga sina högtalare efter. Man behöver kalibrera sina öron med riktig musik om man ska kunna veta hur det "ska" låta, på riktigt. Det räcker inte med ett besök, utan det bör man göra så ofta man kan, men förhoppningsvis knuffar jag dem i den riktningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-09 20:35

Jag var där för första gången för en månad sedan, och anser att det lät bra på läktaren bakom musikerna! Detta var med Hillary Hahn plus full orkester iofs.. Bättre än typ alla andra ställen jag varit på iaf..

Dock är det roligare att se spelemännen, samt att luften säkerligen kan bli hemskt dålig däruppe..

/J
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-10 00:03

Slartibartfast
Jag var där för första gången för en månad sedan, och anser att det lät bra på läktaren bakom musikerna! Detta var med Hillary Hahn plus full orkester

Jasså var det du som satt där. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-10 00:31

Tack så mycket för era svar!

Nagrania, du tror alltså inte att det här som Svante säger kan vara ett
problem vid en liten jazzkonsert?

Svante skrev:Problemet med parkett, som jag har uppfattat det är att man sitter ganska
lågt i förhållande till scenen, och instrumenten strålar sin högfrekvens
ovanför huvudet, speciellt om man sitter långt fram.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-10 00:41

Alltså, problem och problem. Det finns en skillnad, helt klart men det hindrar inte att man kan njuta av musiken ens bakom scenen. Där är det dessutom rätt kul att sitta för att man kan titta ner på orkestern och se vad de gör.

Men om det är bara ljudet som är viktigt sitter jag helst på första radens fond, i andra hand första radens sida, eller andra radens fond tror jag.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-10 00:53

Jag förstår, Svante, i synnerhet när det handlar om stråksektionen och vad
annat som sprider diskanten uppåt...

Men jag undrar om inte Nagrania kan ha en poäng i att man vill sitta
närmare vid en jazzkonsert? :?

Det är alltså...
Ticnet skrev:SAMI presenterar:
Alice Babs Evening -Jazz över gränserna

Titti Sjöblom & Lena Willemark sång
Jan Allan trumpet
Arne Domnérus altsaxofon
Karin Hammar trombon
Rune Gustafsson & Jan Schaffer gitarr
Elise Einarsdotter piano
Georg Riedel & Torbjörn Zetterberg bas
The Real Group

... och jag tror att det kan vara 3:e bänk på parkett bokad nu.

Mvh E*

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-03-10 01:08

Vill bara slänga in att de flesta musiker i radioorkestern nog anser att det är bäst ljud (bäst blandat med minst konstig klang) på andra radens bakre sida. Styrkemässigt är det väl så att man snabbt vänjer sig vid att lyssna om man sitter där uppe, något som ökar upplevelsen.
Hur det är med den hemska salens fula ekon beror så mycket på materialet att jag inte törs säga nå't om jazz...
Jag har hört pianokonsert på parketten där jag hört varje ton två ggr. I radioutsändningen lät det utmärkt. (!)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-10 01:24

Jo det är nog sant att de höga frekvenserna från stråkarna strålar snett uppåt. Men när man lyssnar på jazz då har man en flygel med locket öppet och de andra instrumenten som ex.v. blåsinstrument är det nog inte så stort problem med. Om det inte vore för den visuella upplevelsen så lyssnar jag hellre på en radioutsändning. Att man inte störs av reflexer i radio beror så klart på att man mickar med cardioidmikrofoner och stråkarna med kulor. Sedan får man ju också en härligt bred stereobild vid radiolyssning. Man kan säga att det blir bättre än verkligheten om än med sämre dynamik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-10 09:09

Nagrania skrev:Att man inte störs av reflexer i radio beror så klart på att man mickar med cardioidmikrofoner och stråkarna med kulor.

Hm, jag tror att huvudmikrofonparet i Berwaldhallen är kulor, men jag kan ha fel.

Nagrania skrev:Sedan får man ju också en härligt bred stereobild vid radiolyssning. Man kan säga att det blir bättre än verkligheten om än med sämre dynamik.

Håller absolut inte med. Jag har ännu inte hört en inspelning/radiosänding som överträffar liveljudet. Just "stereobilden" är ju faktiskt äkta surround på plats. I radio är den begränsad till utrymmet mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-10 09:09

E skrev:... och jag tror att det kan vara 3:e bänk på parkett bokad nu.

Mvh E*

Ah, vi ser fram emot en rapport!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-10 10:04

E skrev:[...] Lena Willemark sång
[...] Jan Schaffer gitarr
Elise Einarsdotter piano
Georg Riedel [...]
Mvh E*

Då spelar det väl mindre roll var du sitter! Lägg hifiöronen åt sidan för en kväll och ta fram musikörona! Du får säkert utmärkt trevligt.
... tycker jag!

Per

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-10 12:42

Hm, jag tror att huvudmikrofonparet i Berwaldhallen är kulor, men jag kan ha fel.

Jag har för mig att huvudmikrofonparet är två Neumann M149 tube med variabel karaktäristik och med tanke på hur tätt mikrofonerna sitter på sin stereopinne och långt ifrån orkestern så tror jag knappast att dom är helt kulakopplade. Huvudmikrofonerna ger knappast någon stereobredd utan det gör dom främre mikrofonerna nere på golvet. Du säger surround..... vad menas med surround? Är det dom där eländiga reflexerna eller vad. Det sitter f.ö. surroundmikrofoner bakom huvudparet och dom brukar vara två cardioider.
Håller absolut inte med. Jag har ännu inte hört en inspelning/radiosänding som överträffar liveljudet.

Nä nä du kanske inte har det men det beror nog också på vad man lyssnar med för högtalare hemma.
Musik ska inte avlyssnas med stativare utan det ska vara kraftfulla golvare och helst med subwoofer. Jag håller alltså inte med dig Svante. Jag brukar som regel först gå på konserten på Berwaldhallen sedan brukar jag spela in konserten hemma och lyssna på konserten igen. Ta t.ex. hornsektionen i en symfoniorkester och att man lyssnar live. I en live situation så kan man focusera öronen på en hel sektion vilket man inte kan när det är inspelat. Här tycker jag att hornsektionen ofta kan sticka ut vilket det aldrig gör när det är inspelat vilket jag tycker jag är vackrare. När orkestern spelar svagt då störs jag oerhört mycket av fläktbrus, hostningar och andra små ljud som sällan fångas lika mycket av mikrofonerna eftersom dom tappar känsligheten väldigt snabbt och då speciellt om dom är kulor. Jag hörde i söndags på radio två konserter skrivna för brass. Det var en svensk inspelning med radiosymfonikernas brassband och en med ett ryskt brassband. Två helt olika inspelningar där den svenska inspelningen hade en större andel ljud från huvudmikrofonparet. På den ryska inspelningen kunde man höra knattret från hornen vilket knappast kan höras lika bra live om man nu inte sitter precis framför på podiet. Det här var ju ortoligt sugestivt på ett sätt som jag knappast kan tänka mig i en live situation. Till sist vill jag påpeka det att när man sitter i en livesituation så kommer man inte heller att träffas optimalt av de höga frekvenserna så den bästa platsen bör nog vara något bakom dirigenten alltså på mikrofonplats. 8)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-03-10 14:55

Nagrania skrev:Jag har för mig att huvudmikrofonparet är två Neumann M149 tube med variabel karaktäristik och med tanke på hur tätt mikrofonerna sitter på sin stereopinne och långt ifrån orkestern så tror jag knappast att dom är helt kulakopplade.

Det var nått år sedan jag var i Berwaldhallen, men då satt det ett par Neumann TLM 50 som huvudpar. TLM 50är fast rundtagande, med ett 12mm membran monterat i en kula av plexi. Men dom kan ju ha bytt sen jag var där sist...

Mickuppställningen SRs tekniker använder i BWH är lite speciell eftersom man mickar nästa allt och sedan delayar källorna i sin mixer (ett heldigitalt Stagetec Cantus med ett antal reglar) och bygger sedan ihop dom separata ljuden - Inga audiofilinspelningar där inte...(Vet tyvärr lite för lite om grunderna till deras mikrofonuppställningsmodell för att kunna fördjupa mej i ett resonemang kring den... :( - men jag utgår ifrån att det beror på den svårkontrollerade akustiken i Berwaldhallen?!)

/ptr

ps : Jag har bara suttit på parkett på symfonikonserter i BWH så jag har ingen aning om hur salen låter annat än från 14-15 rad mitt i och där är det fullt acceptabelt...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-10 15:30

Kan tänkas att det är ett par TLM 50 dom är ju ganska snarlika i utseendet. I så fall är det så att med det stora avståndet fram till orkestern så bör det bli en ganska smal stereobild som man då får bredda med minst ett mikrofonpar nere på scenen. Det här med att deleya mickarna i förhållande till huvudparet är numera det gängse sättet när man spelar in en symfoniorkester och jag ser väl inget fel med detta. Man kan ju säga att det motsvarar den fördröjningen av högtalar elementen som kan göras vid elektroniskdelning.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-10 22:30

Nagrania skrev:Slartibartfast
Jag var där för första gången för en månad sedan, och anser att det lät bra på läktaren bakom musikerna! Detta var med Hillary Hahn plus full orkester

Jasså var det du som satt där. :)

Satt du ocksa daer?

/J
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-10 23:02

Nä men på första radens fond och jag såg henne framifrån. Det var härligt att höra henne spela The Lark Ascending.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-12 21:30

Jo, nu har jag från säker källa fått verifierat att huvudmikrofonparet är ett par Neumann, modell TLM 50, och de är rundtagande.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-03-13 00:34

Om jag får vara lite elak så kan man ladda ned flerkanalsinspelad musik med radioorkestern från http://www.sr.se/multikanal/english/e_index.stm - Det låter så där riktigt illa så att man bara måste undra varför...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-15 18:22

Jag blir riktigt avundsjuk på er som hörde min favoritviolinist Hillary Hahn i Berwaldhallen nu sist. Jag var i fjällen. Men jag hörde henne i Konserthuset för ett par år sen.

Jag tycker inte Berwaldhallen är idealisk att lyssna på musik i. Ljudet är hårt på något sätt. Bäst låter det bakom orkestern.

Konserthuset är betydligt bättre för lyssnaren, numera, sen akustiken setts över. Varm, intim klang. Första raden bäst. Trivs utomordentligt bra där. Känns nästan som hemma.

Berwaldhallen ska ju byggas om, men jag vet inte om man kommer att göra något därinne, åt själva hallen. Framför allt ska det bli bättre ytor runtom, nu är det ju olidligt trångt i pauserna.

Återgå till Musikstugan