Luciano Pavarotti

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Gillar du Pavarotti? (syftar på hans sjung)

Ja
14
50%
Nej
14
50%

Antal röster : 28

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Luciano Pavarotti

Inläggav Flint » 2006-10-13 22:20

Gillar du Pavarotti som sångare?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-13 22:30

Tar mig friheten att svara på två olika frågor:

1) Gillar jag hur han lät förr i tiden: Ja

2) Gillar jag hur han lät de sista 15 aktiva åren: Nä, inte oreserverat.

Jag är lite känslig när tonen inte är exakt nog och när vibratot liksom får "täcka bristen". Så tycker jag ofta att opera upplevs. Själva motsatsen är något i stil med när Sumi Jo sjunger Nattens Drottning ur Trollflöjten - klockrent och med mycket lite vibrato.

Pavarotti var bra i början av sin karriär, om än en aning för liberal med tonsäkerheten för min smak. Han hade en mycket fin röst och ett mycket bra omfång och uttryck. men vad vet jag. Någon stor operakännare är jag inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 22:51

Morgan skrev:Jag är lite känslig när tonen inte är exakt nog och när vibratot liksom får "täcka bristen". Så tycker jag ofta att opera upplevs.

Då är vi två omet'. Jag har försökt i flera år att lyssna på opera men inte lyckats, bl.a. av den anledning du nämner. Så kom jag över Wagners Lohengrin i en Deutsche Grammophoninspelning på nätet och nu börjar det släppa. På den skivan är dock icke Pavarotti med. Tack nätet förresten, skicka faktura.

Bild

/
Senast redigerad av Flint 2006-10-14 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-14 09:33

Flint skrev:Då är vi två omet'.

Tre. Fast jag har dessutom svårt för själva sångtekniken. Det enorma (i mina öron okänsliga) vibratot och den grodliknande tonbildningen långt bak i halsen. Jag tycker nog f.ö. att Pavarotti är en av de bättre i detta avseende.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-10-14 15:34

Om ni har ett antal hundralappar över kan jag varmt rekommendera Händels opera Giulio Cesare på DVD i en upptagning från Glyndebourne. Utgiven av Opus Arte. Fenomenalt DTS-ljud, men framför allt ett sensationellt framförande på alla sätt. Jag hade först lite motstånd och tänkte att hur kul kan en barockopera vara...över tre timmar dessutom. Jag satt klistrad och skrattade gott vid flera tillfällen. det är lite Bollywood över många av scenerna. Underbart!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 18:21

Håller med Morgan i väldigt hög grad, även om jag inte håller Pavarotti som en av de bästa ens om man ser uteslutande på hans storhetstid för länge sedan.

Favoriter i klassen "bäst av de bästa" är Gilli och Caruso. Men det var ju för mycket länge sedan i båda fallen...

Om man tittar på lite modernare gubbar (fast ändå halvgamla) så måste jag hålla BÅDA tenorkollegorna Carreras och Domingo högre än Pavarotti (Carreras hade en intressant karaktärsförändring i samband med sjukdomen för övrigt. Bra både före och efter - men på rätt så olika sätt).

Som bäst genom tiderna håller jag dock Gilli! Han var för övrigt en utmärkt "vanlig sångare" dessutom.

Vh, iö

- - - - -

PS. Tycker för övrigt att det är trist att följa "utvecklingen" av tenorers tonbildning genom 1900-talet. Det är som om varje generation tenorer försökt att ta fasta på och utveckla det sämsta från varje tidigare generation. :? Alltför många av dagens tenorer låter som en parodi av "hur en tenor sjunger", och utan att reflektera över det själv.

Tror eventuellt att det skulle vara för om de dels fick veta att det faktiskt finns flera ideal än bara ett (just det är är "mode just nu"), och att de dessutom fick chansen att specialstudera hur de själva låter, genom att lyssna på inspeningar av sig själva, och jämföra med andra från hela den tiden som man kunna spela in musik. Koncentrerad kritiskt jämförande lyssing på det alltså.

Kanske är det ett av den moderna tenortonbildningens största tillkortakommande - att man som lyssnare måste "lyssna in sig" en längre tid för att höra igenom det parodiska / kunna glömma bort hur illa de tonbildar.

Det blir en sorts moment 22. Man måste vänja sig vid det för att inte höra hur onaturlig tonbildningen är, och det måste man göra INNAN kan står ut med att lyssna på operatenorer! Innan man står ut med det, så är oddsen dåliga att man står ut med att lyssna in sig. Man uppfattar det ju bara som tramsigt och parodiskt (vilket man möjligen med viss rätt kan säga att det är).

Knepet är att lyssna på gamla inspelningar dock, främst från före 1940. Då var det vanligare att man sjöng på ett mera tillgängligt och enligt min uppfattning bättre sätt.

PPS. Det som gör den moderna tonbildningen till mest underlig är att ljudtrycket aldrig har varit mindre viktigt på operascenerna än det är idag (en lite svagare med vackrare röst kan faktiskt få hjälp idag, vilket var omöjligt för 100 år sedan#). Ändå har tonbildningsidealen ständigt förskjutits mot allt mera ljudtrycksorienterade tekniker.

#Då gick svagsång bara att lösa genom att orkestern fick anpassa sig och spela lite svagare - vilket för övrigt var en mycket bra idé! Det är ju något som orkesterna måste lära sig ändå för att passa olika lokaler.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-14 18:42

T.om Messiah Marcolin framstår ju som sjönsjungande jämfört med Pavarotti..

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-10-16 13:25

Gilli, vem är det? Jag antar att du menar Gigli, Benjamino.
Har man hört Pavarotti i Turandot med Mehta inser man att han trots allt är en stor sångare. Dock har det mellan Gigli/Caruso och Pavarotti funnits en mängd superba tenorer. Vad sägs om Jussi Björling, Giuseppe Di Stefano, Placido Domingo, Nicolai Gedda, Wolfgang Windgassen, Helge Brilioth och många fler.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-16 13:49

Jag som operanovis uppskattar Pavarotti för pondusen och oansträngdheten i rösten. Det känns som om det finns plats för dynamik och frasering när man har lite att ta av. Sedan tycker jag att det tidiga materialet låter mer alert än sentida. Ingenting kan vara för evigt, och det är tur att det finns hifi att avnjuta även gammalt material.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-16 18:40

Min absoluta tenorfavorit är Jussi Björling. Han anser jag vara den störste lyriske tenoren. Men det är ju en smaksak.

Pavarotti är ju sammantaget en mycket stor tenor, men man måste ju komma ihåg att hans storhetstid var under 70-talet. Dock har han gjort mycket för att öka intresset för Opera under 90-talet och framåt.

Många har nog börjat sitt operaintresse med en samlingsplatta med Pavarotti.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-16 18:44

En av de allra största manliga Wagnersångarna kommer ju också från Sverige. Jag tänker på Gösta Winhberg som gick ur tiden för några år sedan. För att vara ett litet land så har vi haft många sångare i absoluta toppen.

Mvh

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-20 07:25

Jag har lite svårt för en del tenorer jag med. Pavarotti har definitivt sin storhetstid bakom sig. Men jag njuter av gamla Jussi-inspelningar.

Återgå till Musikstugan