Album utrotningshotade?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Album utrotningshotade?

Inläggav Grahnbarr » 2007-02-28 10:20

Lyssnade på senaste avsnittet av Radio Bam, ett radioprogram med Bam Margera från bl.a. Jackass. Jimmy Pop från Bloodhound gang och Jess Margera från CKY var med och dom hade en teori om att singlar kommer bli mer vanliga. Att band kommer släppa nån singel i månaden på t.ex. Itunes eller liknande istället för att stressa i några månader i en studio.

Jag kan nog hålla med, folk laddar oftast bara ner en låt inte ett helt album om det inte är nån favorit artist. Kanske kan bli bättre kvalité på låtarna oxå om banden inte behöver stressa så för att få klart ett album och dom kan turnera mer om dom skulle vilja.
Vad tror ni?
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-28 11:46

Menar du bättre teknisk eller musikalisk kvalité?

/ B

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2007-02-28 11:50

Musikalisk, tänker på alla intervjuer me band efter dom spelat in och dom säger att dom sitter i studion dag som natt och spelar in och hur jobbigt det är m.m.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-28 12:31

Funderar ........ skulle det vara jobbigare för dagens artister att göra bra musik än gårdagens???
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-28 13:04

Jag har å andra sidan hört att singlar inte är lönsamt längre, utan man släpper dem för nedladdning istället.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Lust

Re: Album utrotningshotade?

Inläggav Lust » 2007-02-28 13:34

Grahnbarr skrev:Jag kan nog hålla med, folk laddar oftast bara ner en låt inte ett helt album om det inte är nån favorit artist. Kanske kan bli bättre kvalité på låtarna oxå om banden inte behöver stressa så för att få klart ett album och dom kan turnera mer om dom skulle vilja.
Vad tror ni?

Låter som ett rimligt scenario när det gäller "hitlåtar".

Tror att tänket passar bra för de som konsumerar musik likt snabbmat. Och de är i klar majoritet.

Själv anser jag att albumet är skapelsen och singeln på sin höjd "löpsedeln" när det gäller artister/band jag verkligen gillar. Men så brukar de sällan hamna på listorna heller...

Bara att inse att man är en stofil och låta utvecklingen ha sin gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-28 14:17

Men det kanske mest är dussinartister som skulle satsa på nedladdningsbara singlar. Grupper med tyngd och kvalitet som U2, PinkFloyd och slikt skulle nog aldrig nedlåta sig till att prutta ut lite musik då och då.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-28 15:02

soundbrigade skrev:Men det kanske mest är dussinartister som skulle satsa på nedladdningsbara singlar. Grupper med tyngd och kvalitet som U2, PinkFloyd och slikt skulle nog aldrig nedlåta sig till att prutta ut lite musik då och då.

Word.

"Crazy Frogs senaste konceptalbum recenseras idag i GP...." :mrgreen:

Hoppas däremot att EP'n får ett uppsving! Detta charmiga format borde användas oftare :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-28 15:06

phloam skrev:Hoppas däremot att EP'n får ett uppsving! Detta charmiga format borde användas oftare :)

Maxisingel?

Otroligt att det en gång (?) dök upp en Absolut 100% Greatest Hits från TV-reklam ( :x )

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-28 15:27

phloam skrev:Hoppas däremot att EP'n får ett uppsving! Detta charmiga format borde användas oftare :)
Tycker den fått det - många band ger ut 3-5 låtar på en CD nuförtiden.

Björk, Trent Reznor, Tori Amos är andra "album"-artister som nog kommer att fortsätta att försöka säga saker som tar litet längre tid än tre minuter att formulera.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2007-02-28 16:42

Tror också att dom artister använder album som ett koncept mer än en samling låtar kommer fortsätta med det. Men "radiomusik" tror jag inte kommer ges ut i samma utsträkning som förr.
Inom klubbmusiken så ges ju nästan allt ut på singlar t.ex.

Tror det kan bli bra om artisterna inte går in för att "Nu måste vi göra 12 låtar så vi får ihop till ett album" utan istället "Jag har en bra låt, vi spelar in den"

CD-singlarna är ju (nästan) döda, så jag pratar i första hand om Mp3-singlar.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-01 11:45

Tror det kan bli bra om artisterna inte går in för att "Nu måste vi göra 12 låtar så vi får ihop till ett album" utan istället "Jag har en bra låt, vi spelar in den"

Där håller jag med. Längden på LP resp. CD är ju bara en rent teknisk begränsning. Med nedladdning kan man ju tänka sej i stort sett vilken längd som helst på "verket".

JohanR

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-01 12:06

Fast undrar om Vikingarna eller Britney Spears eller Oasis skulle släppa ett 87-minutersstycke.... :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-01 13:54

soundbrigade skrev:Fast undrar om Vikingarna eller Britney Spears eller Oasis skulle släppa ett 87-minutersstycke.... :?

Knappast. Dom har ju efter alla år ännu inte kommit upp till den mängden godtagbart material....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-01 14:57

Bill50x skrev:
soundbrigade skrev:Fast undrar om Vikingarna eller Britney Spears eller Oasis skulle släppa ett 87-minutersstycke.... :?

Knappast. Dom har ju efter alla år ännu inte kommit upp till den mängden godtagbart material....

/ B

Påstår du verkligen att Oasis inte fått ihop en massa bra låtar? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-01 15:09

subjektivisten skrev:Påstår du verkligen att Oasis inte fått ihop en massa bra låtar? 8O

Mitt inlägg handlarde om att de flesta av dagens artister knappast ger ut konceptalbum som Pink Floyd, Moody Blues, Yes, King Crimson, Peter Gabriel, Kate Bush, Roger Waters eller DDT - typ.

Jag tycker inte Oasis är bra och undrar om de skulle kunna få ihop ett trippelalbum bra låtar (koncept).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-01 20:33

subjektivisten skrev:Påstår du verkligen att Oasis inte fått ihop en massa bra låtar? 8O

Några bra låtar har dom gjort. Men inte fyller dom en hel CD med dom....

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-01 20:54

Fan Bill du är hård idag - dissar Oasis och A-ha samma dag :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-02 00:17

Ja, jag ska väl inte ta upp eran ålder och den vanliga inskränktheten då... :wink:
Som sagt, dom två första Oasis skivorna är proppfyllda med klassiker. Ljudet är kasst, men musiken är kanon.

Sedan finns det fullt med artister idag som gör konceptalbum, om nu det är någon form av kvalitetsstämpel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-02 00:43

subjektivisten skrev:Ja, jag ska väl inte ta upp eran ålder och den vanliga inskränktheten då... :wink:

Och när jag dissar Oasis vad ska jag säga om din ålder då? ;)

Jag tror ändå inte att vi kommer sluta se album i affärerna*. Det är lite som LP/CD grejen liksom..

[slrt]

*Inte än på ett bra tag iaf. Inte med den dåliga datorspridningen och dagens låga överföringshastigheter!
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-02 03:20

TCM skrev:Fan Bill du är hård idag - dissar Oasis och A-ha samma dag :D

Hehe - vissa dagar orkar jag inte smöra utan säger som det är... 8)

/ B

Återgå till Musikstugan