Moderator: Redaktörer
rexq skrev:Inte en enda, har ingen spelare som klarar sådana format heller.
Ja.Nils skrev:har det hänt att på en CD/SACD hybrid så komprimerar dom dynamiken på CD-lagret lite mer än nödvändigt...
Inte omöjligt....bara för att dom som har SACD-spelare ska känna att dom får nåt mervärde?
Svårt att veta. Kan helt enkelt vara att man tar CD-mastringen, vilken nästan uteslutande är komprimerad "mer än nödvändigt"....och spela på att SACD är överlägset?
Pinnick skrev:wayfarer, vad tycker du om ljudet på deadwing dvd-a jämfört med cd?
mvh
viktor skrev:SACD - ca 500
DVD-Audio - tja 35 kanske
viktor skrev:Hur många SACD som gjorts? Mellan 4000 - 5000 och det släpps nya varje månad. Kolla på sa-cd.net
Vad baserar du det på? Det är inte så ofta man kan jämföra samma mastring på SACD och DVD-A.KVA skrev:Jag tycker SACD ljudet är mer naturtroget än från DVD-Audio.
Inget. Tvärtom - det är olika mixar.Nagrania skrev:Almen! Vad är det som säger att det inte är olika mixningar.
Javisst, det var ju liksom min poäng. Fast DVD-A är ju också en "ommixning", eller man kanske skall säga "omtolkning".Jag tycker att om det är mera brus på DVD-A versionen så talar det för att men gjort ett försök till ommixning till SACD versionen.
Japp, underbart album. Quad-mixen på DVD-A går inte att köpa, endast laddas ned. Den har förmodligen tillhandahållits av Alan Parsons själv - han blev tydligen litet sur när han inte tillfrågades när en surroundutgåva skulle tas fram.Tyvärr har jag bara förutom vinylen från 73 också CD och SACD verisonen. Jag har inte lyckats köpa DVD-A versionen. Men vad gör det för det är ju i vilket fall som helst bra musik.
DVD-A är ju också en "ommixning", eller man kanske skall säga "omtolkning".
Eh, jo. Men det är ju en fortfarande en tolkning. SACD-utgåvan är ju inte gjord med utgångspunkt från quad-mixen, utan från tvåkanalarn (den lutar mycket mer åt tvåkanalsmixen än vad quad-mixen gör). Eftersom bruset ligger i analogbandet så är det inte så mycket att göra. DVD-A-utgåvan är omvandlad direkt från analoga fyrspåriga quad-mastern.Nagrania skrev:Jag som trodde att DVD-A utgåvan är den ursprungliga 4.0 mixen från 73 eftersom den brusar.
JeLe skrev:Det håller jag med om! Alrdig förstått mig på det där med dvd menyer, varför finns de?
Vad baserar du det på? Det är inte så ofta man kan jämföra samma mastring på SACD och DVD-A.
OK. Om jag jämför DSOTM så är det just det där grumliga/beslöjade med SACD-versionen som jag tycker är sämre än DVD-A-versionen, så jag tycker nog tvärtom där. Men de är ju helt olika mixade, så jag vet inte om det är formatberoende eller ej.KVA skrev:DVD-Audio är oerhört imponerade i början. Men jag tröttnar efter en stunds lyssnande. Det gör jag inte med SACD. DVD-Audio må vara ett bättre ljudformat ur teknisk synpunkt än SACD. SACD låter mer naturtroget, det finns mer liv.
DVD-Audio är som en kristallklar skogstjärn medans SACD är som Svartälven, lite grumlig, därför att det finns liv i den. Skogstjärnen är så klar därför att där finns lite eller inget liv. Den är näringsfattig.
Detta är min subjektiva bedömning så långt.
Seek and ye shall find. Jag är inte så vass på nedladdning, men en kompis fixade det åt mig.Var kan man ladda ner Alan Parsons version?
Jag tror han laddade ned en iso-fil, sedan var det bara att bränna direkt på DVD. För att vara bootleg är det grymt ambitiöst.Koffe skrev:Almen skrev:Seek and ye shall find. Jag är inte så vass på nedladdning, men en kompis fixade det åt mig.Var kan man ladda ner Alan Parsons version?
Hur är de rippade? Flacar? Vilka bit-rates? Hur gjorde du för att spela upp dem? Spännande!
Apropå SACD och DVD-Audio. Är inte dessa format något som kommer att försvinna totalt pga ett icke kommersielt intresse??
viktor skrev:Ni är verkligen mer än lovligt konservativa - och konspiratoriskt lagda, vilket något poängterade ovanför. Det går ju faktiskt inte ens att ta er på allvar i ljudfrågor efter så inskränkta svar.
SACD - ca 500
DVD-Audio - tja 35 kanske
Nagrania skrev:... Vad mer kan de multinationella skivbolag mer önska sig förrutom större försäljningssiffror.
Almen skrev:SACD:
[...]
Gaucho, Steely Dan
Jag har nog aldrig köpt så mycket skivor som nu. Rippar till flac. CDn är i dag ett musikdistributionsformat - inte ett uppspelningsformat. Jag såg en siffra på att branschen i UK räknar med att 60% av alla skivor som säljs rippas på första spelningen. Sen snurrar musiken från hårddiskar, mp3-spelare och iPods. Format med DRM har alltså automatiskt exkluderat sig från 60% av den potentiella marknaden. Det vore hål i huvudet att med nuvarande läge för industrin att satsa på ett sånt format.Magnuz skrev:Koffe har rätt. Tyvärr. Jag gillar mina skivor som de fysiska föremål de är och tycker inte man får tillnärmelsevis samma känsla inför en ny mapp på hårddisken.
viktor skrev: Här är vinsterna med sacd också större eftersom bra klassiska inspelningar inte är så komprimerade som popskivor plägar vara.
viktor skrev:I mitt jobb anser jag mig ha en mission, och det är att sprida så mycket god musik som möjligt till det svenska folket.
perstromgren skrev:viktor skrev:I mitt jobb anser jag mig ha en mission, och det är att sprida så mycket god musik som möjligt till det svenska folket.
Ta chansen här, då!
Ge SACD-tvivlarna exempel på vad formatet kan göra. Ge dina egna favorit-SACD en puff!
viktor skrev:Men det säger ju inget eftersom jag, eller vi, inte vet vilka du hört och vad du funnit vara fel med dem. Det är så tröttsamt med dessa generaliserade yttranden.
Skärpning.
viktor skrev:Steely Dan: Gaucho.
Donovan: Storyteller.
Searchers: The Collection.
Miles Davis: Kind of Blue.
Spandau Ballet: True
Barber, Poulenc & Saint-Saëns: musik för orgel och orkester
Ondine.
Tchaikovsky: svit nr 3, Stravinsky: Féens kyss (divertimento)
Pentatone
Norwegian Heartland: musik av Grieg, Halvorsen, Tveitt mfl.
Simax
Vivaldi: La Stravaganza
Channel Classics
Shostakovich: symfonier 1 & 6
Pentatone
Pat Metheny: Imaginary Day
Neil Young: Harvest
Fleetwood Mac: Rumours
The Who: Tommy
Metallica: "the black album"
The Beatles: Love
David Crosby: If I could only remember my name
Donald Fagen: Morph the cat
Olika saker. Strindberg gav ut Mäster Olof i flera varianter: som pjäs och som prosastycke (och på vers?). Jag har inga problem med det, bara respektive utgåva är så korrekt som möjligt. Sedan är det min sak att avgöra vilken jag tycker om bäst, eller om jag tycker om allihop, fast på olika sätt.Lustigt att folk hetsar upp sig för att en förstärkare inte klarar av trasienter vid 122 db utan lite dist och klagar på man inte hör musiken som den skall, men har inga som helst problem att man klipper och klistar ihop en HELT annan mix.
Almen skrev:Tonartsändringen på ena halvan av Kind of Blue på alla utgåvor efter 1994, är den OK? Många med känsligt gehör, och som började lyssna på en utgåva innan dess (som mastrats från ett band som gick med fel hastighet vid inspelningen) störs av det.
Har inte vi haft den här diskussionen på dvdforum?
Nagrania skrev:Jag tycker inte att det är fel när man gör en renovering och en ny mix i stereo av filmen "Bron över floden kwai" från 1958. Filmen var ursprungligen inspelad i cinemascope med optiskt monoljud. Handlingen är den samma idag men med bättre bild och ljud. Ska man acceptera de första Beatles skivorn i stereo när dom från början var avsedda för mono? Svaret för mig är ja. Hade man då haft den tekniken som man har idag, då hade det säkert låtit annorlunda och bättre en det gör om dom gamla inspelningarna. Dom gamla färgfilmerna från 60-talet och tidigare som idag renoveras på grund av att färgerna försvunnit. Nu måste man återställa färgerna som man tror att dom tidigare varit och dessutom försöker man att skärpa upp bilden. Det måste vara okej att göra så men naturligtvis så måste det ske med ett visst omdömme. Här om dagen så hörde jag en DVD-video med någon live tung rockmusik(ursäkta men det är inte min musik) som var mixad i ett slags rörig 5.1. Jag tänkte då att det är nog så man upplever musiken om man själv var där. Det måste man ju ändå säga att musiken kommer att upplevas som väldigt stor om man mixar den på det viset. Jag tycker att det är upp till konstnären att bestämma hur det ska vara och vi som konsumenter kan ju alltid skita i att köpa skivan om det inte passar.
Nu tappade du mig på vägen. När har jag bråkat? Eller pratat om enormt högt ljud samt givit intrycket att jag skiter fullständigt i ljudet på skivan?subjektivisten skrev:Almen, sedan så förstår jag fortfarande inte hur man kan sitta och bråka över småfel som krävs speciella skivor, med enormt högt ljud, och tränade öron, och så skiter man fullständigt i ljudet på skivorna, som kan vara ändrade och förstörda hur som helst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster