Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Så säger män som börjar bli gamla.
Vee-Eight skrev:Men jag trodde att den som lyssnade på hiphop var antingen ung eller var ngn med en ålderskris.
Vee-Eight skrev:Isf bugar jag för komplimangen.Men jag trodde att den som lyssnade på hiphop var antingen ung eller var ngn med en ålderskris.
Ha, kollade just på det innan jag läste ditt inlägg. Jag tycker att han är rätt ok, men det stör mig nåt enormt att han hela tiden måste ta sig på snoppen. Märklig vana. Dessutom jättesvår att ignorera när man väl börjat störa sig på det.
Magnuz skrev:Det låter ungefär lika illa som när eminem gör det. Vad är det för perspektiv man ska få?
boyafraid skrev:Magnuz skrev:Det låter ungefär lika illa som när eminem gör det. Vad är det för perspektiv man ska få?
helst ska nog någon annan än du själv få möjlighet att avgöra det
boyafraid skrev:sen gillar jag iofs inte heller eminem något vidare,
boyafraid skrev:känns bara så jävla löjligt med gamla gubbkommentarer som "prata lite till musik ja hur svårt kan det vara"
i skrev:Begåvning kan man aldrig förklara (med ord).
Tror det var Louis Armstrong som sade ung att "måste jag förklara kan du aldrig förstå".
Vee-Eight skrev:i skrev:Begåvning kan man aldrig förklara (med ord).
Tror det var Louis Armstrong som sade ung att "måste jag förklara kan du aldrig förstå".
Det är i min mening en dålig undanflykt. Det finns åtskilliga spaltmeter bra text skrivet om allehanda genier, och därmed gjort dem ännu mer beundrade iom förståelse. Så varför är Eminem ett geni, för i mina ögon är han på sin höjd begåvad och kan leverera hitar. Men det allena räcker inte för att geniförklaras.
Förklara så gott ni kan utan att gubbstämpla; jag har åtskilliga år kvar.
i skrev:Vee-Eight skrev:i skrev:Begåvning kan man aldrig förklara (med ord).
Det är i min mening en dålig undanflykt. Det finns åtskilliga spaltmeter bra text skrivet om allehanda genier, och därmed gjort dem ännu mer beundrade iom förståelse. Så varför är Eminem ett geni, för i mina ögon är han på sin höjd begåvad och kan leverera hitar. Men det allena räcker inte för att geniförklaras.
Förklara så gott ni kan utan att gubbstämpla; jag har åtskilliga år kvar.
Jag anser nog rent generellt att texter om konstnärliga "genier", t ex målare, musiker som poeter, är tomma tunnor.
Kan det förklaras med ord finns ingen anledning att uttrycka det på annat sätt (för de som kan läsa). Hela vitsen med konst och musik är att det finns uttryck och innebörder som aldrig kan uttryckas i ord. (Poeter ej undantagna, de talar inte, de målar och sjunger med stavelser.)
Magnuz skrev:Ånä, till skillnad från eminem hyser jag ett visst mått av omtanke för min omgivning.
Magnuz skrev:Trots det tycker du att Vee-eight ska prova rappa för att inse att eminem är ett geni?
Magnuz skrev:Nejdå, det känns helrätt.
Vee-Eight skrev:i skrev:Jag anser nog rent generellt att texter om konstnärliga "genier", t ex målare, musiker som poeter, är tomma tunnor.
Kan det förklaras med ord finns ingen anledning att uttrycka det på annat sätt (för de som kan läsa). Hela vitsen med konst och musik är att det finns uttryck och innebörder som aldrig kan uttryckas i ord. (Poeter ej undantagna, de talar inte, de målar och sjunger med stavelser.)
Varför finns det då forskare inom konst? Konstvetenskapsakademier? Musikhögskola etc? Det går finemang att bryta ned och analysera konst i dess beståndsdelar.
...
i skrev:Vee-Eight skrev:i skrev:Jag anser nog rent generellt att texter om konstnärliga "genier", t ex målare, musiker som poeter, är tomma tunnor.
Varför finns det då forskare inom konst? Konstvetenskapsakademier? Musikhögskola etc? Det går finemang att bryta ned och analysera konst i dess beståndsdelar.
...
Det är det jag inte håller med dig om. De akademier och högskolar du syftar på har sin funktion i att de (i bästa fall) lär ut hantverket. Men man kan definitionsmässigt (menar jag) inte forska i konst eller förklara den. Man kan forska i konsthistoria, hantverket, påverkan på kulturen (sociologi) och metoderna, men aldrig i det som är konstens egentliga innehåll. Med innehåll menar jag det som utgör ett konstverks egentliga värde. Man använder konsten just för att uttrycka saker som inte går att uttrycka på annat sätt.
Men visst, det är många som tror att man kan analysera (bra) konst. Men de har fel.
Om man analyserar ett verk av Rembrandt, Gaugain eller Dalí så kan man komma fram till en massa om motiv, associationer hos konstnären, den samtida kulturen m m. Men det är inget av det som förklarar varför man tycker de verken är så mycket bättre än en massa andra verk av andra konstnärer som till synes har lika bra teknik, metoder och avsikter.
boyafraid skrev:Magnuz skrev:Trots det tycker du att Vee-eight ska prova rappa för att inse att eminem är ett geni?boyafraid skrev:ja, och? menar du att man måste älska ett geni?
boyafraid skrev:Magnuz skrev:Nejdå, det känns helrätt.
ja, av någon anledning känns ju just pinsamma gamla gubbkommentarer rätt klädsamma då de kommer från dig
Vee-Eight skrev:Vad är dessa "pinsamma gubbkommentarerna"? Varför är det viktigt att klassa andras inlägg sålunda? Är det månne en flykt från saklig argumentering?
Magnuz skrev:
Nej. Har jag sagt det? Jag menar bara i likhet med V8 att det kunde vara trevligt om någon ville precisera varför ni anser eminem är ett geni.
i skrev:Begåvning kan man aldrig förklara (med ord).
(Och nu bortser vi från huruvida jag skulle karakterisera honom som just "geni".)Vee-Eight skrev:Vadi ligger Eminems genialitet?
Är frågan för svår?
Vee-Eight skrev:Vadi ligger Eminems genialitet?
Är frågan för svår?
Almen skrev:Bara kul med en diskussion - jag tycker genibegreppet är intressant
'Vee-Eight skrev:Jag hade iof hoppats på en djupare analys än så, men lyfter ändå på hatten för visad ansträngning.
subjektivisten skrev:'Vee-Eight skrev:Jag hade iof hoppats på en djupare analys än så, men lyfter ändå på hatten för visad ansträngning.
Varför ska jag göra det? Helt meningslöst, du har redan bestämt dig. Som att snacka politik ju.
Vee-Eight skrev:Där har du totalt fel. Även om jag inte gillar hiphop generellt, så har det ju ingenting att göra med min vilja att veta mer om eminems genialitet. Den viljan är helt ärlig och är inte ett sätt att utrycka mer galla över musikgenren ifråga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster