Vinylens återkomst

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Vinylens återkomst

Inläggav TCM » 2007-04-17 15:01

Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.

Putting a New Spin on Vinyl Records

De pratar även om det på Slashdot

Return of the Vinyl Album
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Re: Vinylens återkomst

Inläggav Lust » 2007-04-17 15:07

TCM skrev:Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.

Varför gå omvägen via vinyl om man vill ha något på hårddisken?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-17 15:13

Lust skrev:
TCM skrev:Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.

Kanske

Audiophiles are drawn to records because there aren't any anti-piracy restrictions and people claim they just sound better than their digital counterparts.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 15:23

TCM skrev:
Lust skrev:

Kanske

Audiophiles are drawn to records because there aren't any anti-piracy restrictions and people claim they just sound better than their digital counterparts.

Jo,men audifiler uppskattar nog inte skivspelarna med USB.

Fler förslag? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 15:58

Nostalgi! Skivomslag!

Sen tror jag att även yngre generationer - kanske uppväxta med cd (fy fan vad tiden går..) enbart, upptäcker hur fantastiskt mysigt det är att spela vinyl, känslan i att hålla i en gammal eller sprillans ny vinylskiva... de kanske uppskattar känslan av något med inneboende värde mitt bland allt slit o släng. Analogt är som livet; icke-perfekt, föränderligt, organiskt, levande. Cd/mp3 är så sterilt i jämförelse.

Pendeln svänger! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 16:25

phloam skrev:Nostalgi! Skivomslag!

Sen tror jag att även yngre generationer - kanske uppväxta med cd (fy fan vad tiden går..) enbart, upptäcker hur fantastiskt mysigt det är att spela vinyl, känslan i att hålla i en gammal eller sprillans ny vinylskiva... de kanske uppskattar känslan av något med inneboende värde mitt bland allt slit o släng. Analogt är som livet; icke-perfekt, föränderligt, organiskt, levande. Cd/mp3 är så sterilt i jämförelse.

Pendeln svänger! :)

Det köper jag, men då har det inget med USB eller hårddisk att göra.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-04-17 16:28

Känns inte som kidsen med ipods som tankar olagligt från nätet kommer att köpa vinyl direkt. Fast det kanske är en ball grej som ger mycket sex på high school, vad vet jag.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-17 17:30

vinylen förvann aldrig, bara i vissa genrar. det har aldrig funnits så mycket vinyl som nu. dock kan jag tänka mej att kunskapen om hur man gör en bra låtande vinyl inte håller samma klass som för 20-30-40 år sedan. lite slappare kvalitetskontroll också.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 17:54

housemicke skrev:vinylen förvann aldrig, bara i vissa genrar. det har aldrig funnits så mycket vinyl som nu. dock kan jag tänka mej att kunskapen om hur man gör en bra låtande vinyl inte håller samma klass som för 20-30-40 år sedan. lite slappare kvalitetskontroll också.

Hur menar du?

Att det aldrig funnits fler LP-skivor i hemmen än nu eller att det säljs mer LP-skivor nu än någonsin?

Det måste vara det första, eller? Kanske ett tredje alternativ?

Jag var en rätt stor konsument, men har knappt köpt en vinyl sedan 80-talet.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-17 18:00

jag tror det säljs mer
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 18:06

housemicke skrev:jag tror det säljs mer

Det kan väl inte stämma...???

Måste kollas upp...

Hittade siffror från USA 2003 och då såldes det 746 miljoner CD:s och 1,5 miljoner LP:s.

Nu är det visserligen 2007 och man ska kanske titta globalt på det, men ändå...
Senast redigerad av Lust 2007-04-17 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 18:09

Jag tror mig minnas någon artikel som berättade att även vinylförsäljningen nu har börjat att vika neråt efter ett antal år av uppgång.

Någon som sett något mer om detta?

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-17 18:41

Ja vem vet... Vista användare får olika sorters obehagliga överraskningar då de försöker backa upp digitala media eller lyssna på backupper. Även i Sverige, fast det är lagligt att backa upp sina skivor.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 03:38

Lust skrev:

Måste kollas upp...

Hittade siffror från USA 2003 och då såldes det 746 miljoner CD:s och 1,5 miljoner LP:s.

RIAA's siffror stämmer inte för fem öre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 09:06

subjektivisten skrev:
Lust skrev:

Måste kollas upp...

RIAA's siffror stämmer inte för fem öre.

Har du siffrorna som stämmer kanske? Vore intressant om du kunde delge oss dom.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-18 10:28

I Slashdotartikeln skriver de (utan källa)

It seems that sales of new vinyl records are up about 10%; sales will approach a million this year (as against half a billion for CDs)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-18 10:41

Lust skrev:
TCM skrev:
Lust skrev:

Kanske

Jo,men audifiler uppskattar nog inte skivspelarna med USB.

Fler förslag? :wink:

Fan vad du är jobbig och ställer en massa frågor :wink:
Jag satt på jobbet och var på väg hem när jag såg det här och tänkte att jag skulle agera nyhetsförmedlare utan större analys :), så därför försvann jag ur diskussionen.

Jag har ingen koll på kvaliten på USB-skivspelare, men jag antar att det kan stämma det du säger (alltså att audiofiler inte uppskattar dom). Däremot så stämmer det ju att du slipper DRM och kopieringsskydd med LP-skivor. Dessutom så har det ju varit flera diskussioner (bland annat här) om skillnad i kvalitet CD/LP, mastringsdebatt etc. Det kanske har gjort att försäljningen har gått upp? Sen tycker jag i och för sig att de gjorde en ganska tunn analys i programmet - ökningen kan mycket väl breo på att det har blivit "inne"/coolt att spela LP-skivor. Är det då dessutom en generation som är uppväxt med att spela musik genom datorn kan jag tänka mig att de också vill lägga över LP-skivorna på hårddisken.

/Håkan (som inte har ägt en skivspelare på 15 år, men funderar på att skaffa en :D)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 11:01

Tack för att du förmedlade nyheten, TCM!

Blev kanske lite knasigt med mina frågor... Sorry för det. Hoppas det inte minskar din vilja att lägga in "nästa nyhet".

Intressant är det och klart du ska skaffa en svarv!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-18 11:11

Lust skrev:Tack för att du förmedlade nyheten, TCM!

Blev kanske lite knasigt med mina frågor... Sorry för det. Hoppas det inte minskar din vilja att lägga in "nästa nyhet".

Intressant är det och klart du ska skaffa en svarv!

Det är lugnt - så blir det när man skriver saker utan att läsa på först (jag får skylla mig själv lite) :D

Jag har ju några backar LP-skivor, så det vore kul med en "svarv". Den ligger dock inte högst på prioriteringslistan just nu - förstärkare och högtalare först.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-18 12:37

TCM skrev:Däremot så stämmer det ju att du slipper DRM och kopieringsskydd med LP-skivor.

Det låter som ett något krystat argument. Anledningen till att man slipper DRM och kopieringsskydd är väl att mediet är analogt, och det är ju en CD också, om aman "spelar in" från linjeutgången.

Eller menar man att DRM förstör ljudet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 12:49

Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-18 12:54

Lust skrev:Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.

Är den inte bara trasig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 13:46

perstromgren skrev:
Lust skrev:Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.

Är den inte bara trasig?

Nej, det är kopieringsskyddet som orsakar det lilla hacket 8 sekunder in på varje låt på den skivan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-18 13:51

Lust skrev:
perstromgren skrev:

Är den inte bara trasig?

Nej, det är kopieringsskyddet som orsakar det lilla hacket 8 sekunder in på varje låt på den skivan.

Är det så illa? Det skulle jag kalla trasig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 14:15

Det systemet fick en del kritik och det lär knappast användas längre. Det trista är att konsumenterna var försökskaniner...

Det skiljde en del på olika spelare också... Ska se om jag kan lokalisera plattan...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-04-18 16:33

Vinyltak på bilar försvann men vinylskivan lever kvar :)

JohanR

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-18 17:34

perstromgren skrev:

Är den inte bara trasig?

Trasig och trasig, det är inte ens en Red Book CD...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-18 17:39

Compact disc var inte så kompakt, Det går ej 2.5 på höjden av en Lp och tre till fyra enkel Lp på bredden av en Cd. Hur många Cd omslag skulle hamna på best album covers topp 100? Omslagskonstens bane! Inner texter och annan dokumentation måste man oftast ha förstoringsglas för att kunna läsa. Arkivbeständigheten är kass. Om man vill ha bra ljud knäppfritt ljud för en liten peng så rekomenderar jag Cd, men varför i herrans namn heter det compact? Mp3 är kompakt!

I bilen är Cd dock bra... men mp3 filer på mindre lagringsmedia bättre och mera kompakta.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-18 17:49

ahem.. kanske för att mp3 inte ens fann när cd-skivan lanserades...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-18 17:50

matereo skrev:Compact disc var inte så kompakt, Det går ej 2.5 på höjden av en Lp och tre till fyra enkel Lp på bredden av en Cd. Hur många Cd omslag skulle hamna på best album covers topp 100? Omslagskonstens bane! Inner texter och annan dokumentation måste man oftast ha förstoringsglas för att kunna läsa. Arkivbeständigheten är kass. Om man vill ha bra ljud knäppfritt ljud för en liten peng så rekomenderar jag Cd, men varför i herrans namn heter det compact? Mp3 är kompakt!

I bilen är Cd dock bra... men mp3 filer på mindre lagringsmedia bättre och mera kompakta.

Word. Hur kul är det att ta med sig en bunt cd-skivor med cases på en resa? Inte särskilt....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 17:57

Lust skrev:Har du siffrorna som stämmer kanske? Vore intressant om du kunde delge oss dom.

Nej, tyvärr inte för dom finns inte. Jag kan citera vad jag själv skrev om detta på ett annat forum:

Enligt denna artikeln så finns det 14 st pressningsställen i USA kvar (Riaa siffor är ju för USA endast). Det som är intressant är att denna fabrik sägs spotta ut mellan 20 000-40 000 vinyler per dag! Om dessa siffor stämmer, så bidrar ju endast detta stället, som förvisso är den största kvar i USA, med 6-12 miljoner vinyler per år. Sen har vi 13 till ställen.
Från artikeln:
But vinyl still accounts for a small percentage of total music sales. Last year 858,000 LPs were sold, compared with 553.4 million CDs, according to Nielsen SoundScan. While the 2006 figure was up slightly from 2005, the overall trend has been down from 1.5 million in 2000.

Ashworth believes the data is skewed, though, because a lot of vinyl is sold in mom-and-pop stores not reflected in the SoundScan numbers.

His company has managed to thrive by picking up business from competitors in a shrinking market. Today, he has only 13 competitors compared to several dozen before CDs took over in the '90s. Revenues hit $5 million in 2004 and grew to $7 million in 2005. Last year saw significant growth over 2005, Ashworth said.

http://www.foxnews.com/story/0,2933,253544,00.html

Eller så kan man ta och tänka lite logiskt. 14 ställen pressar vinyl ännu i USA. 900 000 vinyler pressades och såldes enligt RIAA. Det betyder 900 000/ 14 / 240 (arbetsdagar) = 268 st vinyler per dag och ställe. Detta inser vem som helt inte är lönsamt överhuvudtaget.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 19:44

Export kanske?

Tack för siffrorna!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-19 02:53

Lust skrev:Export kanske?

Tack för siffrorna!

Njet, inte speciellt troligt.

Återgå till Musikstugan