Jättebra, du har en första gravering, inte en andra

Det var det jag misstänkte redan från början.
Jag menade varken Skälva eller SJälva, jag menade naturligtvis Själva
Nåväl, man graverar först i ett lack. Från detta lack producerar man en fadermatris. Man pressar inte skivor från en fadermatris utan man gör modermatriser utifrån fadermatrisen och det är med modermatriserna som man sedan pressar LP-skivor om jag minns det hela rätt.
Man kanske pressar mellan 1 000 till 5 000 LP-skivor från en modermatris. Det är ju naturligtvis en modermatris för respektive skivsida d v s en för ovansidan och en för undersidan d v s sida 1 respektive sida 2
Om en modermatris går sönder eller av någon anledning slits mycket snabbare än den andra modermatrisen som tillhör den andra sidan av LP-skivan så byts den trasiga ut och då får man en ny bokstav på denna sida av LPn. Numret före bokstaven är graveringen och bokstaven efter är matrisen.
För att få fram nästa modermatris så behöver man inte gravera på nytt utan man kan använda samma fadermatris igen för att producera nästa modermatris. Jag minns inte hur många mödrar man kan få fram på en fader, men vid stora upplagor så måste man gravera på nytt.
Normalt är det så att första gravering och första matrisering har koden 1A. I ditt fall skulle det bli ZAL-7652-1A, men du har 1W och det indikerar inte första matrisering, men det kan mycket väl vara en sådan ändå eftersom det ibland händer att man inte är nöjd med de tidiga matriserna och därför gör nya och då blir de faktiskt första sålda LP-skivorna med en senare bokstav än A, t ex B eller kanske W. Som sagt en första gravering har du och det är normalt det mest intressanta. Men, om du ser någon LP med nummer ZAL-7652-1A så kan det vara läge att kolla in den.
MvH
Peter