röra sig kring:
CODY skrev:Mogwai - the Hawk is Howling. Vinyl
shifts skrev:Hade den förbeställd med avbokade. Efter en genomlyssing av en
nerladdning var jag glad. Dels var skivan mycket sämre än jag hoppats på,
men samtidigt lät den verkligen skit! Jag kan inte lyssna på den på annat än
väldigt låg volym, och även då plågar cymbaler och andra högfrekventa ljud
mina hörselgångar. Så nu vill jag gärna veta hur du upplever vinylen, känner
du igen dig i detta? Misstänker att den rip jag lyssnat på var från cd.
Mogwai är alltid Mogwai, även om inte skivan är klockren.
CODY skrev:Jag känner inte igen det alls. Jag kommer ihåg från en annan tråd att du skrev att cymballjudet var jobbigt. Så jag tänkte faktiskt på det när jag lyssnade. Det är ganska lite cymbaler ö h t tycker jag. Jag tror inte att det beror på skivspelaren. Jag har svårt att tro att det skulle var något som beror på om din rip var från CD eller vinyl. Måste bero på ripen (?).
Detta eftesom jag en vecka innan lyssnade på Husker Du, Songs and Stories som har ett mycket jobbigt cymbal/hihat ljud (vinyl). Det ligger som ett "pys" med sådant ljud över hela ljudbilden. Detta har jag observerat på andra skivspelare och på CD. Det måste var en mycket illa mixad skiva. Annars är låtarna oerhört starka och varje gång jag lyssnar på den blir jag ledsen för mixningen.
Tillbaka till Mogwai tycker jag att nya plattan är mer lik Come On Die Young och Young Team än t ex Zidane plattan och Mr Beast (de båda sistnämnda jämförelsevis mindre bra). Jag har lyssnat på den två gånger i sin helehet utan barn och annat i hasorna. Intryck:
Mycket bra.
Kanske skulle du också tycka det om du laddade ned en anna rip eller kopierade skivan?
shifts skrev:CODY skrev:Jag har svårt att tro att det skulle var något som beror på om din rip var från CD eller vinyl. Måste bero på ripen (?).
Det kändes inte som något tillkortakommande som hör mp3-formatet till,
men det är ju ingen omöjlighet. Det är nog mest speciellt andra låten,
Batcat, som jag led av.
FalloutBoy skrev:Jag har kollat lite på hur mycket låtarna klipper och det verkar vara väldigt olika mellan låtarna (iaf på den japanska versionen som jag har hemma).
Det känns som att det är olika mastering på vissa spår. De enda låtarna som klipper rejält är just den du nämner, samt femte spåret.
"Batcat" är ju första singeln från skivan så det är möjligt att de spåren är medvetet loudness-mastrade för att spelas i radio.
CODY skrev:shifts skrev:cymbaler och andra högfrekventa ljud [...plågar...]
mina hörselgångar.
Har nu lyssnat igen då jag satt och jobbade. Håller med om att Batcat har ett rätt genomträngande cymbal (eller hihat) ljud. Det är mest markerat i början, sedan börjar andra ljud ta överhanden.Detta är enda låten där detta fenomen finns. Skivan är bra. Du får lyssna mer på din ripp. Minns du inte hur svårt du hade för Mogwai innan du vande dig? Och hur du sedan inte kunde vara utan dem?
Fallout boy skrev"Batcat" är ju första singeln från skivan så det är möjligt att de spåren är medvetet loudness-mastrade för att spelas i radio.
Kanske kan stämma. Jag tittade på videon på youtube nyss och upplevde inte alls cymbalerna som påträngade. Anpassning?
Jag som alltid har tyckt att Mogwai var ett "ärligt" och lite DIY-aktigt band.