Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Vi hade en tråd om 80-tals musik förut.
Jag läste precis en artikel från Vanity Fair, ca 2001 i vilken Elvis Costello listar 500 favvoalbum. Citat:
"There is nothing to speak of from the 80s, the decade that music forgot, except for Robert Wyatt.
Ett par andra citat:
"If you want something from LA in the early 70s, I suggest you purchase Jackson Browne record; it will save you buying all those Eagles albums."
"If you look at C's (Costello), you won't find anything with my name on it. This is not false modesty. There are at least 500 records better that everything that I've made"
Själv vet jag för lite om 80-tals musik för att ha en åsikt. Men Costello skulle jag lista på min bäst-100 lista.
Max_Headroom skrev:Elvis Costello har gjort en bra låt, ett mästerverk (Veroncia). Resten av det jag har hört har varit helt oförarligt och inget märkvärdigt alls.
CODY skrev:Max_Headroom skrev:Elvis Costello har gjort en bra låt, ett mästerverk (Veroncia). Resten av det jag har hört har varit helt oförarligt och inget märkvärdigt alls.
Elvis har gjort I Want You, från Napoleon Dynamite. Det förlåter allt annat.
Jansson skrev:Tråden om 80-tals musik innehåller, till mestadels eller nästan allt när jag läser igenom den , det jag tycker var dålig musik från det decenniet.
Förlåt, förlåt, hata mig inte alla ni som bidrog, men så tycker jag.
Ledsen om nån tar illa upp....
PekkaJohansson skrev:Ja, faktiskt! Jag får skylla på trötthet efter dagens fysiska arbete i trädgården. Det var i alla fall uppmuntrande att läsa att Costello ändå verkar ha någon slags självinsikt.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Tråden om 80-tals musik innehåller, till mestadels eller nästan allt när jag läser igenom den , det jag tycker var dålig musik från det decenniet.
Förlåt, förlåt, hata mig inte alla ni som bidrog, men så tycker jag.
Ledsen om nån tar illa upp....
Det är helt lugnt att du inte förstår musiken. Men man måste inte kalla något dåligt för att man inte förstår den. Jag skulle inte kalla hip-hop dåligt bara för att jag själv inte hajar poängen... ok?
Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".
("Helden" är från inspelningen av albumet "Heroes".)
Max_Headroom skrev:Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".
Gillar du inte "Tonight"-albumet? Det tycker jag är bra, särskilt Loving The Alien. Maffig!
Jag gilalr ju låten Lets Dance också. Men jag var ju typ 12 år när den kom. Så jag tror det påverkar vad man växer upp med.
Max_Headroom skrev:Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".
Gillar du inte "Tonight"-albumet? Det tycker jag är bra, särskilt Loving The Alien. Maffig!
Jag gilalr ju låten Lets Dance också. Men jag var ju typ 12 år när den kom. Så jag tror det påverkar vad man växer upp med.
TCM skrev: Agree! Albumet heter väl Blood & Chocolate, där Elvis C. använde pseudonymen Napoleon Dynamite...?
matså skrev:Ja välkommen Jansson, men att Mercy street och Dont give up skulle vara det bästa Gabriel gjort solo, får stå för dig. Själv tycker jag att No self control, San jacinto och I hold the line, håller lite mera klass. Dock är det mycket hög klass på dina
Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".
CODY skrev:Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".
Jansson!
Vad sägs om Scary Monsters, då!
Utgiven 1980: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fwxq8aldhe
Annars tycker jag att ditt lördagsinlägg fick med mycket bra!
Mvh/Cody
CODY skrev:Hej Jansson!
Jag gillar allt på din lista förutom ETBTG och Lanois, som är OK. Steely Dan och Fagen är problematiska, men jag gillar dem.
Pixies är världsbäst. Jag hade önskat att New Order fick vara med lite. Jesus & the Mary Chain, Wedding Present etc etc. Smiths etc. The Fall etc.
Åttiotalet är underskattat!
Jansson skrev:Det var den här versionen med Wille Nelson och Sinead O´Connor som verkligen fick mig till fullo att inse vilken jäkla bra låt "don´t give up" är:
http://www.youtube.com/watch?v=kgy1VGA2BE8
Jag tycker nog att deras version t.o.m. överträffar originalet, vad tycker du?
CODY skrev:New Order är ett stort och viktigt ämne. Jag är närsynt.
För dig som JD-kille rekommenderar jag som första lyssning Ceremony, som delvis skrivits av Curtis. 7:an har "bronserat" omslag och ett "C" i relief. Snyggaste singeln någonsin? De lät rätt lika JD under de första singlarna. Everythings Gone Green är knasigt bra.
Köp en av de många samlingsskivorna, Substance, t ex. Eller varför inte den skiva min avatar föreställer! det finns en valhänt charm före det att NO började dansa med Blue Monday.
En skiva som som inte har fått det eftermäle den kanske förtjänar är Power Corruption & Lies; låtmaterialet och ljudet ligger mitemellan Det tidiga NO med JD-smak och det senare och dansanta NO. Enjoy.
När det gäller The Fall kan skivan Bend Sinister inte rekommenderas nog ofta och högljutt.
Kula att bli påmind om gammal musik!
Bill50x skrev:Jansson skrev:Det var den här versionen med Wille Nelson och Sinead O´Connor som verkligen fick mig till fullo att inse vilken jäkla bra låt "don´t give up" är:
http://www.youtube.com/watch?v=kgy1VGA2BE8
Jag tycker nog att deras version t.o.m. överträffar originalet, vad tycker du?
Ja, nästan så. Men har inte Sinead gjort den med någon annan, ja förutom PG då?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster