Att skriva och tala om musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Att skriva och tala om musik

Inläggav phloam » 2008-11-28 04:22

Lite inspirerad av "kassisk vs konstmusik"-tråden så tycker jag att det vore kul att diskutera hur och varför man kan/bör prata om och skriva om musik för att berika och tipsa andra.

Min grundinställning är att jag förr fick jättemånga bra tips och större insikt genom bra musikjournalisters arbete i tidningar som gamla (tyvärr nedlagda) Slitz, Pop, Melody Maker osv.

Jag kan tänka mig följande problemområden på ett ungefär:

- Individuell smak
- Personliga åsikter vs generella sanningar (Åh nej inte S-ordet nu igen)
- Historia och referenser

Jag vill att det INTE blir en massa onödigt definitiontjafs om vad som egentligen är subjektivt och objektivt osv (det räknar jag som avklarat i andra trådar).

Försök hålla en pragmatisk nivå, berätta om erfarenheter av bra journalistik eller bra kompissnack som inspiration till att allihop här skriver mer om musik man gillar, helt enkelt. Och lite om vad man tycker är svårt/jobbigt i detta.

En bra recension är för mig nästan poetisk eller skönlitterär, ett uttryck för vad lyssnaren känt och tänkt som informerar, påverkar, väcker nyfikenhet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-28 08:26

Jag tror nog att till viss del att det är "kraven på språklig skönhet" som gör att de flesta drar sig för att recensera musik...

Själv har jag bara gjort ett försök: Room Service

Får dock säga att det inte är snutit i en handvändning, det tar tid att lyssna med recensenthatt på, det är inget man gör på sitt musikminne direkt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-28 20:20

Nattlorden skrev:Jag tror nog att till viss del att det är "kraven på språklig skönhet" som gör att de flesta drar sig för att recensera musik...

Om det är skrivet av någon som kan uttrycka sig väl så är det naturligtis en fördel - men å andra sidan behöver det inte alls vara så noga vare sig med språk eller annat om det kommer från hjärtat! Entusiasm smittar!

Det är roligt att läsa vad folk tycker, men det kräver att man säger nåt överhvudtaget :)

Återgå till Musikstugan