Blindtest av instrument: - Stradivarius eller billig kopia?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Blindtest av instrument: - Stradivarius eller billig kopia?

Inläggav Koffe » 2009-02-09 19:48

SVT blindtestar i musikministeriet

Stradivarius eller billig kopia?

- Sätta på er "fin-lurarna" och prova själva!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-09 21:14

50% chans att gissa rätt. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-09 21:29

jag bommade både gitarren och fiolen men får väl skylla på datorhögtalarna :roll:

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-02-09 23:52

Jag såg detta på tv. Bommade gitarren men prickade in fiolen!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-10 00:10

Bild
Linda kunde... ;-)

Allvarligt - om inte annat - så visar det hur vanskligt det är med testsituationer. Jag satt och lekte med mina nya AKG K171 HD när jag snubblade på detta. Och det var svårt - och att det var svårt är kanske det mest relevanta resultatet man kan få fram med de testförutsättningarna.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-10 00:15

Jag prickade rätt på alla, men de två första var mycket enkla tyckte jag, billiga gittaren var grötig och Iphone lät elektroniskt, men fiolen var det bara på vissa delar jag hörde skillnad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-10 08:52

Man kan ju ha synpunkter på den statistiska metoden... :D

Sen handlar ju inte instrumentets pris om ljudkvaliteten utan även om spelbarheten. Alltså musikerna upplevelse av hur instrumentet "svarar". Såvitt jag såg testade de det bara indirekt via hur musikerna lyckades spela.

Och att testa ett piano mot en iPhone blir ju ganska fånigt när man spelar in pianot och spelar upp det via högtalare. Hur är pianoljuden i iPhonen gjorda tro...? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-02-10 09:17

en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-10 12:10

Svante skrev:Sen handlar ju inte instrumentets pris om ljudkvaliteten utan även om spelbarheten. Alltså musikerna upplevelse av hur instrumentet "svarar". Såvitt jag såg testade de det bara indirekt via hur musikerna lyckades spela.

Bara för att det är intressant - skulle man kunna göra på något annat sätt? Och alltså prova instrumentet utan att prova musikern?

Man skulle naturligtvis kunna spänna fast fiolen i en testbänk och låta en linjärmotor driva stråken men skulle inte själva grejen gå förlorad. Eller är det inte som så att i detta testfall så är det faktiskt bättre att låta objektiviteten hos testobjektet gå förlorad?

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-10 12:16

Koffe skrev:
Svante skrev:Sen handlar ju inte instrumentets pris om ljudkvaliteten utan även om spelbarheten. Alltså musikerna upplevelse av hur instrumentet "svarar". Såvitt jag såg testade de det bara indirekt via hur musikerna lyckades spela.

Bara för att det är intressant - skulle man kunna göra på något annat sätt? Och alltså prova instrumentet utan att prova musikern?

Man skulle naturligtvis kunna spänna fast fiolen i en testbänk och låta en linjärmotor driva stråken men skulle inte själva grejen gå förlorad. Eller är det inte som så att i detta testfall så är det faktiskt bättre att låta objektiviteten hos testobjektet gå förlorad?

Vad tycker ni?

Fler musiker, där flertalet inte har provat något av instrumenten tidigare, och där ingen vet vilket instrument det är de spelar på.

Då får också lyssnarna mer än en chans per instrument...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-10 12:32

Almen skrev:Fler musiker, där flertalet inte har provat något av instrumenten tidigare, och där ingen vet vilket instrument det är de spelar på.

Fast vore inte det lite som Monty Pytons olympiad för deltagare som inte övat först? Vore det inte bättre om musikerna tok-övade med båda instrumenten?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-10 12:38

Egentligen fungerade väll blindtesten väldigt bra, alla hörde tydliga skillnader mellan objekten. Sen tillkom subjektivt tyckande om vilket ljud man tyckte lät dyrast och den delen av testen fungerade såklart inte eftersom, respondenterna kunde känna att de kanske skulle bli lurade. Men jag tror att 100% klarat av att säga vilket instrument som var vilket om de fått först en öppen demo, eftersom skillnaden var så stor.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-02-10 13:04

efter att ha konsulterat en kompis som är mer eller mindre expert på frågan så...
gitarren som kostade mycket var inte orginal. den skall ha humbuckers och då hade den inte brummat medan singelcoil gör så.
den billiga gitarren hade humbuckers och var tyst och kunde därför tas för att vara en dyr gitarr. av dåtidens snitt

vad gäller fiolerna så är det ju tveksamt om någon kan utse stradivariusen med det musikstycket annat än på 50/50 chans

pianot var ett hån varför inte göra ett riktigt test när man anlitar så många proffs
en skolflygelvs. en steinway eller en bösendorf
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-10 13:40

Koffe skrev:

Vad tycker ni?

Absolut kunde man låta musiker bedömma spelbarheten. Gärna blint, kanske i totalt mörker. Det gäller väl bara att se till att inte Stradivariusen fumlas i golvet eller nåt.

Kan fö meddela att det nyligen disputerades på sträng-stråke-interaktion här på TMH. En stor del av arbetet gjordes med en stråkmaskin som noga kunde kontrollera stråkens hastighet och anliggningskraft.

På Disputationsfesten lekte jag stråkmaskin.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-10 14:07

Det gjordes ju ett blindtest för några år sedan, där man jämförde en typ stradda med en ny kvalitetsviolin. Jag tror det blev en tråd av det här, faktiskt.se.

Resultatet har jag för mig blev att de flesta föredrog den nyare.

Ah, här var det: Artikel i SvD
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-10 19:42

OlA-68 skrev:gitarren som kostade mycket var inte orginal. den skall ha humbuckers och då hade den inte brummat medan singelcoil gör så.
den billiga gitarren hade humbuckers och var tyst och kunde därför tas för att vara en dyr gitarr.

Gitarren sägs vara från 1956. P-90 var standard tills den 1957 ersattes av den just lanserade humbuckern enligt wikipedia. Jag tycker dock, utifrån klippet, att det är lite luddigt att avgöra vilken gitarr som har vilka mickar. När man får se stillbilder av den dyra är det humbucker. När man ser henne spela är det osäkert vilken gitarr som är vilken. Den ena har humbucker den andra har p-90.

vh Josef

edit: håller dock med att den brummar mycket, kanske just för att den har original P-90?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-10 19:56

OlA-68 skrev:efter att ha konsulterat en kompis som är mer eller mindre expert på frågan så...
gitarren som kostade mycket var inte orginal. den skall ha humbuckers och då hade den inte brummat medan singelcoil gör så.
den billiga gitarren hade humbuckers och var tyst och kunde därför tas för att vara en dyr gitarr. av dåtidens snitt

Tänkte skriva en blänkare om detta oxå, hur vida gitarren är orginal eller inte vet jag inte, men om prisuppgiften är riktig får man nästan förutsätta det. Men det är inte samma gitarr som dom spelar på som visas i stillbild. Den dyra gitarren som det spelas på har mycket riktigt brumande singlecoli mickar. Gräddfärgad P90 soapbar om jag inte såg fel. Dessa mickar har dessutom mer twang jämtemot den distvilligare och mer mättade humbuckern. En skilnad vilken juryn tycker sig höra.

Bild

Edit: joseph han före

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-10 20:21

angående det larviga tv-testet så spelar det väl ingen roll vilken som lät "bäst", ett instrument ska man spela på och skillnaden i spelkänsla på billigt och dyrt brukar vara milsvidd, till fördel för det dyra kanske ska tilläggas
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-12 13:56

Intressant när någon från ett helt annat kompetensområde skall göra en jämförelse med något som dom inte kan. Vadå testarossa? Den tillverkas ju inte längre, finns bara äldre versioner? Då jämför man med något som har ett flukturerande andrahandsvärde? Njaa, antar att det var den färdiga clip-art bilden som gjorde valet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-02-14 01:44

Haakan_W skrev:en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?

Nej.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-14 20:23

jockewe skrev:
Haakan_W skrev:en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?

Nej.

Synd. Gamla räserbilar är skojjigt! Bra ljud brukar dom ha också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-14 22:15

jockewe skrev:

Nej.

skulle du kunna utveckla? dvs jag tvivlar inte på att det är så men du som violonist (?) är ju lite mer insatt en än tex mig :)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-02-15 01:11

Britt-Gunnar skrev:
jockewe skrev:

Nej.

skulle du kunna utveckla? dvs jag tvivlar inte på att det är så men du som violonist (?) är ju lite mer insatt en än tex mig :)

Lite svårt att vara kortfattad.

Med en "enkel fiol" kan man spela riktigt bra, det är ens egen fantasi som bestämmer hur man skall spela och en hel del kommer ut till åhöraren av ens intentioner, ofta är enkla instrument ganska jämna i klangen och hyfsat oproblematiska att spela på.

Med en riktigt bra fiol (däribland t.ex. väldigt många Stradivarius) så börjar man med sin fantasi men plötsligt så öppnar sig en helt ny värld av klangmöjligheter, på varje ton, man kan verkligen använda sig av tid, nyanser, färger som man bara kommer på just då i stunden. Kul. Nu har de flesta bra instrument också lite egenheter som att vissa toner kommer ut mycket starkare än andra medans andra inte vill "ta", det får man lära sig och utvecklas av. Inget utrymme för slarv. Inget att skylla ifrån sig på.

Med ett sämre instrument krymper man som musiker (om man inte är special special) medans ett bättre gör att man växer varje gång man tar fram det.

Enkelt så, eller hur.
Samma sak med skidor, bilar, mat, vin, kaffe etc.

De av er som vill förstå vad jag menar kan nog se hur det hänger ihop.
Kvalitet vinner men det går säkert att vinna wimbeldon med en Claes Olsson racket om man Kan eller hur Haakan.
- - -

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-15 11:02

jockewe,

Jag håller iofs med dej... Men det gör det till en närmast filosofisk fråga - vad är det som gör att det som är "sant" för 'skidor, bilar, mat, vin, kaffe etc.' inte skulle vara sant för hifi-utrustning?

Plötsligt hamnar vi i ett val av betraktningssätt - skall vi förhålla oss utifrån iden att vi kan kan analysera systemet genom att dela upp det i beståndsdelar - och analysera dessa. Risken här är att vi tvingas att sätta systemgränserna för snävt eftersom bla de kognitiva filtren hos sändare/mottagare svårligen låter sig analyseras utan signal.

Det andra alternativet är att se kedjan som en systemisk helthet - en holistisk approach - och konstatera att helheten av upplevelsen kan vara större än summan av delarna. Risken här är naturligtvis att overksamma systemdelar inte sorteras ut. Om man "tror" att delarna har en effekt så har delen effekt enligt sättet att se.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-02-17 11:08

Jag såg det där programmet och det var ganska larvigt gjort. Årets upplaga av Musikministeriet är överlag inte lika intressant som förra gången det gavs.

Att jämföra en enkel skolviolin för några hundralappar med en Stradivarius är ju löjligt. Det vore intressantare att jämföra med en ny kvalitetsviolin. Många av dem kan säkert mäta sig med de gamla cremonesarnas. Det finns ju nya cremonesare också.

Det förundrade mig att en habil (men inte mer) violonist hade en Stradivarius liggande i en låda i hallen bland ungarnas leksaker. Kan det verkligen vara så?

F ö brukar hustrun och jag roa oss med att försöka pricka in olika flyglar när vi lyssnar på pianomusik på skiva. Vi brukar höra om det är en Bösendorfer, men det kan vara svårare att skilja en Yamaha från en Steinway. Men i en riktigt bra inspelning hörs Steinwaysflygelns rika men lite hårda klang tydligt. Yamahaflyglarna är mer folkhemskt lagom, men bra förstås.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-02-18 00:46

Koffe skrev:jockewe,
Jag håller iofs med dej... Men det gör det till en närmast filosofisk fråga - vad är det som gör att det som är "sant" för 'skidor, bilar, mat, vin, kaffe etc.' inte skulle vara sant för hifi-utrustning?
<snip>.

Det är skillnad på hur ett verktyg kan få utövaren att prestera och hifiutrustning. Hifin är ju hyfsat passiv jämfört med en tennisspelare t.ex.

mapem skrev:<snip>
Det förundrade mig att en habil (men inte mer) violonist hade en Stradivarius liggande i en låda i hallen bland ungarnas leksaker. Kan det verkligen vara så?

Jag förundras över två saker i detta stycke ovan.

Visst kan man anta att ägaren av instrumentet har koll på hur säkert det är i stunden!

Varför är "violonisten" "habil, men inte mer"? Vad vill du ha sagt?
Smaken är ju väldigt olika men just i det här fallet är det ju liksom bara en av sveriges alla välkända musiker som plötsligt skall bedömas... Ska han inte få ha en Strad bara för att du inte gillar?
(Om alla som syns/spelar/sjunger i TV måste godkännas först av denna jury blir det nog rätt tyst i rutan, btw spelar violonister på violone)
- - -

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-02-18 09:58

Mitt omdöme om violinisten, som jag inte känner till, var enbart grundat på den mycket korta insatsen i programmet och antagligen präglat av att jag tyckte hela frågeställningen var löjlig.

Visst får han ha sin stradivarius liggande i hallen. Varför skulle jag ha något emot det? Min kommentar om förvaringen var bara en iakttagelse. Jag lade märke till det, det förvånade mig, jag tyckte det var lustigt, men okej, den ligger inte där jämt då, antar jag.

Jag önskar denne violinist allt gott och likaså att hans stradivarius lever väl allt framgent! Om jag får tillfälle att höra honom solo i en konsert är jag mer än gärna beredd att revidera mitt möjligen förhastade omdöme.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-18 11:43

jockewe skrev:Det är skillnad på hur ett verktyg kan få utövaren att prestera och hifiutrustning. Hifin är ju hyfsat passiv jämfört med en tennisspelare t.ex.

Hyfsat passiv = sluttande plan. OBS! retorisk knep!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-18 18:01

3 rätt :D Jag lyssnar efter distinkt ljud. Distinkt brukar oftast även betyda mindre fylligt, mindre utslätat och mindre förlåtande och det kräver således en skickligare utövare eftersom även misstagen blir distinkta, men i gengäld uppnås mer nyanser med ett bättre instrument. Det är oftast lättare att följa tonerna med ett bättre instrument. Jag tyckte detta var genomgående, men skillnaden var inte så stor som jag trodde den skulle vara innan de började spela.

Jag undrade först vad Kerstin Dellert hade där att göra men Donnan imponerade. Det brukar hon göra, men jag är lika skeptisk varje gång :lol:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-02-19 10:50

Kjerstin Dellert är alltid imponerande. Vi har gått på Confidencen några gånger och lyssnat på Mozart och Monteverdi och annat fint och hon är alltid där och tar emot publiken som sina personliga gäster ungefär och inleder konserterna med några inspirerande ord. Det brukar bli oförglömliga kvällar med lysande framföranden.

Återgå till Musikstugan