Lyssnar du på operett?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Lyssnar du på operett?

Javisst!
3
13%
Jo, ibland.
3
13%
Nej, förtusan!
18
75%

Antal röster : 24

Användarvisningsbild
PerStromgren

Lyssnar du på operett?

Inläggav PerStromgren » 2009-03-06 16:30

I tråden om Mamma Mia skriver mapen:
Nä operett är mycket töntigare. Handlar ju alltid om grevar och baroner i frack.

Det har jag också alltid tyckt, och aldrig kunnat ta till mig musiken, som jag bara tycker är fånig. Är det någon som gillar operett, i forumets illustra församling? Det vore kul att höra någon berätta om höjdpunkterna, i så fall.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-03-06 20:29

Operett är väl farligt nära musikal, denna akustiska variant av hötorgskonst.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-03-06 20:53

Magnuz skrev:Operett är väl farligt nära musikal, denna akustiska variant av hötorgskonst.

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-03-08 18:20

Gilbert & Sullivan är ju genialiska!
Lehar är stor underhållning!
Strauss Läderlappen är så mycket underhållning man han få på en teater!

Att jämföra det med hötorgskonst bevisar ju att man har musiksmak som en halvtom spann med havre! :wink: :wink:

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-08 18:37

Magnuz skrev:Operett är väl farligt nära musikal, denna akustiska variant av hötorgskonst.

Instämmer. Operetter är en dansbandsvariant av opera, skittråkigt.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-08 18:38

Som teaterform, möjligen, men musiktypen tycker jag oftast skiljer rejält. Jämför Jesu Christ Superstar med t.ex. Läderlappen. Nu skiljer det visserligen 110 år mellan dem, men likväl är det något väsensskilt över uttrycken. Tycker jag.

Kul, ptr, att det finns folk som förstår att uppskatta denna bespottade konstform! Om du skulle rekommendera bara en operett för att försöka omvända någon, vad skulle du välja?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-08 18:40

Bill50x skrev:

/ B

Det där var inte snällt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-08 18:58

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det där var inte snällt! :D

Nä. Det finns en del musik jag inte tycker om. Dansbandsmusik, operetter, c&w och "Idol-musik" (vilket inkluderar plastmusik typ Agiullera, Whitney och andra tramsiga tjejer och sk pojkgrupper) tillhör mina hatobjekt... :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-08 19:03

Bill50x skrev:Det finns en del musik jag inte tycker om. Dansbandsmusik, operetter, c&w och "Idol-musik" (vilket inkluderar plastmusik typ Agiullera, Whitney och andra tramsiga tjejer och sk pojkgrupper) tillhör mina hatobjekt... :-)

Intressant, det där kunde jag sagt själv! Det kanske är åldern...

Det var värst vad vi var överens idag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-08 19:45

På scen är operett god underhållning. Däremot kan jag inte f.n. påminna mig om att jag har någon operett på fonogram här hemma.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-03-09 09:11

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:Det finns en del musik jag inte tycker om. Dansbandsmusik, operetter, c&w och "Idol-musik" (vilket inkluderar plastmusik typ Agiullera, Whitney och andra tramsiga tjejer och sk pojkgrupper) tillhör mina hatobjekt... :-)

Intressant, det där kunde jag sagt själv! Det kanske är åldern...

Det var värst vad vi var överens idag!

Ja me. Är överens med er alltså. Tycker operett vara trist. Även om Lehar helt visst fått till en del catchiga låtar i Glada Änkan t ex, så räcker det inte för att jag ska stå ut med en hel föreställning.

Musikaler kan vara bra. Det finns några sådana i alla fall som har både musikaliska och dramatiska kvaliteter som räcker till en hel föreställning.

Själv har jag ingen skiva med operettmusik, men två musikalplattor: West Side Story, oiginalet från teatern i New York (inte musiken från filmen som är sliskigare spelad) samt Chess av Björn&Benny.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-09 09:58

mapem skrev:Själv har jag ingen skiva med operettmusik, men två musikalplattor: West Side Story, oiginalet från teatern i New York (inte musiken från filmen som är sliskigare spelad) samt Chess av Björn&Benny.

Man ska inte tro att man är särskilt originell, alltså; det är precis hela min uppsättning musikalalster också... Det är inte så att du har PH5-lampa och Malmstenmöbler också? Samt Glenn Goulds Goldbergvariationer från 80-talet?

Ovanstående (WSS, Gould, Malmsten, PH5) lär vara typikoner för en speciell sorts hem, jag säger inte vilket...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-03-09 10:47

perstromgren skrev:
mapem skrev:Själv har jag ingen skiva med operettmusik, men två musikalplattor: West Side Story, oiginalet från teatern i New York (inte musiken från filmen som är sliskigare spelad) samt Chess av Björn&Benny.

Man ska inte tro att man är särskilt originell, alltså; det är precis hela min uppsättning musikalalster också... Det är inte så att du har PH5-lampa och Malmstenmöbler också? Samt Glenn Goulds Goldbergvariationer från 80-talet?

Ovanstående (WSS, Gould, Malmsten, PH5) lär vara typikoner för en speciell sorts hem, jag säger inte vilket...

Goldbergvariationerna, javisst, med Glenn Gould hummande och stånkande.

Men inte Malmsten (däremot Bruno Mathsson). Och ingen PH-lampa. Vilken sorts hem? (Nu blir det OT!)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-09 12:42

mapem skrev:
perstromgren skrev:

Goldbergvariationerna, javisst, med Glenn Gould hummande och stånkande.

Men inte Malmsten (däremot Bruno Mathsson). Och ingen PH-lampa. Vilken sorts hem? (Nu blir det OT!)

(Det är min tråd, så det är OK!)

"Det akademiska" enligt ett föredrag jag hörde för länge sedan. Och jag menade faktiskt Mathson! Jag blandar alltid ihop namnen, även om jag aldrig skulle blanda ihop möblerna.

Jag kommer inte ihåg vad som utmärkte de andra typ-hemmen, jag bara kände mig oerhört träffad när jag hörde det där. Fyra av fyra, liksom, pinsam träffsäkerhet...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-09 12:44

:lol: Hoppas verkligen inte att jag sorterar in i något sådant fack... i så fall får jag göra mig av med något på kuppen!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-09 12:50

Nattlorden skrev::lol: Hoppas verkligen inte att jag sorterar in i något sådant fack... i så fall får jag göra mig av med något på kuppen!

Jag tänkte likadant när jag hörde föredraget. Det är ruskigt så lite självständig man är i många stycken, trots att man anser sig ha integritet.

Men om du tittar på inredningsstil i bostadsannonser, så ser man starka tendenser.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-03-09 14:36

perstromgren skrev:Kul, ptr, att det finns folk som förstår att uppskatta denna bespottade konstform!
Om du skulle rekommendera bara en operett för att försöka omvända någon, vad skulle du välja?

är den bespottad? Av vilka? Förmodligen är det så att pöbeln som ironierar och bespåttar denna fina kulturyttring i grund och botten är rädda för nya intryck, dom tillhör förmodligen den del av befolkningen som stelnade i sin musiksmak som barn... :twisted: :twisted: :wink:

Jag tillhör visserligen dom som i min enfald påstår att musikteater, vare sig det är opera, operett eller musikal, är en visuellt medium som är ganska dött utan synintryck.. Trots detta, kommer jag ofta på mej att lyssna på Gilbert & Sullivan i mörkret här hemma, inte sällan tex. 'Pirates of Penzance' elle 'Mikado' speciellt i den gamla Decca-upptagningen (Stereo) med The D'Oyly Carte Opera Company under Isidore Godfrey!! (Båda kan hittas för typ 159:- på ginza)

/ptr
Senast redigerad av ptr 2009-03-09 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-09 14:41

ptr skrev:
perstromgren skrev:Kul, ptr, att det finns folk som förstår att uppskatta denna bespottade konstform!
Om du skulle rekommendera bara en operett för att försöka omvända någon, vad skulle du välja?

är den bespottad? Av vilka? Förmodligen är det så att pöbeln som ironierar och bespåttar denna fina kulturyttring i grund och botten är rädda för nya intryck, dom tillhör förmodligen den del av befolkningen som stelnade i sin musiksmak som barn... :twisted: :twisted: :wink:

Rädda för nya intryck? När kom det en operett senast?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-09 14:44

ptr skrev:är den bespottad? Av vilka? Det kan bara vara människor som omger sig med intrycksskygglappar eller sånna som stelnade i sin musiksmak under tonåren som kan komma på nått sånt! :twisted: :twisted: :wink:

Jag tillhör visserligen dom som i min enfald påstår att musikteater, vare sig det är opera, operett eller musikal, är en visuellt medium som är ganska dött utan synintryck.. Trots detta, kommer jag ofta på mej att lyssna på Gilbert & Sullivan i mörkret här hemma, inte sällan tex. 'Pirates of Penzance ' speciellt i den gamla Decca-upptagningen (Stereo) med The D'Oyly Carte Opera Company under Isidore Godfrey!!

Då ska jag bli litet wild and crazy och provlyssna den, finns på bibblan! Akt 1 börjar tydligen med "Pour, oh pour, the pirate sherry", det kan rimligen inte bli fel! :D

"Bespottad" är kanske litet starkt, men man kan kanske säga att operett inte i alla läger står högst på önskelistan? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-09 14:51

ptr skrev:Jag tillhör visserligen dom som i min enfald påstår att musikteater, vare sig det är opera, operett eller musikal, är en visuellt medium som är ganska dött utan synintryck.. Trots detta, kommer jag ofta på mej att lyssna på Gilbert & Sullivan i mörkret här hemma, inte sällan tex. 'Pirates of Penzance' elle 'Mikado' speciellt i den gamla Decca-upptagningen (Stereo) med The D'Oyly Carte Opera Company under Isidore Godfrey!! (Båda kan hittas för typ 159:- på ginza)

/ptr

Hm, Mikadon vore kul att ha! Jag spelade förstaklarinett i Mariestads Orkesterförening vid en uppsättning, så det är inte så lite nostalgi också.

Händelsevis är det ju den som Dudley Moore dirigerar i "Tjejen som visste för mycket". :)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-03-09 14:52

Bill50x skrev:Rädda för nya intryck? När kom det en operett senast?

Intrycken kan ju vara nya och ovana/skrämmande utan att konstformen som sådan är ny eller 'omvälvande'..

Nya operetter, med tanke på hur konservativ man är i den svängen, så kanske inte det är så konstigt, men jag vill minnas att det skrevs ganska mycket i ämnet i mitten av 90-talet så det var en operett-revival i Wien, vilket vi får se som operttens navel!

/ptr

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-03-09 14:59

Kul med Mikadon, för dom flesta av oss är ju inte 160 pix något större utlägg, så den borde du ha i skivsammlingen..

En kul grej med dessa Decca inspelningar är att dom är inspelade vid scenkanten, så det finns massor av scenljud spridda över stereoperpektivet, så man kan väl anväda som som indikator på hur bra stereoåtergivning man har där hemma!

Mariestad, jupp, har alltid legat i kulturens framkant!

/ptr

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-09 17:25

ptr skrev:Kul med Mikadon, för dom flesta av oss är ju inte 160 pix något större utlägg, så den borde du ha i skivsammlingen..

En kul grej med dessa Decca inspelningar är att dom är inspelade vid scenkanten, så det finns massor av scenljud spridda över stereoperpektivet, så man kan väl anväda som som indikator på hur bra stereoåtergivning man har där hemma!

Så, då var den beställd! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-10 00:27

Operett, javisst! :)

Senast nyårskonsert på spagettioperan och dessförinnan Läderlappen.

/Peter

Återgå till Musikstugan