Nya U2 (No Line On The Horizon)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Nya U2 (No Line On The Horizon)

Inläggav Magnuz » 2009-03-25 00:56

Ja vad ska man säga om den? Har lyssnat lite nu och måste säga att den nog överträffar mina förväntningar ganska rejält. OK, det är ingen ny War eller så, men de låter riktigt peppade och energiska och låtarna är bättre än på länge, med bra riff och en del kreativa och oväntade ackordföljder. Dessutom är Bono i verklig högform, fast det gäller nog faktiskt hela bandet. Tyvärr är ljudkvalitén (åtminstone via Spotify) helt fruktansvärd, men det är ju som det brukar nuförtiden.

http://open.spotify.com/track/6u38x61qv7JBIJD4dqztmm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-25 09:35

Mja, jag tycker faktiskt att den låter mycket bättre än de senare U2-produktionerna. De har varit bedrövliga, så det är förstås svårt att bli sämre.

Jag gillade den här, faktiskt (musikaliskt) och ljudet är ok tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-03-25 13:24

Deras bästa på länge (Början av 90 talet)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-03-25 21:07

Svante skrev:Mja, jag tycker faktiskt att den låter mycket bättre än de senare U2-produktionerna. De har varit bedrövliga, så det är förstås svårt att bli sämre.

Hmm... jag har inte lyssnat så mycket på de senare produktionerna eftersom de inte varit så tilltalande musikaliskt men låter de verkligen mycket sämre än så här?

Svante skrev: ljudet är ok tycker jag.

Kanske är det Spotify som spökar ändå? Har du skivan? Vad tycker du om ljudet på denna:

http://open.spotify.com/track/6Bxd6SGnWO0bTWCDYh4ZWk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-25 21:35

Magnuz skrev:
Svante skrev:Mja, jag tycker faktiskt att den låter mycket bättre än de senare U2-produktionerna. De har varit bedrövliga, så det är förstås svårt att bli sämre.

Hmm... jag har inte lyssnat så mycket på de senare produktionerna eftersom de inte varit så tilltalande musikaliskt men låter de verkligen mycket sämre än så här?

Svante skrev: ljudet är ok tycker jag.

Kanske är det Spotify som spökar ändå? Har du skivan? Vad tycker du om ljudet på denna:

http://open.spotify.com/track/6Bxd6SGnWO0bTWCDYh4ZWk

Nä, jag kanske hade vax i öronen igår. Det distar ju. Och vilka bitska "s"...

Jag tar tillbaka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-27 09:50

Jag har köpt denna skiva, och tog mig därför friheten att låna en version från ett sk suspekt ställe på nätet.
Jag är inte säker på var rippen kommer, men det är en rip helt utan otäcka klippningar, som därför är väldigt kul att lyssna på.
Även när jag nu streamar dessa 96khz filer, omkodade till 320mp3, så låter de bra.
Jag antar 96khz inte har med saken att göra, utan att den inte tillåts klippa på denna master.

Kommer nog att använda en av låtarna till min lilla test av PSB burkarna jag skaffade igår.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-03-27 23:55

lazpete skrev:Jag har köpt denna skiva, och tog mig därför friheten att låna en version från ett sk suspekt ställe på nätet.
Jag är inte säker på var rippen kommer, men det är en rip helt utan otäcka klippningar, som därför är väldigt kul att lyssna på.

Intressant. Inte ens låt 5 klipper alltså? Den låter ju verkligen satan i versionen jag länkade ovan (vet ej om du har spotify, men). Förresten, du menar alltså att den "suspekta rippen" låter bättre än din köpeskiva?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-28 05:55

Jo, jag kan nog tycka det, men jag måste också säga att jag inte har lyssnat på dem på samma anläggning ännu.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-28 08:14

Har nu ABX'at lite i foobar, och det är väldigt lätt att ta skillnader på plattan och fulrippen.

för det första, är replaygainsiffrorna olika, ca 2 db mindre undertryckning på fulrippen i genomsnitt, och den låter också "ljusare", vilket gör det väldigt lätt att ta den i abx tester.
Jag vet fortfarande vilken jag gillar bäst dock.
men bättre än spotify, det låter båda.

log från abx

foo_abx 1.3.3 report
foobar2000 v0.9.6.3
2009/03/28 06:54:37

File A: D:\Nytt\U2 - 2009 - No Line On The Horizon\U2 - 2009 - No Line On The Horizon.flac
File B: D:\Nytt\U2 No Line On The Horizon .2009. [FLAC]\02. Magnificent.flac

06:54:37 : Test started.
06:55:41 : 01/01 50.0%
06:56:11 : 02/02 25.0%
06:56:33 : 03/03 12.5%
06:56:53 : 04/04 6.3%
06:57:07 : 05/05 3.1%
06:57:18 : 06/06 1.6%
06:57:23 : Test finished.

----------
Total: 6/6 (1.6%)

Att filerna har olika namn är endast för att min ripp är gjord i en lång fil.

Fulfilerna innehåller ingen clipping enligt audacity inställd på 3 samples i rad. Det gör inte heller finfilen.
Finfilen har också märkbart högre komprimering på mastern.

Bild på spår fem, fulfil överst, finfil nederst.

Bild

Nu blir det F1 kval!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-03-28 10:54

lazpete skrev:
Fulfilerna innehåller ingen clipping enligt audacity inställd på 3 samples i rad. Det gör inte heller finfilen.
Finfilen har också märkbart högre komprimering på mastern.

Märkligt. Undra var den där rippen kommer ifrån. I Spotify låter det som att det är överstyrt som f-n en stor del av tiden. Lyssna t.ex. på crashcymbalen vid 0:30. Utklingningen låter gräsligt illa. Likaså distar både bas, baskagge och sång en hel del.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-28 11:31

Jo, det är skumt, kan inte hitta info om att den skulle släppts i något annat format än vinyl och cd. Det kan ju vara så att det är en transcode som jag hittat, som någon pillat på. Jag vet inte om man kan få reda på det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-03-28 12:00

Den kan inte vara rippad från vinylen då? Vinylplattor är ju ofta mycket bättre mastrade än sina CD-motsvarigheter.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-28 12:36

Det går ju inte att utesluta, men man brukar ju kunna höra de tillkortakommanden som vinyler har, så som högt brus och statsikt knaster. Kan ju visserligen reduceras i efter hand.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-03-29 16:48

Har nu lyssnat på No Line On The Horizon och How to Dismantle an Atomic Bomb efter varandra och ojojoj så mycket bättre NLOTH är. 8O Där HTDAAB (som jag tyckte var OK när jag först hörde den, inte bra nog att motivera ett inköp dock) är en ganska slätstruken och förutsägbar popplatta som låter som den är framförd av gamla gubbar som går på rutin har NLOTH en helt annan nivå på såväl låtmaterial som framförande. Gubbarna låter som de var 25 år yngre och skillnaden i energinivå är enorm. Flera av låtarna tar oväntade vändningar och innehåller massor av bra melodislingor och små riff som dyker upp där man minst anar det och dessutom - ovanligt nog för U2 - mycket kreativt bas och trumspel. Jag kanske får äta upp det här - jag har ju trots allt bara lyssnat igenom NLOTH några gånger - men just nu känns det nog som deras bästa sedan åtminstone Actung Baby som ju kom för 18 år sedan(!)

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-29 19:52

Håller med, den är bra mycket mer levande, och känns frisk på ett bra sätt. Gillar den, utan att vara ett fan av u2.

Användarvisningsbild
quad63

Inläggav quad63 » 2009-03-29 19:57

Magnuz skrev:Har nu lyssnat på No Line On The Horizon och How to Dismantle an Atomic Bomb efter varandra och ojojoj så mycket bättre NLOTH är. 8O Där HTDAAB (som jag tyckte var OK när jag först hörde den, inte bra nog att motivera ett inköp dock) är en ganska slätstruken och förutsägbar popplatta som låter som den är framförd av gamla gubbar som går på rutin har NLOTH en helt annan nivå på såväl låtmaterial som framförande. Gubbarna låter som de var 25 år yngre och skillnaden i energinivå är enorm. Flera av låtarna tar oväntade vändningar och innehåller massor av bra melodislingor och små riff som dyker upp där man minst anar det och dessutom - ovanligt nog för U2 - mycket kreativt bas och trumspel. Jag kanske får äta upp det här - jag har ju trots allt bara lyssnat igenom NLOTH några gånger - men just nu känns det nog som deras bästa sedan åtminstone Actung Baby som ju kom för 18 år sedan(!)

Nya u2 skall man lyssna massor av gånger den blir bara bättre och bättre
Det är två hjältar som ligger bakom nya U2 Brian Eno och Daniel Lanois som produsenter ! Lyssna på alla skivor som Daniel produserar åt andra artister dom låter underbart !!!! Min andra hjälte inom foto är Anton Corbijn som tar många bilder av U2 + andra grupper

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-03 21:36

quad63 skrev:
Nya u2 skall man lyssna massor av gånger den blir bara bättre och bättre

Har nu lyssnat ännu mer och är beredd att hålla med. Jag lutar åt att den faktiskt är bättre än Achtung Baby. 8O Det finns ju inte en dålig låt! Och det kan man faktiskt inte säga om Achtung Baby. Jag inser nu hur mycket jag saknat U2 under de drygt tio år de sög.

Det förvånar mig att man inte hört mer om denna skiva och att den inte fått bättre kritik. Somliga recensioner innehåller väldigt märkliga påståenden och man anar ofta att skribenten är mer mån om sin image som kreddig popnörd än om att skriva en recension som faktiskt säger något om musiken. Inget nytt i och för sig.

Återgå till Musikstugan