Beatles remasters

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Beatles remasters

Inläggav Jansson » 2009-04-07 20:32

Kan det här va nåt att satsa på?

http://www.thebeatles.com/core/home/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-07 20:56

Beror ju på hur det låter....

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-07 21:21

Utdrag ur:

The Beatles Official Newsletter

7th April 2009

We are delighted to announce the release of the original Beatles
catalogue, which has been digitally re-mastered for the first time, for
worldwide CD release on Wednesday, September 9, 2009 (09-09-09), the same
date as the release of the widely anticipated "The Beatles: Rock Band"
video game.

Each of the CDs is packaged with replicated original UK album art,
including expanded booklets containing original and newly written liner
notes and rare photos. For a limited period, each CD will also be
embedded with a brief documentary film about the album. On the same
date, two new Beatles boxed CD collections will also be released.

The albums have been re-mastered by a dedicated team of engineers at
EMI's Abbey Road Studios in London over a four year period utilising
state of the art recording technology alongside vintage studio
equipment, carefully maintaining the authenticity and integrity of the
original analogue recordings. The result of this painstaking process is
the highest fidelity the catalogue has seen since its original release.

-Bill 50.
Jo, det är ju det man undrar.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-04-07 21:50

Hej hej,

Jag har lite olika utgivningar av Beatles. Bland annat har jag Rubbersoul i en originalutgåva; sorgligt repig, och i en LP-utgåva från sjuttiotalet. Båda låter olika; den första låter mkt bättre och fylligare - och jag har läst i Uncut att det beror på att stereomixarna är sämre än monomixarna som var de som Beatles lade tid på där de mixade själva i fyra kanaler. stereomixarna fick någon anna göra.

Samma sak gäller Revolver som ja har på en repig originalLP. Den är i närheten av olyssningsbar p g a detta, men jämfört med en CD från 1990 låter den helt klart bättre.

dert lär finnas mycket svårtillgängliga ganska nya monopressningar av LP som kostar skjortan.

Hur som helst verkar det vara på tiden med en seriös återutgivning och jag skulle ha hoppats på mono för de skivor som gavs ut i mono. Let it Be Naked vittnar om att det skulle kunna vara mycket njutbart.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-07 22:04

Cody.

Lite mer info.

Utdrag igen:

A second boxed set has been created with the collector in mind. 'The
Beatles in Mono' gathers together, in one place, all of the Beatles
recordings that were mixed for a mono release. It will contain 10 of the
albums with their original mono mixes, plus two further discs of mono
masters (covering similar ground to the stereo tracks on 'Past
Masters'). As an added bonus, the mono "Help!" and "Rubber Soul" discs
also include the original 1965 stereo mixes, which have not been
previously released on CD. These albums will be packaged in mini-vinyl
CD replicas of the original sleeves with all original inserts and label
designs retained.

Mvh G.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-04-07 22:19

Hoppas inte de dynamikkomprimerar dem...

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-04-07 23:04

Hoppas de inte släppt teknikern på Abbey Road, Peter Mew i närheten av banden. Eller som han kallas i England, Peter Mewtilation.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-04-07 23:44

CODY skrev:Hur som helst verkar det vara på tiden med en seriös återutgivning och jag skulle ha hoppats på mono för de skivor som gavs ut i mono.
MVH/Cody

Jag vill bestämt hävda att 1987 års utgivning av Beatles-katalogen hör till de absolut mest seriösa återutgivningarna av någon historisk popmusik. Det förefaller vara väldigt lite processning i form av den dynamiska komprimering, brustvätt och tonkurveförändringar som är legio på dagens utgivningar. Undantaget är möjligen "Rubber Soul" som i och för sig låter OK, men där det ändå hörs tydligt att en ny mixning gjordes (enligt uppgift var originalstereomastern i för dåligt skick).

Det man kunde sakna på 1987 års plattor var just kompletta mono- och stereoversioner i stället för den något förvirrade policyn att ge ut bara de fyra första albumen i mono. Jag köpte å andra sidan både EP- och singelboxarna från 1988 och fick ytterligare ett gäng låtar i mono. De låter genomgående fantastiskt.

Jag undrar vad det är som har gjort att det har tagit ett helt lag med tekniker fyra år att föra över Beatles-katalogen den här gången. Misstanken infinner sig att det har fipplats med ljudet och att det därmed inte handlar om raka överföringar som är det önskvärda ur ett återgivningsperspektiv. Jag lyssnade på klippen på Beatles-hemsidan med hörlurar och tänkte i morgon koppla datorn till stereon för att höra om man kan få någon uppfattning om ljudkvaliteten.

De återutgivningar av Beatles som har kommit de senaste tjugo åren väcker vissa farhågor. Både den röda och blåa dubbelboxen och framför allt samlingen "1" låter sämre än de första skivorna. Bättre låter "Anthology", "Live at the BBC" och "Love" även om den sistnämnda får ses mer som ett experiment och ljudkollage än en regelrätt återutgivning. Dessa tre boxar innehåller förstås nyproduktioner av gammalt källmaterial och inte mixningar gjorda på sextiotalet.

Nu såg jag att det kommer just en monobox som ett samlarobjekt i samband med återutgivningen. Jag gissar dock att den kommer att bli så kostsam att jag inte kommer att våga chansa på att den håller tillräckligt god kvalitet.

Väldigt synd är det också att de nya skivorna förpackas i mini-LP-konvolut som innebär att skivorna repas och får fingeravtryck varje gång de tas i och ur fodralen. De kan heller inte ställas på ett vettigt sätt i en skivhylla och blir svåra att ersätta om de skadas.

Om jag hade bestämt återutgivningspolicyn på Abbey Road hade jag gett ut helt raka och oprocessade överföringar av allt Beatles har gjort på DVD-Audio i rejäla plastaskar och i mono för de tio första plattorna samt stereo för de två sista där monomixningar saknas. Nu gör jag inte det, men sitter å andra sidan nöjd med alla tidiga utgåvor. Det ska i alla fall bli intressant att låna sitt öra till några av de nya utgivningarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-04-08 00:09

Lyckliga Du Pekka!

Du skulle nog förutom lycklig, även kunna bli förmögen på 1987 års boxar. Tack för info även om mono återutgivning.

Emellertid kan man bli en smula matt på denna "svår-att-få-tag på-kultur", som tycks odlas runt bl a vinyl och nu även Beatles i mono. Kan det vara kommersiellt sunt av bolagen? Varför inte bara smälla till med så många ex folk vill ha. Man får anta att Beatles själva då de fanns, gärna skulle ha sålt så mycket det gick och inga tankar hade på audiofiler och samlare.

MVH
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-04-08 00:14

Tyvärr fanns en inställning bland skivbolagen när kompaktskivan var ny att allt skulle återutges i det mer moderna stereoformatet. När man senare började återutge pop för andra och tredje gången insåg man att det kunde finnas ett intresse för originalmixningarna i mono. Då hade man å andra sidan börjat leka med ljudet, så för en del sextiotalspop får man välja mellan raka överföringar i primitiv stereo eller påverkat ljud i mono. Så dystert är det.

Kan i sammanhanget nämna att jag hann samla på mig sju eller åtta cd-utgåvor av Peter & Gordons "A world without love" i ping-pong-stereo från 1964 innan jag för ett par veckor sedan fick hem en fin originaltrogen monoöverföring på en samling från 1995. Gissa om jag blev glad!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan