Real IDM - bra musik som går att dansa till

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Real IDM - bra musik som går att dansa till

Inläggav phloam » 2010-05-17 02:36

Som ni kanske vet så är den genre som kallas IDM (Intelligent Dance Music) ofta rätt värdelöst att dansa till :) Bra musik iofs, men den verkligt dansbara OCH musikaliskt intressanta "elektroniska" musiken hittar man snarare inom t.ex. tech house, progressive house osv (jag kan inte alla dessa beteckningar) - modern klubbmusik helt enkelt.

Jag har därför gjort ett försök att få fram låtar som i första hand är absolut väldigt dansvänliga - men samtidigt tillräckligt bra för att lyssna på...!

Spotify tycker jag är rena guldgruvan när det gäller att provlyssna sig fram på så här musik - ofta ligger den på samlingar, med flera mer eller mindre kända artister. Hittar man en bra låt, så kan man klicka på artisten och komma till dennes verk - eller andra bra samlingar med fler nya namn. Osv.

Bifogar en kollaborativ lista där ni kan fylla på med bra lyssningsbar dansmusik. Inga regler, annat än att det verkligen ska tillfredsställa både fötter och hjärna.

Provlyssna på det jag lagt in, allt är fynd som jag råkat hitta på Spotify, så fattar ni vad jag menar! Det är bra skit! :) SPELA HÖGT!!!

p.s. Lyssna f.ö. på hur utstuderat sparsamt man använt 303'a i första låten - ett par små *wau wau* var åttonde takt eller så, det räcker... retsamt läckert! :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-17 12:48

Varför nämner du IDM som genre om du inte tänkte tipsa om det?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-05-17 14:07

Chopha skrev:Varför nämner du IDM som genre om du inte tänkte tipsa om det?

Det gör han ju inte. Han har skapat en egen genre som heter "Real IDM". :-)

Tack Phloam, diggar på jobbet just nu!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-17 14:21

Chopa, beklagar om det blev lite missvisande men poängen var just att tipsa om "intelligent och verkligen dansbar musik", alltså verklig IDM :mrgreen: Skämt åsido, det har ju inte så mycket koppling till vartannat, det är mest jag som är dålig på att hålla reda på moderna dansgenrer så jag förenklade lite för mig själv. Nån ny genre (tack bomellberg! :D ;) ) vet jag inte om man kan kallad det :)

Ni får alltså gärna lägga till "riktig" IDM om ni vill, bara det är ordentligt grooveigt dansbart o.dyl! Eller andra genrer! :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-05-17 14:49

Kul initiativ phloam! :)
Jag lyssnar kanske inte överdrivet mycket på dansmusik, men ska ändå försöka bidra med några låtar.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-05-17 15:07

Tack!!!

Bild
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-18 03:22

Okej.
När IDM var nytt kallade producenterna det rakt av för "electronic listening music". Därefter började folk kalla det för "Art techno", "Braindance" och "Intelligent Dance Music". Så musiken har aldrig varit tänkt att dansa till.

Jag kan gärna tips om IDM, men jag det blir ändå inte så speciellt "grooveigt".
Ett exempel på riktigt bra IDM är Autechres låt "Xylin Room":

http://www.youtube.com/watch?v=prCNa4H9 ... 1&index=13
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-18 09:50

Chopa, precis, det jag tycker är intressant är att modern klubbmusik idag "möter" IMD-genren på dess planhalva genom att vara minst lika lyssningsbar techno trots att den bottnar i ren dansmusik...!

Jag kallar hellre Autechre för "art techno" eller kanske möjligen "braindance" än IDM :) Det är ju egentligen ren konstmusik som har väldigt lite med "dance" att göra :)

Men hursomhelst så rekommenderar jag att hoppa runt på spotify bland dansmusiken om man öht är intresserad av techno, IDM, el dyl...! Det finns mycket som verkligen tänjer på genregränserna och massor av bra saker som man kanske missar bara beroende på hur det klassas.

Tackar Falloutboy för tillägg! Vitalic inte minst!

Alla: Har ni några favoritspår hittlils? Lutzenkirchen, Ken Hayakawa, Guy J, Spektre.... me like! Allihop egentligen :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-18 09:58

Ska försöka lägga till några under dagen. Kul lista hittills!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-18 22:07

Shifts - såg ditt Tom Yorke-tips i en annan tråd men tror jag glömde kommentera. Klockrent exempel! :) (Måste vara DJ Surgeon som avses..? Känd för industri/synthinriktning)

Lyssnar intresserat på alla tillägg - så många intressanta musikskapare det finns!

Har en del på kontrollyssning så mer låtar kommer under kväll/natt.... Det här kan bli en lång lista :D Jag har egentligen alltid gillat denna typ av musik men tyckt att det varit för svårt att sätta mig in i genren via 12"or i skivbutik typ. Spotify gör det betydligt enklare :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-18 22:26

phloam skrev:Shifts - såg ditt Tom Yorke-tips i en annan tråd men tror jag glömde kommentera. Klockrent exempel! :) (Måste vara DJ Surgeon som avses..? Känd för industri/synthinriktning)

Nä, det förra tipset var någon helt okänd vad jag vet.

Och jag såg att Surgeon ligger i namnet på låten jag la till, varför vet jag
inte, för det är svenska The Field som remixat. Hmm...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-20 20:10

The Field, intressant, vad gör de annars för musik..?

Ni såg kanske att jag lagt till lite spår, hoppas de håller för lyssning i dagsljus :D

Rätt intressant hur man tar till sig en "ny" genre; man lär sig känna igen olika element, uppbyggnad - musikstilens "formspråk" eller vad man ska säga. Efter ett tag kan man t.ex. bättre höra vilka som bara slaviskt följer en formel och vilka som har det där lilla extra...!

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2010-05-20 20:29

Extremt _fetbra_ låtar :D
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-20 20:32

fetbra är ett bra ord! :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-20 20:56

phloam skrev:The Field, intressant, vad gör de annars för musik..?

Ah, en han är det. Axel Willner. Vi var bekanta för ett tag sedan, men nu har
vi tyvärr inte hörts på länge. Ja, förutom via de fantastiska album han gett ut
via Kompakt. From here we go sublime samt Yesterday and today har han
gett ut hos dem, plus lite tolvor. Bra skit. Allt är inspelat live i ett svep, vilket
är väldigt trevligt. Oftast bygger han låtarna kring någon sampling från
mainstreampop, både nutida och dåtida.

Vet inte om något mer finns på Spotify, kanske någon mer remix.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-21 14:35

Tackar för alla bra bidrag, lyssnar in mig på dessa och hittar mer :) Väldigt kul att få subscribers på listan..!

Kommer definitivt att underhålla denna då jag egentligen är väldigt svag för denna genre (något underskattad imho) - "dans med djup" skulle man kunna säga. Underbar känsla när rytmerna riktigt drar i kroppen..!

heh, nu lade jag till en lyckad dansmix av en känd synthlåt bara för det, det bästa av två världar... :D *More news at 11 o'clock*

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2010-05-21 16:57

Jag la till lite grand. Synd att det inte finns så mycket bra db på Spotify bara. Det mesta jag la till var dock rätt så gammal skåpmat, om man ska kolla svenskt tycker jag båda maskinen, familjen, pluxus, slagsmålsklubben och remixar på robyn kan svänga riktigt fint.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-05-21 22:35

phloam skrev:heh, nu lade jag till en lyckad dansmix av en känd synthlåt bara för det, det bästa av två världar... :D *More news at 11 o'clock*
Om jag inte minns fel så är det Josh Wink som står för den remixen av "Chainsaw"?

... går och letar upp skivan i arkivet ... jo det var det. ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-01 02:02

Bumpar med en liten samling låtar tillagda på listan...! Enjoy responsibly! Not! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-03 23:35

Jag måste säga att det är nåt väldigt "direkt" med denna musik som gör att man kommer in i lyssnandet väldigt snabbt, på nåt sätt både fysisk och intellektuell stimulans :) Passar mina lyssningsmöjligheter.

Även om låtarna i sig kan vara ganska strukturerade och bör höras i sin helhet så får man snabbt en uppfattning eller kan haka på varsom s.a.s. Märker att jag bedömer snabbare, hoppar och följer uppbyggnad, lyssnar nogare på det som är intressant.

Låtarna kan vara riktigt långa men ändå är det väldigt mycket "Nu"-känsla. Inte så konstigt kanske, men jag gillar det.

Fast jag kan ha helt fel, hursomhelst är det väldigt kul lyssnande att hoppa runt och hitta mer o mer namn att kolla upp :)

Ska välja ut egna favoritlåtar i själva listan som är särskilt bra, så får vi se om ni håller med :) Mer lär det bli!

@Falloutboy; subscribear nu på din "retro-futurism"-lista :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-06-04 18:08

phloam skrev:Ska välja ut egna favoritlåtar i själva listan som är särskilt bra, så får vi se om ni håller med :) Mer lär det bli!
Kul att du håller liv i tråden/listan!

Upptäckte förresten att gamla industri-IDM favoriten Black Lung (David Thrussell) äntligen finns representerad (även om det enbart är senaste skivan) på Spotify.
Lägger till ett spår med honom på din lista.

@Falloutboy; subscribear nu på din "retro-futurism"-lista :)

Kul! Tanken med den var att plocka ut lite mer stämningsfulla industrilåtar, men jag gissar att du redan känner till det mesta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-04 22:29

Det var tungt! :D Tackar för introduktionen :)

Som tack för det kan jag meddela att det ligger ytterligare ett antal riktigt mysfeta tracks i pipelinen (i.e. skräplista för kandidatlåtar)!

Fasen vad kräsen man blir - sitter och DJ-lyssnar med ena luren på örat, låter det intressant så blir det stereo :) Som en viss dj sa så kan det "räcka med att nåt ljud är fel" så väljer man bort, börjar förstå det resonemanget :mrgreen:

Är jätteglad att det är så många som 8 subscribers, ska jobba på för "your listening pleasure" :D

En sorts parallell ambition jag har är att hitta sån där riktigt fräck musik som skulle platsa i nån klubbscen från typ Blade Runner eller liknande futuristisk underground. Framtiden är här - Nu!!! 8)

(Det är faktiskt nån cool musik i den filmen när han jagar tjejen med ormen på nån klubb, tror jag, tyvärr hittade jag den inte på OST...!?)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-09 08:35

Det stora svarta techhouseångloket tuffar vidare genom natten, strålkastaren skär genom mörkret som en roboscan, hela nio upplysta vagnar (subscribers!) gungar vidare mot okänd destination :mrgreen:

Det måste firas med ytterligare några riktigt feta spår: Boris Brejcha vet hur en slipsten ska dras, Christopher Manik och inte minst Alex Long är nya myyycket trevliga bekantskaper! fettfettfett!

Det finns typ 5 Volumer bara med samlingen "Freak Show", så det finns mycket kvar att upptäcka. Har valt det bästa hoppas jag :) Autist records är en ny favoritlabel tror jag :)

Mer snart!

Edit: haka på, här är listan som börjar bli rätt lång :)
http://open.spotify.com/user/assimilate ... wEhqbiTvmf

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-06-10 22:52

Användaren som heter Jokkon har grym smak :)
Kollade din profil och hittade Detektivbyrån, riktigt grymma!

Det mesta andra i listan föll mig tyvärr inte i smaken, men den är ju som baken. Kul initiativ dock.
Motstånd!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-10 23:05

Det är vår käre Slartibartfast. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-14 11:16

Dags för uppdatering med en handfull nya låtar! Ni får ursäkta om det tar lite tid ibland men försöker hålla någorlunda kvalitetskontroll by phloam :)

13 subs, varmt välkommna de som är nya och hoppas ni finner musiken lika upplyftande som jag..! När den sätter ett litet leende på läpparna och orsakar ofrivilliga kroppsrörelser vet man att det är nåt bra på gång :)

Edit: 14!!! :D :D :D
Senast redigerad av phloam 2010-06-14 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
asdelk

Inläggav asdelk » 2010-06-14 11:40

måste bara skriva att jag tycker att det är en riktigt grym spellista med båda massage för skälen och kroppen! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-14 11:55

Tack!! Det gör mig helt uppriktigt verkligen glad att höra! :D

Sen är listan även ett litet försök att säga tack för alla bra musiktips som Falloutboy ger oss här på listan. De ger inspiration! :) Edit. Och alla andra, icke att förglömma, ni vet vilka ni är :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-16 18:11

f
l
e
r

s
p
å
r

i

l
i
s
t
a
n
!

.......som ni bara måste höra :)

Nu börjar ni kanske få en inblick vad som får mjökpaketet att dansa dygnet runt! :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-16 18:19

Inte Blur?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-16 18:29

:D Nja inte för dans annat än i undantagsfall :) hmm en Blur-playlist, någon?? :)

p.s. har en ny lista på g som kan vara intressant om man gillar denna...!

Edit: http://open.spotify.com/user/assimilate ... QU10V0Wos0

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-06-16 19:10

phloam skrev::D Nja inte för dans annat än i undantagsfall :) hmm en Blur-playlist, någon?? :)

p.s. har en ny lista på g som kan vara intressant om man gillar denna...!

Jag gör det. Mycket, mycket bra lista. Något för alla även gubbar som lyssnat
på Digweed. Fräckt, Fartigt och Fantastiskt :D

Blur?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-16 19:55

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-01 01:41

Ytterligare några få väl valda spår. Känns som om det blir lättare och lättare att identifiera det som jag var ute efter från början.

Inte visste jag att modern dansmusik kunde innehålla så vackra melodier..! Jag är glatt överraskad och mindre fördomsfull, många nya namn som jag gärna hör mer av i framtiden.

Lyssna t.ex. på "Tiger (Roland M Dill "got him by the tail rmx)" av moonbeam - när melodin kickar in efter nära tre minuters uppbyggnad. Rätt i hjärtat...!

Mixar med lite härligt minimalistiskt råsväng av Jeff Samuel och Ben Klock för kontrast :)

Annars är Max Cooper en ny favorit i djupdansligan. Många favoriter blir det :) (Se min profil för en del låtar som är "starred" från denna lista, som på nåt sätt gjort särskilt intryck)

Ricardo Tobar målar upp en suggestiv stämning, Marcus Lange är bisarrt fängslande på nåt konstigt sätt. Allt detta i.... dansmusik?? I love it! :D

Listan so far:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-05 04:39

Eftersom ni tjatar så :D

Roland M Dill gjorde en sån fin mix på låten "Tiger" att denne kan vara ny favorit. Ligger på Trapez tillsammans med Florian Meindl. Margo samplar en kvinnoröst med drömskt resultat, Oliver Hacke gör ett helt semiindustriellt dansalbum med bra klös. FEED YOUR HEAD!!!!

p.s. Nya mixar tillagda i speciallistan för sådana (se profil)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-05 18:58

Kul att du kör på! Ska försöka lyssna på det du lägger till.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-11 00:05

Falloutboy - jag har svårt att sluta :) Varje gång det känns som om jag tröttnat eller gett upp hoppet om att hitta mer bra låtar - så dyker det upp ännu fler, ännu bättre. Den här listan lär hålla på, om än lite långsamt då jag vill att tillskotten ska ha passerat någorlunda kvalitetskontroll.

Ta Jesse Somfay - "This Fragile addiction", ett mysko spår jag först lade åt sidan men som växt till en favorit. Lyckas ge mig en klump i halsen, den jäkeln... får bli guldstjärna! :)

Quadrant gör habil danselektronikaminimalism, Extrawelt och Popnebo ligger också på gränsen till elektronika (fast jag försöker hela tiden behålla fokus på egentlig dansmusik, inte ren techno s.a.s.). Berättande låtar hursomhelst. Eller nåt. Bra iaf :)

Det är mycket TRAUM SCHALLPLATTEN just nu, helt klart en kvalitetslabel. (Sök label:traum )

Dominik Eulberg verkar vara ett känt TRAUM-namn, och musiken är spännande :) Långa tyska låttitlar är alltid kul :mrgreen:

Tigerskin blandar house och elektronika helt suveränt imho. "Deep contemplation", passande titel också :)

*I´ll be bakk*

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-04 02:57

Lagt till lite spår för er som subscribear (tack!), IRL har fått gå före IDM på sistone.

Har utforskat label:trapez på sistone, Jeff Samuel är riktigt bra där, se dennes album..!

Stay tuned..!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-06 22:43

Tvungen att göra er upppmärksamma på några fler bra låtar;

Deadmau5 - "strobe"
Maetrik - "Bias Defiance"
Extrawelt - "Doch Doch (Jeff Samuel Rmx)"
Steve Bug - "Outside inn"
The Black Dog - "CCTV Nation - Slam mix"
Slam - "Azure"
John Tejada - "Eurotunnel"

John får omgångens stjärna pga allmän fingertoppskänsla och balanserande på gränsen mellan suggestiv minimalism och ren dansbarhet.

Lyssnade igenom hela listan och noterar att det skett en viss utveckling, kanske att det svänger tillbaks till lite mer flådiga tongångar (typ Deadmau5 kanske?), vi får se :)

Hoppas att även ni som inte redan gillar denna genre och kanske har haft dåliga erfarenheter av kass klubbmusik (illa!) osv. kan upptäcka att bra musik kommer i många skepnader...!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-12 18:13

Mer låtar:

"Sei" med Sian (steve bug remix) är bara drömsk, "Faux Obsolete" en liten trivsam technobagatell med Tejada.

Sen kommer ett riktigt mysko spår från samma samling (Famous when dead) - "Easy Lee" med Villalobos - nästan så att det är för udda men tar med pga rytmen och för att man inte riktigt vet var man hamnar när man lyssnat igenom den.... ruggigt suggestivt!

Följt av urbra sväng, "Summer Time" med Dp-6 från en Renaissance-samling, och My My med Cure-influerade(!?) låten "Swiss on Rye". Bistra uppsyner men läckra rytmer :)

/bbl

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-15 04:28

Enduro Disco -- Holger Zilske
Faces -- Pan Pot/Vincenzo
Dark Star -- Excercise One
Starliner -- Macin Czubala
Beautiful Noise -- Tiger timing remix - V/A
Heebie Jeebies -- Jpls remix - Voodeux
Isolate -- GummiHz
Beyonce's Bounce -- Pan/Tone
Who taught you math - Shonky remix -- Robert Hood, Shonky
Design -- Error Error
The Opticians Chair -- Konrad Black
Untitled 2 -- Robert Hood

RIDM ROXXOR!!!!!!!111

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2010-08-17 19:00

denna är väldigt dansvänlig tycker jag, kanske platsar på listan

http://open.spotify.com/track/4G8cuw5rVa5x3xwsGFkCul

Trentemöller-Killer Kat.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-17 22:08

teosig, absolut!! Du kan själv lägga till den i listan så ditt namn syns :)

Hade en Trentemöller i listan tidigare; "Physical Fraction"
http://open.spotify.com/track/6fgB8SGCae1dyWdIKIDHei

...och denna i kandidatlistan, "rykketid", den kommer kanske med längre fram (försöker undvika att det blir flera spår av samma artist i rad) :)
http://open.spotify.com/track/6dwUGmUMGj4OZYKeZM7NVH

Bra tillägg; och när man tänker på att många av artisterna (likt Trentemöller) i listan har en massa bra låtar så inser man att listan kan bli hur jäkla lång som helst :D

Sen har vi ju alla remixar där bra artister dyker upp på andras skivor så det blir en del :)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2010-08-18 20:20

killer kat addad till listan.

o nu subscriberar jag på den med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-21 04:34

Därmed 17, och sen 18 subscribers, jag tackar med fem riktigt fina spår!

"Molecular Reconstruction" - Dr Frankufen Akenstein (techfunkig blippremix av Robert Hood-material)

"Seq & Destroy" - Spektre (Mäktiga stråkpartier i symbios med dansbara beats - ovanligt och bra! Lite Faithless-vibbar? Nytt album..!)

"4 for Texas" - Format:B (fetingtechhouse, inga direkta konstigheter. Bara FETT!!! :D )

"Tristesse" - Kollektiv Turmstrasse (filmiskt stämningsskapande och ändå dansbart. Dagens stjärna!)

"Rekorder 1.1" - Rekorder (Minimalistspecialisterna Rekorder, inte fullt så minimalistiska här men riktigt bra spår)

PLAY LOUD!!

[thank you for your co-operation]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-27 01:54

Lika bra ni lär er leva leva med den här tråden, jag bara hittar mer o mer :D

För er som kanske gillar lite mindre spartansk techno så kommer här en riktig höjdare; Protoculture - "Naked" - en sån där låt som tillsammans med alkohol, rökmaskin och färgat ljus kan förvandla vilket byhåledisco som helst till nirvana. Kommersiellt, whatever, det funkar som fan - blunda och lyssna när den kommer igång på riktigt efter dryga fyra minuter så fattar ni vad jag menar :)

Jag ska försöka undvika rena psytranslåtar då det finns en bättre lämpad tråd för sån musik ;)

Lite skummare, inte lika partymässig men ändå underhållande är "Shh listen" med Beat Bizzare. Kan bli svettigt. Vi får ta och chilla lite med svalkande isvatten och Robert Babicz "Cordy - Maetrik remix".

Kan ju inte låta bli lite flummig tysk artsy fartsy-techno på efterfesten, typ Stimming med "Melodica - Original mix" samt Marek Hemmann's "Junoka".

Nästa dag, på det igen, absolut förfest med "Awaken - Lish remix".... 8O :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-08-31 12:10

Måste bara helt snabbt tacka kalakal (vad har du för nick på faktiskt?) för enormt bra tillägg i listan...! Mer! :D

Spåren är:

Esperanza - Rodriguez Jr
Calin Calé - Remix by Rodriguez Jr - Jose Delacroix
The Sky was pink - Holden rmx - Nathan Fake
The Rivington - Gui Boratto
Extraordinary Wiring - Rino Cerrone, Flavio Diaz
Slap - Umek

Hittade en hel det bra nytt bara för det men det tar vi senare :)

Edit: 20 subscribers! :D :D :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-09 03:17

Veckans nya spår!

Labels i fokus är: timid / Devilock / Elite records.

I Go Deep -- Jim Rivers
A Moment To Myself -- Alex Smoke
Multiplex -- Alex Dimou
Das pferd ist echt -- Matthew Burton
Silent Enigma -- Danny Panagiotou
Cockotron -- Alex Dimou
Forensic -- Matthew Hoag
Kamera -- Bastien Grine
The end of our time -- Alex Dimou
Sydney -- Proff
Microbass -- Georges Guelters
Lamakova -- Gabriel Ananda
Delight -- Phuture Traxx, Citizen Kain

Vänta till den mörka sensommarkvällen; häll upp ett glas och ha ett stearinljusdisco i sweetspot. Mycket nöje! :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2010-09-11 17:26

Vem är aelg? Diggar ditt tips! Oberoende, jag måste dela med mig av ett senaste tidens fynd. Det är brittiskt, det är bas, det är långsamt, det är hårt, det är för många saker redan nu, det är Benga!

http://open.spotify.com/track/6LPi1AltDgIdaLRcUZrE56

Syns om ett par månader igen. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-23 12:34

Tack så mycket 'phloam'!! Mycket bra urval. :D F.ö. anser jag Spotify Premium vara Guds gåva till mänskligheten, det är jättekul, i synnerhet om man är en f.d. dj som jag.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-24 19:16

Ska lägga till mer snart hoppas jag, tack för feedback (Ratata) och tillägg (Slart)...!!! :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-09-24 19:24

La till en prenumeration, soft chillmusik innan man ska lägga sig :)

Space Cat var bra, riktigt grym goa/psy

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-27 10:21

Tack Strauss! Ska se om jag hittar mer, vad tyckte du om "Awaken"- Lish remix? Liksom lite på gränsen till psy/goa osv men mysigt hursomhelst :)

Mer låtar!!!

Unsound - Snake Sedrick remix -- Cassino & Laben
Moesko -- GUido Schneider
Find Me - Original mix -- Snake Sedrick
Thrown again --Original mix -- Andrey Loud
Mirage (EDX SunShine remix) Passenger 10, EDX
Scary Bisquits (John Tejada remix) -- Sideshow
C & T Experience /Mixed by Ricardo Villalobos & Tobi Neumann) -- Gucci
Femme Fatale (Original mix) -- Steve Lawler
Sunrise --Paul Huges
Back to Basic -- Benny Royal
Chiffre (Mark Broom remix) -- Christian Fischer
Luck 'n Love -- Max Cavallera

Benny Royal får pris för bästa vokalsampling :D Stjärna till Max Cavallera.

"Spot on" som man säger på Brittiska öarna. bbl!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-10-17 04:53

radio phloam kör vidare med en rejäl bunt "klubb-IDM" :)

Gabe -- "Sea Monster"
Tigerskin -- "Pick yourself up"
Riley Reinhold -- "Hawk"
Sustainer -- "Multiplo"
Billy Allessandro -- "Naugthy little ion"
Youandewan -- "1988"
Mark Broom -- "Raincheck - remix"
Eyptin Wholi -- "Anilorac"
Der Dritte Raum -- "Rosa Rausch"
Max Cavallera -- "Helle Welt"
Chris Kessler -- "City Soul"
Will Saul -- "Pause - Original mix"
Dennis DeSantis -- "Tendril"
2 Rare People Pascal Feos -- " Time - Pascal FEOS remix"
Efdemin -- "Further Back"
Fairmont -- "Gazebo"
Lawrence -- "Along the wire (Superpitcher Remix)"

/dancing, with tears in my eyes

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-11-16 12:20

14 nya spår med [s]intelligent klubbdanstechnohouse![/s] skitbra musik som fyller dig med livsglädje!

Hydrant - Virgil Enzinger, Alessio Mereu
Cloe - Gennaro Rossi
Galactic Suite pt 1 - ADJD
Impact - Max Cavallera
Tales from the lab pt 1 - Gui Boratto
3000 AD - Will Saul
Peaks 'nPunches - Gennaro Rossi
Mastermind - Ido Ophir, Gabe
Happy Sometimes - Lawrence
Kobra - Alessio Mereu
Gsxr 810 - Ken Ishi remix - Nagano Kitchen
Lower than clouds - Alex Nademski
Bell Clap Dance - Slam paragraph mix - Radio Slave
LADO Marascia, Alessio Mereu

[thank you for your co-operation][/s]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-11-21 05:15

tjohooo! Välkomna åter till tråden som skrattar åt alla som tror att dans är debilt! ;)

Tackar för tillägg av Falloutboy - Speedy J + Ken Ishii är ingen dum kombination :) Bra remixskivor! Blev inspirerad att lägga till ytterligare ett plus8-spår, Speedy J - Minimal - John Aquaviva & Oliver Giacomotto remix :)

Vilket också ledde till en hel drös tillägg :D

Oblivion - Falko Brockesieper
Sub Cultured - Original - Adam K, Addy
Screw the coffemaker - Adam Beyer remix - Michael Ho
Future - Original Mix - Sebastian Davidsson, Nick Orisun
The Blind Watchmaker - Max Cooper
Normal Et Tant - Minorscene
A Little House In The Blue Sea - Ken Hayakawa
My Girlfriend Is An Electronic Musician - Nagano Kitchen
That Nod - Original Mix - Kris Wadsworth
Happy Tears - Garnica
Minimal - John Aquaviva & Oliver Giacomotto remix

Observera hur långa intron som förekommer; t.ex. i Max Coopers "The Blind Watchmaker" där låten klarnar upp på ett briljant sätt vid 1:17...!

Hela tre "starred" denna omgång, Falko Brockseipers fjäderlätta hypergroove, Max Cooper (högt rankad favorit) är.... genial, toppas bara av Kris Wadsworth's helt underbart raspiga technoshuffle "That Nod". *nickar instämmande* SPELA HÖGT!!!!!!!

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-11-22 15:37

Keep up the good work!

Har fastnat lite för old-school electro för tillfället.
Kolla in DroidLifes Youtube-kanal om du vill ha lite inspiration. Han har lagt upp hundratals låtar!

http://www.youtube.com/user/DroidLife#p/p

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-09 00:59

Falloutboy, oldschool electro är inte dumt!! Starta en tråd :D

Här kommer de låtar som utkristalliserat sig på senaste tiden, riktigt bra låtar i lite olika stilar. Fascinerad över vad som kan rymmas inom de relativt strikta ramar som denna typ av klubbtechno ändå har...!

Ripperton - At Peace feat. Christina Wheeler I:Cube tape mix
Milton Jackson - Rogue Element
Chymera - Umbrella Original mix
Paul Kalbrenner - Square 1
Sascha Funke - Quiet Please
Ortin Cam - New Found Glory
Kirk Degiorgio, Esoterik - Starchaser - Spirit catcher remix
Elpierro - Cast Away
Andre Walter - Fracture
Apologist - The world as we want
Manuel Tur - Acorado
Vincenzo - Shonen Jump
Milton Jackson - Ghosts in my machine

:) :) :) :) :)

Edit igen: trevliga labels denna gång är Freerange records, Green och BPITCH.

EDIT: Lyssna gärna in er särskilt på de låtar jag har som "starred", det är favoriter från denna tråd.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-06 04:17

Nytt år, nya spår!

Har hållit på med denna lista sedan Maj 2010 8O

Det har blivit en karta över känslor och händelser under året, goda som dåliga. Musiken har färgats av, eller fångat upp detta, kanske ett tecken på att den har ett bestående värde.

Här kommer fler spår som jag tror kommer att hålla lika bra, det blev flera stjärnor denna gång trots att jag försöker vara restriktiv :)

"Saw" - David Laake
http://open.spotify.com/track/7EZZNyk4CwBOrXCLZtQIlS

"Spheere" - Marc Marzenit
http://open.spotify.com/track/3xlBgPnzrTk3WNuiYgoolv

"Spring City Rush" - Sound Field
http://open.spotify.com/track/3zQIfjLqdsusJw0GLFroH6

"Blind Envelope" - Sei A
http://open.spotify.com/track/5zixhmie56HZKtWygUgc5i

"Distance" - Moonbeam
http://open.spotify.com/track/57BarOkUOERfW6FSfchS27

"Amourette" - Pierce & Jerl
http://open.spotify.com/track/2XrDpvdQUFHc8vnct7fN69
n.b. Lova att ni lyssnar fram till den sublima kvinnliga sångsamplingen efter ca fyra minuters hypnotiskt intro-uppbyggande!! :D

"Empty Trash" - Joris Voorn
http://open.spotify.com/track/7nvKsh5JDl7OgCEs7qNNND

"Butterfly Girl" (Sten Version) - Pantha Du Prince
http://open.spotify.com/track/6XFqYv1EUv8AKjjjfBajB0

"Beija flor" - Iñaqui Marin
http://open.spotify.com/track/6CzQlsgATvtTnbDEINBi6r

"Beautiful Liars" - Milton Jackson
http://open.spotify.com/track/2TpP9zDiD6MHbP5WSVz713

"Bless You" (Minilogue remix) - Lulu Rouge, MIkael Simpson
http://open.spotify.com/track/2CRvi179s7OrRsllKXaGhn

"Jinzou" (Manuel Tur remix) - Milton Jackson, Sei A
http://open.spotify.com/track/7b9bmSnhLtzaU5tYhU2mCU

"Crystal Tokyo" - Sei A
http://open.spotify.com/track/6dvfA6uHuXWYmkZ1UV25ex

Hela listan::

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-25 21:12

Kul spellista! Har prenumererat nyligen och hoppas kunna komma med lite bidrag när jag lyssnat in mig lite.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-25 22:05

Gott!!! :D Välkommen till listan och till faktiskt.se förresten :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-02 03:45

Firar tre sidor och 29 (!) subscribers med följande riktigt smarriga låtar!

värmer upp med lite fin minihousebleep; "Mojo Rojo" - Organ Dub Mix - Hector Couto
http://open.spotify.com/track/2Rddm6gO6EwR4JkVpPykqR

Fet bassynth i "Secret Stranger" - Spirit Catcher, Ilrija Rudman
http://open.spotify.com/track/5AiFa6o5afSG5vIcDqARNZ

Inga små gester i den flådigt fantastiska "Moongoose" - Guy J Remix - Sasha (Guy J höjer kvaliten som alltid..!!)
http://open.spotify.com/track/5g0x0rvgi30uPMT5xIQdAH

Effektivt houseblipp:
21st Century Ketchup - Tim Green Less K Remix - Steve Lawler
http://open.spotify.com/track/7bIsZs3VA2r2MIIZ1hLdSw

Riktigt skönt drivande mysgung: "Sedona" - Spirit Catcher
http://open.spotify.com/track/2Mm0ct7d00lGKwaXjsH7xU

Houseigt värre i: "Air Miles" - 2000 and One & DJ Madskillz remix - Reset Robot, Christian Smith
http://open.spotify.com/track/4WoGYf5LgSi11gcGrh01nO

Här är månadens piece de resistance - lyssna först på det elaka "skallet" till vänster i mixen (jag älskar detta ljud, det gör nånting med min hjärna, måste spela HÖGT) - trodde jag, men så kommer de tibetanska hornen (lolwut!!!) och jag måste spela JÄTTEfuckingHÖGT!!! :D fifan! Genialt! Extas! :twisted: :D
"Enoi" - Ãme http://open.spotify.com/track/1fAWuEDf4k4NlSVCaTxuwF

phew, får varva ner med "Ula Luman" - Argenis Brito
http://open.spotify.com/track/3vdFQd4SVLhwGyKMbrdziU

Smygande, först efter två minuter in i låten, kommer en orgel som får nackhåren att resa sig - dags att dra på IGEN!! :D
"Bouquet" - Pierce & Jerl (som redan tidigare visat hur slipstenar ska dras) Top notch!
http://open.spotify.com/track/3diaz6Xh8AqbboQlJO1o7A

Vi avslutar lugnt men inte desto mindre vackert och dansbart med "3 Years" - Manuel Tur Remix - Tomoki, Nono.
http://open.spotify.com/track/3UZqkjODwEsFVHIiCLUOHm
Rätt iskallt att vänta hela fyra minuter in i låten innan belöningen kommer - men det är den värd! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-21 05:37

Oh. My. God. Trodde aldrig att denna lista skulle få många subscribers men nu är det uppe i 42!!!! vilket gör mig så jäkla glad och motiverad att leta vidare. Denna magiska siffra måste firas med en massa nya spår :)

Vi börjar med genrens omslagspojke no 1, Marc Romboy, som minsann kan göra riktigt högkvalitativ techno...! Faktiskt så bra att det blir guldstjärna i kanten.

616 Seconds - Marc Romboy
http://open.spotify.com/track/6tkqaBQUKHb4ZC9XnBphOc

Crosses - Terry Lee Brown
http://open.spotify.com/track/1qkio5TleN1cumubCPWbur

Brahms the progressive - Dennis DeSantis
http://open.spotify.com/track/4CxdfHo3GGSVBbSRI9CDwe

The Hills - Filippo Mancinelli, Allen May [Härligt mörk och släpig techno, en favoritstil]
http://open.spotify.com/track/3AkuQPPJvE4sNLjVR1dOBe

Butterfly (Original mix) - Dan Drastic, Anderas Eckhardt
http://open.spotify.com/track/5TI5Vo6f1huG4k0VTyljHz

Look My Watch Joachim Spieth remix - Nicolas Duvoisin
http://open.spotify.com/track/3cRWpDNhrnDejfgoqdbGjf

Falling Water - Ludwig Coenen
http://open.spotify.com/track/5ojtBrgHsqJR3LA45bqH7n

Understanding (Edit version) - Greg Parker
http://open.spotify.com/track/2X81unrtQusw3g3S7qiS3x

Rej - Âme [uppenbarligen ett klassiskt hitspår när det begav sig..?]
http://open.spotify.com/track/6Eynd9CzPj9pa72VFNMi7l

Corrado - 2XR
http://open.spotify.com/track/5h6jojF2T8yVXmArbUeLjd

Basic Needs Original Mix - Jussi-Pekka
http://open.spotify.com/track/7h8R40bU707KZ9yZ1cC0BE

Sapphire Moon Original mix - Martinez
http://open.spotify.com/track/79vzPTAgpyG4BfdGnhKG0h

Oublie Remix - Nicolas Duvoisin
http://open.spotify.com/track/2mYE8cmoZsXjmRjoT8A0qU

Molari Nogoalnohope Mix - Kalle-M [Döm aldrig efter namnet, detta är både ösigt och vackert. Starred!!]
http://open.spotify.com/track/5EzJsXsnYdGiutYhu4Fjxb

Sprinter - M Rahn
http://open.spotify.com/track/5YZvDsAj0ToMnlP1qiMl55

Faux Pas - Chord Edit - Leopold Kristjansson II [weird skit men bra!!]
http://open.spotify.com/track/1McYL2VMVza1cZ2jvl5t5K

Nothing - Nimbus
http://open.spotify.com/track/7GPiHM94P3oqPdOhLQFsIl

thank you for your co-operation

p.s. tack till Carl för tillägg! "Famous when dead"-samlingarna är bra :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-17 02:55

We are back - 21 låtar rikare, det fick bli ett långt inlägg här men ni har sett att det droppat in en del på listan lite då och då :)

Nytt material av favoriten Guy J, mäktiga spår av deadmau5 och Maetrik, småfynd som Andreas Dimitriadis "Isalos" (lyssna på den tillbakalutade trumpeten (först efter mer än halva) som "gör" hela låten :D , vacker trancemonotoni med Pigeon.... många stjärnor denna omgång - Enjoy! :)

Klartraum - Lenny
http://open.spotify.com/track/5IRffE9ybG6F3IOGcfTT0r

Maik Loewen - Trippin on Chords
http://open.spotify.com/track/4fBzgxr94QMGK3FhrzOUJQ

Daso - Go Upstairs
http://open.spotify.com/track/1zPHm0JShFvhQdx6ThrqUX

Extrawelt - Weich8
http://open.spotify.com/track/0EXyT36qvjvgZ4KO8tBIuk

Petter - Modern Eternity
http://open.spotify.com/track/3cp5fWLeVAqCG2IouQQhSI

Apoll - Cick Clap Couple - Original Tool Edit
http://open.spotify.com/track/3u8ldrDR5sdeXeCNxzo0IA

Daso, Schatrax, Pawas - Det - Schatrax remix
http://open.spotify.com/track/1TvfaBdQrsPH8lYUaoERd5

funckarma - Hawking Radiation (tillagd av Falloutboy) Tackar för denna, det är kul när man hör låtar som får en att tänka "kan man låta så här???", inte vanligt :)
http://open.spotify.com/track/3eQWwDKLFD1La7WntZhckO

Maetrik - Transform
http://open.spotify.com/track/25ePGsO6Q6rTdSyf2PSIph

Microdizko - Miniclub
http://open.spotify.com/track/3jbwYYrLEXis518IFJ8FXD

James Holden - One For You - Original Mix
http://open.spotify.com/track/7KbhwiNVFvzejKPGiAN2YM

deadmau5 - Cthulhu Sleeps
http://open.spotify.com/track/7xXJv53ueud6KRR53COvvJ

Andreas Dimitriadis - Isalos
http://open.spotify.com/track/4jVGL67o849HyZhBVyrs5G

Deetron - Collide - Original Mix
http://open.spotify.com/track/35ZNN5OYIxPLNiVvE7XO21

Extrawelt - Mozaics
http://open.spotify.com/track/3v1zT6v9Wl5L2bk65qveyK

Karotte - Tronic - Original Mix
http://open.spotify.com/track/2SQyytKpmJrYM2HLrbG0Bm

Tobias Freund, Miss Jools - Don't Know You
http://open.spotify.com/track/6BSZTNQJq4IrAn1m2ahATs

Kiko - Material Mode - Kiko's Original Mix
http://open.spotify.com/track/7GkTSg5tD38AmEkWLh2T6o

Guy J - Easy As Can Be - Original Mix
http://open.spotify.com/track/0KJLoSRkSrz5ZbtKYoFGBy

Audision - Aurora - John Roberts Mix
http://open.spotify.com/track/7Izeq8AFqgiqZrWKaKRx7k

Pigon - Promises
http://open.spotify.com/track/3ztpFKKCgLVPP1WGHvcy1i

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2011-07-06 19:10

Idag när jag cyklade hem från jobbet så började denna låten spela i min mp3-spelare.

Efdemin-There Will Be Singing (DJ Koze Remix)
http://open.spotify.com/track/7DdXDhYEKk2ih6lDpC2v53

Under introt så hann jag tänka WTF é det här för mög !? men sen så jäklar satte det igång.

Jag addar den i Real IDM ta bort den om den inte passar.

PS kanske även denna låten passar i faktiskt.se baslista. DS

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2011-07-06 19:33

Här kommer en låt till med Efdemin-Baumgartnerhöhe.

Misstänker att Efdemin kommer att tillhöra en av mina favvisar hädanefter.

http://open.spotify.com/track/6BLeeRgtGTjvvNum4Dxquy

Dammar till ordentligt i ansiktet tycker jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-12 03:57

Jag måste kommentera dessa utmärkta tillägg :D - Efdemin har jag haft med nån låt med tidigare, de är mycket bra! Välkommen och tack till Teosig för absolut platsande låtar :)

Det har kommit mer från mina högt ärade subscribers, FalloutBoy bidrar med nästan 13 UNDERBARA minuter med mina personliga favoriter Basic Channel i låten "Octagon". Jag ryser och transporteras i minnet till mörka industrilokaler med rörliga ljus.... :D

Joakim låter Kid606 riva skönt i öronen :) medan Carl, sist men inte minst, lagt till en uppdaterad "Everything Counts" med Oliver Hunteman (Hertzblut?) samt Lutzenkirchen (vågar svära på att denne har släppt bra saker på Herzblut) som likt David West i "The Hideout" har ett lite episkt anslag grundat i ett dansbart fundament. Trevlig variation till renare minimalism :) Tack igen!!!

Tror Carl kanske kanske har mer på gång, kollar med spänning.... ;)

Ok jag blir så glad att jag slänger in följande låtar som passerat quality control by phloam;

Nathan C, DEX - The Box
Ken Hayakawa - Can You Feel (orig mix)
Autistic - Paranoia (orig mix)
Minimal Bros - Just Go (orig mix) (vadå retro :D )
Gabriel Ferreira - Lim (orig mix)
Enrique Tea - Xop 08
Kill Minimal - TR Home

Mer snart, jag kommer aldrig nånsin att sluta ta fram låtar till denna lista, ser fram emot mer från er andra :) :) :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-27 04:03

BEWMP!

Låter musiken tala för sig själv denna gång. Över 300 låtarsstrecket...!! :)

RONE är fyndet för denna gång - lär återkomma. John Dahlbäck imponerar. Har sållat hårt, hoppas ni gillar variationen inom ramen.

Keep groovin!

>>>>>>>>>>>

RONE - So So So
http://open.spotify.com/track/2MRUwbVjnnzVtjfQbg5907

Jay Haze - No need for loops
http://open.spotify.com/track/3lFMeprwLgWSnt85agXrMl

Robosounds, Daso and Pawas - Room 228 (Daso and Pawas mix)
http://open.spotify.com/track/0UHN1Lw2CbYS5C7sdziidV

Deepchord - Amsterdam Remnant 1
http://open.spotify.com/track/2SsrkzRdLLe4LukP4SMQJW

Applescal - Black Spiral (Applescal Dub mix)
http://open.spotify.com/track/4jNZ1p2ujSkikDmPWeVq3B

Akiko Kiyama - Rabbits (Takashi Watanabe remix)
http://open.spotify.com/track/5RFHZKafO9N56132tEpdbt

John Dahlbäck - Our Song
http://open.spotify.com/track/3o86LGFiYDaZWiSsS0ezDc

Little Nobody - The Condimental Op (Sebastian Bayne remix)
http://open.spotify.com/track/2oPgLWxJDzhpPX3hSPZHRu

Steve Stoll - Menace
http://open.spotify.com/track/0byVyXR15tgTOq1WTQrXQV

P.S. Ni som hänger på andra hifi/musikforum får gärna tipsa om denna lista där..!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-21 02:39

En riktigt blandad kompott denna gång! Från djupaste haus till lättfotat trams via diverse elektronikum.

Alpha Groove - Lish
http://open.spotify.com/track/1MMOjtIn5p9ZOrEu1mbiCw
Metodiskt och genomtänkt gung, inte långt från Deadmau5 domäner.

Subharmonic Atoms - Pepe Bradock Remix1 - Namlook
http://open.spotify.com/track/6C1t4P1WECyotoAUIU3D3S
Atomer är glada små grejer :D

Dubnraw - Fog
http://open.spotify.com/track/1IYK6PDRcHbXN6EHVSWLgs
oooh varning för djupa grooves i asfalten här..!

The Path - Xibalba
http://open.spotify.com/track/4qluiybZFCyzX8J3xbbLkF
Dubhousegoatrancetech? Nä, BIG FAT BASS :mrgreen:

To Prove Elusive - Andy Kohlman Remix - Michael Knop
http://open.spotify.com/track/3Q6972EwbVVRzSeYtnbyGE
T.u.n.g.t..!!

Ring A Bell - Igal Magitman
http://open.spotify.com/track/3k4bZPEa1rQWL4XLEyR789
Habil techhouse av Magitman utan Brisker.

Remember - Float
http://open.spotify.com/track/3vJzMYnxGPbWlN7uB8r9QV
Jag vet inte vad detta är, men jag gillar det :)

By Proxy (Original) - Robosounds
http://open.spotify.com/track/1oTN6ygrVHbHkkRiqiCfAf
Behagligt meditativt - less is more?

Who Is Sarah Stern? - Bruno Pronsato
http://open.spotify.com/track/0S81Sxu0bMweViffUoC54y
Experimentellt utan att vara för jobbigt :)

Disharmonic Silence - Ritmo
http://open.spotify.com/track/4ZPhWfH7NRLeNnFZFRgwP7
Sluta tänka. Släpp taget. Fall bakåt. Dras med. Låt nackhåren resa sig.... :) :) :) :) :)

/////////////////////////////////////////////

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2011-09-23 18:54

Kul att du håller igång listan! Försöker lyssna och även slänga i ett spår ibland. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-01-22 07:18

FalloutBoy skrev:Kul att du håller igång listan! Försöker lyssna och även slänga i ett spår ibland. 8)

Vill tacka speciellt för att du lade till remix-spåret med Cabaret Voltaire, mycket glädjade ljuspunkt i en annars mörk vinter! :D Still going strong verkar det som..!
Redshape mycket bra, de lär jag återkomma till :)

Och tack till Carl Forsell för mycket bra spår! Fortsätt så! "Lila" med Rodriguez Jr var balsam för själen :)

Har precis lagt till en massa bra låtar som samlat sig ett tag (ursäkta min inaktivitet), beskrivning på dem kommer senare...!

Edit:
http://open.spotify.com/track/1npCWDfzIX4qcud8Ql0Uiw
http://open.spotify.com/track/0rmF2Dt8Es6Q084508PTrg
http://open.spotify.com/track/2KKTfBO8pKt8bkvzEjoEIq
http://open.spotify.com/track/5U3hIc1BsSsL2W2o11hxXm
http://open.spotify.com/track/1Dvcz4uVdxeKj8rQ2ySmQY
http://open.spotify.com/track/36QecQx6oYcTjhaqYmM1dA
http://open.spotify.com/track/12FrA2az74Lr4rdNWVLLAB
http://open.spotify.com/track/53utU7LkIbl0Kzj9JC8Y80
http://open.spotify.com/track/28Dash1gesHkJwCtkn0Ftq
http://open.spotify.com/track/22mKEfI3viLIbil2yKKpjK
http://open.spotify.com/track/6JqBTcHCgTX2SpLpcD6NDn
http://open.spotify.com/track/4iIFN4LDcDyRs3fvaytruh
http://open.spotify.com/track/7zPR2z8E1SDONAW5t7uhSb
http://open.spotify.com/track/7pdsZnxdzPPXYYy8Ltt2Vt
http://open.spotify.com/track/58xoiXeSqzUnnzoY57TXs9
http://open.spotify.com/track/5y0MuLUW2JLKJIFVEpoh6Y
http://open.spotify.com/track/22HfTfBNalQO9Nykff4s8Z
http://open.spotify.com/track/2e6zm89IXvWSPyfcMwPSxx
http://open.spotify.com/track/4JmSlwF22qaGI3rdOjOfpj
http://open.spotify.com/track/2x4TZZ35WPte3Wk9ZBBznF
http://open.spotify.com/track/75lT6jk2I99P9qGqNCyiOz
http://open.spotify.com/track/4qGFEja2VpLmayJ2R5NsKC
http://open.spotify.com/track/2VpioSJHuRd95T0In5Czch
http://open.spotify.com/track/4atlJlmpgWLioOPtzMwVb3
http://open.spotify.com/track/59II0Z46PWpFC2MhyF5bRo
http://open.spotify.com/track/6ZqaMMzerLEVt3mDHhBjU2
http://open.spotify.com/track/49oglqAX5SCZO7QvOsCYRT
http://open.spotify.com/track/3tIfqR752oswg16f9RLO8v

/and the beat goes on - everlasting

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-01-23 01:27

Välkommen tillbaka käre phloam! :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2012-01-23 16:34

phloam skrev:Vill tacka speciellt för att du lade till remix-spåret med Cabaret Voltaire, mycket glädjade ljuspunkt i en annars mörk vinter! :D Still going strong verkar det som..!
Kul att du gillade det. Och kul att du är tillbaka! Du behövs på forumet. :D

Har precis lagt till en massa bra låtar som samlat sig ett tag (ursäkta min inaktivitet), beskrivning på dem kommer senare...!

Oj, där fanns en del att gå igenom. 8)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-23 17:50

CODY skrev:Välkommen tillbaka käre phloam! :D

+1 på phloam! :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-01-23 19:48

Objektivisten skrev:
CODY skrev:Välkommen tillbaka käre phloam! :D

+1 på phloam! :)

Japp.
Saknat dig Phloam.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-05 03:37

Bild
Max Cavalerra

Nya spår - 70 förhoppningsvis lyckliga subscribers :D och denna gång Gott och Blandat, allt från House till Goa via retro-303 och IDMtech och.... ja kolla själva :)

Mitt mål är att ge er den där extatiska känslan som infinner sig när både kropp och intellekt agiteras, när musik, ljus, magsmocka osv driver på och allt bara.... stämmer :) :) :) :)

here goes:

Van Hai - The Daydreamer
http://open.spotify.com/track/585dVFFIiMOyGv9gRA9zAT

Vibrasphere - Capsize
http://open.spotify.com/track/2ynwU24whvtdqHbhT8kmmE

Boris Brejcha - Schaltzentrale
http://open.spotify.com/track/3acnfnPB8oapFqiv0xBsWp

Littlefoot - Tuseday Club
http://open.spotify.com/track/7JDr2CRBN3KZe8FscfyJNn

Max Cavallera - solaria
http://open.spotify.com/track/2uea4NtxMaqMGGZHCkgqq5

Audiojack - Mind Games
http://open.spotify.com/track/3lRFuKMUmC9cJWMWEpNELa

Posthuman - Monsters Exist
http://open.spotify.com/track/7tpe7nKjPrOxb922iSgabt

Pan/Tone - Fantastique Fantazy Pants
http://open.spotify.com/track/3o2xlD4Xa06CMin0QaIieS

Jake Fairley - Silos
http://open.spotify.com/track/5eAWrtpHB1eU5Bdn0WDEs4

Phony Orphants - Scratchi
http://open.spotify.com/track/48XZcCEYOVbXU7STvQ4iMs

Falty DL - Make It Difficult
http://open.spotify.com/track/2ccpSUsFvf5q5Yo8hlKU26

Charlie May - Demons amongst us
http://open.spotify.com/track/2YcxSkk6eVb0iw9tmwRrD5

Metope - Atlantic
http://open.spotify.com/track/5nlDXSLbVgF7Ifd6G900QQ

Marcello Napoletano - A Prescription of Love
http://open.spotify.com/track/6rTSL2KZIKhXS6uNnplYFp

Unit Moebius - Solid State
http://open.spotify.com/track/6tBkwW7hkVjR11a7vWiUvs

Ribn - No Place
http://open.spotify.com/track/0nx50WlfCrXM4Zo9qmdUGg

Quivver, Redanka - Under The Sun
http://open.spotify.com/track/1GyCD9W1wOPrixmbXtahFV

16 Bit Lolita's - Nobody Seems to Care
http://open.spotify.com/track/2343bPIKje5LNFcofgyTjZ

///PEACE LOVE UNITY RESPECT

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2012-04-06 01:23

Nu kanske jag är helt ute och cyklar...

Spark! - Hela din värld
http://open.spotify.com/album/3NZPsWcBhHrf57NTiMWbDW

Ett fantastiskt album. De lirar EBM (electronic body music) med lite egen stil. Väldigt bra och intelligenta texter, dessutom på svenska. Jag tänkte att grymma texter ihop med bra melodier och högt tempo är en svårslagen kombination som definitivt kan klassas som "intelligent musik man kan dansa till". :)

Blev t.o.m recenserade i DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/skivrecens ... -din-varld

Mina favoritlåtar:
- Döden och jag
- Hela din värld
- Popkomplex
- Tankens mirakel

edit: Efter att ha lyssnat igenom Phloams senaste lista inser jag att jag kanske är helt fel trots allt. Låter posten stå kvar dock, kanske nån med öppet sinne som tittar förbi. :wink:
Motstånd!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-08 19:35

Jag är väldigt öppen för vad andra kan tycka är musik som är både tänkvärd och dansbar på en gång, som du skriver, så fel är det inte :)

Nu har jag för min del snöat in på en viss musik som jag gillar väldigt mycket och är alldeles för bra för att sjunka ner i nåt slags klubbträsk pga fördomar mot den genren, men egentligen så är allt som är dansbart (inte bara teoretiskt sett då alltså) och samtidigt har andra kvalitéer intressant för listan :)

Det svåra är m.a.o. kanske inte "bra"-biten utan att hitta nåt som verkligen också funkar på dansgolvet. T.ex. är både Iron Maiden och Aphex Twin bra och smart på alla sätt och man kan säkert dansa till det också på nåt sätt om man verkligen vill, men... :P

Kör hårt, är det gränsfall så kan man ju med fördel tipsa om det här i tråden ifall det inte riktigt funkar i listan...!

Edit: Vad jag glömde säga, nu har jag inte hunnit lyssna så mycket men jag fick nästan lite Page-vibbar från förr? Klurig/smart synth fast mer EBM'ig :)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-06-09 17:10

Hej!

Blev tipsad om den här skivan igår http://open.spotify.com/album/7w2Z0IvP4GztYTRpYyL5xR

Sen lyssnade jag på den, och kom nästan genast att tänka på real idm tråden.

Kanske den platsar för det kan jag inte riktigt avgöra så det lämnar jag åt phloam att avgöra. Men för övrigt är den mycket skön.

Hej så länge.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-13 15:54

teosig, visst platsar Maurizio (ena halvan av Basic Channel som ju kan vara lite väl ambienta/extremminimalistiska för listan, åtminstone vissa spår) så lägg gärna till! :) Vad jag förstår så är Maurizio lite mjukare/dansbarare/mer lättillgängligt. Möjligt att jag har nåt annat spår på listan, får kolla :)

Till alla mina kära subscribers så kan jag hälsa att det ligger en del riktigt coola spår i pipelinen, ska lägga till en hög snarast möjligt :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-23 05:36

EXTRA EXTRA EXTRA!!!!!

En midsommarnatts SpotJockeysession med en drös högkvalitativa spår som samlat sig ett tag...! :) direkt till listan: http://open.spotify.com/user/assimilate ... wEhqbiTvmf

Vi börjar med en lämplig övergång från johanpeterson123's excellenta trancespår (tack!! :) ) i form av "Relic" med Paul Keely (anjunadeep rec's): http://open.spotify.com/track/5od2xQjQfKrARIW8qbQaBt

Extrawelt borgar för kvalitet och remixar "The Torch" av Margot & The Melody Maker: http://open.spotify.com/track/3n77Uf2HCvEIbreiXAVNQj
Bild

Cio D'Or "Wildseide" (Claudio PRC Remix) tar oss in på lite mer experimentella men fullt dansbara tongångar: http://open.spotify.com/track/4h9xNdFN6gkSHTY1xP3y9p

Favoriten Milton Jackson gör återigen ascool storstadsmusik i "Breathe": http://open.spotify.com/track/0kZoAyayTNRchTMBcBJj0F

Minst lika storstadsmässig är Terry Lee Brown Jr i "Electric Avenue", som neon i våt asfalt: http://open.spotify.com/track/78q5xC2gQDsI4aQFftJW3o house och IDM i ljuv förening :)

Jimpster med låten "Alsace & Lorraine" remixas av ingen mindre än Josh Wink och resultatet är sublimt: http://open.spotify.com/track/4ibTIYux3awa6RAMrwyD49

Shur-I-Kan "One Night in Tokyo" är ett spår man bara måste höra, går inte att beskriva hur coolt det är :D http://open.spotify.com/track/6uWUx3RW0lzXswi16yQWxN
Bild

The MFA gör intryck med "Motherload": http://open.spotify.com/track/6Yhrosk2d0t9aymJZun2VY

Legenden Oliver Lieb med Jimmy Van M i "Helios" kan bara innebära högkvalitativ techno från första hihat: http://open.spotify.com/track/4TqGvmQvVPBMrWkqYsCxcU

George F Zimmer är en ny bekantskap men låten "Back To Solaris" är en riktig vitamininjektion :) http://open.spotify.com/track/5EWfvpoxQ9j0LbCj6aN19s

Ett av de roligste och ösigaste "intelligent house"-spåren på länge kommer från Terry Lee Brown Jr: http://open.spotify.com/track/5wRAohYxtQvpUwP0jHrynP

Scan X som annars gör retro-scifi-synthpop får hjälp med dansfaktorn av självaste Laurent Garnier med strålande bleepigt resultat: http://open.spotify.com/track/1GJIOZAjKCBIPY7FeVlpog

För alla psyfans tar vi ett riktigt skamlöst dansbart och underhållande spår med Vibrasphere - "Capsize" från samlingen Think Different: http://open.spotify.com/track/2ynwU24whvtdqHbhT8kmmE

Till sist - favoriten denna omgång är The Youngsters med låten "The Phoenix" som står med båda fötterna i myllan men huvudet högt, högt uppe bland molnen - underbart, rysansvärt bra! http://open.spotify.com/track/3vzncOPlZC966H5clTdBmZ
Bild

/stay tuned play loud

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-12 01:21

Nu kan jag inte hålla mig längre utan måste presentera lite urbra spår som samlats under svala sommarnätter:

Vi börjar lite smygande med trance-artade remix gjord av en av mina favoritartister, Guy J:
Saints & Sinners - Pushin too hard (Guy J Remix) - Bedrock Classics Series 11
http://open.spotify.com/track/3ZEErmosb7Wy1AUxqNMHHw

Uppfriskande och udda (lyssna gärna på fler spår från denna platta!) är Philippe Cam, courtesy TRAUM Classics:
BildBild
Caddie's Day (Salz Remix) - Philippe Cam
http://open.spotify.com/track/1UpCJpm71EtQpj5Jdqe0hV

AstroNivo har gjort flera bra minimalistspår och här belönas bibehållet fokus stort:
Niminal - AstroNivo
http://open.spotify.com/track/1xqyBrHUT2rfNLYotZhfiY

Ok nu är det party!! Avrosse/Louie Cut samplar Jack Nicholson (vilken film???) - "How about fiddle faddles? - Under my supervision" :D
Anger Management - Avrosse, Louie Cut
http://open.spotify.com/track/4mLFhT2i1KmFaldZujS1FP

Ricardo Villalobos* är en internationellt känd DJ och gör här riktigt bra IDM-techno med en nypa sydamerikansk känsla (född i Chile). Definitivt "Starred"..!
Bild
Unflug - Ricardo Villalobos
http://open.spotify.com/track/6QopzmIZjVCZwJaypraKzh
( * dock inte samma Villalobos som gjorde oförglömliga "Easy Lee"..! )

Efdemin gör som vanligt intressant och djupsinnig musik:
Bild
Farnsworth House - Efdemin
http://open.spotify.com/track/0gfl9UjtLOz8NOBJfCaqBf

"Bästa namnet inom techno"-priset går till Jussi-Pekka :) men snubben är begåvad också!
Bild
Federal Escape (Duplex 100 Remix) - Jussi-Pekka
http://open.spotify.com/track/2JNVQgx6JzCYROhhr5bBGd

Så till omgångens klara favorit Marco Dassi med en underbar kombination av basgång och synth - så enkelt, så gripande. En artist att hålla koll på framöver helt klart :)
BildBild
Suddenly Feel - Marco Dassi
http://open.spotify.com/track/0V2JA3OYvLrQqLwC9dHcKj

Vi avrundar med lite oförskämt underhållande halvprogressiv dansbarhet från Yotopia
Mr. Brotherman - Yotopia
http://open.spotify.com/track/6t45R6P4b4raDTPcGaePzT

Det blir en spännande fortsättning på sensommaren kan jag lova redan nu :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-26 12:04

Lade till ett 25-tal låtar i listan, ett urval diverse tung clubtechno som mognat fram under en tid med höjdare av GuyJ och John Digweed & Nick Muir och..... ja kolla själva :)

Skulle göra ett inlägg med kommentarer men det var debug mode-strul igår, får återkomma :)

Spela högt! :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-26 23:11

/////

Jag måste säga att det senaste från Guy J - "Shining" - överträffar mina redan högt ställda förväntningar på denne artist :D Det är ett sånt där spår som gör att man sitter leende som ett smärre fån tack vare sitt meditativa groove, sin synnerligen "intelligenta" hihat och konsekventa uppbyggnad. http://open.spotify.com/track/4iD9cQ8rrfb0fha0OYVYyL

Bild
Guy J med musikmaskiner

Kink "Existence" tar jag med för dess ohämmade homage till Altern8 och annan 90tals-IDM :) http://open.spotify.com/track/23YgtDE6f4HZErTLZQjyPb

Dags för lite släpigt tunggung med Nathan F "I really need that" - specialhouse med hel vokalsampling mättar gott! http://open.spotify.com/track/3NbJElgRkrlxnxVDanl9PY

Veckans "mer Autechre än Autechre"-pris går till Oscar Mulero och spåret "Tidal Acceleration" Bra förebilder är aldrig fel! :D Hög IDM-faktor på detta.
Bild
Oscar Mulero i aktion

Alex Smoke har gjort bra grejer förut och är här extra giftig och knarrig i "Shingles" (EP Of Infinite Affliction) http://open.spotify.com/track/7o024yq1D6r6wGfAcc7POB
Bild

Suggestiv monotoni med feta trumljud är svårt att tacka nej till - Keremeris "Plus" (original mix) http://open.spotify.com/track/3Q5RSbd85Q5yn2pV2eErLJ

Nästan industriellt mörkt kör SHDWPLAY i låten "Dis Viscious" http://open.spotify.com/track/40cRJHKhr6hzuqmqaSKRpx

Svettigt och latino(?)färgat och hypnotiskt som kontrast kör Carlo Lio/Coyo i "Moxis Sickness": http://open.spotify.com/track/69tSXZMtJQA0WNcE8p6hTc

Mer bleepigt men fortfarande tungt och svängigt är det i "Fortune" med David Meyer: http://open.spotify.com/track/5AIAkSzIix61n2NO7WkJxu

Cut up-house med Louie Cut (flåt!) i en Larry BAAAAM! remix av låten "What we think": http://open.spotify.com/track/2AT5IAQ1hsqAmjuYC7GzzF

Så till "Junggesellenmaschine" med Âme som figurerat tidigare i listan - den är kanske inte så dansbar men så bra att den får slinka med ändå. Lågmäld men ändå intensiv. http://open.spotify.com/track/77Z0z8Vv43ub7cwlaeDwlI
Bild
Frank Wiedeman och Kristian Beyer är Âme

Vector Lovers är väldigt dansbara däremot :) i låten "Late Shift" : http://open.spotify.com/track/5cYzkB9AeLeT3xYVgMfhn4

Subsonic Park skapar omgångens mysigaste feelgoodgroove i "Find U Tonight" : http://open.spotify.com/track/1h8PJcFw1so6O7Vl0gUfNY

Adam Beyer visar hur en slipsten ska dras i "Be Quiet" - cool som en regnig storstadsnatt : http://open.spotify.com/track/78Qmh6dXjlAGSxwzTzOxYO

Bästa samplingsanvändning står Argy för i den synnerligen medryckande låten "Debbie Downer" http://open.spotify.com/track/0ZtAawHept8iJ7WBEf3mt7
BildBild
Argy

Mer senare om resten av låtarna från igår! :)

//////

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 18:01

Mathew Jonson - "Dayz" - enkelt men klockrent från denne internationellt kände kanadensiske technoprofil som bl.a. grundat skivbolaget "Wagon Repair" Mer från MJ framöver!
BildBild
http://open.spotify.com/track/64N03kfACWVPjrPFBzoIzV

Namito - "Minou" sam Farsio remix - bra groove här!
http://open.spotify.com/track/03zBtspKd8fyksZhR3cApL

Xpansul/Alexi Delano - "Linked" - dubbig känsla grundad i effektivt beat
http://open.spotify.com/track/6gOAsV5ZDkMCBqRuinEukl

Hanne & Lore - "Chateu De Krawall - kreativt samplande av Voix Bulgares ger extrapoäng:
http://open.spotify.com/track/0jMly9L2JOxemxq1dTWU73

Alexis Tyrel - "Rebecca Loos" Gui Boratto Remix - Gui Boratto, då måste det vara bra..! Drömskt och romantiskt men ändå med tyngd:
http://open.spotify.com/track/1VmCAcib8cmhYf4aWZmI0G

Maskio - "Human Jungle" Boris Brejcha remix - Mycket att upptäcka i denna mix som växer mot slutet...!
Bild
http://open.spotify.com/track/0GePkpM2Hq3OvSRRnKia8y

Edu Imbernon, Los Suruba - "Punset" Spanske Edu Imbernon gör fantastisk progressiv house i detta spår - långt intro men det är det värt!
BildBild
http://open.spotify.com/track/001TfeG8Vfyti8euh8Xz2f

Ryo Murakami - "Feel It" - mysigt jazzig känsla som glider över i soft house, helt suveränt! :)
Bild
http://open.spotify.com/track/4BNUI2XYd9kihoO8ZwdXsj

Nathan Fake - "Outhouse" Main mix - denne producent/artist har bl.a. remixat Radiohead och ger ut plattor på Border Community. Ett mycket klurigt spår som lyckas kombinera ett frenetiskt discobeat med eteriska klanger:
Bild
http://open.spotify.com/track/1eoiU6XZIWicyJ1ihi0wBR

John Digweed, Nick Muir - "Satellite" - kompetent som alltid, här i mycket gott samarbete med Nick Muir:
BildBild
http://open.spotify.com/track/1FIdsF85mdnjQprAO1Mksq

Mer på gång - tänkte börja med att droppa nya spår oftare men inte så många åt gången :)

/i mörkret kan ingen se dig dansa

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-11 01:08

Gui Boratto är född -74 i Sao Paulo och jobbat som multiinstrumentalist och producent samt gjort egen musik på bolag som Kompakt, Trapez, Harthouse, Audiomatique. Ett namn som ofta dyker upp i remix-sammanhang av god anledning.

Bild Bild
Gui Boratto

Här på 12'an Tipologia hittar jag det rytmiska spåret "Paralelo" som har en distinkt basgång, vilken återanvänds med fingertoppskänsla av Oliver Schories som gör en helt ny fantastisk låt när han tar med stråkar (lyssna på partiet 4:10 till 5:20 där han låter beatet vila i en dryg minut (!) innan det drar igång igen. Storslaget, på gränsen till.... nä, bara jävligt läckert helt enkelt :D

Paralelo - Oliver Schories Remix
Bild
http://open.spotify.com/track/33BRHkNarSAMsKWOTHgT6U

Paralelo - Original
http://open.spotify.com/track/5COI7tlhJwk6cVEa5SR6KA

Bild
Oliver Schories

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-14 00:11

Vad får man om man korsas en DJ som t.ex. remixat Tom Yorke (Radiohead) och Ladytron med en amerikansk folksångare som Ray Lamontagne?

DJ Sasha Bild + Ray Bild =

1 st vackert och suggestivt elektrobubblande vid namn "Eclipse" (original mix)
Bild
http://open.spotify.com/track/74Gbxg2nWj9Sssfrkh930j
Senast redigerad av phloam 2012-11-14 00:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-02 06:58

*Se sid 4*

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-02 07:01

*Se sid 4, bugg*

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-02 07:01

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nytt år, ny sida :)

Det har blivit så många som 88 subscribers så jag antar att jag är på rätt spår i mitt musikval..! Tack alla, det är roligt att se antalet växa och hoppas ni finner god anledning att hänga kvar..! :)

En massa nya riktigt spännande saker som samlats på hög..! Jag är därför extra noga i urvalet denna gång så att både fötter och intellekt får sitt:

Cobblestone Jazz - "Chance Dub"
Bild
http://open.spotify.com/track/2QVm8Cc5sqQj8IOpgBcKED

Sigha - "Shake" (DJ-Kicks)
Bild
http://open.spotify.com/track/62S5q7F5Pi9KvRuncpmuqc

Arthur Oskan - "Fat Mobile"
Bild
http://open.spotify.com/track/45bZouEJOUlE8ZuUSOJrhl

Solaris Heights - "Vertikale" (Sei A Remix)
Bild
http://open.spotify.com/track/4trh4V5ZKR6aP16w4RWBxk

Aeromaschine - "Ascultam Vorbe" - Marcus Worgull's Exit Ghost remix
Bild
http://open.spotify.com/track/5yworlzoJw9E043vSSObNU

Re:Axis - "My Simple View Of Things" - Julien Placentino remix
Bild
http://open.spotify.com/track/2a6OjEaUylfmShTPQEHPlx

Elegant Universe - "Superchainer"
Bild
http://open.spotify.com/track/3J2L0Uz4854rK1ljnmSIcU

Ghosting Season / Knox - "A Muffled Sound Of Voices" - Jack Dixon Remix
Bild
http://open.spotify.com/track/79hMKIbddMJ3NWJ6ZzYM4t

Pascal FEOS, Marc Miroir - "Rezolution" Renaissance Transitions vol 4
Bild
http://open.spotify.com/track/6tFrvMyvErQcOZqd5Pf9Ux

Jag hejdar mig här och hoppas ni ger låtarna en chans, det är oerhört spännande och stimulerande musik IMHO :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-01-06 17:25

phloam skrev:Jag hejdar mig här och hoppas ni ger låtarna en chans, det är oerhört spännande och stimulerande musik IMHO :)

Jag lovar att lyssna igenom dem. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-16 23:39

Har missat att uppdatera här, lade till 13 låtar 13-03-01

GoTo : http://open.spotify.com/user/assimilate ... wEhqbiTvmf

Plus 5 mycket bra låtar tillagda av FalloutBoy, se separat inlägg...!

Timmo "Soliloquy"
Bild

Re-Axis "Spacewalker"
Bild

Ruoh Mitomi - "My Flight Case" Mr Statisk's Overweight remix
Bild

Camilie Austa - "Sank"
Bild

The Analog Cops, Blawan - "Sickle"
Bild

Oliver Dodd - "Maleutic"
Bild

Henrik Jonsson, Joel Alter - "Kyrka 2.0"
Bild

Alden Tyrell - "Rush"
Bild

Fabrizio Maurizi - "Daddy Diego"
Bild

Alberto Pascual "Tela Absorbente"
Bild

Hauschka - Radar - Michael Mayer Remix
Bild

Nadja Lind - "Hibiscus"
Bild

F-Lux - "Heart leaving"
Bild

Nya låtar på g snart som ni bara måste höra! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-17 01:14

*rätt låtar*

Reade Truth - "Soundwav"
http://open.spotify.com/track/7jX8lBOlZQqJD8mWT69SeX

Rocky Sphera - "RTL Kids"
http://open.spotify.com/track/4AgBvHN1PzYk36Q2bywvXr

Gui Boratto - "Take my breath away" - John Tejada remix
http://open.spotify.com/track/6XRv9baYnoYQm7VQqeUgQB

Sigha - "Rawww"
http://open.spotify.com/track/3QYXJJHSyW9WkWYFURjFFK

Ezikel Honig - "More human than human" Soultek's got too much soul mix
Bild
http://open.spotify.com/track/0XQLe7m03fmAw4g5ckr4AO ("not available" säger denna länk, men funkar från listan!)

Leif, Jens Bond - "Commonplace" - jens Bond remix
http://open.spotify.com/track/2zfSOgob2rp6rYmH1rzxB6 ("not available" säger denna länk, men funkar från listan!)

Chymera - "Arabesque"
Bild
http://open.spotify.com/track/1koEkC02vhJwFN4qdPRGFS

Marko Furstenberg - "Without You"
http://open.spotify.com/track/4GOv9djoUZgZB6UGBsKRXM

Sahar Z, Audio Junkies - "Beyond Detroit"
http://open.spotify.com/track/1rH90IiACrdhjs1qiSmrba

Zentex - "Ask Who"
http://open.spotify.com/track/6qzC6oKL8NBihNMkq0jMvZ

Oxia - "Sun Step"
http://open.spotify.com/track/6u58bc8eaJeWXuiCvQxTze

Mark Romboy - "Feelin'" Christian Smith remix
http://open.spotify.com/track/33zyJR6j8rarRSeKB2DmU3

Tim Weeks - "Retox"
http://open.spotify.com/track/0d0fZYexFLmP0jPZkzRjL7

Miss Sunshine - "Tease Me"
Bild
http://open.spotify.com/track/2GqaSTQ3MTsWt5E2OrZwGE

Rodriguez Jr. - "Lila" Kollektiv Turmstrasse Remix
Bild
http://open.spotify.com/track/3aJLBBz0RzxnWAiNQ0OWFw

James Zabiela, Gimpse, jay Shepheard - "All this has happened before"
+Colours - Original mix + Jay Shepard Dub
http://open.spotify.com/track/6M5119ymDxnxgBns5h9y3t

Larry Fives + Inland Knights "This Beautiful Sound"
Bild
http://open.spotify.com/track/2yzTeRfZKMdYdRyOXZBk7a

Malik Loewen - "Ein jahr ein monat"
http://open.spotify.com/track/4aSpzSw86RrJZIKw4q0J6F

Vector Lovers - "Warm Laundrette" - Jace Syntax Remix
http://open.spotify.com/track/7FIdssivv1hRGs8HYm46m6

The Black Dog - "Cracked"
http://open.spotify.com/track/21gMtFyrNRLIN5V2vDDimb

Newworldaquarium - "The Force" Âme Remix - Paul Woolford Re-edit
http://open.spotify.com/track/49Jtm6RM94ySzcLpYpZ3Pe

Marko Furstenberg - "Steinbruch" Reference Remix
Bild
http://open.spotify.com/track/4YCzg1lE9LUAhBIUCbEU87

Rodriguez Jr. - "Bagpipe Woman" Christian Smith Remix
http://open.spotify.com/track/425mUMAyawAp9aZOTbBPdO

Petar Dundov, Gregor Tresher - "Duo Tone"
http://open.spotify.com/track/3oCV0qeME844AtlwRdWCjI

Jay Shepheard - "Last Days Exit" - Jimpster Remix
http://open.spotify.com/track/2cR0cNTWcpdHgqdFDPTSzv

Kris Wadsworth with Jimmy Edgar - "Ivory 313"
http://open.spotify.com/track/5uuP0rUTNK42gyCefwZGE4

Jonas Kopp - "Resdel"
http://open.spotify.com/track/0EyLD0NcxbNVt1tQ2CLYqH

Solar, Popppcke - "Lightest Shades Of Gray"
http://open.spotify.com/track/7G5OcnNODqA6kfip032WcK

//////t.b.a.
Senast redigerad av phloam 2013-07-21 02:09, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-21 00:44

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Senast redigerad av phloam 2014-01-30 02:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-30 01:56

Long time no see, Kemosabe

Ett urval av senaste:

Bild
Dominik Eulberg - Die Blaue Sekunde
http://open.spotify.com/track/2VfRwJDF2w6IHZgSjoEP6C

Bild
Ricardo Tobar - If i love you
http://open.spotify.com/track/2lgCy7w2LKpe2umYL53NRd

Bild
John Tejada - Anaphora
http://open.spotify.com/track/0aOeP6OctFIhlzt0GULkFW

Bild
Florian Meindl - Chicago Flash
http://open.spotify.com/track/74Q0503zJsPidkAoJeP8I1

BildBildBild
Frank Muller - Horizon - Armin Weigand remix
http://open.spotify.com/track/7BS1izHqTV4L5ktfF0aY0i

Bild
Charles Bells - Bells 10
http://open.spotify.com/track/3cGJ0JY2KpohnH9Qhh1DF8

Bild
Robar Whrume - Hodgkin Mopp
http://open.spotify.com/track/6xzpEnpUmCp0nppVpUVelS

Plus flera fina tillägg sen senast av Troeng, JohanPetersson och FalloutBoy :)

/ And the beat goes ON!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-13 02:18

Hutton Drive - Freaky
http://open.spotify.com/track/5JLLY6FtnUNhqsYt14Eu7p
Bild

Simin Mobile disco - Breaking Time (John Tejada remix)
http://open.spotify.com/track/7KRhoqQa0cXgpmrshieWdd
Bild

Daniel Mehlhart - Stralenabweichung
http://open.spotify.com/track/3KlOUgNFvKpBwPtYD4OC7U
Bild

Josel - Second Wave
http://open.spotify.com/track/7wpbcVXMDWbFV2MzK01Dvf
Bild

Mathew Jonson - Magic Through Music
http://open.spotify.com/track/3NYCnrZdZtUEeQ6nQDdWsE
Bild

Lish - Feeling Good - Phony Orphants Remix
http://open.spotify.com/track/4Lb9wsHLbKhNSv64JeEnqu
Bild
Senast redigerad av phloam 2014-03-13 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-13 02:29

Ska försöka lägga till ungefär en låt per kväll i fortsättningen.

Här är tre riktigt, riktigt bra musikstycken som jag hoppas att ni avnjuter obehindrat, i deras fulla längd.

Guy J - Pathos (Original mix)
http://open.spotify.com/track/4VzDh1AZNafJN0cYgwSUQS
Bild

Applescal, Ryan Davis - Creatures
http://open.spotify.com/track/2Tl47bcoA3C8g07lXopXRo
Bild

Lanny May - Unknown Fields
http://open.spotify.com/track/6olXV0GQdbflFBhYABn4Ge
Bild

......SUL
Senast redigerad av phloam 2014-03-13 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-13 03:06

Trevligt spår med Mathew Jonson där.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-17 13:49

No Acid in the House, but

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/336348?programid=3633

EDM, IDM, BM...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-18 02:06

jeff, kan rekommendera dennes två album som finns på spottan...!

Oresound, tack för länken :) Har ofta tänkt att denna typ av musik är en fortsättning på eller en mix av olika sorters syntbaserad musik..!

Hittade programmet om Börft Recs bara för det, mer om det i synthtråden :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-23 18:10

Lifeforms. by The Future Sound of London 20years later, monumental.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/334069?programid=4432

Bild

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/334069?programid=4432

dubbel albumet Lifeforms
http://www.youtube.com/watch?v=OofUj_TNgrc

För minimalistchilligt att dansa till?

Läste tips på Utuban om "Ochre", "Gimmic" mfl IDMér
http://www.youtube.com/watch?v=wvkdVWUdZro
vet inte hur dansgolven ser ut, kanske passar musiken bättre i isoleringscell, instruktion här:
http://www.youtube.com/watch?v=tWGc5v0v0Oo
Shatterer of words

Användarvisningsbild
teosig

Re: Real IDM - bra musik som går att dansa till

Inläggav teosig » 2017-04-02 11:06

Vill bara tipsa om denna skivan https://play.spotify.com/album/7tjUFmdXzjzAFzs10mGGvL

Efdemin-Decay, ett riktigt litet guldkorn som etsar sig fast i hjärnan.

Har inte lagt till i spotify-listan.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-06 23:07

Den här var helt överjävligt fet!

den sorterar under elektronisk pop (men bra gjort)

(btw du vet att idm är "braindance" va, sorterar under off/break breat elektronisk såsom klassisk dubstep) :D

~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2021-10-31 13:47

Inget nytt under stolen här, än
hålltid godo, electroingejörer.
Tillbakablick eller klick & khör

https://sverigesradio.se/avsnitt/1509486
En P4 musik-special från 2012 av Calle Dernulf och L-G Alsenius.
Kraftwerk – experimentet som formade den moderna dansmusiken
Senast redigerad av ChristianAndersson 2021-10-31 13:53, redigerad totalt 2 gånger.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2021-10-31 13:51

Snart nog kommer 40 års Jubileum
Sänds lör 27 nov kl 22.00

Bild

https://sverigesradio.se/avsnitt/1981-elektropopens-ar
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson