Bästa svenska vokalist...? kvinnlig respektive manlig.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Bästa svenska vokalist...? kvinnlig respektive manlig.

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-01-14 00:48

Hej på er,

Skulle vilja ha lite uppslag och skulle vilja se era åsikter på frågan i rubriken. Om ni ger förslag, ge då även förslag på skiva. Kom igen nu boys & girls... klura ett tag och skriv sen vad ni tycker!

MVH. Christian

Namn som kan ge er ideér:
Jakob Hellman
Gessle
Sofie Zelmani
Carola
Marie Fredriksson

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-14 01:01

Kvinnlig: Nana Hedin (Studiosångerska)

Manlig: Emrik Larsson (Stonefunkers)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 10:18

Manlig: Joakim Thåström (Ebba Grön, Rymdimperiet, Imperiet, PLP, Thåström)
Allra bäst är han nog i Bellman-tolkningen "Märk hur vår skugga"

Kvinnlig: Karin Wistrand (Lolita Pop)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-14 11:35

Thåström ligger bra till här också.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-14 12:20

Kvinnlig: Myrra Malmberg (inget plattförslag)
(bubblare: Agneta Fältskog)

Manlig: Jonas Warnerbring (French Revolution "Fantasia")
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-14 15:35

Hej!

Kvinnlig: Eva Dahlgren! (vem annars?)
Manlig: (Svåårt) Fred Åkerström!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 15:51

Manlig: Joakim Thåström, Sven Rubin, Patrik Henzel (Nasa)

Kvinlig: Lisa Nilsson, + en som jag inte vet vad hon heter, men hon har sjungit en del med Sky High XL (Clas Yngstöms band)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-14 16:28

Jag röstar på det tidigare drömpopparet Agnetha Fältskog och Björn Ulvaeus. Agnetha är bra på riktigt, medan Björns röst mest kan beskrivas som charmig. För er som inte vet så sjöng han på alla Hootenanny Singers skivor samt solo från mitten av 60-talet till tidigt 70-tal.

Skivtips:

Agnetha-samlingen i rea-serien "Svenska popklassiker", mastrad av RP Recording, är bäst ljudmässigt. Fler låtar finns på Sony-dubbeln "My love, my life" som tagit omvägen via Cutting Room. Nya och kompletta Agnetha-boxen är bland världens snyggaste, men sorgligt diskanthöjd.

Björn hörs lämpligast på Hootenanny Singers "Bästa" samt på samma grupps "Våra vackraste visor". Versionerna av "Lilla vackra Anna" och "Aftontankar vid Fridas ruta" slår det mesta.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 16:32

Versionerna av "Lilla vackra Anna" och "Aftontankar vid Fridas ruta" slår det mesta.

Du skämtar? 8O :wink:
+ en som jag inte vet vad hon heter, men hon har sjungit en del med Sky High XL (Clas Yngstöms band)

Louise Hoffsten? 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-14 16:33

Ska det vara bästa idag, eller bästa någonsin?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-14 16:46

Som sagt, man ska inte ta varken livet eller musiken på alltför stort allvar! Det gränsland av vismusik, pop och schlager som Hootenanny Singers befann sig i framstår i dag som lätt daterat men med hög charmfaktor. Detsamma gäller Agnetas tidiga sologrejer, som dryper av hopplös romantik, konstiga ordföljder och nödrim.

Ytterligare ett lyssningstips är för övrigt Klasse Möllberg i Smurfland, dvs den första smurfskivan från 1979. Bra sång, ypperliga melodier, kluriga texter av Bosse Carlgren (som för övrigt skrivit flera texter till Agnetas soloproduktion, liksom till många andra svenska artister) och mycket bättre ljud än genomsnittet för popplattor.

Trevlig helg på er alla!

Pekka

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 17:13

Hotspur skrev:
+ en som jag inte vet vad hon heter, men hon har sjungit en del med Sky High XL (Clas Yngstöms band)

Louise Hoffsten? 8)

Nä, mörkare och fylligare röst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-14 17:22

Ann-Christin Lövgren eller Helen Sjöholm för den som inte vet vem Ann-Christine är. (Inte alls samma sångstil dock)
Störst genom tiderna är väl Alice B.
På herrsidan är det tyvärr mycket tunnare.
Det finns ju ingen manlig Alice Babs, Helen Sjöholm, Robyn osv.
Störst av männen genom tiderna och helt utan nuvarande konkurrens: Jussi B.
Daniel från Idol var dock en positiv överraskning, som kan få en halv röst av mig.
Edit: Tom från "Tom, Mick och Maniacs" ska vi kanske inte glömma bort heller. :wink:
Senast redigerad av paa 2005-01-15 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 17:27

lätt daterat men med hög charmfaktor

To say the least! Men.. Det skulle verkligen vara kul att plöja din skivsamling över någon öl en kväll, synd du inte bor i Gbg och att du är medlem i LTS... (det sista var ett skämt) :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-14 18:58

Doris kanske.

Allan Edwall är bra.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2005-01-14 20:25

Utan att fundera ett dugg så blir det spontant....
Manligt : Gunnar Wiklund
Kvinnligt : Anna-Lotta Larsson
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-19 14:40

Kvinnlig: Hmm, bara för att jag har svårt att bestämma mig så säger jag Lise OCH Gertrud. Mina favoriter helt klart. Sen att de gör "Live på Nalen" sittandes gör inte valet sämre...

Manlig: Nisse Landgren. När trombonkillen sjunger så är det med en stor portion egen stil. Heders för det. Mkt sälta utan att vara JackDaniels-raspig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-01-19 17:16

Platsar Peter Jöback i bägge kategorierna? :wink:

Näe men Helen Sjöholm och Tommy Körberg eller nåt...
Jussi är nog bäst genom tiderna om man säger.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-21 21:50

Hellman är bra, fast någon enorm vokalist är det väl inte.

Helena Vadhonnuheter som sjunger i Sandy Mouche, sjungit i The Good Mornings och körat åt Gessle är väldigt duktigt. Kan hon heta Bergström? Duktig är hon iaf. Kan flippa iväg på Björkmanér, sjunga mjukt a la Zelmani och sjunga rejält kraftigt. Mångsidig, och duktig.

Gessle sjunger dagistexter och Carola sjunger illa, plus att hon är rätt risig i övrigt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-01-26 00:41

Gessle och Carola är ju rena skräcken. Carola har visserligen rejäl pipa, men det hjälper ju inte precis mot den fasansfulla nyfrälsta musikmisshandel hon oftast håller på med.

Bästa manliga: Cornelis Vreeswijk

Bästa kvinnliga: skamligt, men jag kommer faktiskt inte på någon svensk sångerska jag gillar.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-01-26 02:46

Lisa Nilsson och Magnus Carlson (Weeping Willows).

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-01-26 06:27

Carola sjunger dåligt ?! Att man inte gillar hennes stil/material är en sak, men att säga att hon sjunger dåligt är som att säga att INO Audio gör dåliga högtalare :wink:

Själv skulle Carola/Helen Sjöholm/Lisa Nilsson hamna högt på min lista.

Manliga: Magnus Carlsson(Barbados/Alcazar) och Tito Beltram

Intresasnt vore att veta vad folk stoppa i "Bästa vokalisten".
För egen del får jag inte ihop det och
Thåstörm i samma mening.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-26 06:39

Håller med Zalve ang. Carola. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-26 09:41

Carola genererar fler oönskade övertoner än vad Ino gör, så jämförelsen faller.

Kan förstå att vissa gillar Carolas färgning, men speciellt rent är det inte - vilket hon döljer rätt så hyffsat med att gå på kraft, men det märks tydligt när hon sjunger tystare hur pass färgade hennes toner är. Nästan så jag skulle vilja karatärisera det som om hon lägger diftonger på sluttoner, om det går att förstå. Finns många sångerskor i landet som sjunger renare och tekniskt bättre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-26 10:12

Nattlorden skrev: Nästan så jag skulle vilja karatärisera det som om hon lägger diftonger på sluttoner, om det går att förstå. Finns många sångerskor i landet som sjunger renare och tekniskt bättre.
Jo, hennes sångstil skulle passa country and western perfekt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-26 19:39

Nattlorden skrev:
Kan förstå att vissa gillar Carolas färgning, men speciellt rent är det inte - vilket hon döljer rätt så
hyffsat med att gå på kraft, men det märks tydligt när hon sjunger tystare hur pass färgade hennes
toner är. Nästan så jag skulle vilja karatärisera det som om hon lägger diftonger på sluttoner, om det
går att förstå. Finns många sångerskor i landet som sjunger renare och tekniskt bättre.

- Carola Häggkvist? Med ditt resonemang sjunga ju även samtliga Operasångerskor falskt (vibrato)
samt samtliga världens R&B-stärnor (wail + med flit "sura" toner) rock bör vi ej ens beröra, o.s.v. kvar
blir möjligen någon Vocoder-sång à la Kraftwerk - övermänskligt klockrent rena toner blivfa det ifrån en
vocoder, allt annat vara enligt Nl falskt?... dock äkta! Ni kanske förstod att A*lls inte höll med, glömde
faktiskt.se bort Carola o hade lika gärna kunnat haft henne som Sveriges bästa kvinnliga sångerska då
hon sjunger helt fenomenalt samt extremt rent, m.a.o. total kontroll! T.o.m. en "sur"Gubbe som Håkan
Hällström kan, om han vill, sjunga rent (honom vill dock vääldigt sällan ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 09:22

A* - var skrev jag falskt någonstans? Var god och stoppa inte nya ord i min mun!

Vidhåller att hon inte har något som helst att hämta mot Myrra Malmberg, Elisabet(h?) Berg, Sofia Källgren och ett antal till. Och då har jag valt att lämna operasångerskorna utanför diskussionen.

( Närmaste manliga motsvarighet till Carola bland männen borde nog vara Jerry Williams, IMO. )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-27 11:13

Sjunga bra är INTE samma sak som att sjunga rent.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-27 11:34

Gessle - dagistexter?! Jag beordrar omedelbar lyssning till "Povel Ramel, Paul McCartney och jag" och "Kärleken är inte blind" från "Moderna Tider". När Gessle var på topp var han en av Sveriges bästa ordvrängare i popgenren. Han har också en av Sveriges mest personliga röster så länge han sjunger ut i sitt normala läge och inte mumlar två oktaver ner som han envisades med i Roxette. Kan dock hålla med om att PG textmässigt tagit sig vatten över huvudet på de svårt överskattade "Mazarin" och "Finn fem fel".

Apropå Gessle vill jag rekommendera titelspåret från "Lonely Boys"-plattan med Nisse Hellgren. Finns ofta i en rea-back nära dig. Och läs för all del "De ensamma pojkarna" av Mats Olsson!

Gessle har ju också gjort sig (ö)känd för sina snygga småstölder ur pophistorien. En ren plagiatör och betydligt sämre sångare är som bekant Håkan Hellström, som blir rejält avklädd på denna lysande hemsida:
http://helstold.vintervila.se/

Jag har för övrigt svårt att förstå storheten hos flera av de nya yngre svenska jazzsångerskorna, Rigmor, Rebecca och Victoria och allt vad de heter. Mycket av detta låter ansträngt och småfalskt i mina öron. Hör jag fel? Peggy Lee fungerar!

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 13:35

Nattlorden skrev:A* - var skrev jag falskt någonstans? Var god och stoppa inte nya ord i min mun!
Nattlorden skrev:Kan förstå att vissa gillar Carolas färgning, men speciellt rent är det inte -
(A*´s understrykning)

- Rena resp falska toner är motsatser! A*ntingen rent, falskt (eller nåt mitt emellan)
Om det citat "inte är speciellt rent" är det på samma gång ganska så falskt, v.s.b. 8)!

Mvh A

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 13:39

A* - det är din tolkning, jag åsyftade inte rent som motsatsen-till-falskt-rent, utan som rent i betydelsen så-befriad-från-personlig-betoning-som-möjligt.

Falskt för mig betyder att man sjunger fel grundton.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 13:41

Max_Headroom skrev:Sjunga bra är INTE samma sak som att sjunga rent.

- Precis och det i kombination med att Carola H faktiskt.se sjunger rent gjorde A*rg samt ilsken!
Ifall sjunga rent vore samma sak som att sjunga bra skulle Vocoder vara världsmästare i sång!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 13:46

Nattlorden skrev:A* - det är din tolkning, jag åsyftade inte rent som motsatsen-till-falskt-rent, utan som rent i betydelsen så-befriad-från-personlig-betoning-som-möjligt.

Nl - det är din tolkning, A* åsyftade inte "falskt" som motsats falskt/rent, utan "falskt" i betydelsen så-befriad-från-faktisk-innebörd-som-överhuvudtaget-vara-möjligt-plus-lite-annat-bludder-&-bång!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-27 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 13:49

A* - :lol: Det där kommer du inte undan med om du inte fuskar och editerar din tidigare post. :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 14:02

Hej!

Den där var lurig du - för nu framstår det ju som om A* skrev ngt konstigt/elakt eller annat
makabert när allt A* gjorde var att editera stavfel & Co (... som vanligt uti A*fasiLand, m.A*.o!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 14:26

A* - då skall jag ju vara snäll och påpeka för övriga att så inte var fallet och att den inte var just den tidigare posten jag syftade på.

Annars hade det varit klockrent, ja. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 14:34

Hej!

A* vet ty Nl vara schysst :)! - men A* gjorde emot Nl vad Nl kunde ha gjort emot A* för o
markerA*bnorm förföljelsemani medelst dom dubbla innebördenas oändliga tolkningsföreträde!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-28 23:19

Zalve: Jag har svårt att hålla med dig gällande Magnus. Den andra Magnusen är ofantligt mycket bättre, imho.

Pekka: Jag har inte koll på Gessle's tidigare alster, men det han gör nu är långt ifrån, tycker jag, och då gillar jag ändå Roxette och hans soloprojekt.

Tilläggas bör göras att jag inte är speciellt gammal och antagligen inte fanns på tiden Gessle gjorde riktigt bra musik :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-29 02:38

Hej!

Gessle kan inte sjunga (fast det kan ju inte Dylan - som kan vara världens bäste sångare - heller,
så där är han ju i gått sallskap (med Springsteen, Lundell, o.s.v., e.t.c.))

(Billy o A*, Flickorna på TV 2, Listen to your heart... A* går o fiskar det var väl allt som var bra)

A*ppropå det här med låtstöld så var det någon dokumentär somligA* halka in på däre var rätt kul
att The Verve stämts och förlorat intäkterna för Bitter Sweet Symphony (this life) till Rolling Stones
som i sint tur redan erkänt att dom själva snott´tt ... ifrån några gamla bluesgubbar (som antagligen
snott ifrån några än äldre bluesgubbar som i sin tur snott ifrån... Bellman, som i sin tur snodde ifrån)

Dock den där Håkan H har nog allt snott lite vääl mycket för att det ska vara rumsrent t.o.m. för en
hämningslös idéknyckare-samplare somligA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-01-29 13:48

En duktig svensk sångerska är Sara Isaksson.

Björns Skifs samt Tommy Körberg tillhör ju också de bästa.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-30 04:25

För den som är nybörjare på Gyllene Tider rekommenderar jag i första hand "Moderna Tider" (i icke remastrad version förstås, dvs i vanlig CD-ask och inte de nya mjuka askarna. Man bör av välljudsskäl i 99 fall av 100 köpa den tidigaste utgåvan av popmusik på CD). Nästan bara kanonlåtar - till och med Gessles telefonprat i den något fåniga "Min tjej och jag" (med sång av batteristen Micke Andersson) blir riktigt underhållande om man kan sin pophistoria. De tidigare nämnda låtarna, "På jakt efter liv", "Chrissie, hur mår du", "Du spelar svår att nå" ("jag skickar komplimanger/och mintchokladkartonger") - stoooor popmusik! Även bonusspåren håller mycket god klass. Bra liner notes, avslutade med "Jag som skriver all denna hopplösa information heter Per och ska snart fylla 13..." Gessle var 21, för den som undrar.

Vill man ha en GT-samling rekommenderar jag "Halmstads pärlor" som kom i samband med turnén Återtåget 1996. Gessle kom hem efter succéåren med Roxette (och några mindre succéfyllda år) och skrev ett knippe nya låtar som totalt överglänste de då så populära svenska indiebanden. "Det är över nu" och "Det är blommor som har fångat dig", den senare med snyggt tonartsbyte mellan vers och refräng, hör till hans allra bästa.

Gessle är ju bra inte bara mot bakgrund av sin musik, utan kanske främst för sin gränslösa kärlek till popmusiken, att han hade 100 LP-skivor vid 10 års ålder och att han alltså skriver strålande liner notes. På minussidan står i mina ögon väl stor svaghet för såskopparna Petty och Springsteen...

Med vänlig hälsning

Pekka, trött men skrivglad

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-30 10:02

främst för sin gränslösa kärlek till popmusiken

Skitsnack, den mannen hyser sin enda gränslösa kärlek till stålar!
Att han kan sin pophistoria gör att han vet vad enfaldiga lyssnare
vill ha och således vad som säljer. Sen är det ju förstås få förunnat
att ha talangen att verkligen kunna leverera exakt det som säljer
allra bäst... Det sorgliga är att Svedala har fostrat ännu en dylik
artist, Magnus Uggla. Han är förstås inte lika slipad som PG men var
å andra sidan ännu bättre i början av sin karriär (jodå, Gyllene Tider
hade DET i början, dom oxå)!

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-01-30 13:34

Birgit Nilsson och Jussi Björling. Känns det som. Just idag.

Jalkeusarna är ju också bra förstås.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-30 14:13

Tur att du går in och berättar hur allt ligger till i oupplysta Svedala, Hotspur.

Jag tycker faktiskt inte att man kan beskylla någon musiker för att vara pengakär. Sålänge han gör musik som folk gillar är väl allt bra?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-30 17:56

Hotspur,

Det fanns en tid då jag tyckte att musik som säljer är dålig per definition. Då var jag 12-13 och lyssnade bara på tidiga Genesis. Men titta på popmusikhistorien så ser du att det allra mesta som slår är nya grejer, nya trender och nya sounds som slår lokalt och lanseras globalt. Så är det med nästan all musik - från Beethoven till Eminem. Vi kan vara irriterade på skivbolagsjättarna som vill maximera sin vinst, men alternativen finns där för den som vill söka dem. Själv lyssnar jag gärna på både mainstream och obskyrt.
Jag kan för min del tycka att U2, som du hyllat här på faktiskt.se, har blivit både supermainstream, folkliga arenarockers och dryga världsförbättrartyper. De saknar helt Lennons och Gessles humor och ger mig inte särskilt mycket numera. Därför håller jag mig till "War".
Hade Gessles ovanligt stora skivsamling vid 10 års ålder med penninghunger att göra? Såvitt jag vet plockade Gyllene-killarna potatis för att få råd med första demotejperna. Visst, det står inte samma arbetaraura kring Harplinge som kring Rågsved eller Gustavsberg, men man måste erkänna igen ett sant pophjärta.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-30 22:25

Själv lyssnar jag gärna på både mainstream och obskyrt

Jag med, helst det sistnämnda men viss mainstream (á la Eminem och U2) går ju fint det med...

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-01-30 23:55

Är det verkligen ingen som tycker att Nina Persson är bra?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-31 00:00

aolite: I brist på fantasi så får hon bli min kvinnliga kandidat!

...Thåström är fortfarande min hjälte.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 00:03

Vart tog Jenny Öhlund vägen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-31 00:58

aolite skrev:Är det verkligen ingen som tycker att Nina Persson är bra?

Jooo. Hon tillhör den "svala" typen, som Heather Nova ungefär.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-31 08:21

Är det verkligen ingen som tycker att Nina Persson är bra?

Jo, absolut!

Bill50x: Lyssna på senaste Cardigans-albumet (en klassiker!) så
hör du snabbt hur enormt mycket hon utvecklats på senare tid, jag
skulle alltså inte vilja placera henne i det "svala" facket längre...

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-01-31 21:55

Blev förskräckt när jag såg att ingen skrivit henne. Vilken tur att ni vaknade till:). Håller med Hotspur att senaste Cardigans albumet är en klassiker. Har dock lite svårt att komma på någon manlig, kanske någon bm-sångare...
Senast redigerad av aolite 2005-03-03 00:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-31 22:25

Nina Person låter ok på skiva, men lajv...ajajajaj :?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-01 02:13

Belker skrev:Nina Person låter ok på skiva, men lajv...ajajajaj :?

- Japp, kan man inte sjunga live så... kan man inte sjunga så således kan Nina P inte sjunga (liksom exempelvis
Jennifer Brown och (i viss mån) Titiyo - till skillnad ifrån ex Jessica Folker och Robi(y)n Carlsson som faktiskt.se
kan sjunga live och därmed... kan sjunga! (Vi är tillbaka lite vid Vocoder & Co à la Autotune/500st omtagningar))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-01 02:22

Hej igen!

Fast det var då rent tekniskt, dock Nina P låter heeelt annorlunda på skiva resp live så är på gräns
att bli diskad där (även om hon sjunger väldigt bra på skiva)! Lundell och Dylan sjunger lika dåligt/
/bra både på skiva samt live!

Men skriv till ifall A* har fel! (A* låtsas bara veta bäst - egentligen vet han inte mer än ngn annan!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-03 13:05

Jag röstar på Ranefjord! (eller var det "som"??? :roll: :?: )

NP har ett sätt att intonera och rytmisera som jag gillar (senaste skivan, har inte så många). Och att vara bra Live är inte alltid bäst. Finns ju vissa snöbrädetjejer som är honungkungliga live men rätt trista på skiva (tycker jag).

Thåman är ju bra helt enkelt, oavsett när.

/en john som tycker att den där Sundström har ett rätt trevligt sätt att trudilutta på också

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-03 15:30

enJohn skrev:Och att vara bra Live är inte alltid bäst.

- Intressant att du nämner det då faktiskt.se inte är självklart att det enbart är live som ska bedömmas!
A* hade ngn liknelse med vem som är bäst på KungFu o att Keeno Reeves nog är bäst - dock inte live...
men A* kan hålla på med sin liknelser bäst honom vill det ljuda lika bra på skivan ändå, såå vad A* ville
komma till var det nog var lite inskränkt utav A*tt såga folk för att de inte sjunger bra live - studio/skiva
räknas allt in det med!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-04 06:32

Belker skrev:Nina Person låter ok på skiva, men lajv...ajajajaj :?

Vilket bara tyder på att hon egentligen INTE kan sjunga.
Riktiga sångerskor KAN sjunga live.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-04 11:38

Nu hörde jag precis Nina (in extacy??? nä...) och nä, det var inge bra alls. För hon kan faktiskt inte sjunga. Inte på riktigt. Det har ju nån hört på en koncert nånstans. Näe. Fy va dåligt det låter om den där Nina på mina skivor... 8O

:wink:

/en john

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-04 12:57

Precis, skippa detta skitsnack om gudinnan Person nu! :evil:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-04 15:34

Gärna för mig. Jag tycker inte att hålla en ton definierar bra sång. Ofta tvärt om, faktiskt. Klockorna stannar ju av leda när allt är för perfekt.

Och jag sa ju att Persson låter ok på skiva...Slutsatsen att hon inte kan sjunga drog någon annan.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-04 16:10

Precis, skippa detta skitsnack om gudinnan Person nu!

Det gällde inte din gudinna, utan fenomenet att kunna sjunga på skiva kontra live. Det finns ju några goa' exempel.

Princessan Stephanie - Hennes egna förälndrar lär inte ha känt igen henne på skivan.

Gärna för mig. Jag tycker inte att hålla en ton definierar bra sång. Ofta tvärt om, faktiskt. Klockorna stannar ju av leda när allt är för perfekt.

Jag lyssnar ju hellre till nån som håller ton, än sjömanskostymkillar som letar hela konsert efter att träffa en ton som är rätt.
Om klockorna stannar,,, Ja, då får väl tiden stå still...

Och jag sa ju att Persson låter ok på skiva...Slutsatsen att hon inte kan sjunga drog någon annan.

Sjunga LIVE! För på skiva kan hon ju sjunga,,, :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-05 02:24

Var tvungen att plocka fram det välkäna fonogrammet "Grand Turismo" med Nina Person och maken till tafflig vokalinsats var det länge sedan jag hörde :x . Fröken Person är ju helt kass både på skiva och live, men tydligen ännu värre Live enligt Lazyworm, som faktiskt sitter här bredvid å pular med en elektronikmanick 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-05 03:44

Var tvungen att plocka fram det välkäna fonogrammet "Grand Turismo" med Nina Person och maken till tafflig vokalinsats var det länge sedan jag hörde

Tack Morello.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-05 16:50

Nina live på P3 just nu... 8O :roll: :( :( :( :cry:
huga....

Vidhåller dock att hon ÄR bra på skiva (liveskivor möjligen undantaget!). Har mest lyssnat på senaste, "Long Gone...", tycker att Grand Turisimo är lite trist.

Sång handlar inte bara om tonsäkerhet utan om röstmässiga kvaliteter och kanske framförallt - tilltal! Dvs. även om man skulle åkt ut i första omgången av IDOL, så kan sättet att uttrycka texter till musik kvalificera till titeln som tråden handlar om. Dylan brukar tas som paradexempel, men det gäller så klart flera.

Känns iofs lite märkligt att skriva NP bredvid Bob, men i alla fall...

/en john igen

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-05 17:45

Sång handlar inte bara om tonsäkerhet utan om röstmässiga kvaliteter och kanske framförallt - tilltal!

Precis - och det är så typiskt att hifi-nördar inte fattar det...

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-07 00:38

Hotspur skrev:
Sång handlar inte bara om tonsäkerhet utan om röstmässiga kvaliteter och kanske framförallt - tilltal!

Jag trodde att tonsäkerhet var röstmässiga kvaliteter.
Spelar ingen roll om man inte kan sjunga rent - Bara det kommer ord ur munnen :?:

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-07 09:31

Zalve skrev:Jag trodde att tonsäkerhet var röstmässiga kvaliteter.
Spelar ingen roll om man inte kan sjunga rent - Bara det kommer ord ur munnen :?:

Ja, precis! Om det nu är så att man tycker att sättet orden framförs på hänger samman med det sätt musiken framförs på, adderar en extra nyans som man upplever passande i det musikaliska sammanhanget eller har ett tonfall eller en karaktär som bidrar till musiken. Detta är givetvis helt subjektiva upplevelser. Man kan väl också säga så att skillnaden mellan vissa genrer vad gäller upplägg och form på musiken inte skiljer sig så mycket, men att själva "tilltalet" gör skillnaden.

/en john som hörde MJ:s "Bad" i countrytappning med inmixad orginalsång - en helt ny upplevelse 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-07 10:13

Det är dock skillnad på att framföra det på ett speciellt sätt för att passa till musiken och att inte kunna vara något annat än speciell och få leta musik som passar till det. Det första kännetecknar en bra sångare och kräver att tonsäkerheten och sångtekniken är på plats.. sen kan man snedglida på den om det för framförandet framåt...

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-07 12:48

Jag lyssnar hellre till Dylan än Jöback. Troligvis oavsett vilket stycke som framförs. Lyssnar hellre till NP än till Sjöholm också, dock mer beroende på musik.

/en john som ska försöka hålla sig On topic

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-07 21:17

Då får man väl leta fram nån Nalle Puh som Allan´Edwall läser, med ljud i bakgrunden. För det verkar vara Hifi...

Malena Ernman är nån som bör klassas in som en av sveriges bätte vokalister,,,

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-12 02:37

Zalve skrev:Jag trodde att tonsäkerhet var röstmässiga kvaliteter.

Det man inte får glömma bort är att det finns en uppsjö andra faktorer förutom det där med tonsäkerhet. Nervositet, ansträngda stämband, värdelöst monitorljud...

Att prata om att KUNNA sjunga live eller inte är för mig väldigt främmande, då jag hört artister sjunga riktigt taffligt och senare riktigt bra, utan att känna till alla förutsättningar.

Men visst är vi hifimänniskor ganska bra på att säga var skåpet står och vart det borde flyttas :wink:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-15 06:38

Det man inte får glömma bort är att det finns en uppsjö andra faktorer förutom det där med tonsäkerhet. Nervositet, ansträngda stämband, värdelöst monitorljud...

Att prata om att KUNNA sjunga live eller inte är för mig väldigt främmande, då jag hört artister sjunga riktigt taffligt och senare riktigt bra, utan att känna till alla förutsättningar.

Ansträngda stämband är nåt som vi kan räka bort... Sånt kan man inte rå för.

En BRA st som kan sjunga live, skall inte behöva monitorer för motljud.
Nervositet märks på en gång, för det ger en speciell osäkerhet på rösten, men snackar vi om en BRA artist då ??!

[b]JAG] tycker att en BRA artist SKA kunna sjunga live, utan att bli nervös och utan motljud

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-15 08:39

En BRA st som kan sjunga live, skall inte behöva monitorer för motljud

En bra artist måste förstås oxå kunna sjunga klockrent i motvind... :twisted:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-16 04:19

Exakt. Vissa klarar av att sjunga om Stormvindar utan motljud,,, och dessutom vinna i ROM '91.

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2005-02-18 13:30

:D :D

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2005-02-18 13:36

Hejsan texten kom visst inte med. Då skriver jag om det. Jo jag vill varmt rekomendera Ane Brun en singer/songer writer från Norge.

"Spending time with Morgan" En jääte bra skiva

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-18 14:04

Zalve skrev:Nervositet märks på en gång, för det ger en speciell osäkerhet på rösten, men snackar vi om en BRA artist då ??!

[b]JAG] tycker att en BRA artist SKA kunna sjunga live, utan att bli nervös och utan motljud

Själv tycker jag en artist kan vara otroligt bra genom att skriva riktigt bra låtar och sjunga klockrent* på albumen men sen bli nervös vid livespelningarna och sjunga mycket sämre. En del personer har ju svårt för att uppträda inför en massa folk tyvärr...

Fast om man sätter artist = liveartist så håller jag med dig.

*alltså sjunga på riktigt och inte nåt tillfixat trams

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-18 14:26

Jessika Folker samt Joey Tempest i "tycka om" genren,

Helene Sjöhlm och Körberg i "seriös" genren.

Se´n har vi ju Nana, ABBorna och många mer redan nämnda.

Oh, Tone Norum har härlig röst.

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-18 21:45

Zalve skrev:En BRA st som kan sjunga live, skall inte behöva monitorer för motljud.

Zalve skrev:[b]JAG] tycker att en BRA artist SKA kunna sjunga live, utan att bli nervös och utan motljud

Vad menar du med motljud?

Jag tycker helt klart att en bra artist inte behöver kunna sjunga utan monitor iaf (och helst IEM, givetvis). Över 115 dB i scennivå är inte ovanligt. Tvärtom.

Det finns en anledning till att det på större scener står ett mindre PA på scenen, som sidefill.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 13:43

Tips ikväll:

19:00 Solo: Nana Hedin
Svenska musikporträtt. Del 2 av 8. Nana Hedin brukar synas bakom andra stora artister. Melodifestivalaktuella Nana förmedlar sina tankar om livet i musik och i samtal med Ragnhild Fjällhed. Text-tv 299. Även 20/2 och 23/2.

Hon kan verkligen sjunga!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-10 22:51

"Då får man väl leta fram nån Nalle Puh som Allan´Edwall läser, med ljud i bakgrunden. För det verkar vara Hifi..."

Det är måhända inte musik, men det är dj-ligt bra. Jag håller med de som tycker att uttryck är milsvitt viktigare än teknisk kompetens. Ibland verkar det t.o.m. som om teknisk kompetens motverkar ett personligt och intressant uttryck.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-11 00:18

Fjodor skrev:Hejsan texten kom visst inte med. Då skriver jag om det. Jo jag vill varmt rekomendera Ane Brun en singer/songer writer från Norge.

"Spending time with Morgan" En jättebra skiva

Håller med. Hennes senaste "A Temporary Dive" är riktigt bra den åxå!

/ B

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-03-24 20:30

Slänger in en kvinnlig som jag tycker har "ren" sångröst men som kanske inte sjunger nåra "hittar" direkt: Sanna Nielsen
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-03-25 13:34

Petronella Nettermalm, i Paatos. låter lite som Björk fast mindre mongolid.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-03-25 18:14

Manlig: otippat namn, tror jag; Nils "Nisse" Landgren - framförallt på fonogram med "Chapter Two". Grym känsla, rör sig oansträngt över ett stort register, klockren tonsäkerhet - allt som gör en stor sångare. Dessutom har han en mycket personlig klang i rösten, som passar i den sortens stillsam musik som han gör på dessa plattor.
Ett annat otippat namn är nog Magnus Bäcklund, han som vann Fame Factory 2002. Hans "My Funny Valentine" är bland det bästa jag någonsin hört.
Efter honom rankar jag nog Tommy Körberg som bäste sångaren (som solist alltså). Hans 'Anthem' på Chess-plattan är i världsklass.

Anders Jalkéus i The Real Group (han som sjunger bas) är annars en av de bästa vokalister jag hört, om man inte bara skall räkna solister.

Kvinnlig: Carola, dessvärre... Hon gör dessvärre nästan alltid kristen skitmusik som jag bara inte står ut med, men när non någon gång sjunger någonting vettigt (som i Så Skall Det Låta. exempelvis) så förstår man ju vilken fantastisk sångerska hon är.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-03-25 18:24

Hotspur skrev:

Jo, men om man klarar av att lyssna till falsksång handlar väldigt mycket om ens eget gehör, och ur ens musiköra fungerar. Vissa mår fysiskt illa av falsksång (och av transponering, i förekommande fall), medan andra knappt märker det.

För mig beror det helt på min egen sinnesstämning. Är jag stressad så tål jag bara inte falsksång. Jag blir så irriterad av det att jag nästan kan bli aggressiv.
Om jag däremot är avslappnad och på gott humör, och falsksången dessutom på något vis är artistisk och harmonierar med musiken, så klarar jag av det fint.

Snälla, försök ha lite tolerans för oss som faktiskt kan må fysiskt dåligt av falsksång. Det har ingenting med snobberi att göra, utan är en slags handikapp.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-25 19:09

Även om det ligger mig nära till hands att hålla med Hotspur ang. falsksång och hifinördar, tror jag Morgan har rätt när det gäller musiker/sångares förhållningssätt. Känner några som reagerar som du beskriver.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-25 21:10

Morgan skrev: Det har ingenting med snobberi att göra, utan är en slags handikapp.

Eller om att hitta sätt att hantera det. Om musiken verkligen "talar till en", dvs man "fattar" vad artisten vill uttrycka och uppskattar det, då tror jag till och med absoluta gehörister kan hänga med. Måste bli väldigt begränsande annars, jag menar den största delen av all pop/rock framförs ju av sångare/sångerskor med sångtekniska "brister". En av poängerna liksom.

Och man ska inte lyssna på musik alls när man är stressad! 8O :wink: :D

Men... inte carola, pliiis. Editera - ta bort.

/en john som känner flera musiker som gillar musik som inte är teknsikt perfekt, kanske just därför

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-27 17:09

Håller med Morgan helt, jag var känslig för falsksång när jag var yngre men nuförtiden kan jag klara av det. Vissa saker blir dock besvärliga, jag har svårt att lyssna på vissa av Bob Dylans alster (t.ex. Ballad of Frankie Lee and Judas Priest) för att gitarren är så fruktansvärt ostämd, men jag tycker om musiken. Onekligen ett problem, jag både vill och inte vill lyssna. :)

Återgå till Musikstugan