Att spara musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Att spara musik

Inläggav Bill50x » 2012-11-27 14:22

Kan man göra på flera sätt. Men om man nu vill rensa för att det börjar bli för mycket... ja självklart tar man bort det som man inte gillar. Men sedan?

Ska man satsa på att spara allt på de artister man gillar eller bara det bästa och inkludera även de näst, tredje, bästa? En gång i tiden skötte sig detta mer eller mindre automatiskt eftersom varje fonogram var relativt dyrt. Så är det ju inte längre.

Hur gör ni andra? Hur väljer ni den musik ni vill spara?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-27 16:02

Om det är artister man gillar så kan man ju ha så mycket som möjligt - man vet aldrig när ett album man tidigare förbisett blir intressant att lyssna på.

Det jobbiga är kanske att man har för många artister så att det man gillar drunknar när man väljer, eller så väljer man nåt man egentligen inte gillar :)

Jag funderar just på detta, tror jag ska vaska fram den allra nödvändigaste musiken på microSD till telefon eller USB, nytt och intressant på ett annat, och låter rubbet finnas kvar på nån pensionerad hd eller så. Tänker inte radera nåt iaf, men t.ex. lyfta fram det olyssnade på ett visst ställe för smidig åtkomst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-27 16:23

Rippar alla CD jag köper + en del högupplösta filer från HD-tracks. För att snabbare hitta favoritspår så gör jag spellistor och ser till att allt jag inte hunnit lyssna av finns i "Senast Tillagda" eller en egen lista för t ex "Ny Jazz" så jag inte ska bli samlare utan att lyssna. Fast några samlingsskivor har jag läst in i biblioteket utan avsikt att lyssna på just nu, det är musik som jag hört många gånger men kanske inte ägt själv tidigare, eller bara haft på vinyl.

Nu när jag börjat köpa vinyl igen uppstår frågan om jag ska satsa på att rippa även vinylskivorna. Mitt iTunesbibliotek tar f n ca 1 TB.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Att spara musik

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-27 16:51

Bill50x skrev:Kan man göra på flera sätt. Men om man nu vill rensa för att det börjar bli för mycket... ja självklart tar man bort det som man inte gillar. Men sedan?

Inget sedan för mig. Är något bra så sparas det. Plats(både fysiskt och på HDD) är inget problem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-27 21:48

adzer skrev:
Bill50x skrev:Kan man göra på flera sätt. Men om man nu vill rensa för att det börjar bli för mycket... ja självklart tar man bort det som man inte gillar. Men sedan?
Inget sedan för mig. Är något bra så sparas det. Plats(både fysiskt och på HDD) är inget problem.

Fysisk plats är inget problem, det är ju bara att köpa fler hårddiskar. Men hantering och indexering tar sin tid, i alla fall för mig med Logitech/Squeezebox-server. Att behöva vänta i flera minuter innan man kan se vilka grupper man har i speciell mapp är rätt tradigt...

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-28 02:20

Bill50x skrev:
adzer skrev:

Fysisk plats är inget problem, det är ju bara att köpa fler hårddiskar. Men hantering och indexering tar sin tid, i alla fall för mig med Logitech/Squeezebox-server. Att behöva vänta i flera minuter innan man kan se vilka grupper man har i speciell mapp är rätt tradigt...

/ B

Funkar inte iTunes för squeezebox? bekvämt sätt att organisera musiken tycker jag, tar inte många sekunder att hitta en låt/artist/cd om jag har en hyfsad idé om vad den heter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-28 09:35

hifikg skrev:Funkar inte iTunes för squeezebox? bekvämt sätt att organisera musiken tycker jag, tar inte många sekunder att hitta en låt/artist/cd om jag har en hyfsad idé om vad den heter.

Nu är jag inte speciellt förtjust i iTunes men det är klart att om dess databas är snabbare än SB´n egna (Logitech Media Server) så kanske jag får tänka om :?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-28 10:46

Bill50x skrev:
adzer skrev:

/ B

Ahh att diverse musikspelare kan vara långsamma tänkte jag inte på. Jag kör ju en egenbyggd HTPC och har således inte det problemet.
Tråkigt att ta bort bra musik pga bristande beräkningskapacitet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-28 11:53

Men har den indexerat en gång så gör den väl inte det nästa gång ni öppnar det bibloteket?

Själv öppnar jag alltid genom "Folders"/"Mappar"
Och har jäkligt bra ordning på mitt biblotek som är uppbyggt
--A--/--AB-
/--AC--

Osv, jag har provat är som gjort för att man inte hittar det man letar efter.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-28 14:28

NiklasF skrev:Men har den indexerat en gång så gör den väl inte det nästa gång ni öppnar det bibloteket?

--A--/--AB-
/--AC--

Öppnar själv genom "Folders" och har all musik uppdelad i mappar som A, B, C osv. Men om jag klickar på tex S så kan det ta över 1 minut innan artisterna i den mappen visas. Nu har jag iofs rätt mycket musik men det är ändå rätt irriterande.

Frågan är ändå, måste man ha alla album av en artist som man gillar, eller ska man begränsa sig och bara ha de bästa? Har man enbart fysiska skivor löser det sig automatiskt, de man spelar sällan kan man lägga i källaren. Dessutom är ekonomin en begränsning att köpa på sig för många album.

Kanske man ska ha en "källardisk" och lägga sådant som man sällan spelar på denna och bara ha de mest spelade på sin huvudserver?

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-11-28 16:31

Bill50x skrev:
NiklasF skrev:Men har den indexerat en gång så gör den väl inte det nästa gång ni öppnar det bibloteket?

--A--/--AB-
/--AC--

Öppnar själv genom "Folders" och har all musik uppdelad i mappar som A, B, C osv. Men om jag klickar på tex S så kan det ta över 1 minut innan artisterna i den mappen visas. Nu har jag iofs rätt mycket musik men det är ändå rätt irriterande.

Frågan är ändå, måste man ha alla album av en artist som man gillar, eller ska man begränsa sig och bara ha de bästa? Har man enbart fysiska skivor löser det sig automatiskt, de man spelar sällan kan man lägga i källaren. Dessutom är ekonomin en begränsning att köpa på sig för många album.

Kanske man ska ha en "källardisk" och lägga sådant som man sällan spelar på denna och bara ha de mest spelade på sin huvudserver?

/ B

Använder den indexerade databasen istället, reagerar direkt.
Autoscannar varje natt, och skulle jag vilja spela något jag lagt på disken direkt, använder jag bläddra i mapp. Då läggs albumet automatiskt till i databasen utan scanning.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-11-28 16:32

Men som svar på frågan, spar man väl det man vill ha kvar?
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-28 16:32

Har du testat Multi Library-pluginen till LMS? Har inte CPU-kraft i min NAS till att köra den så jag vet inte om det hjälper dig direkt. Tänkte att du kunde dela upp ditt musikbibliotek i typ "Lyssnar ofta på" och "Arkiverat" men ändå ha det tillgängligt.

Hur har du skaffat din musik? Har du hört en bra låt och sedan skaffat den artistens hela diskografi? Om så är fallet kanske det går att rensa ur alla album som kanske aldrig har eller kommer att lyssnats på.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-07 16:52

Jag organiserar min musik via iTunes på min MacBook och det fungerar
jättebra och sökningarna är blixtsnabba. Nya versionen är dessutom
supertrevlig.

Dock har Apple gått ner sig vad gäller mobilerna och den mobila mjukvaran.
Kanske bara är en tidsfråga innan det även drabbar datorerna också.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 19:44

+1
Och vad är det för fel på Spotify ? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-07 20:20

Jag har massor av musik på hårddisk, hundratals gigabyte även om jag inte digitaliserat all min media ännu men i praktiken är det 98% Spotify jag lyssnar på. Varför sortera när Spotify redan gjort det åt en?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 22:15

Ragnwald skrev:+1
Och vad är det för fel på Spotify ? :)

Tänk när nätet går ner, ryyyyys... Jag köper min musik och rippar den. Ibland delar jag en skiva med någon polare, sån e jag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 22:20

De bästa albumen köper jag på CD eller LP. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 22:23

Ragnwald skrev:De bästa albumen köper jag på CD eller LP. :)

Varför skulle man vilja höra på något annat?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 22:29

hifikg skrev:
Ragnwald skrev:De bästa albumen köper jag på CD eller LP. :)

Tänk när nätet går ner, ryyyyys... Jag köper min musik och rippar den.
Varför skulle man vilja höra på något annat?

+1
Håller med på den punkten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-07 22:41

xeizo skrev:Jag har massor av musik på hårddisk, hundratals gigabyte även om jag inte digitaliserat all min media ännu men i praktiken är det 98% Spotify jag lyssnar på. Varför sortera när Spotify redan gjort det åt en?

Hundratals GB är inga problem för server-programmen, eller datorerna. Det blir problem när man kliver över TB-gränsen, i mitt fall knappt 7 TB.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 23:04

Någon som hittat någon gräns för iTunes? Vad gör man när iTunes databas inte ryms på en och samma volym?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-07 23:19

hifikg skrev:Någon som hittat någon gräns för iTunes? Vad gör man när iTunes databas inte ryms på en och samma volym?

Man kan alltid expandera en volym över flera diskar. I alla fall i Windows och jag gissar att det även går i andra OS. Men här gäller det verkligen att backup´a ofta, knasar en disk så försvinner alltsammans.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-08 02:40

xeizo skrev:Jag har massor av musik på hårddisk, hundratals gigabyte även om jag inte digitaliserat all min media ännu men i praktiken är det 98% Spotify jag lyssnar på. Varför sortera när Spotify redan gjort det åt en?

Sant, men för de som inte lyssnar på spotify. Eller iaf gör det väldigt sällan så är det viktigt att ha sin musik välsorterad.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-12-10 12:15

Bill50x skrev:En gång i tiden skötte sig detta mer eller mindre automatiskt eftersom varje fonogram var relativt dyrt. Så är det ju inte längre.

/ B

Är det billigt med musik menar du?
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-10 13:10

Nasjo skrev:
Bill50x skrev:En gång i tiden skötte sig detta mer eller mindre automatiskt eftersom varje fonogram var relativt dyrt. Så är det ju inte längre.
Är det billigt med musik menar du?

Ja, det menar jag. På 60-talet kostade en LP 25:-, då tjänade de flesta runt 1-4 tusen per månad. Idag kan du köpa skivor för nästan samma peng även om de flesta ligger runt 1-2 hundra. Relativt sett har det aldrig varit billigare att köpa musik.

Ännu billigare blir det förstås med olaglig nedladdning....

/ B

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-10 13:41

Bill50x skrev:

Hundratals GB är inga problem för server-programmen, eller datorerna. Det blir problem när man kliver över TB-gränsen, i mitt fall knappt 7 TB.

/ B

7Tb musik?! 8O

Njeee...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-10 14:52

NiklasF skrev:7Tb musik?! 8O
Njeee...

Lite överdrivet kanske, jag har 675 GB kvar på 7,27 TB... lite drygt 93 % är flac.

SB rapporterar 262 582 spår, med sökning på flac/mp3 blir det 262 184 träffar. Vari skillnaden ligger vet jag inte, jag har inget annat än flac och mp3.

/ B

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-10 14:53

Jisses.... ja jävlar... JISSES! 8O 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-10 15:12

NiklasF skrev:Jisses.... ja jävlar... JISSES! 8O 8)

Så allvarligt är det inte, men som samlare samlar jag på mig det mesta som ryms inom min musiksmak. Men jag har börjat att rensa och framför allt tänker jag skapa mig en htpc som bara innehåller det jag mest lyssnar på. Alla 61 CD av Greatful Dead behöver ju inte finnas i lyssningsdatabasen (precis som alla böcker inte måste finnas i bokhyllan i vardagsrummet) - för att ta ett exempel.

/ B

Återgå till Musikstugan