Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Är det verkligen ingen annan som upptäckt Colony 5 ?![]()
phloam skrev:Nattlorden skrev:Är det verkligen ingen annan som upptäckt Colony 5 ?![]()
Säkert! Men nu talar vi riktigt stora och folkligt välförankrade artister och det tror jag inte riktigt Colony 5 är (eller vill vara)..?
Nattlorden skrev:Bästa har väl inte med kändaste att göra?
phloam skrev:Kent är 2000-talets... [infoga lämplig 1900-talist]
phloam skrev:Kent är 2000-talets... [infoga lämplig 1900-talist]
Panelguy skrev:Förvånad att ingen nämnt Stina Nordenstam. "And She Closed Her Eyes" utsågs nyligen till den bästa svenska skivan någonsin.
farbman skrev:Anna Ternheim +1
Anna von Hausswolff +1
Säkert! +1
Jens Lekman
Tomas Andersson Wij
Hellsongs
phloam skrev:Nattlorden skrev:Bästa har väl inte med kändaste att göra?
Exakt!Trådskaparen skriver "största" - det tolkar jag som "artister som genom hög konstnärlig kvalitet uppnått stor uppskattning av och kännedom hos en stor del av det svenska folket genom att visa ett bestående värde nu och i framtiden"
Vad som är bäst är ju upp till var och en, som jag förstått det hela så gäller tråden de som odiskutabelt kommer att vara ihågkommna och/eller verksamma under lång tid framöver.
Hellström är 2000-talets Evert Taube, typ
Kanske att man kan hitta fler artist-par?
Monica Z = ...?
Kent är 2000-talets... [infoga lämplig 1900-talist]
PekkaJohansson skrev:Bland svenska pop- och rockartister under de senaste 20 åren, det vill säga efter 1993, lägger jag min röst på Gyllene Tider och Broder Daniel. Jag gillar även Irma skarpt. LeMarc gjorde sina bästa saker tio år före 1993 och detsamma gäller Thåström.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Förvånad att ingen nämnt Stina Nordenstam. "And She Closed Her Eyes" utsågs nyligen till den bästa svenska skivan någonsin.
Trams! Inget slår Jakob Hellman "Och stora havet..." !!!
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Förvånad att ingen nämnt Stina Nordenstam. "And She Closed Her Eyes" utsågs nyligen till den bästa svenska skivan någonsin.
Trams! Inget slår Jakob Hellman "Och stora havet..." !!!
Amen brother!
KorkSniff skrev:Ok, vi försöker igen då.
Listan med artisterna som otvivelaktigt kommer att definiera gräddan av svensk musikproduktion under de senaste 20 åren, enligt Faktiskt.se!
(förlåt för att jag försöker skapa någon sorts definition efter era synpunkter presenterats! Vid tveksamheter se Phloams inlägg angående den saken!)
TADA!
Håkan Hellström
Lisa Ekdahl
Thåström
Peter Lemarc
Gyllene tider
Broder Daniel
Irma
Soundtrack of our lives
Bob hund
Kent
The Knife
Emmon
Covenant
Colony 5
Magnus ekelund och stålet
Biomekkanik
Sophie zelmani
Magnus Öström
Lars Winnerbäck
Melissa Horn
Titiyo
Neneh Cherry
Louise Hoffsten
Robyn
Veronica Maggio
Amanda Jenssen
Amanda Fondell
Moa Lignell
Laleh
Webstrarna
Daniel Nordgren
Petter
Labyrint
Snook
Promoe
In Flames
Stina Nordenstam
Sara Isaksson
Viktoria Tolstoy
Anna Ternheim
Anna von Hausswolff
Säkert!
Jens Lekman
Tomas Andersson Wij
Hellsongs
Marcus Krunegård
Kleerup
Dungen
Anna Jervinen
Slagsmålsklubben
Är det någon som vill lägga till någon fler innan jag skapar en tråd med röstning!?!?
FalloutBoy skrev:Jag tycker varken kommersiell framgång eller hur folkkära artisterna är som personligheter är relevant utan för mig är det enbart musiken som är intressant.
Så jag fyller på med lite fler svenska band/artister inom olika genrer för att visa hur stort, brett och fantastiskt bra det svenska musikutbudet varit de senaste 20 åren.
Håll i hatten nu.
Tompa_39 skrev:FalloutBoy skrev:Jag tycker varken kommersiell framgång eller hur folkkära artisterna är som personligheter är relevant utan för mig är det enbart musiken som är intressant.
Så jag fyller på med lite fler svenska band/artister inom olika genrer för att visa hur stort, brett och fantastiskt bra det svenska musikutbudet varit de senaste 20 åren.
Håll i hatten nu.
SNIP..
Ofattbart hur mycket musik som görs.....
..sen är det sååå häftigt detta med musik o smak, har nog lyssnat på iallafall hälften av alla länkarna.....ändå är det max 3-4 av dom som 'snackar' med mig![]()
...är ju liksom mer inne på Jazz-harmonier dårå....och gediget hantverk då det gäller instrumenthanteringen...
som typ detta:
http://www.youtube.com/watch?v=_p0jQ_8jnoY
http://www.youtube.com/watch?v=bSZuxVAtjyo
FalloutBoy skrev:Jag tycker varken kommersiell framgång eller hur folkkära artisterna är som personligheter är relevant utan för mig är det enbart musiken som är intressant.
Håll i hatten nu.![]()
----
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster