Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Skrivit under men gick inte verifiera att man kommit med på listan då ca 150 av de senaste inte fanns med.
Nattlorden skrev:Underskrivet och verifierat att jag är med på listan.
KarlXII skrev:Det var då fan vad ni ska vara seriösa.
Jag skrev på men orkar då inte sitta och F5:a för att kolla om det funkade.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Det var då fan vad ni ska vara seriösa.
tror jag inte hade funkat ändå, de gör nog uppdateringen manuellt så det inte blir dubletter.
Karusell med bland annat Simon Brehm?Nagrania skrev:Det är bara historielösa personer som vill sänka Grammofonarkivet i glömskans labyrinter. Detta får mig att tänka på när ett stort svenskt grammofonbolag på 50-talet kasserade alla sina 78varvs matrisers. En matris på den tiden var det närmaste man kunde komma ett originallack eller rättare ett vax.
Nagrania skrev:Det var ju märkligt med att överföra en inspelning till DAT. Det med tanke på osäkerheten med själva DAT-tekniken. Det är inte ovanligt med att DAT-banden inte går att spela av p.g.a den komplicerade mekaniken i en DAT-spelare. Där måste man ju säga att analoga avspelningstekniken är betydligt enklare med vinyl eller magnetband. En vinylskiva kan alltid spelas av t.o.m med en vanlig knappnål, men bara i månå.
Ja DAT sög big time! Så otroligt frustrerande att man aldrig kunde vara säker på om DAT:en man gjort skulle gå att spela upp i nästa maskin.IngOehman skrev:Undrar om det kan vara så att DAT är det sämsta lagringsmediet som man
har hittat på någonsin för ljud?
Vh, iö
IngOehman skrev:Undrar om det kan vara så att DAT är det sämsta lagringsmediet som man
Vh, iö
Kaha skrev:IngOehman skrev:Undrar om det kan vara så att DAT är det sämsta lagringsmediet som man
Vh, iö
Jag håller inte alls med.
När DAT kom var det definitivt det bästa system för att spela in ljud som fanns!
De bästa rullbandspelarna kunde komma ganska nära DAT prestandan vad det gäller dynamik*, de var en bit ifrån på frekvensgång men långt efter vad det gäller distorsion.
De digitala inspelningsutrustningarna som förgick DAT var alla sämre, både i prestanda, hanterbart format och driftsäkerhet.
Jag tror att DAT fått ett dåligt ryckte beror på att det sågs lite som som "Pure, perfect sound - forever". Mediumet är ett magnetband, det kommer aldrig att tåla vilken behandling som hellst. Precis som ett analogt band kräver DAT:en en varsam hantering. Samma sak med maskinerna. Skall man ha en DAT i en studio miljö så måste man ha en riktig proffsmaskin, den måste dessutom servas regelbundet, även om en DAT inte behöver lika mycket översyn som en rullbandspelare.
(Nu är vi rejält OT, men att bumpa denna tråd är angeläget)
*Med vissa brusreduceringar t ex dBx typ 1 kunde man komma över 96 dB S/N på en rullbandspelare, men det skedde på bekostnad av andra effekter som t ex pumpningar i bruset.
Nagrania skrev:Det var ju märkligt med att överföra en inspelning till DAT. Det med tanke på osäkerheten med själva DAT-tekniken. Det är inte ovanligt med att DAT-banden inte går att spela av p.g.a den komplicerade mekaniken i en DAT-spelare. Där måste man ju säga att analoga avspelningstekniken är betydligt enklare med vinyl eller magnetband. En vinylskiva kan alltid spelas av t.o.m med en vanlig knappnål, men bara i månå.
några miljoner iaf. väldigt tragiskt att vilket standard spam som helst på facebook kan få några miljoner likes... men detta får inte ens 0,3% av sveriges befolkning. Vi har tom. fler unika läsare här på faktiskt varje månad.Nattlorden skrev:Hur många krävs för att tvinga fram en folkomröstning?
Alexi skrev:några miljoner iaf. väldigt tragiskt att vilket standard spam som helst på facebook kan få några miljoner likes... men detta får inte ens 0,3% av sveriges befolkning. Vi har tom. fler unika läsare här på faktiskt varje månad.Nattlorden skrev:Hur många krävs för att tvinga fram en folkomröstning?
Tony skrev:Och nu har jag skrivit på med har inte sett den här tråden förut...
(Känns som jag stalkar AnderasArvidsson idag.Men det gör jag inte, prommis! )
AndreasArvidsson skrev:Tony skrev:Och nu har jag skrivit på med har inte sett den här tråden förut...
(Känns som jag stalkar AnderasArvidsson idag.Men det gör jag inte, prommis! )
Det är lugnt
jeff_belowski skrev:För lää-äng' sen... men jag tycker att ett demonstrationståg vore rätt mycket ballare.
KarlXII skrev:Det var då fan vad ni ska vara seriösa.
Bill50x skrev:Har kontakt med Bengt Olrog som också är pådrivande när det gäller detta. Han undrar om det finns någon samordning mellan Faktiskt och andra grupperingar för tex en gemensam aktion mot SR (typ 24 juni som föreslagits)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster