Har Spotify tappat kvalitet eller har dom aldrig haft det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Har Spotify tappat kvalitet eller har dom aldrig haft det?

Inläggav eksund » 2013-12-14 19:29

Jag upplever Spotify som allt sämre, kvalitetsmässigt. Känslan ökar i takt med att jämförande
lyssningar gjorts mellan LP skivor pressade på 70-80 talet och utgåvorna som finns på Spotify.

Senast lyssnades en del låtar av från Led Zeppelin och jämfördes med vinylutgåvorna från 70-talet.
Skillnaden är påtagligt till fördel för det pressade plastmaterialet.
Det materialet från 70-talet som finns på Spotify är rent uselt och sannolikt remastrat till oigenkännlig.
Är Spotify endast för moderna hårt pressade och komprimerade utgivningar,
eller finns det hopp? Ska jag svara själv, så tror jag inte det, då Spotify, enligt
min mening inte är till för oss som vill "finlyssna" utan avsett för att ha mobilt
i enklare miljöer.

Vore det inte så smidigt att ha för att lyssna av nya upplevelser i bilen och i datorn så skulle jag tacka och bocka.

:x
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-14 19:38

Spotify får väl dom mastringar skivbolagen anser att dom skall ha. Prova att köpa något remastrat på CD eller motsvarande så låter det i regel knas det också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-14 22:07

Mycket av det som finns på Spotify är tyvärr remastrat. Fast sämre och sämre vet jag inte. I allra första början lät mycket rent förjävligt. Det var mycket sådant som uppenbart blivit mp3-kodat flera gånger. Mindre sånt nu, tycker jag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-12-15 13:15

Jag har också reagerat på Spotify, men jag tolkar det som att återgivningen hos mig nått dithän att skillnader i källa börjar bli hörliga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2014-01-12 19:42

Bara upplevt Spotify två gånger och det lät inte bra.
Luddigt komprimerat och eländigt, förstår inte hysterin kring det alls. :?

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-13 01:15

Lowend skrev:...luddigt komprimerat och eländigt

- Hmmm...jag upplever precis tvärtom. Alltså inte luddigt, snarare övertydligt. Lite hårt o kallt. Ungefär som om någon kört en 'aural exciter' (som var populär på 90-talet) lite för hårt på remastringen.

Icke desto mindre så tycker jag nog, om man bortser från tyckanden om ljudkvaliteten, att Spotify är guds gåva till mänskligheten när det gäller högkonsumenter av musik. Aldrig tidigare har vi fått ett sådant brett utbud till en sådan billig peng. Jag minns med smärta när jag som ung lade ute 2 - 3 000:- på musik per månad som ung. Snacka om att 99:- per månad är rena kapet jämfört med hur det var för tjugo år sedan. Men visst, ljudkvalitet vill man ju ha, men ibland när jag blir irriterad över den så tänker jag på all musik, som har varit bra musik som förmedlats över kassa transistorradios förr i tiden. Och blev till glädje. Då inser man man att det spelar ingen roll hur bra det än låter, musiken i sig måste vara bra i första hand för att uppskattas. Men visst är det skönt när det dessutom låter bra. :D
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2014-01-13 18:09

ratata skrev:
Lowend skrev:...luddigt komprimerat och eländigt

- Hmmm...jag upplever precis tvärtom. Alltså inte luddigt, snarare övertydligt. Lite hårt o kallt. Ungefär som om någon kört en 'aural exciter' (som var populär på 90-talet) lite för hårt på remastringen.

Icke desto mindre så tycker jag nog, om man bortser från tyckanden om ljudkvaliteten, att Spotify är guds gåva till mänskligheten när det gäller högkonsumenter av musik. Aldrig tidigare har vi fått ett sådant brett utbud till en sådan billig peng. Jag minns med smärta när jag som ung lade ute 2 - 3 000:- på musik per månad som ung. Snacka om att 99:- per månad är rena kapet jämfört med hur det var för tjugo år sedan. Men visst, ljudkvalitet vill man ju ha, men ibland när jag blir irriterad över den så tänker jag på all musik, som har varit bra musik som förmedlats över kassa transistorradios förr i tiden. Och blev till glädje. Då inser man man att det spelar ingen roll hur bra det än låter, musiken i sig måste vara bra i första hand för att uppskattas. Men visst är det skönt när det dessutom låter bra. :D

Det var så jag upplevde det då, som sagt, ingen större erfarenhet av Spotify. Tjänsten förstår jag tilltalar många, musik kan man inte få nog av, men gött ljud gör inte saken sämre. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-13 18:51

Själv lyssnar jag sällan på Spotify, men sonen som lyssnar för jämnan laddade häromdagen ner en programvara som gör att Spotify går via Wasapi (inga omsamplingar och skit i Windows). Han tyckte det lät bra innan, men är lyrisk över förbättringen. Inte så att skillnaden är särskilt stor, men det lilla extra gör honom väldigt glad. (Jä..a ljudnerd!)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Har Spotify tappat kvalitet eller har dom aldrig haft de

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-14 19:41

eksund skrev:Senast lyssnades en del låtar av från Led Zeppelin och jämfördes med vinylutgåvorna från 70-talet.
Det materialet från 70-talet som finns på Spotify är rent uselt och sannolikt remastrat till oigenkännlig.

Led Zepplin var själva missnöjda hur deras gamla album lät när de släpptes på CD. Kom sedan andra utgåvor. Undras vilken mastring som finns tillgänglig på Spotify? Tyvärr är det mycket som är märkt "remastered" på Spotify.

MichaelG skrev:Själv lyssnar jag sällan på Spotify, men sonen som lyssnar för jämnan laddade häromdagen ner en programvara som gör att Spotify går via Wasapi (inga omsamplingar och skit i Windows). Han tyckte det lät bra innan, men är lyrisk över förbättringen. Inte så att skillnaden är särskilt stor, men det lilla extra gör honom väldigt glad. (Jä..a ljudnerd!)

Men går inte ljudet via WASAPI om man valt det från början? Vilken programvara skulle behövas för det?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-01-14 19:47

RogerGustavsson skrev:
eksund skrev:Senast lyssnades en del låtar av från Led Zeppelin och jämfördes med vinylutgåvorna från 70-talet.

Led Zepplin var själva missnöjda hur deras gamla album lät när de släpptes på CD. Kom sedan andra utgåvor. Undras vilken mastring som finns tillgänglig på Spotify? Tyvärr är det mycket som är märkt "remastered" på Spotify.

Led Zeppelin på spotify är väl remastringarna från 1994?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-15 23:25

RogerGustavsson skrev:Men går inte ljudet via WASAPI om man valt det från början? Vilken programvara skulle behövas för det?

Spotify stöder inte WASAPI. Jag tror att den nedladdningsbara mjukvaran heter Fidelify, men den funkar visst bara till Spotify premium. Sonen - den lille ljudnerden - är i vart fall väldigt nöjd. Han har mig till att sitta och lyssna på än det ena, än det andra under det att han med lysande ögon säger "Visst låter det fantastiskt". (Jag förstår inte vem som fostrat honom...)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-16 01:17

Spotify låter jättebra.
Vadå, är ni audiofiler eller?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-01-16 05:38

Audiofil och audiofil…

Nä jag är ingen audiofil, men jag tycker helt enkelt att det låter bättre
och är lättare att lyssna på vinyl än via Spotify.
Samma sak med alla mina gamla "hjältar" från 70-talet, när jag jämför
dom första LP-utgåvorna med digitalt från Spotify.
Därför den enkla frågan, eller svåra när det kommer till tyckande.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-16 14:43

Det låter som en no brainer, sen så äger du ju faktiskt skivorna.
Vem vet vad som händer med Spotify imorgon eller om två år?
Jag använder Spotify för att hitta musik men köper oftast skivan
när jag stött på någon tillräckligt bra. Jag vill försäkra mig om att
den finns tillgänglig på en armlängds avstånd, åtminstone under
min livstid.

Vore intressant att höra om någon har erfarenheter med att
Spotify låter lika bra eller bättre än originalutgåvan.
(jag vet, det är en long shot)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 14:58

MichaelG skrev:
RogerGustavsson skrev:Men går inte ljudet via WASAPI om man valt det från början? Vilken programvara skulle behövas för det?

Spotify stöder inte WASAPI. Jag tror att den nedladdningsbara mjukvaran heter Fidelify, men den funkar visst bara till Spotify premium. Sonen - den lille ljudnerden - är i vart fall väldigt nöjd. Han har mig till att sitta och lyssna på än det ena, än det andra under det att han med lysande ögon säger "Visst låter det fantastiskt". (Jag förstår inte vem som fostrat honom...)

Nja, det där Fidelity får jag inte att fungera. Dyker upp denna ruta för inloggning och där blir det stopp.

Bild

Undrar vad de vill man ska skriva in där? Samma uppgifter som för Spotify fungerar inte.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-16 16:09

Detta är verkligen ett återkommande ämne. Jag tycker svaret är att Spotify inte låter på något särskilt sätt. Det går åtminstone inte att generalisera så. Spotify låter mestadels som mjukvaran som läggs in. Jag safear med "mestadels" då jag ibland hört konstigheter, men verkligen inte alltid och inte heller av det generella slaget.

Dessutom finns flera fallgropar som ligger lite bortom Spotifys ansvar, som den hårdvara vi själva använder mer eller mindre lyckat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-16 16:33

- Wasapi kan jag inget om men ASIO har jag programmerat i en del. För att ASIO skall fungera så måste ljudkortet stödja ASIO. Är det så för Wasapi också?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-16 16:34

RogerGustavsson skrev:Undrar vad de vill man ska skriva in där? Samma uppgifter som för Spotify fungerar inte.

Jag kollar med sonen och återkommer.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-01-16 18:40

Vad lustigt! Utan att ha sett denna tråd har jag precis nu installerat Fidelify. Funkar kalasbra! (kör W7 på denna dator). Det bästa är att man kan köra VST-plugs, så nu kan jag - ÄNTLIGEN! - använda crossfeed!

Tjoho vad bra!

/en john som får ont i hjärnan av för mycket lyssning i lurar utan crossfeed

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 19:10

enJohn skrev:Vad lustigt! Utan att ha sett denna tråd har jag precis nu installerat Fidelify. Funkar kalasbra! (kör W7 på denna dator). Det bästa är att man kan köra VST-plugs, så nu kan jag - ÄNTLIGEN! - använda crossfeed!

Tjoho vad bra!

Fick det inte att fungera jobbdatorn med W7. Vad är det för något användarnamn och lösenord som efterfrågas? De jag har till Spotify Premium sväljs inte.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-16 20:47

eksund skrev:Audiofil och audiofil…

Jag skojade bara men det gick ju åt helvete som vanligt.

Det är många som tycker som du, och då brukar alla digitala format åka på däng. Inga konstigheter, det finns olika preferenser helt enkelt. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-01-16 21:09

eksund skrev:Audiofil och audiofil…

Det är nog för att det är så du är van att höra låtarna, dom flesta som är uppväxta efter att CDn tog över föredrar nog dom nyare remastrarna istället, så oavsett vilken release skivbolagen väljer att skicka till Spotify så kan dom ju inte göra alla nöjda, så dom tar nog den release som dom tror majoriteten gillar bäst.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-01-16 21:31

RogerGustavsson skrev:
enJohn skrev:Vad lustigt! Utan att ha sett denna tråd har jag precis nu installerat Fidelify. Funkar kalasbra! (kör W7 på denna dator). Det bästa är att man kan köra VST-plugs, så nu kan jag - ÄNTLIGEN! - använda crossfeed!

Tjoho vad bra!

Fick det inte att fungera jobbdatorn med W7. Vad är det för något användarnamn och lösenord som efterfrågas? De jag har till Spotify Premium sväljs inte.

Jo, det är premium-lösen som efterfrågas. Funkar även här hemma nu, med W8.1 (har dock bara snabbtestat via laptopens högtalare).

Kanske något knas med ditt Spotify-konto? Nåt lösen du glömt? Ligger efter med betalningarna? Lyssnar på för mycket obskyr musik? Skapat alltför osammanhängande spellistor?

/en john

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-16 22:10

Premiumlösen säger sonen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 23:02

Den har jag nu provat på två datorer och det fungerar inte. Något måste vara galet med Spotify eller Fidelity.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 08:47

Nu har jag lyckats komma förbi inloggningsrutan i Fidelity. Märkligt nog var det varken användarnamn eller verkligt namn från Spotify som gällde utan epostadressen!

Har fått ASIO att fungera. WASAPI ger bara oljud med musik lite svagt i bakgrunden. Så här ser det ut om man öppnar inställningarna. Jo, det är en bred bild...

Bild

Lite märkligt att Bitraten som anges ändrar sig lite hur som helst, även på samma låt om man spelar den igen. Buggigt är det också, blir hängningar om man klickar på t.ex. Next.

Någon som har råd beträffande inställningar under ASIO?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-17 09:06

Fidelity?

Kan någon berätta lite mera om vad det är för något? Har det
med Spotify att göra eller är den någon sorts "istället för"?

Ursäkta min okunskap.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 10:51

Så presenterar sig Fidelify på sin hemsida (www.fidelify.net):

Fidelify uses Spotify Core to deliver streaming content in a bit perfect stream directly to the soundcard, using either ASIO or WASAPI. In addition the player itself is optimized for minimal jitter. Convolver DSP is integrated in the player to allow real time FIR filter correction of the audio stream (room correction), and a custom VST module to allow users running an additional DSP effect or EQ on the audio stream (breaks bitperfect chain).

Fidelify is currently in beta, which means that a fully functional verified stable release is not yet ready. Please forward any bug reports to beta@fidelify.net

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-01-17 19:11

RogerGustavsson skrev:Nu har jag lyckats komma förbi inloggningsrutan i Fidelity. Märkligt nog var det varken användarnamn eller verkligt namn från Spotify som gällde utan epostadressen!

Har fått ASIO att fungera. WASAPI ger bara oljud med musik lite svagt i bakgrunden. Så här ser det ut om man öppnar inställningarna. ...

Tänkte bara fylla på med att jag själv kör WASAPI och det funkar bra. Det vore dock bra om man kunde få globala snabbtangenter att funka på nåt sätt. Någon som har en idé?

/en john som vill kunna använda tangentbordet för att snabbt trycka paus vid behov

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-17 19:17

Har aldrig haft så bra Spotifyupplevelse som nu.
Jag kör direkt från PC:n ; dess Spotifyklient är helt suverän. Sen via Audiopros trådlösa WF100 vilket innebär att jag även använder den som DAC. 8O

Ingen exklusiv lösning direkt, nästan så man skäms, men det fungerar bara så bra. :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-01-17 19:31

KarlXII skrev:Har aldrig haft så bra Spotifyupplevelse som nu.
:)

Inte jag heller. Men det är väl placebo p.g.a av tidigt öppnad Guinness.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 20:22

Har nu pillat lite med Fidelify och Spotify Premium. Kan inte påstå att där finns några uppenbara skillnader. Har än så länge bara lyssnat via PC i lurar, alla i kåken vill inte lyssna om och omigen på samma musikstycken....

Läs gärna min tråd om funderingar kring alla dessa drivrutiner som finns.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-01-17 20:57

Det är nog rätt svårt att höra skillnad mellan ljud som gått igenom Windows mixern (speciellt om man har samma samplingsfrekvens inställd i ljudinställningarna som Spotify kör med) och ASIO/WASAPI, vore kul att se någon kan lyckas i en blindtest :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-19 08:23

I Mollösund kör jag Ipad till Airport som optiskt driver Lavry da 10. Alla de spår jag har lagrat i Ipad i Alac låter bättre än Spotify. Med reservation för att det kan vara olika utgåvor.
I huvudanläggningen kör jag Spotify via SB Touch digitalt till Oppo 105. Samma kvalitetsskillnad där, och samma reservation.
Spotify premium och högsta kvalitet vald.
Tillräckligt bra för att njuta av musiken, absolut, men det finns en dimension till av upplösning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-19 09:46

Jag tycker också att det känns och låter bättre när jag lyssnar på Apple Lossless-filer. Det kan lika gärna (nä, troligare till och med) vara vetskapen om detta, som att det konstant skulle föreligga en tydlig hörbar skillnad. Plus svårigheten att veta om utgåvan är samma.

Tänker du aldrig så sprudel?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-19 19:28

shifts skrev:Jag tycker också att det känns och låter bättre när jag lyssnar på Apple Lossless-filer. Det kan lika gärna (nä, troligare till och med) vara vetskapen om detta, som att det konstant skulle föreligga en tydlig hörbar skillnad. Plus svårigheten att veta om utgåvan är samma.

Tänker du aldrig så sprudel?

Jodå, det är klart jag gör. Men det kan också vara olika utgåvor. På Cd försöker jag gå på rek från andra som lyssnat sig igenom olika alster.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Musikstugan