High Fidelitys referensskivor

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

High Fidelitys referensskivor

Inläggav hifikg » 2014-01-28 20:28

Under flera år följde det med en testskiva när man köpte tidningen High Fidelity. Ofta hittar jag guldkorn på dem. Som nyss när jag sökte på Roussel, som nämndes i min medlemspresenation idag. Jag fann inget men en Flute Concerto, Scherzo av någon Rouse fanns i samlingen. Sedan löpte nästa spår på av bara farten och nu slår det mig hur bra musik och inspelningar skivorna faktiskt innehöll. De flesta spelade jag inte ens igenom, men jag har digitaliserat alla jag har, ungefär de flesta som gavs ut.

Körde en DR-mätning på nummer 29 och den stannade på DR 15. Hyfsat, även om jag njöt väldigt mycket av ett par stycken som hade avsevärt lägre DR.

Om fler har samlingen, så tipsa gärna om var guldkornen finns! De skivor jag rippat innehåller nära 900 låtar och nästan tre dygns musik och jag har slut på hifi-blöjor.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-01-28 21:05

Fick plockat fram CD caset med skivorna o där fanns 29an, så nu snurrar den i spelaren (CD skivan alltså..). Det jag lyssnade senast på var Mike&Mechanics som var inspelad på DR, nästan unplugged, skiva 10. Sedan Ben Harper på 3an o Arne Domnerus på 9an, men det finns mer än musik på skivorna oxå! Det är väl någon avmagnisering, sedan traktor o kor.. Finns någon DolbyProLoic test oxå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-28 21:15

Jag har aldrig riktigt tröttnat på Hanne Boel när hon sjunger Ball and Chain! Pop med en härlig finess, IMHO.

Den finns på någon av plattorna, jag vet tyvärr inte vilken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-28 21:28

Glöm inte att hålla i hatten bara!
Tröttnar aldrig på denna.
Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-28 21:32

PerStromgren skrev:Jag har aldrig riktigt tröttnat på Hanne Boel när hon sjunger Ball and Chain! Pop med en härlig finess, IMHO.

71 och 35 har jag henne på, bewere of the dog och blute note scenery.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-28 21:59

NiklasF skrev:Glöm inte att hålla i hatten bara!
Tröttnar aldrig på denna.
Bild

Ja, jäklars! Häftiga grejor!

PS. Hörru, de där K-A-K är jäkligt bra!
Senast redigerad av PerStromgren 2014-01-28 22:07, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-28 22:07

Jätteskoj att spela på mässor eller varför inte hos folk som gillar att dra på lite, samtliga kastar sig efter volumeratten ganska så fort :D

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-01-28 23:35

@ts: eftersom jag inte är hemma kan jag inte kolla på vilka skivor de ligger, men Copenhagen Sunset, Whipping Boy och Donna Clara är några av mina favoriter. CS är grym, kontrabas och trumpet som bäst.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-28 23:46

penke62 skrev:@ts: eftersom jag inte är hemma kan jag inte kolla på vilka skivor de ligger, men Copenhagen Sunset, Whipping Boy och Donna Clara är några av mina favoriter. CS är grym, kontrabas och trumpet som bäst.

CD14
CD3
CD10

Tack för tipsen!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-28 23:49

PerStromgren skrev:Jag har aldrig riktigt tröttnat på Hanne Boel när hon sjunger Ball and Chain! Pop med en härlig finess, IMHO.

Låt nummer två på cd nummer ett. Allra första låten är med Marie Fredriksson, inte så pjåkig den heller.

KAK börjar spela upp sig här nu, spännande...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-28 23:52

hifikg skrev:

Låt nummer två på cd nummer ett. Allra första låten är med Marie Fredriksson, inte så pjåkig den heller.

Spela nu inte sönder sakerna!!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-28 23:52

imac skrev:Fick plockat fram CD caset med skivorna o där fanns 29an, så nu snurrar den i spelaren (CD skivan alltså..). Det jag lyssnade senast på var Mike&Mechanics som var inspelad på DR, nästan unplugged, skiva 10. Sedan Ben Harper på 3an o Arne Domnerus på 9an, men det finns mer än musik på skivorna oxå! Det är väl någon avmagnisering, sedan traktor o kor.. Finns någon DolbyProLoic test oxå.

Totar ihop en spellista baserad på tipsen som kommer in. Det är synd att så mycket bra har legat ospelat så länge. I början lyssnade jag mycket på skivorna och tyckte det var kul att lyssna på låtar som nämndes i testerna de gjorde. En ganska schyst idé kan jag tycka. Jag saknar ett par skivor bara och dem kan jag lätt få tag i via en polare som inte missade några nummer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-28 23:59

NiklasF skrev:
hifikg skrev:

Spela nu inte sönder sakerna!!!

Ingen fara, ett skönt stycke, verkligen!
Nu får Hanne underhålla medan jag sorterar lite bilder.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 00:04

11-23 saknar jag, 10 och till 78 är skapligt komplett, saknar ett gäng men kanske har några du saknar.
Bara att hojta till så fixar vi över på något sätt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 00:22

Snubblade in på Don Pedros Siesta, låt 7 på CD1 (som fick rulla på efter Hanne) och kunde inte fortsätta sortera bilder medan den gick.
Den efterföljande toccatan var inte mindre medryckande den. Får nog stänga av musiken om jag ska få något gjort.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-29 09:16

Jag har samtliga CD's i serien, dessutom rippade till hårddisk (flac). Om någon behöver/önskar komplettering så går det nog att ordna...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 11:19

Bill50x skrev:Jag har samtliga CD's i serien, dessutom rippade till hårddisk (flac). Om någon behöver/önskar komplettering så går det nog att ordna...

/ B

Hur har du det med bandbredd utåt, själv sitter man med 1mb/s :oops:
Ner däremot så snurrar det på helt ok med 20mb/s

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-29 11:28

Jag hade en idé för länge sedan om att vi på faktiskt.se skulle sätta ihop en referens-"CD", som vi kunde använda och berätta hur just de musikexempeln låter när man uppgraderat filtret, flyttat basfällorna eller bytt slutsteg. Tanken med High Fideltys referensplattor var just att recencenterna skulle använda dessa plattor när de kommenterade hur utrsutning återger musik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 13:46

PerStromgren skrev:Jag hade en idé för länge sedan om att vi på faktiskt.se skulle sätta ihop en referens-"CD", som vi kunde använda och berätta hur just de musikexempeln låter när man uppgraderat filtret, flyttat basfällorna eller bytt slutsteg. Tanken med High Fideltys referensplattor var just att recencenterna skulle använda dessa plattor när de kommenterade hur utrsutning återger musik.

Yeah, en mycket bra idé, hur man nu ska göra det på ett, ur laglig synvinkel, oklanderligt sätt. Antagligen är vi ganska många som har ett antal av High Fidelitys skivor, så de borde kunna användas i viss mån. Jag har rippat alla mina och därför har jag en hel del musik i min musiksamling som jag inte vet något om. Bäst vad det är nämner någon Manfredini: "Sinfonia Da Chiesa In C" och då visar det sig att jag är innehavare av just det verket och kan lyssna på det och kanske jämföra mina intryck med skribentens, eller, oftast, bara njuta av stycket. Kanske leder det till att jag skaffar ett helt fonogram med Capella Istropolitana.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 13:57

PerStromgren skrev:Jag hade en idé för länge sedan om att vi på faktiskt.se skulle sätta ihop en referens-"CD", som vi kunde använda och berätta hur just de musikexempeln låter när man uppgraderat filtret, flyttat basfällorna eller bytt slutsteg. Tanken med High Fideltys referensplattor var just att recencenterna skulle använda dessa plattor när de kommenterade hur utrsutning återger musik.

Låter som en mycket bra idé.

Bara att sammanställda en skiva med låtar som är extra välljudande så att alla har tillgång till en gemensam referens hade vart intressant tycker jag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-29 14:14

Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara exakt samma signalinnehåll, jag tycker att det ändå borde gå att skriva: "jag hör på det där gitarrglissandot 2:03 in i låten, att han bytt strängar, vilket inte hörs så bra med Imaco D765X:en". Då kan vi andra lyssna och kanske förstå bättre vad som avses, även om vi inte råkar ha tillgång till exakt samma mastring, eller vad det nu är.

Jag tror att det räcker gott med en lista över "låtar" som kan avlyssnas på CD eller någon digital tjänst. Om det gäller "klassisk musik" bör speca inspelning; där finns det alldeles för mycket variabler.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 14:26

PerStromgren skrev:Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara exakt samma signalinnehåll, jag tycker att det ändå borde gå att skriva: "jag hör på det där gitarrglissandot 2:03 in i låten, att han bytt strängar, vilket inte hörs så bra med Imaco D765X:en". Då kan vi andra lyssna och kanske förstå bättre vad som avses, även om vi inte råkar ha tillgång till exakt samma mastring, eller vad det nu är.

Jag tror att det räcker gott med en lista över "låtar" som kan avlyssnas på CD eller någon digital tjänst. Om det gäller "klassisk musik" bör speca inspelning; där finns det alldeles för mycket variabler.

Fast lite oschyst blir det om du lyssnar på en högupplöst fil medan din polare lyssnar på en gratis spotifyversion av samma låt. Ännu mer orättvist med tanke på att du excellerar med ESL 63, inte många kommer att höra det där strängbytet förutom du.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-29 15:35

Alla tycker heller inte lika, vi har olika preferenser av hur vi vill det ska låta. Någon kan vara helt såld på något lågmält gitarrstycke med Göran Söllscher (där man i princip får hålla andan för att höra) medans någon annan tycker distade gitarrer på kioskvältarnivå är det enda som gäller.

När det gäller High Fidelity's referensskivor tycker jag inte om språnget i ljudvolym som finns mellan en del spår. Där kan ligga ett spår med hög crestfaktor bredvid ett annat som håller en långt högre medelnivå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 15:40

RogerGustavsson skrev:När det gäller High Fidelity's referensskivor tycker jag inte om språnget i ljudvolym som finns mellan en del spår. Där kan ligga ett spår med hög crestfaktor bredvid ett annat som håller en långt högre medelnivå.

Detta kan vara ett mycket stort problem. Jag råkade själv dra säkringarna på ett par mycket dyra(tacka fan för säkringar) högtalare pga att en låt med väldigt låg crest låg direkt efter en med väldigt hög crest.
Nu mera sorterar jag min testlåtar i stigande ordning efter crest för att slippa det problemet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-29 16:16

NiklasF skrev:
Bill50x skrev:Jag har samtliga CD's i serien, dessutom rippade till hårddisk (flac). Om någon behöver/önskar komplettering så går det nog att ordna...

Min bandbredd upp är lika dålig som din (och ner bara hälften) så är det något du vill ha får det lösas på annat sätt. Men man kan väl alltid låta burken stå på över natten och lägga upp på något moln, Google är väl på 5GB?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 16:42

Jag saknar några få exemplar, så jag kanske kontaktar dig Bill. :wink: Men eftersom jag gillar musik från i princip alla genrer, så är dessa skivor verkligen guldgruvor för mig. Det lustiga är att jag generellt tycker sämre om kraftigt kompromerade låtar än de riktigt dynamiska, oavsett vad det är för typ av musik. (I en annan tråd konstaterades att jag nog är HiFi-skadad.) En hypotes är att eftersom jag alltid spelar ganska starkt (jag har anläggning och boende som i princip inte begränsar mig) så blir det lätt otrevligt högt med alltför komprimerad musik.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 18:06

Bill50x skrev:
NiklasF skrev:

Min bandbredd upp är lika dålig som din (och ner bara hälften) så är det något du vill ha får det lösas på annat sätt. Men man kan väl alltid låta burken stå på över natten och lägga upp på något moln, Google är väl på 5GB?

/ B

En av mina burkar står på 24/7 så det är inga problem för mig iaf.
2-9 hade ju vart skoj, men vi kan väl börja med ett album för att se hur det går.
http://sprend.com har jag testat förr och det funkar helt ok.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 18:24

Finns det någon policy på Faktiskt när det gäller fildelning? Liiiite kinkig körning ere ju, eller kan vi alla räkna oss som tillräckligt nära vänner för att det ska räknas som privatkopiering?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 18:28

hifikg skrev:Finns det någon policy på Faktiskt när det gäller fildelning? Liiiite kinkig körning ere ju, eller kan vi alla räkna oss som tillräckligt nära vänner för att det ska räknas som privatkopiering?

Vi är praktiskt taget en familj. Kör på ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-29 18:52

Jag har också alla 80 CD. Kan skickas via t.ex Filecentral om någon propsar. Tycker det finns rätt många gobitar i den serien.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 19:19

Har eller har tillgång till samtliga jag med, är väl mest lathet att jag inte rippat de som saknas f n. Vet inte riktigt hur man överför 5-600 MB smidigt, zippa o lägga upp på servern hos One.com?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 19:26

ELLER så kan någon som har lite bandbredd lägga upp en dcserver där vi snabbt kan dela med oss av sakerna, samt dela på bandbredden så fort några fått ner filerna.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 19:48

No. 36 Knut Reidersrud - Blues power part 1
No. 36 Knut Riedersrud - You ougth to treat a stranger right

Har spelats många gånger, ni har säkerligen redan hört dessa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 19:53

NiklasF skrev:No. 36 Knut Reidersrud - Blues power part 1
No. 36 Knut Riedersrud - You ougth to treat a stranger right

Har spelats många gånger, ni har säkerligen redan hört dessa.

Reiserud och Reiersrud står det hos mig, två olika stavningar alltså. Återkommer om 9.43, tack för tipset!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 19:55

Reiersrud skall det såklart vara, jag har dock alltid sagt så som jag stavade det i inlägget innan, pinsamt :oops:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 19:58

Tvåkanalssurround när det är som absolut bäst finns även med på No. 36, helt jäkla fantalastiskt hur det går att få till med bara två burkar.
Imponatorfaktorn är typ 100xstjärnstopp! :D
Sådär nu fick du ett par spår till att lägga i listan ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-29 20:10

Ja, det var i sanning en mäktig ljudbild som målades upp. Än en gång tycker jag mig ha hört bevis på att det är inspelningen som gör mest för hur det låter ;-)

Skivan snurrar än (varför skriver jag så? den ligger ju sitt fodral bakom ryggen på mig och kommer kanske aldrig mer att snurra) och nu ljuder "Leave" i lyssningsrummet. Ett sådant där stycke med en massa detaljer som man (läs jag) måste lyssna på flera gånger för att uppskatta fullt ut. Om jag sedan tar mig den tiden är en öppen fråga.

Nu blev jag sugen på att höra Lou Reed, Walk on the Wildside där kören omringar mig fullständigt och kittlar nackhåren på slutet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 23:28

NiklasF skrev:Tvåkanalssurround när det är som absolut bäst finns även med på No. 36, helt jäkla fantalastiskt hur det går att få till med bara två burkar.

Jo, det är imponerande med tvåkanal. Men med surround blir det helt j...a sjukt! Jag fattar inte hur det kan gå till, men traktorn startar en bit bakom mig, till vänster, kör förbi mig på vänster sida och försvinner bort fram till höger. I en stereoinspelning!!!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 23:29

MichaelG skrev:
NiklasF skrev:Tvåkanalssurround när det är som absolut bäst finns även med på No. 36, helt jäkla fantalastiskt hur det går att få till med bara två burkar.

Jo, det är imponerande med tvåkanal. Men med surround blir det helt j...a sjukt! Jag fattar inte hur det kan gå till, men traktorn startar en bit bakom mig, till vänster, kör förbi mig på vänster sida och försvinner bort fram till höger. I en stereoinspelning!!!

Det spåret skulle jag vilja höra. Ingen som har lust att dela den på något sätt?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 23:32

Väntar du lite så skall jag se om jag kan få till det...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-29 23:37

Kika PM ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-30 09:02

För den som inte har skivorna, Knut Reiersrud finns på Spotify.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-30 18:31

Som av en slump rekommenderar H&M en nyutkommen skiva av sagde Knut i senaste numret, plötsligt finns han överallt.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-01-30 18:55

Jag har en skiva, Himmelskib" med honom och en till. Mycket bra, om inte annat så ljudmässigt. Bra orgelspel.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-30 21:31

Jag har komplett upp till och med nr 58 om någon behöver låna och rippa.
Spelade senast igår och älskar alla operaspåren, förnämliga. Det finns mycket annat kul också. Men här är några jag gillar:

Nr 14 Il Pirata
Nr 22 Carmen
Nr 33 Mozart Canzonetta, helt underbart vacker, tror den är från Bälinge kyrka. Minns nog att mina QLN Signature split field lyckades än bättre med denna, kanske?
Nr 19 Skara Cathedral gör några fina spår också.

Jag har också alla kommentarer till skivorna urklippt i en pärm om någon vill kopiera.
Iden med en faktiskt referensskiva har varit uppe förut och det är en verkligt trevlig tanke. Jag är helt säker på Lennart J:s bidrag. ;-)
jag skulle vilja föreslå ett annat spår, nämligen Kari Bremnes Live, Litt Happines kan icke skade!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-30 22:40

Lady Be Good från Jazz at the Pawnshop måste vara med på en sådan referensskiva, annars e jag inte med *s*

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-31 09:08

hifikg skrev:Lady Be Good från Jazz at the Pawnshop måste vara med på en sådan referensskiva, annars e jag inte med *s*

Agree! 8)

Stevie Ray Vaughan med Tin Pan Alley (aka Roughest Place in Town)
är ett måste och ska liras HÖGT! :-)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Musikstugan