Tips om Stockholmskonsert!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Tips om Stockholmskonsert!

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-19 02:23

Kan väl ta och tipsa om en "replokalskonsert" på Capitol imorgon tisdag.

Capitol är slagverksensemblen Kroumatas hemmabas och är beläget på St. Eriksgatan 82 (t-b: St. Eriksplan).

Jag var på denna ikväll, och det var mäkta imponerande! :D Det som ska spelas imorgon (idag tisdag) var samma fast med variation verkade det som och kostar 180kr för normala och 120kr för sådana som inte kan betala för normala (stud, pens)... beställ biljetter på [url=[url=http://www.kroumata.rikskonserter.se/]Kroumata´s hemsida[/url].

Det tuffaste var nog improvisationen eller "She came, she went" av Morgan Ågren för slagverkssextet, ballt vad man kan göra med en samspellt ensemble! 8O

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-04-19 12:18

Jag har reserverat en biljett. Hade från början tänkt gå igår men det fick bli ikväll istället.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-19 18:05

Jag ska gå ikväll tisdag med min dam :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-19 23:58

Och nu är jag hemma igen. Jo, det var en intressant konsert, ömsom vin ömsom vatten.

Fritz Hausers (han ser ut att heta Fritz också :-)) solo var brilliant, jisses vilka ljud han fick ur "trummorna". Men samtidigt lite irriterande, för ingenting återkom. Först lite skrammel här, sedan lite petande där, och så slutligen lite rassel-rassel någon annan stans. Det känns mer som någon som går en upptäcksfärd bland en massa möjligheter till ljud snarare än att det är ett musikstycke.

Nästa stycke var en godnattsaga (Double exposition), långsamt, sövande men trevliga klanger.

Fritz tillsammans med Kroumata i Improvisations var en skrattframkallande session med inslag av gnisslande hjul på en rullvagn etc. Kul och fyndigt.

Men som Slarten skrev, She came, she went av Morgan Ågren var klart bäst. Det märks att stycket var skrivet av någon som gör "riktig musik" om uttrycket tillåts. Även om nu Mats och Morgan inte är speciellt lättillgänglig musik.

Generell invändning är att ingenting i denna konstmusikform är repetativ (ja, förutom Morgans stycke). Dvs det finns inget tema, ingen återkommande "melodi". Ja ingen melodi alls för den delen... Det blir lite som Fritz´s solostycke, först bankar vi lite här, sedan lite där å så avslutar vi med dunk-dunk därborta.....

Men grabbar (och flickor?), vilket ljud! Helt underbart. Varm och fyllig klang som spred sig i lokalen. Man riktigt kände närvaron i instrumenten, det kan man kalla kropp! Fast sanningsivrarna tycker väl som vanligt att det bara handlar om distorsion förstås 8)

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-20 22:30

Känns som vi såg samma sak, till och med gnisslet.. :) Men roligt var det helt klart! :D

Cymbalsaken var tuff, men jag satt och störde mig på de mindre crasharnas handdämpning hela tiden, så det blev aldrig någon ro över det hela.

Mvh Jocke
admin

Återgå till Musikstugan