SR P2 läggs ner???

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

SR P2 läggs ner???

Inläggav n3mmr » 2005-04-23 11:06

Har det kommit en utredning som vill ta bort Musikradion helt, och köra sport och barnprogram enbart på dom frekvenserna?

Med halva höger örsnibb tyckte jag mig uppfatta nåt sånt från nån Ring P1-intro häromdagen. Sen måste jag kliva av för att lämna en påse kontakter, å sen har jag inte hittat nåt omnämnande av ämnet igen.

Kan det vara så eländigt??? Eller var det en halv sanning? Eller en provokation?
Eller bara missuppfattat?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-23 12:09

Jag tror det stämmer, man vill satsa på sport (som unga killar antas gilla) och musik som unga tjejer gillar istället, eftersom dessa målgrupper i dagsläget väljer bort SR till förmån för kommersiella kanaler. Jag blir inte klok på det här. Vad är det för vits med public service om de bara försöker konkurrera med de kommersiella kanalerna? Deras uppgift är ju att spela sådant som folk INTE vill höra. Har ett program höga lyssnarsiffror har de gjort fel.

Här en artikel om saken

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-23 12:49

Magnuz skrev:Jag tror det stämmer, man vill satsa på sport (som unga killar antas gilla) och musik som unga tjejer gillar istället, eftersom dessa målgrupper i dagsläget väljer bort SR till förmån för kommersiella kanaler. Jag blir inte klok på det här. Vad är det för vits med public service om de bara försöker konkurrera med de kommersiella kanalerna? Deras uppgift är ju att spela sådant som folk INTE vill höra. Har ett program höga lyssnarsiffror har de gjort fel.

Här en artikel om saken

Var någonstans hittar du uppgifterna att public service inte får ha
höga lyssnarsiffror?
Genomförs detta är det skandalöst! P2:s livesändningar från olika
konserter är ju många gånger en musikalisk upplevelse och ofta även med bra ljud. Även fina jazzkonserter. Sporten finns ju i P4 och i P3 finns ju samma typ av musik som i de kommersiella kanalerna.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-23 13:22

"Var någonstans hittar du uppgifterna att public service inte får ha
höga lyssnarsiffror?"

De har jag inte hittat någonstans, det är min åsikt. Som det är nu förutsätts ju public service ha höga lyssnarsiffror (det är ju därför de vill genomföra den här förändringen).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-23 16:11

Magnuz skrev:"Var någonstans hittar du uppgifterna att public service inte får ha
höga lyssnarsiffror?"

De har jag inte hittat någonstans, det är min åsikt. Som det är nu förutsätts ju public service ha höga lyssnarsiffror (det är ju därför de vill genomföra den här förändringen).

OK!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-23 16:49

hajen1 skrev:
Magnuz skrev:"Var någonstans hittar du uppgifterna att public service inte får ha
höga lyssnarsiffror?"

OK!

Det kan väl inte vara fel av public service att ha höga lyssnarsiffror???
"Public" i beteckningen indikerar väll "av allmännt intresse" förutom "ägd av det allmänna". Däremot ska Public Service ha en folkbildarambition, man ska försöka få folk att intressera sig för nya, kommersiellt outvecklade eller orimliga saker.
Man ska inte söka lyssnarsiffror på enklaste sätt, utan genom satsningar i längre perspektiv och genom att få folk att vilja ha det man kommer med, på grunden att det finns ett verkligt intresse och en kvalitet som tillfredsställer i längre perspektiv.
Förutom då att man i demokratisk förbättrariver ska medge alla konstiga och smala intressen visst utrymme, så att det som skulle kunna utvecklas till nya, spännande saker via tråkiga mellanstadier inte hindras av tillfälliga svackor i intresset. I rimlig grad.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-23 17:19

"Det kan väl inte vara fel av public service att ha höga lyssnarsiffror??? "

Jodå, om man uppnår dem genom att anpassa programutbudet så att det ska tilltala så många som möjligt. Hela finessen med public service, som jag ser det, är ju att man kan uppnå bredd och mångfald genom att producera sådant som är för smalt för att vara kommersiellt gångbart på den svenska marknaden.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-23 17:51

Magnuz skrev: Hela finessen med public service, som jag ser det, är ju att man kan uppnå bredd och mångfald genom att producera sådant som är för smalt för att vara kommersiellt gångbart på den svenska marknaden.

Finessen med "Public Service" är att ge vis(s)a politiker makt över media.
:twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-04-23 19:27

i skrev:
Magnuz skrev: Hela finessen med public service, som jag ser det, är ju att man kan uppnå bredd och mångfald genom att producera sådant som är för smalt för att vara kommersiellt gångbart på den svenska marknaden.

Vad har du för belägg för detta påhopp?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-23 19:45

perstromgren skrev:
i skrev:

Vad har du för belägg för detta påhopp?

Jag har många, baserat på offentligt kända fakta och elementär logik. Men dels blir det långt att ta upp och dels så är det inte tillåtet här. (Blir nukad av Naqref... :) )

(Kunde bara inte hålla mig i det här fallet.)
Mundus Vult Decipi

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-23 20:07

Det där är fel men däremot så är det så att vissa politiker bara förstår sig på höga tittar/lyssnar siffror och är det inte så att SR/SVT/UR kan uppvisa sådana så blir det mindre pengar. Det är faktiskt så att vissa inom M vill sälja ut en eller ett par radio och tv-kanaler. Man måste ju förstå att de flesta är ju mer intresserade av sport än sådan där konstig klassiskmusik. :roll: Det är elände att man både på SR och SVT tittar så mycket på vad de kommersiella kanalerna sänder. Jag tycker att SVT börjar mer och mer likna kanalerna 3, 4 och 5 med alla sina såpor. Hur det nu än är så tycker jag att SVT och ingen annan sänder väldigt bra dokumentärer.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-23 22:24

Magnuz skrev:"Det kan väl inte vara fel av public service att ha höga lyssnarsiffror??? "

Jodå, om man uppnår dem genom att anpassa programutbudet så att det ska tilltala så många som möjligt. Hela finessen med public service, som jag ser det, är ju att man kan uppnå bredd och mångfald genom att producera sådant som är för smalt för att vara kommersiellt gångbart på den svenska marknaden.

Då är vi alltså överen?

(eller: "läs hel.a mitt inlägg!")

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-24 00:06

Jag läste hela ditt inlägg. Jag ville bara för säkerhets skull förklara vad jag menade ändå.

Återgå till Musikstugan