Detta med lyssningsassociationer..

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Detta med lyssningsassociationer..

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-15 02:09

Alltså, jag måste vara sämst på att komma på talande rubriker! Det borde finnas kurser i sådant! ;)

Hur osm helst... Som Stockholmsbo så pendlar jag mkt, och när man pendlar kan man antingen läsa reklam, kolla på alla andra människor*, spela dator/kolla film eller lyssna på musik/läsa!

Jag gör det senaste ganska ofta, väldigt ofta till och med. Jag läser väldigt långsamt också, med tanke på att jag åker in till stan höftat 5ggr iveckan (klassA vägt antar jag), det tar 45min/sträcka och detta kontinuerligt under hela året. Vad behöver jag säga, man måste inte vara matteproffs för att inse att det finns tid för att läsa mkt?! Jag, som jag sade här ovan, läser inte så jättesnabbt (skriver i samma takt, långsamt, för den delen) så hinner jag inte med så jätte många böcker. Exempelvis, iår har det blivit tre böcker eller så? Inte så mkt. Men musik är jag bättre på, jag kan mosa igenom ett helt gäng med skivor under en vecka! :D

Hmm, tillbaka till ämnet, är det bara jag som associerar ihop musik med händelser/böcker/tankar? Och detta på ett sådant sätt att jag, när jag tar upp skivan igen, ofta refererar skivor till dessa associationer. Kyuss - Blues for the red sun kommer alltid att innebära en jänkare på min tänkta USA-roadtrip en tidig morgon, Jerry Cantrells 'Boggy Depot' 2CD-specialare kommer alltid vara Moment 22, Gary Willis 'Bent' första dejten med IÖ (som jag uttalar mig... ;)), Arvo Pärts 'Alina' en sommarmorgon med dagg i gräset och dimma i luften över en äng, Bad Company (aka EIB) 'Shot down on Safari' kommer innebära att fötterna rör sig och börjar göra litet ont, och Frank Zappa 'You Cant do it on stage no1' CD1 kommer alltid ge ett elakt grin på läpparna! Ni börjar förstå vart jag kommer? Hmm är påväg menar jag...

Så frågan är alltså, gör ni liknande associationer? Om inte, gör ni associationer? Vadför associationer? Berätta den starkaste/roligaste/...!?

Sådär, jag säger bara: GO CRAZY!

Mvh Jocke

*Vilket är strängeligen förbjudet, de kanske märker det till och med... 8O ...herremin!
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Detta med lyssningsassociationer..

Inläggav Svante » 2005-05-15 02:15

Jo, vissa låtar är för evigt förknippade med vissa saker. Såpass att man drar sig för att spela låtarna. Samtidigt finns det väldigt många viktiga tillfällen där jag vet att det har spelats musik, men jag inte har en aning om vilken.

Slartibartfast skrev: kolla på alla andra människor*

...

*Vilket är strängeligen förbjudet, de kanske märker det till och med... 8O ...herremin!

Mmm, jag brukar smygläsa Metro...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 02:22

Visst får man associationer till musik. Antingen rena fantasiskapelser eller kopplingar till händelser i ens liv.

Kör jag igång en John Hiatt så drömmer jag mig tillbaka till Roskilde där jag hörde honom första gången.

Lyssnar jag däremot på Albinonis Adagio så fantiserar jag något svart och när stycket är slut känns det som om jag rensat själen på något sätt. Svårt att förklara.

Likaså vissa låtar av Pet Shop Boys med intervaller så sköna att de rasar rakt in i nöjescentrat i skallen. Rena knarket.

Om jag hör musik som inte framkallar något av ovanstående är det antagligen ett ämne för skitmusiktråden.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 02:25

U2 har gjort en låt på en live-maxi-singel som jag hade (har). Varje gång jag spelade den så ryste jag. Bokstavligen alltså, rent fysiskt.

Har ingen aning om varför, låten är egentligen inte så speciell.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 02:30

Jag vet vad du menar Svante. Jag har en inspelning av Saint-Saëns orgelsymfoni där jag får ståpäls varje gång jag hör majestosot. Oförklarligt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-15 02:31

Se, inte bara jag som gör dessa associationer.. kan dra en association jag gjorde idag:

Infected Mushroom - Elation Station (låt)

Jag började undra varför jag inte tänkte på valar istället för en obefintlig regndroppe i en öken. Jag har varit i en öken, en gång. Men jag har bannemig alltid bott vid vatten, haft båt etc... Konstigt att vatten nästan aldrig är med i mina associationer? Är det mig för nära med vatten (har svårt att säga upp bekantskapen med det) så jag bara vill ha det för mig, utan musik utan med dess egna ljud? Jag vet inte. Men det är roligt att associera.

För ett år sedan brukade jag lyssna på Aphex Twin och Squarepusher på stan och skaffa mig ett sånt där "windowlickervideonleende" för att sedan bara promenera runt i Sthlm och se människor undvika mig! :P Ibland är man lättroad..

Mvh Jocke
admin

Återgå till Musikstugan