Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Angående MasVis ovan, det indikerar aningen övermått av diskant.
PekkaJohansson skrev:Almen skrev:Angående MasVis ovan, det indikerar aningen övermått av diskant.
Det var, trots smileyn, ett underligt påstående! Tvärtom faller ju nivån påtagligt över 6-7 kHz. Att nivån dessförinnan inte följer -6 dB/oktav-linjen är högst vanligt i popmusik med många elektroniska eller percussion-instrument. Den här produktionen, skulle jag säga, är ovanligt snäll för att vara från det glada 80-talet då man inte skydde sagda instrument och dessutom ofta höjde nivån i de högre registren.
PekkaJohansson skrev:En forummedlem har bett mig köra spår 1 på originalutgåvan av Paul Simons "Graceland" i MasVis. Sagt och gjort:
Med vänlig hälsning
Almen skrev:Nej, vinylen ser rakare ut i det avseendet.
Jansson skrev:Graceland utges samtidigt på cd och vinyl. De borde låta likvärdigt.
Men det gör de inte.
Jag undrar varför.
Svante skrev:Jansson skrev:Graceland utges samtidigt på cd och vinyl. De borde låta likvärdigt.
Men det gör de inte.
Jag undrar varför.
Allmänt är skälen
-Olika mastrar
-Vinyldist
-Tonkurvepåverkan i vinylkedjan
Masvisgraferna, om de nu gäller utgåvorna du jämför, tyder på att ingen av utgåvorna har dynamikprocessats nämnvärt, men det finns tonkurveskillnader.
Jansson skrev:Svante skrev:Jansson skrev:Graceland utges samtidigt på cd och vinyl. De borde låta likvärdigt.
Men det gör de inte.
Jag undrar varför.
Allmänt är skälen
-Olika mastrar
-Vinyldist
-Tonkurvepåverkan i vinylkedjan
Masvisgraferna, om de nu gäller utgåvorna du jämför, tyder på att ingen av utgåvorna har dynamikprocessats nämnvärt, men det finns tonkurveskillnader.
Jag har bara lyssnat inte värderat graferna.
MasVis övertygar inte mig som mätmetod.
Tror inte på tonkurvepåverkan i vinylkedjan. Ej heller på vinyldist
Detta helt enkelt på grund av att vinylen låter mer trovärdig.
Trodde det framgick av mitt tidigare inlägg?
Kanske var otydlig?
Då har man manipulerat mastern när man producerade cdn.
Svante skrev:Jansson skrev:Svante skrev:
Allmänt är skälen
-Olika mastrar
-Vinyldist
-Tonkurvepåverkan i vinylkedjan
Masvisgraferna, om de nu gäller utgåvorna du jämför, tyder på att ingen av utgåvorna har dynamikprocessats nämnvärt, men det finns tonkurveskillnader.
Jag har bara lyssnat inte värderat graferna.
MasVis övertygar inte mig som mätmetod.
Tror inte på tonkurvepåverkan i vinylkedjan. Ej heller på vinyldist
Detta helt enkelt på grund av att vinylen låter mer trovärdig.
Trodde det framgick av mitt tidigare inlägg?
Kanske var otydlig?
Då har man manipulerat mastern när man producerade cdn.
Mja, fortfarande under förutsättning att du har lyssnat på de utgåvor som grafena representerar; det finns en tydlig tonkurveskillnad mellan vinylen och CDn. Tror du inte på det eller inte på att det är det som gör den skillnad du upplever? Om du har lyssnat på andra utgåvor så är kanske den troligaste anledningen att du har hört någon remaster på CD, det du beskriver låter ungefär så.
Sen är jag den första att medge att MasVis är grovkornigare än hörseln, samtidigt som jag menar att den är betydligt skarpare än vår språkliga förmåga att beskriva det vi hör (så att andra förstår hur det lät).
Jansson skrev:Jag har redan, om man läser innantill i mitt första inlägg i tråden, skrivit att det är den första utgåvan på cd som jag äger och har lyssnat på.
Första MasVis grafen visar förvisso US -86.
Min är en West Germany -86.
Jansson skrev:För sakens skull:
https://www.discogs.com/Paul-Simon-Grac ... se/3890118
I så fall skulle det finnas en tonkurveskillnader mellan dessa utgåvor? (Visavi cd -86 US och WG)
Inte troligt.
Jag har dessutom mycket svårt att förstå i ditt resonemang hur en tonkurveskillnad skulle befrämja upplösning och dynamik till fördel för vinylen från samma år dvs -86.
Kaha skrev:Och sedan är det ju som Svante har påpekat massor med gånger: Masvis är ett jättebra verktyg för att jämföra olika digitala utgåvor av samma fonogram.
Att jämföra med en analog utgåva ger en hel del felkällor: tonkurvan på en analog avspelningskedjan kan vara helt upp åt väggarna fel jämfört med en rak överföring.
Dynamiken blir också ojämförbar då dynamiken i en analog överföringen lika gärna kan bestå av "knäpp" eller andra fel i den analoga överföringen
Kaha skrev:Och sedan är det ju som Svante har påpekat massor med gånger: Masvis är ett jättebra verktyg för att jämföra olika digitala utgåvor av samma fonogram.
Att jämföra med en analog utgåva ger en hel del felkällor: tonkurvan på en analog avspelningskedjan kan vara helt upp åt väggarna fel jämfört med en rak överföring.
Dynamiken blir också ojämförbar då dynamiken i en analog överföringen lika gärna kan bestå av "knäpp" eller andra fel i den analoga överföringen
Svante skrev:Jansson skrev:Jag har redan, om man läser innantill i mitt första inlägg i tråden, skrivit att det är den första utgåvan på cd som jag äger och har lyssnat på.
Första MasVis grafen visar förvisso US -86.
Min är en West Germany -86.
Ok, jag läser slarvigt, sorry.Jansson skrev:För sakens skull:
https://www.discogs.com/Paul-Simon-Grac ... se/3890118
I så fall skulle det finnas en tonkurveskillnader mellan dessa utgåvor? (Visavi cd -86 US och WG)
Inte troligt.
Jag har dessutom mycket svårt att förstå i ditt resonemang hur en tonkurveskillnad skulle befrämja upplösning och dynamik till fördel för vinylen från samma år dvs -86.
Nej, alltså jag sitter inte på någon unik kunskap om hur dessa inspelningar har behandlats. Jag bara säger att det som syns är framför allt en tonkurveskillnad och sådana kan ibland upplevas som dynamikpåverkande. Det är liksom det här som är problemet att diskutera hörselintryck i skriven form. Jag på min sida VET inte vad du menar med "dynamik". Jag har varit med om alla möjliga olika korrelat till det ordet.
Så jag accepterar att jag utifrån den här diskussionen inte vet vad som ger dig ditt hörselintryck, det jag vet är att utgåvorna har olika frekvensinnehåll. Men jag vet inte om de har behandlats olika dynamiskt. Man kan iaf se i MasVis att de INTE har "mastrats" i modern bemärkelse, men det finns ju andra sätt att dynamikpåverka. Jag kan heller inte utesluta placeboeffekten.
Mer än så vet jag inte. Alla frågor har inte svar. Och jag nöjer mig med det.
Jansson skrev:Svante skrev:Jansson skrev:Jag har redan, om man läser innantill i mitt första inlägg i tråden, skrivit att det är den första utgåvan på cd som jag äger och har lyssnat på.
Första MasVis grafen visar förvisso US -86.
Min är en West Germany -86.
Ok, jag läser slarvigt, sorry.Jansson skrev:För sakens skull:
https://www.discogs.com/Paul-Simon-Grac ... se/3890118
I så fall skulle det finnas en tonkurveskillnader mellan dessa utgåvor? (Visavi cd -86 US och WG)
Inte troligt.
Jag har dessutom mycket svårt att förstå i ditt resonemang hur en tonkurveskillnad skulle befrämja upplösning och dynamik till fördel för vinylen från samma år dvs -86.
Nej, alltså jag sitter inte på någon unik kunskap om hur dessa inspelningar har behandlats. Jag bara säger att det som syns är framför allt en tonkurveskillnad och sådana kan ibland upplevas som dynamikpåverkande. Det är liksom det här som är problemet att diskutera hörselintryck i skriven form. Jag på min sida VET inte vad du menar med "dynamik". Jag har varit med om alla möjliga olika korrelat till det ordet.
Så jag accepterar att jag utifrån den här diskussionen inte vet vad som ger dig ditt hörselintryck, det jag vet är att utgåvorna har olika frekvensinnehåll. Men jag vet inte om de har behandlats olika dynamiskt. Man kan iaf se i MasVis att de INTE har "mastrats" i modern bemärkelse, men det finns ju andra sätt att dynamikpåverka. Jag kan heller inte utesluta placeboeffekten.
Mer än så vet jag inte. Alla frågor har inte svar. Och jag nöjer mig med det.
Jag använder ordet dynamik som en beskrivning av en inspelning; hur den återger skillnaden mellan svaga och starka ljud.
Saken kvarstår.
Grafen visar en okänd analog avspelningskedja som sedan har analyserats i MasVis.
Det går inte att dra några vettiga slutsatser från den.
Kvarstår hörselintryck från egen avlyssningskedja.
Hörselintryck baserat på inre referens.
Laila skrev:På sjuttio å åttiotalet ansågs det vara allmänt känt(!?) att US-baserade vinylgraverare
inte sällan påverkade tonkurvan efter eget tycke å smak medans europeiska mastrare/
graverare var mer restriktiva. En av anledningarna till varför det kan skilja relativt mycket
mellan US-mastrat å Europeiskt dito har jag förstått* . . . typ.
*Kanske att samma sak även gäller CD ?
Svante skrev:Jansson skrev:Svante skrev:
Ok, jag läser slarvigt, sorry.
Nej, alltså jag sitter inte på någon unik kunskap om hur dessa inspelningar har behandlats. Jag bara säger att det som syns är framför allt en tonkurveskillnad och sådana kan ibland upplevas som dynamikpåverkande. Det är liksom det här som är problemet att diskutera hörselintryck i skriven form. Jag på min sida VET inte vad du menar med "dynamik". Jag har varit med om alla möjliga olika korrelat till det ordet.
Så jag accepterar att jag utifrån den här diskussionen inte vet vad som ger dig ditt hörselintryck, det jag vet är att utgåvorna har olika frekvensinnehåll. Men jag vet inte om de har behandlats olika dynamiskt. Man kan iaf se i MasVis att de INTE har "mastrats" i modern bemärkelse, men det finns ju andra sätt att dynamikpåverka. Jag kan heller inte utesluta placeboeffekten.
Mer än så vet jag inte. Alla frågor har inte svar. Och jag nöjer mig med det.
Jag använder ordet dynamik som en beskrivning av en inspelning; hur den återger skillnaden mellan svaga och starka ljud.
Saken kvarstår.
Grafen visar en okänd analog avspelningskedja som sedan har analyserats i MasVis.
Det går inte att dra några vettiga slutsatser från den.
Kvarstår hörselintryck från egen avlyssningskedja.
Hörselintryck baserat på inre referens.
Ja, och i slutänden är det förstås det som är intressantast för dig. För den som har avspelningsutrustningen som grafen är gjord med är grafen intressant. Det går annars att dra en hel mängd intressanta och vettiga slutsatser från graferna om man bara väger in att man inte vet vilken utrustning de är gjorda med. Man behöver ju inte välja det ena eller andra, graferna utesluter ju inte lyssnande. Men, som jag sade förut, grafena är grovkornigare än örat.
Om ordet dynamik; jag ser vad du skriver och förstår att du tycker att det är självklart vad du skriver betyder, men jag kan faktiskt inte förstå hur du använder ordet utifrån detta. Och det beror inte på vare sig att du är dålig på att beskriva det eller att jag är dålig på att förstå det du skriver; det är helt enkelt jefligt svårt att beskriva hörselintryck.
Zeeall skrev:Hur mäter det på spotify?
Jansson skrev:Svante skrev:Jansson skrev:
Jag använder ordet dynamik som en beskrivning av en inspelning; hur den återger skillnaden mellan svaga och starka ljud.
Saken kvarstår.
Grafen visar en okänd analog avspelningskedja som sedan har analyserats i MasVis.
Det går inte att dra några vettiga slutsatser från den.
Kvarstår hörselintryck från egen avlyssningskedja.
Hörselintryck baserat på inre referens.
Ja, och i slutänden är det förstås det som är intressantast för dig. För den som har avspelningsutrustningen som grafen är gjord med är grafen intressant. Det går annars att dra en hel mängd intressanta och vettiga slutsatser från graferna om man bara väger in att man inte vet vilken utrustning de är gjorda med. Man behöver ju inte välja det ena eller andra, graferna utesluter ju inte lyssnande. Men, som jag sade förut, grafena är grovkornigare än örat.
Om ordet dynamik; jag ser vad du skriver och förstår att du tycker att det är självklart vad du skriver betyder, men jag kan faktiskt inte förstå hur du använder ordet utifrån detta. Och det beror inte på vare sig att du är dålig på att beskriva det eller att jag är dålig på att förstå det du skriver; det är helt enkelt jefligt svårt att beskriva hörselintryck.
I ett diskussionsforum som detta är det skrivna ordet det vi kan använda för kommunikation.
Graferna skulle kunna vara objektiva men ska ändå tolkas med förbehåll.
Så därför:
Vad är din definition på dynamik?
Svante skrev:Jansson skrev:Svante skrev:
Ja, och i slutänden är det förstås det som är intressantast för dig. För den som har avspelningsutrustningen som grafen är gjord med är grafen intressant. Det går annars att dra en hel mängd intressanta och vettiga slutsatser från graferna om man bara väger in att man inte vet vilken utrustning de är gjorda med. Man behöver ju inte välja det ena eller andra, graferna utesluter ju inte lyssnande. Men, som jag sade förut, grafena är grovkornigare än örat.
Om ordet dynamik; jag ser vad du skriver och förstår att du tycker att det är självklart vad du skriver betyder, men jag kan faktiskt inte förstå hur du använder ordet utifrån detta. Och det beror inte på vare sig att du är dålig på att beskriva det eller att jag är dålig på att förstå det du skriver; det är helt enkelt jefligt svårt att beskriva hörselintryck.
I ett diskussionsforum som detta är det skrivna ordet det vi kan använda för kommunikation.
Graferna skulle kunna vara objektiva men ska ändå tolkas med förbehåll.
Så därför:
Vad är din definition på dynamik?
Mätnisse som jag är är det förhållandet i dB mellan starkt och svagt i en signal. Men det finns många sätt att extrahera detta starka och svaga eftersom nivåmätning kräver att man medelvärdesbildar över någon tid. Alltså, hur mäter man det svagaste? Man kan ju råka ha ett sampel som är noll i en nollgenomgång, men inte är ljudstyrkan noll för det. Alltså måste man väga samman några sampel på något sätt. Det svåra blir att välja hur många "några" är och att bestämma vad "något sätt" ska innebära. Toppfaktorn är besläktad med begreppet dynamik, men är i stället förhållande mellan toppbivå och medelnivå. Det måttet är robustare, men visar något annat.
Men det är ändå det lilla problemet i det här sammanhanget, för här handlade det om en upplevelse. Jag har hört människor uppleva en ökad dynamik när man har en dynamikreducerad signal. Det svagare ljuden hörs ju bättre, alltså ökad dynamik (?). Olika människor är ocksp olika störda av dynamikpåverkan i det korta perspektivet, det som gränsar till limitering. När nivåpåverkan är så snabb att enskilda trumslag "duckar", och den distorsion det ger.
Så att säga att man hör skillnad i dynamiken kan betyda fruktansvärt olika saker för olika människor, och det gör att diskussioner med ord har alla förutsättningar för förbiprat. Och det är därför som MasVis finns, så att man åtminstone grovt kan kalibrera sig så att man pratar om samma sak eller man kan förstå vad någon har lyssnat på när hen säger "dynamik". Kanske.
MasVisgraferna är som du säger objektiva, och ännu viktigare, de är oberoende av vem som har skapat dem, de blir alltid lika (för samma signal). Därför kan de fungera som diskussionsunderlag. Och MasVis syftar just till att möjliggöra diskussioner, och efter vad jag har sett här på Faktiskt så fungerar det faktiskt. Men som med de flesta objektiva mått ÄR de inte det subjektiva som vi egentligen vill diskutera. Men jag tror faktiskt att det de förmedlar i många fall korrelerar bättre till lyssnarens intryck än det som förmedlas via en beskrivningar av intrycken med ord.
Och bara för att vara tydlig: Jag vill att man använder båda sätten. På ett forum kan man ju både skriva ord och lägga upp bilder.
Bill50x skrev:Man ska komma ihåg att ljud låter olika beroende på om de är svaga eller starka. Lyssna på någon som skriker jämfört med någon som bara pratar högt. Även om man lägger dessa ljud mätmässigt lika högt så kommer man ändå uppleva den som skriker som låtandes högre. Lite dist i topparna på ett instrument speglar ett högre ljud eftersom örat distar i sig själv vid högre nivåer. Dvs, instrumentet kan låta högt fast det inte är det.
Och precis som Svante skriver, man kan uppfatta en högre dynamik fast det egentligen är tvärtom. Mätmässigt alltså.
/ B
Jansson skrev:Bill50x skrev:Man ska komma ihåg att ljud låter olika beroende på om de är svaga eller starka. Lyssna på någon som skriker jämfört med någon som bara pratar högt. Även om man lägger dessa ljud mätmässigt lika högt så kommer man ändå uppleva den som skriker som låtandes högre. Lite dist i topparna på ett instrument speglar ett högre ljud eftersom örat distar i sig själv vid högre nivåer. Dvs, instrumentet kan låta högt fast det inte är det.
Och precis som Svante skriver, man kan uppfatta en högre dynamik fast det egentligen är tvärtom. Mätmässigt alltså.
/ B
Det vi spelar upp från en inspelning är i bästa fall en god illusion.
Till syvende och sist är det vad vi hör, som vi hör.
sprudel skrev:Jansson skrev:Bill50x skrev:Man ska komma ihåg att ljud låter olika beroende på om de är svaga eller starka. Lyssna på någon som skriker jämfört med någon som bara pratar högt. Även om man lägger dessa ljud mätmässigt lika högt så kommer man ändå uppleva den som skriker som låtandes högre. Lite dist i topparna på ett instrument speglar ett högre ljud eftersom örat distar i sig själv vid högre nivåer. Dvs, instrumentet kan låta högt fast det inte är det.
Och precis som Svante skriver, man kan uppfatta en högre dynamik fast det egentligen är tvärtom. Mätmässigt alltså.
/ B
Det vi spelar upp från en inspelning är i bästa fall en god illusion.
Till syvende och sist är det vad vi hör, som vi hör.
Så rätt, så rätt!
Svante skrev:...fast det vi gör här är inte att lyssna, utan diskutera det vi har hört när vi har lyssnat. Och den diskussionen kan bli bättre om vi har ett sätt att förmedla det vi har hört. Jag menar att ord är sällsynt dåligt just när det gäller att beskriva ljud. Så dåligt att man behöver hjälp av olika mätningar, om man ska överdriva lite.
Bill50x skrev:Svante skrev:...fast det vi gör här är inte att lyssna, utan diskutera det vi har hört när vi har lyssnat. Och den diskussionen kan bli bättre om vi har ett sätt att förmedla det vi har hört. Jag menar att ord är sällsynt dåligt just när det gäller att beskriva ljud. Så dåligt att man behöver hjälp av olika mätningar, om man ska överdriva lite.
En mycket filosofisk fråga. Varför har vi öron och varför har vi ett talorgan? Jo, för att lyssna och för att tala. Men det betyder inte att allt man hör går att beskriva med ord, precis som vi inte kan beskriva allt vi ser med ord. I så fall skulle vi inte behöva musik eller bilder för att beskriva saker.
/ B
Svante skrev:sprudel skrev:Jansson skrev:
Det vi spelar upp från en inspelning är i bästa fall en god illusion.
Till syvende och sist är det vad vi hör, som vi hör.
Så rätt, så rätt!
...fast det vi gör här är inte att lyssna, utan diskutera det vi har hört när vi har lyssnat. Och den diskussionen kan bli bättre om vi har ett sätt att förmedla det vi har hört. Jag menar att ord är sällsynt dåligt just när det gäller att beskriva ljud. Så dåligt att man behöver hjälp av olika mätningar, om man ska överdriva lite.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster