Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Kan du kanske konvertera studiomastern till 16 bitar och sedan köra i MasVis?
Med vänlig hälsning
Pekka
rajapruk skrev:PekkaJohansson skrev:Kan du kanske konvertera studiomastern till 16 bitar och sedan köra i MasVis?
Med vänlig hälsning
Pekka
Säger det någonting? Man ser ju inte hela dynamiken då.
rajapruk skrev:Man kan tolka det som att precis samma dynamik ligger på CD och Vinyl för denna skiva menar ni?
Ni påstår att ingen dynamik kan gå förlorad vid nerkonvertering från 24-48 till 16-44.1? Jag har svårt att förstå det påståendet (men jag kan mycket väl ha fel).
petersteindl skrev:De ser väldigt lika ut.
Almen skrev:Sedan ser det som sagt relativt bra ut, och låter säkert bra också. Det finns ju mycket, mycket värre exempel.
PekkaJohansson skrev:Almen skrev:Sedan ser det som sagt relativt bra ut, och låter säkert bra också. Det finns ju mycket, mycket värre exempel.
Jag har inte hört skivan men nästan alla spår ser väldigt illa ut. Varför skulle man jämföra med det värsta av det värsta?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev: För egen del avstår jag av principskäl inköp av ovanstående trots att jag gillar en del av Sophie Zelmanis musik.
Med vänlig hälsning
Pekka
rajapruk skrev:Ni påstår att ingen dynamik kan gå förlorad vid nerkonvertering från 24-48 till 16-44.1? Jag har svårt att förstå det påståendet (men jag kan mycket väl ha fel).
rajapruk skrev:Jag blir plötsligt väldigt intresserad av hur ditt musiksystem ser ut, har du en medlemstråd?
Jag misstänker att låg dynamisk kompression är högsta prio!
PekkaJohansson skrev:Det betyder med andra ord att man har använt den dynamikkomprimerade cd-mastern även till vinylen. Trist, men det stör mig mindre än det faktum att man alls dynamikkomprimerar och på andra sätt förvanskar färdiga musikproduktioner innan de hamnar på konsumentformat. Berätta gärna för producenten att det finns ett stort gäng musikentusiaster och skivsamlare som vill kunna köpa exakta kopior av originalmasterbandet på cd eller andra högkvalitativa lagringsmedier så länge som produktionen är gjord med omsorg. För egen del avstår jag av principskäl inköp av ovanstående trots att jag gillar en del av Sophie Zelmanis musik.
Med vänlig hälsning
Pekka
rajapruk skrev:Det vore bra om masvis kunde identifiera 24-bitar och varna användaren. Nu visas felaktiga resultat för 24-bitar.
hifikg skrev:80-talet måste ha varit höjdpunkten för både hifi och musik. Sedan dess har inte mycket blivit bättre. Strängt taget. Trist utveckling.
Finns det något skivbolag som gör rätt idag? Att apparaterna inte blir nämnvärt mycket bättre gör inte så mycket, så länge det finns folk som kan hålla liv i de gamla. Någon brist verkar inte heller uppstå eftersom de nya generationerna inte är särskilt intresserade.
Svante skrev:hifikg skrev:80-talet måste ha varit höjdpunkten för både hifi och musik. Sedan dess har inte mycket blivit bättre. Strängt taget. Trist utveckling.
Finns det något skivbolag som gör rätt idag? Att apparaterna inte blir nämnvärt mycket bättre gör inte så mycket, så länge det finns folk som kan hålla liv i de gamla. Någon brist verkar inte heller uppstå eftersom de nya generationerna inte är särskilt intresserade.
Mja, alltså utrustningen har blivit ganska mycket bättre sedan 80-talet, men sättet som den används har dessvärre urartat helt. Jag tror att på 80-talet var den så bra att sklillnaderna mellan inspelningar började bli små. Om man i det läget skulle göra något som lät väsentligt annorlunda var man tvungen att göra sådant som inte är optimalt, men som ändå kan få en att haja till. Ljudstyrka är en sådan sak, och man började öka ljudstyrkan på bekostnad av lite ljudkvalitet. Där bildades embryot till loudness war och jag tror att alla underskattade kraften i det.
Idag kan man köpa ett ljudkort för ett par tusenlappar som är hästlängder bättre än den ljudisnpelningsutrustning som fanns på 80-talet. Men skillnaderna är ändå små vid normal ljudproduktion.
hifikg skrev:Svante skrev:hifikg skrev:80-talet måste ha varit höjdpunkten för både hifi och musik. Sedan dess har inte mycket blivit bättre. Strängt taget. Trist utveckling.
Mja, alltså utrustningen har blivit ganska mycket bättre sedan 80-talet, men sättet som den används har dessvärre urartat helt. Jag tror att på 80-talet var den så bra att sklillnaderna mellan inspelningar började bli små. Om man i det läget skulle göra något som lät väsentligt annorlunda var man tvungen att göra sådant som inte är optimalt, men som ändå kan få en att haja till. Ljudstyrka är en sådan sak, och man började öka ljudstyrkan på bekostnad av lite ljudkvalitet. Där bildades embryot till loudness war och jag tror att alla underskattade kraften i det.
Idag kan man köpa ett ljudkort för ett par tusenlappar som är hästlängder bättre än den ljudisnpelningsutrustning som fanns på 80-talet. Men skillnaderna är ändå små vid normal ljudproduktion.
Jag tänkte på avspelningsutrustningen
solhaga skrev:Lite OT, men hon kommer ju till Storan den sjunde April.
Kan väl inte bli mer okomprimerat?
hifikg skrev:Och Halapi... wow... skivbolaget är Almost Heaven
hifikg skrev:Jag upptäckte på allvar Lars Halapi igår. Vilken lirare! Kom över hans album "When your TV makes you cry" och det har jag lirat i bilar och hemma flera varv redan. Får Knopfler vibbar.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Jag upptäckte på allvar Lars Halapi igår. Vilken lirare! Kom över hans album "When your TV makes you cry" och det har jag lirat i bilar och hemma flera varv redan. Får Knopfler vibbar.
Tänker du på denna (Sultans of Swing)?[ Spotify ][ SWP ]
/ B
hifikg skrev:Visst påminner han om Mark?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster