Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Mycket spännande! Hoppas kunna få lite tid vid stereon i morgon eller övermorgon. Har i alla fall fått ner filerna, ska ta och lyssna och återkommer förhoppningsvis med feedback efter det.
Tarzan skrev:Nu när jag sitter med hörlurar, spelar filerna direkt i chrome och är riktigt trött hör jag ärligt talat ingen skillnad på dem. Kanske att en av dem låter lite öppnare och med tydligare bas, men ju mer jag lyssnar desto mindre säker blir jag på det.
hcl skrev:167 visningar och 2 röster ???
Bill50x skrev:hcl skrev:167 visningar och 2 röster ???
Sorry, är på landet ett par dagar till och här är det inte tillräckligt bra ljud för att avgöra något. Återkommer.
/ B
hcl skrev:Bill50x skrev:hcl skrev:167 visningar och 2 röster ???
Sorry, är på landet ett par dagar till och här är det inte tillräckligt bra ljud för att avgöra något. Återkommer.
/ B
Ursäkt överflödig, men man hade hoppats att lyssna och tycka skulle attrahera fler på ett audio-forum, men flertalet kanske är mer intresserade av apparater än musik?
Frisk skrev:Jag är på väg... riktigt nyfiken men inte tagit mig ro nog att slå mig ner i musikrummet så än, en del som behöver fixas sista semesterveckan, hoppas kunna lyssna i morgon. Slängde in de i Android-lådan igår men hittade inte just de låtarna från telefonens remote, ville inte starta projektorn bara för det när jag bara hade någon kvart över för lyssning.
hifikg skrev:Nu har jag lyssnat igenom alla versioner i hörlurar, först på låg ljudnivå och sen på hög. Jag tror inte folk törs gissa, livrädda för att tycka fel, men jag tar risken. Hör i princip ingen skillnad, möjligen har jag en favorit, men det ska jag väl inte skriva här? Ska testa med Carlsson också innan jag röstar. Kul övning!
PekkaJohansson skrev:Även jag lyssnar gärna men kommer inte att hinna innan helgen. Låt omröstningen ligga kvar och räkna med att det går lite trögt så här i övergången mellan semester- och arbetstider!
Med vänlig hälsning
Pekka
paa skrev:Har röstat nu, när ska man skriva vad man tyckte skilde sig mellan klippen?
Anders J skrev:Jag har kört ut digitalt till rimligt bra D/A och kan inte skylla på att jag inte kan lyssna ordentligt. Men jag tycker det är svårt med ett så kort ljudklipp, jag hinner precis sansa mig och börja försöka skapa mig en ljudbild i hjärnan innan det är slut. Hela satsen och mer tid hade varit bra.
Jag kan inte låta bli att jämföra med känslan i Mats Rondin/Huaröd/Bertil Alving, där i alla fall jag efter ett tag får en intensiv upplevelse av vibrationsljudet i den "låda" som ju en cello faktiskt är.
Eller Alina Ibragimovas CD med Ysaÿe-sonaterna där jag nästan fysiskt kan uppleva vibrationskänslan i froschen (hur det nu stavas...) när taglet drar igång strängen.
Men alltså ingetdera i ett tiosekundersklipp, då är det svårt.
Jag skulle gärna lägga mer tid och tycker detta är intressant.
Jag anar att det är någon slamkrypare med som får oss alla långa i ansiktet, olika kodning, trekantiga membran eller vad det nu kan vara, men spekulerar inte mer om det.
Det var ju litet som Robert von Bahr berättade på LtS-träffen i Sth i våras. Bra akustik, bra musik och inspirerade musiker är viktigare än !en massa bitar och kHz.
Jag klippte till med ett "B" efter ett par varv.
paa skrev:Ny teori; det är olika mikrofoner som testas.
hcl skrev:547 visningar och 7 röster. Är inte det lite skralt?
Anders J skrev:hcl skrev:547 visningar och 7 röster. Är inte det lite skralt?
Inte skralt, kulturmörker. Du lade ut ett klipp med litet klassisk musik. Hade du lagt ut motsvarande med distad dunkadunka hade du fått 100 svar. Annorlunda förr...
hcl skrev:547 visningar och 7 röster. Är inte det lite skralt?
paa skrev:Varför gjorde du ingen eq alt 1 med reverb?
Det verkar hur som helst svårt att dra någon logisk slutsats från omröstningen, eller?
Vilken tycker du själv är bäst?
paa skrev:Varför gjorde du ingen eq alt 1 med reverb?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster