Omröstning - Vilken version är bäst?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilken version föredrar du (är bäst)?

A
3
30%
B
3
30%
C
0
Inga röster
D
0
Inga röster
Kan inte bestämma mig...
3
30%
Ingen är speciellt bra.
1
10%

Antal röster : 10

Användarvisningsbild
hcl

Omröstning - Vilken version är bäst?

Inläggav hcl » 2017-08-03 20:28

Jag har en inspelning i lite olika versioner och tänkte att det skulle vara intressant att få feedback på vilken version ni tycker är bäst?

Tyck gärna till även om hur ni tycker det låter (tekniskt), men rösta med hjärtat.

Länkar till resp. version på DropBox (OBS! FLAC-filer 24/96):

Version - A

Version - B

Version - C

Version - D
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Frisk

Re: Omröstning - Vilken version är bäst?

Inläggav Frisk » 2017-08-03 23:08

Mycket spännande! Hoppas kunna få lite tid vid stereon i morgon eller övermorgon. Har i alla fall fått ner filerna, ska ta och lyssna och återkommer förhoppningsvis med feedback efter det.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-04 08:04

Frisk skrev:Mycket spännande! Hoppas kunna få lite tid vid stereon i morgon eller övermorgon. Har i alla fall fått ner filerna, ska ta och lyssna och återkommer förhoppningsvis med feedback efter det.

Javisst. Det är en live-inspelning (därav vissa biljud). Jag fyller på med mer info. efter att fler (helst många) lyssnat och röstat.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-04 08:48

Nu när jag sitter med hörlurar, spelar filerna direkt i chrome och är riktigt trött hör jag ärligt talat ingen skillnad på dem. Kanske att en av dem låter lite öppnare och med tydligare bas, men ju mer jag lyssnar desto mindre säker blir jag på det.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-05 14:53

Tarzan skrev:Nu när jag sitter med hörlurar, spelar filerna direkt i chrome och är riktigt trött hör jag ärligt talat ingen skillnad på dem. Kanske att en av dem låter lite öppnare och med tydligare bas, men ju mer jag lyssnar desto mindre säker blir jag på det.

Det är inga trick eller så, bara milda editeringsskillnader, men viss skillnad är det allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-07 19:41

167 visningar och 2 röster ???

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-07 19:57

hcl skrev:167 visningar och 2 röster ???

Sorry, är på landet ett par dagar till och här är det inte tillräckligt bra ljud för att avgöra något. Återkommer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-08 17:29

Bill50x skrev:

Sorry, är på landet ett par dagar till och här är det inte tillräckligt bra ljud för att avgöra något. Återkommer.

/ B

Ursäkt överflödig, men man hade hoppats att lyssna och tycka skulle attrahera fler på ett audio-forum, men flertalet kanske är mer intresserade av apparater än musik?

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-08-09 02:11

hcl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ursäkt överflödig, men man hade hoppats att lyssna och tycka skulle attrahera fler på ett audio-forum, men flertalet kanske är mer intresserade av apparater än musik?

Jag är på väg... riktigt nyfiken men inte tagit mig ro nog att slå mig ner i musikrummet så än, en del som behöver fixas sista semesterveckan, hoppas kunna lyssna i morgon. Slängde in de i Android-lådan igår men hittade inte just de låtarna från telefonens remote, ville inte starta projektorn bara för det när jag bara hade någon kvart över för lyssning.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-09 07:14

Frisk skrev:Jag är på väg... riktigt nyfiken men inte tagit mig ro nog att slå mig ner i musikrummet så än, en del som behöver fixas sista semesterveckan, hoppas kunna lyssna i morgon. Slängde in de i Android-lådan igår men hittade inte just de låtarna från telefonens remote, ville inte starta projektorn bara för det när jag bara hade någon kvart över för lyssning.

Jag förstår att alla har fullt upp med sitt, men det hade varit kul om några fler lyssnade. Skall jag kanske lägga upp andra format också? Jag gillar FLAC eftersom det är ett fritt format utan direkt koppling till något företag. När det gäller musikdistribution tycker jag det är olämpligt att binda format och tillverkare, så att man tvingas använda en begränsad mängd royalty-uppbundna apparater för uppspelning (Apple och MQA är väl sämst i klassen när det gäller just detta).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-08-09 08:57

Nu har jag lyssnat igenom alla versioner i hörlurar, först på låg ljudnivå och sen på hög. Jag tror inte folk törs gissa, livrädda för att tycka fel, men jag tar risken. Hör i princip ingen skillnad, möjligen har jag en favorit, men det ska jag väl inte skriva här? Ska testa med Carlsson också innan jag röstar. Kul övning!
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-08-09 09:34

Även jag lyssnar gärna men kommer inte att hinna innan helgen. Låt omröstningen ligga kvar och räkna med att det går lite trögt så här i övergången mellan semester- och arbetstider!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-09 19:27

hifikg skrev:Nu har jag lyssnat igenom alla versioner i hörlurar, först på låg ljudnivå och sen på hög. Jag tror inte folk törs gissa, livrädda för att tycka fel, men jag tar risken. Hör i princip ingen skillnad, möjligen har jag en favorit, men det ska jag väl inte skriva här? Ska testa med Carlsson också innan jag röstar. Kul övning!

Ja, jag inser att det kan uppfattas som ett test, men det absolut inget test av lyssnare, utan av olika versioner redigerade lite olika. Inga våldsamma skillnader alltså. Frågan är alltså vad man tycker är bäst (helt subjektivt)? Det finns egentligen inget "rätt" svar.

Glöm inte rösta, om du har någon favorit (om än liten)!
Senast redigerad av hcl 2017-08-09 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-09 19:32

PekkaJohansson skrev:Även jag lyssnar gärna men kommer inte att hinna innan helgen. Låt omröstningen ligga kvar och räkna med att det går lite trögt så här i övergången mellan semester- och arbetstider!

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är givetvis helt OK. Vem är egentligen jag att tvinga någon att vara med? Det slank med en onödig formulering, sådär i all hast. Jag har egentligen inte bråttom, är bara mest intresserad/nyfiken på vad folk skall tycka och det kan falla ut lite olika beroende på beskaffenhet i utrustning och de rum man lyssnar. Till exempel om det råder stor enighet eller om det sprider mycket.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 19:40

Bara lyssnat i lurar på jobb... initialt trodde jag att jag tyckte B eller D, men när jag gick tillbaka och lyssnade om så försvann den känslan igen. Skulle behöva verktyg för snabbare byten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-09 20:11

Har börjat lyssna lite, tror jag vet vilken som jag tycker minst om, men är ändå lite osäker.
Det är nog bäst att vila lite och ta det från början.
Inget underlag för att rösta än alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-10 00:05

Har röstat nu, när ska man skriva vad man tyckte skilde sig mellan klippen?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-10 22:32

paa skrev:Har röstat nu, när ska man skriva vad man tyckte skilde sig mellan klippen?

När ni känner. Det är ju inget test direkt så något rätt/fel finns inte, men det är klart att om många tycker något specifikt så kanske det påverkar andra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-10 22:56

Jag tycker att B låter som man inte har tillräckligt med harts på stråkarna jämfört med A, och speciellt i A kan man tydligare höra att det är flera instrument som spelar i orkestern, men även C och D är bättre än B på den punkten.
Jag gissar att A är originalet, och att de andra uppvisar olika grader av informationskompression, dvs att man tagit bort sådant som bedöms maskerat av andra ljud som pågår samtidigt.
Och jo, rätt och fel finns säkert i förhållande till dessa synpunkter.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-11 00:24

Nu haver jag lyssnat... sorry att det tog lite tid. B känns bäst, absolut. Tog lite tid att hitta, filerna är ganska likaljudande. Men det är mer luft i B, instrumenten känns naturligare. A känns tydligare, allt finns på plats. Men inte lika musikaliskt. Känns "platt" på något sätt. C och D hör jag ingen skillnad på alls, men då har jag å andra sidan lyssnat genom en Squeezebox... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-11 09:58

Sambon föredrog B.

/ B

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-12 08:41

Trevligt att det börjar droppa in lite åsikter!

Musiken är Johann Sebastian Bach, Concert for two violins and orchestra (BWV 1043), Largo ma non tanto och musikerna Gudacki Kvartet Porin, Orchestra da camera med solister Marco Granziani, Katarina Kutnar. Det hela är inspelat live, 2017-07-04 i Sv. Franje Crkva (St. Francis Church), Rovinj, Kroatien.

Anders J

Inläggav Anders J » 2017-08-12 09:27

Jag har kört ut digitalt till rimligt bra D/A och kan inte skylla på att jag inte kan lyssna ordentligt. Men jag tycker det är svårt med ett så kort ljudklipp, jag hinner precis sansa mig och börja försöka skapa mig en ljudbild i hjärnan innan det är slut. Hela satsen och mer tid hade varit bra.

Jag kan inte låta bli att jämföra med känslan i Mats Rondin/Huaröd/Bertil Alving, där i alla fall jag efter ett tag får en intensiv upplevelse av vibrationsljudet i den "låda" som ju en cello faktiskt är.

Eller Alina Ibragimovas CD med Ysaÿe-sonaterna där jag nästan fysiskt kan uppleva vibrationskänslan i froschen (hur det nu stavas...) när taglet drar igång strängen.

Men alltså ingetdera i ett tiosekundersklipp, då är det svårt.

Jag skulle gärna lägga mer tid och tycker detta är intressant.

Jag anar att det är någon slamkrypare med som får oss alla långa i ansiktet, olika kodning, trekantiga membran eller vad det nu kan vara, men spekulerar inte mer om det.

Det var ju litet som Robert von Bahr berättade på LtS-träffen i Sth i våras. Bra akustik, bra musik och inspirerade musiker är viktigare än !en massa bitar och kHz.

Jag klippte till med ett "B" efter ett par varv.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-12 09:39

Anders J skrev:Jag har kört ut digitalt till rimligt bra D/A och kan inte skylla på att jag inte kan lyssna ordentligt. Men jag tycker det är svårt med ett så kort ljudklipp, jag hinner precis sansa mig och börja försöka skapa mig en ljudbild i hjärnan innan det är slut. Hela satsen och mer tid hade varit bra.

Jag kan inte låta bli att jämföra med känslan i Mats Rondin/Huaröd/Bertil Alving, där i alla fall jag efter ett tag får en intensiv upplevelse av vibrationsljudet i den "låda" som ju en cello faktiskt är.

Eller Alina Ibragimovas CD med Ysaÿe-sonaterna där jag nästan fysiskt kan uppleva vibrationskänslan i froschen (hur det nu stavas...) när taglet drar igång strängen.

Men alltså ingetdera i ett tiosekundersklipp, då är det svårt.

Jag skulle gärna lägga mer tid och tycker detta är intressant.

Jag anar att det är någon slamkrypare med som får oss alla långa i ansiktet, olika kodning, trekantiga membran eller vad det nu kan vara, men spekulerar inte mer om det.

Det var ju litet som Robert von Bahr berättade på LtS-träffen i Sth i våras. Bra akustik, bra musik och inspirerade musiker är viktigare än !en massa bitar och kHz.

Jag klippte till med ett "B" efter ett par varv.

Tack för synpunkter och röst!

Det är svårt att inte hålla med om att framförandet är enormt viktigt. Även akustik, hur utrustningen används/är uppsatt samt dess kvalitet kommer påverka slutresultatet. Mycket utrustning tenderar att fila av vissa aspekter av framförandet så att något av känslan liksom suddas bort (tycker jag). Det beror på vilka uttryck artisterna använder sig av mest (större gester eller små nyanser).

Om jag får tillåtelse så kommer jag göra hela konserten tillgänglig. De var faktiskt riktigt bra!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-12 13:03

Ny teori; det är olika mikrofoner som testas.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-12 14:51

paa skrev:Ny teori; det är olika mikrofoner som testas.

Det hade jag gärna gjort, men så lyckliga var inte omständigheterna. Betydligt enklare set-up än så :-|

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-13 11:52

547 visningar och 7 röster. Är inte det lite skralt?

Anders J

Inläggav Anders J » 2017-08-14 21:46

hcl skrev:547 visningar och 7 röster. Är inte det lite skralt?

Inte skralt, kulturmörker. Du lade ut ett klipp med litet klassisk musik. Hade du lagt ut motsvarande med distad dunkadunka hade du fått 100 svar. Annorlunda förr...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-14 23:59

Anders J skrev:

Inte skralt, kulturmörker. Du lade ut ett klipp med litet klassisk musik. Hade du lagt ut motsvarande med distad dunkadunka hade du fått 100 svar. Annorlunda förr...

Kanske skall prova att lägga ut något tämligen kontroversiellt. Experimentell cross genre (bröt-) rock, eller vad det nu skulle kunna benämnas som? Tänk "The Finland Freekout" med The Pink Fairies fast mer utflippat. T.o.m. oklart om det går under kategorin musik. :roll:

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-08-15 09:33

Jag har lyssnat men inte röstat, helt enkelt då jag hade väldigt svårt att peka ut någon skillnad i de korta styckena. Var lite sent så får försöka igen då jag är piggare. Lite tips på hur man "ska" lyssna kanske får upp antalet röster.

Tror jag personligen hade haft lättare att avgöra om inte första 5 sekunderna var med, tystnaden i början gjorde att jag tappade hur det mitt i på föregående stycke, men ska göra ett försök till idag.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-17 23:11

Hint; Det är två olika EQ-inställningar med resp. utan en lätt dos extra ambiens.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-23 21:27

A, EQ-alt. 2, med reverb, nivå a

B, EQ-alt. 1, utan reverb

C, EQ-alt. 2, utan reverb

D, EQ-alt. 2, med reverb, nivå b (lite svagare än a)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-23 22:56

Varför gjorde du ingen eq alt 1 med reverb?
Det verkar hur som helst svårt att dra någon logisk slutsats från omröstningen, eller?
Vilken tycker du själv är bäst?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-24 07:56

paa skrev:Varför gjorde du ingen eq alt 1 med reverb?
Det verkar hur som helst svårt att dra någon logisk slutsats från omröstningen, eller?
Vilken tycker du själv är bäst?

Jag föredrar B, men eftersom jag gjort edit själv så kan det vara svårt att vara neutral inför de olika versionerna. Det är defintivt en poäng med viss extra ambiens, men eftersom det även maskerar detaljer så tycker jag nog att det ändå inte är att föredra (i det här fallet).

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-08-26 07:57

paa skrev:Varför gjorde du ingen eq alt 1 med reverb?

Det har jag gjort, men den tyckte jag inte var värd att ta med. EQ 1 behåller lite för mycket av lokalens och mikrofonplaceringens problem och karaktärsdrag för att det skall bli bra då man blåser upp dom med extra reverb. I varje fall med de reverb jag testade. Det finns säkert något som skulle kunna bidra på ett behagligt sätt och t.ex. lyfta fram "romantiken" i stråkarna lite extra.

Återgå till Musikstugan