Är musikbranschen så rutten, eller?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

BosseS

Är musikbranschen så rutten, eller?

Inläggav BosseS » 2017-08-04 21:08

Sökte av en händelse på Elgar's nimrod ur enigma på spotify som renderade drygt 1000 sångträffar. Efter att ha sorterat bort alla samlingsplattor blev det ca 100 kvar...

Det finns en version med Northern String Quartet som finns på 444 olika samlingsplattor, 444 st, exakt samma inspelning på 444 st skivor! Det är best of funeral, musik for royal wedding, top 50, top 100, best 2014, best 2015, best 2016, moonlight classics, music for study. Detta är en ur högen. Har skam inga gränser? Bolagen som gett ut dessa är ju betydligt färre...nämligen endast två: Silent Star Records och Little Bit Warm Music (nä, jag kollade inte alla 444 utan kanske bara 30 st)

Ett annat exempel är en inspelning med Hallé, men den finns endast på 124 st samlingsplattor... Kan det vara samma skivbolag? Jo för tusan, men faktiskt även två till: Basilica Music och Ameritz Music

Här är en annan intressant grej jag ramlat över är inspelningar där de skruvat lite på hastigheten för de ska låta olika. Har tyvärr inte sparat på några exempel, men de dyker säkert upp igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Är musikbranschen så rutten, eller?

Inläggav Svante » 2017-08-04 22:24

BosseS skrev:Här är en annan intressant grej jag ramlat över är inspelningar där de skruvat lite på hastigheten för de ska låta olika.

Vet du att det är syftet? Jag skulle gissa på att de inte har haft koll på sina analoga bandare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-08-05 13:52

Spelar de rent och tajt på första länken eller följer de partiturets eventuella vindlingar?
Shatterer of words

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-08-05 17:02

Jag har faktiskt inte lyssnat på dessa framföranden. Då de uppenbarligen inte kostat skivbolagen speciellt mycket drog jag slutsatsen att de nog inte är av yppersta kvalite. Men nu blev jag ju nyfiken och lyssnade lite - *ROFL* :mrgreen: Jag hade rätt.

Ang skruva på hastigheten så var det länge sedan. Det var nån inspelning av Adeste Fideles som det finns *några* av. Jag minns dock att det var stor skillnad i hastighet, betydligt mer än "lite off".

Återgå till Musikstugan