Moderator: Redaktörer
jeff_belowski skrev:Den är riktigt bra måste jag erkänna. För visst tar det emot när det låter så fantastiskt tunnt samtidigt som det är superslick hifi-fusion, killar som jag får bara inte tycka om det härJa, det ÄR för lite bas i mixen enligt mig.
Skivan finns väl i drygt hundra oilka pressningar, mågon som vet vilken som har mest bas?
jeff_belowski skrev:Rätt olka nivåer mellan låtarna på spotify, så lär det inte vara på en fysisk kopia?
Almen skrev:Jag skulle tro att DVD-A-utgåvan ligger bäst till i basen (och ljudkvalitet i stort).
Almen skrev:Är du 100% på att Ludwig har mastrat surroundutgåvan från 2002? [Jo, så verkar det vara.] Det är den enda jag lyssnar på, och den jag refererade till tidigare, kanske var lite oklart.
Å andra sidan tror jag det ljudmässigt näppeligen kan bli så mycket bättre än en bra CD-utgåva (tidig, men inte för tidig - tydligen blev de allra första europeiska utgåvorna mastrade från tredje- och fjärdehandskopior av masterbandet).
PerStromgren skrev:Almen skrev:Är du 100% på att Ludwig har mastrat surroundutgåvan från 2002? [Jo, så verkar det vara.] Det är den enda jag lyssnar på, och den jag refererade till tidigare, kanske var lite oklart.
Å andra sidan tror jag det ljudmässigt näppeligen kan bli så mycket bättre än en bra CD-utgåva (tidig, men inte för tidig - tydligen blev de allra första europeiska utgåvorna mastrade från tredje- och fjärdehandskopior av masterbandet).
Menar du att man skapade en analog 2-kanalsmix av det digitala originalet för att sedan göra den digitala CD:n? Det låter oerhört korkat.
Almen skrev:Å andra sidan är det minimalt med analogbrus eftersom det bara är på masterbandet. Det har ju inte adderats någonting från själva inspelningen.
Wikipedia skrev:Early CD copies, however, suffered from being manufactured from third and fourth generation masters. [Roger] Nichols discovered this when he received a call from Stevie Wonder, who told him that his CD copy of The Nightfly sounded "funny."[13] Nichols penned an essay in Recording Engineer and Producer, criticizing record companies' apparent carelessness in manufacturing the then-nascent format.
PerStromgren skrev:Din länk funkar inte.
https://www.hifinews.com/content/donald ... iscography
Bättre?
Jansson skrev:@ Almen;
Har du jämfört DVD/A mot en bra cd-utgåva?
Almen skrev:Jansson skrev:@ Almen;
Har du jämfört DVD/A mot en bra cd-utgåva?
Nej, tyvärr har jag inte det. Vore intressant!
music4ever skrev:5.1 mixen på DVD-A verkar iaf ha riktigt bra DR-siffror.
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=&album=nightfly
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster