Almen skrev:Jansson skrev:sprudel skrev:Hur är dessa sista jmfrt med MFSL?
Jag tycker The Wall MFSL har en EQ som jag inte är så förtjust i. Detta är något som jag finner gemensamt för de MFSL jag har från olika artister.
Visst har man lagt compression uppe på allt dessutom?
Loudness eq? Smiley eq?
Just för att the Wall är så välbalanserad i sin ursprungliga mix är det synd om man petar på den, tycker jag.
Kan hålla med om att MFSL ibland har en ganska vass diskant. Oftast går det att blåsa på med fullt ställ, men i vissa lägen blir det för vasst på toppen. Det är dock svårt att veta om det beror på mastring eller på originalspåren. Generellt låter den dock väldigt bra, tycker jag.
Det som gnager i mig är att C2K 36183 inte låter exakt som 50DP 361/62.
Kan Vernon missta sig i det här fallet?
Hur skulle det vara möjligt att i så fall samma master ändå inte låter helt lika?
Har du kollat med MasVis?
I mitt fall har jag tre uppspelningsalternativ.
En DVD 668 som fungerar som drivverk till en Benchmark dac 3 och en Naim CDS-2.
DVD 668, Benchmark dac 3 och Naim CDS-2 läser in att det finns pre-emphasis och korrigerar för det.
Det verkar som, vad jag läst på nätet, att vissa helt nya CD/DVD/Blu-ray spelare numera saknar denna funktion. Något som var standard förr.
Knepet är när man rippar för att lägga in i ett musikbibliotek.
En snabb-googling gav tex det här resultatet:
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... -emphasis/Så en programvara i din dator som hanterar pre-emphasis är nödvändig.
Kanske en tråd om det...?

Jag blev tvungen att kolla om jag mindes rätt.
Har MFSL The Wall som flac, Spelade upp från Mac Book Pro via airplay till Apple TV 4 K och vidare in i Benchmark dac 3.
De; MFSL och 50DP 361/62 skiljer sig ganska mycket åt.
MFSL verkar boostad i basen och hissad i diskanten, lite pålagd kompression av mastern? Är det det man hör också eftersom den också inte riktigt har samma djup i inspelningen?
Gilmours Black Strat skär lite i mina öron ibland när han går söderut på halsen och fläskar på lite extra. mm.
Klangligt skiljer dom sig åt. MFSL är dessutom "hårdare" och "Gråare" i jämförelse.
Kan inte spela lika starkt med den innan jag sänker volymen.
Men det kanske är airplay via Apple Tv 4 k som är problemet, kanske nåt förvränger där ??
Men MFSl är inte dum i alla fall.
Angående MasVis.
Jag har inte kvar Columbia C2K 36183, jag gav bort den till en forumkamrat.
Den har fått ett nytt hem.
Sen är det väl så att MasVis inte tar hänsyn till pre emphasis?
Jag tror att det är så och då kommer analysen att bli missvisande.
Ja en tråd om pre emphasis är inte en dum ide´ fast det måste bli någon annan än jag som verkligen kan det här.
På Hoffmans forum finns en gammal och mycket lång tråd där man listar album efter album med pre emphasis samt annat matnyttigt.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... st.121188/Jag är en gammal stofil som har mitt musikbibliotek i fast form.
Men kanske behöver bli modern snart?

I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2