Moderator: Redaktörer
Lassej skrev:Det har skrivits länge om ny musik från ABBA. Är det dags nu? Den 2/9 vet vi!
https://www.expressen.se/noje/abbas-kry ... sta-vecka/
http://www.ABBAVoyage.com
Jag med. Ljudet på BAO och Helene Sjöholms inspelningar är ju hemskt. Risken är stor att de sabbar detta med.Nattlorden skrev:Ärligt så är jag mer orolig än något annat....
ottovonkopp skrev:Jag med. Ljudet på BAO och Helene Sjöholms inspelningar är ju hemskt. Risken är stor att de sabbar detta med.Nattlorden skrev:Ärligt så är jag mer orolig än något annat....
Nattlorden skrev:Ärligt så är jag mer orolig än något annat....
Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Ärligt så är jag mer orolig än något annat....
Säkert en samlingsplatta eller kanske remastring av hela diskografin i nån sorts box? Garanterat skittråkigt.
RJohan skrev:Tänk, om någon hade sagt till mej 1971 att det skulle vara mycket prat 50 år framåt i tiden om den där svensktoppsgruppen 'Fästfolket', så...
Almen skrev:Fridas röst lät ju riktigt bra!
https://open.spotify.com/album/02hUNciNYPRn4Fk5tY4toP?si=tAgvGPTPTSefA-Uk8VEnhw&utm_source=copy-link&dl_branch=1sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:Fridas röst lät ju riktigt bra!
var finns låten?
hifikg skrev:Tjockt att ta sig fram i kön för att köpa albumet
Max_Headroom skrev:En del saker stannar bättre i byrålådan.
Detta får mig att tänka allt mitt letande efter studiomaterial som det orginala "Propaganda" skulle ha spelat in. Jag visste att det fanns, någonstans. Letade runt på ryska skumma siter, laddade torrents etc. Och till slut, efter flera år fick jag tag i det. Då stog det kristallklart som amerikanskt öl varför detta inte släppts på skiva. Det var skit, helt enkelt.
Dom här nya ABBA-grejjorna imponerar inte. Inte skit, men jämfört med tidigare alster så håller detta en pinsam nivå. Idéen att släppa nytt är feltänkt. Både Michael B Tretow och Rutger Gunnarsson finns inte med oss längre. Och utan dom blir det ingen riktig ABBA-musik. Trist, men sant.
Kalejdokom skrev:Lite kul också att programledaren från London verkligen lät och agerade som Lynda Woodruff.![]()
https://www.youtube.com/watch?v=u5_KHY5ZEWM
music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.
music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.
Max_Headroom skrev:Både Michael B Tretow och Rutger Gunnarsson finns inte med oss längre. Och utan dom blir det ingen riktig ABBA-musik. Trist, men sant.
Kalejdokom skrev:Jag tror nog att många skulle valt att gå på en nostalgikonsert och lyssna på ett 10-manna band som spelade 22 Abbalåtar - även utan abbatarer på scen...
hifikg skrev:Kalejdokom skrev:Jag tror nog att många skulle valt att gå på en nostalgikonsert och lyssna på ett 10-manna band som spelade 22 Abbalåtar - även utan abbatarer på scen...
Men inte för samma pengar

Kermit116 skrev:Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:
Agneta och Frida lät lika fantastiska som förr (tycker jag), men hur mycket av deras röster har körts igenom Auto-Tune eller liknande?
Det är ju känt att alla i gruppen inte är intresserade av att resa och detta kan ha inverkat på besluten med abbatarer etc, men kan det faktum att rösterna inte pallar live-framträdanden vara en komponent?
Morello skrev:Jag hörde en snutt på SR P1 i morse - det lät fruktansvärt illa.
paa skrev:music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.
Men det är väl inte några hologram, utan digitalt bearbetade videoinspelningar av de fyra artisterna själva när de uppträder?
Det är väl gjort på samma sätt som t.ex Gollum i Sagan om Ringen, eller de animerade skådespelarna i filmen om Beowulf.
Om Abba the Movie hade existensberättigande på sin tid, så har säkerligen detta det också, speciellt för att man nu ligger i framkant när det gäller denna teknik.
Nattlorden skrev:music4ever skrev:En ny skiva är väl en sak, men vad är poängen med "live-spelningar" med hologram? Helt pointless.
Det har redan gjorts för ett antal artister som inte lever längre... så fråga någon som varit och sett en sådan om de tyckte det var pointless.
Jag tror nog det slår att se en konsertfilm med en rejäl marginal... och sådana säljer ju trots allt en del.
music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.
sportbilsentusiasten skrev:Kermit116 skrev:Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:
Agneta och Frida lät lika fantastiska som förr (tycker jag), men hur mycket av deras röster har körts igenom Auto-Tune eller liknande?
Det är ju känt att alla i gruppen inte är intresserade av att resa och detta kan ha inverkat på besluten med abbatarer etc, men kan det faktum att rösterna inte pallar live-framträdanden vara en komponent?
de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?
Kermit116 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kermit116 skrev:Ni som vet och förstår er på inspelning av musik:
de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?
Flertalet medlemmar i Stones är både mer förmögna (vet inte hur RW har det) och äldre (dock inte RW) än medlemmarna i ABBA, lik förbaskat är dom på väg ut på turné igen (tyvärr utan CW) varför jag inte tror att graden av förmögenhet styr valet att turnera eller ej. Gissar dock att såväl Stones turné samt Abbatar-eventen är ett sätt att "livstidsförlänga varumärkena" varför den ekonomiska aspekten sannolikt inte ska underskattas.
Ursprungsfrågan kvarstår om någon som kan detta med inspelning av musik kan avgöra om tjejernas röster körts igenom någon form av korrigering?
Andres Lokko i Svenskan skrev:Och det är ju ganska fantastiskt och rörande att bara få uppleva Agnetha och Anni-Frid – ackompanjerade av Bennys karakteristiska piano-kaskader – återbesöka rummen de en gång levde tillsammans i för fyrtio år sedan. Jag tror ingen hade kunnat kräva något mer än så.
Almen skrev:Kermit116 skrev:sportbilsentusiasten skrev:de är ca 75år gamla...samt har troligen pengar så de klarar sig.
Varför ska de åka runt?
Flertalet medlemmar i Stones är både mer förmögna (vet inte hur RW har det) och äldre (dock inte RW) än medlemmarna i ABBA, lik förbaskat är dom på väg ut på turné igen (tyvärr utan CW) varför jag inte tror att graden av förmögenhet styr valet att turnera eller ej. Gissar dock att såväl Stones turné samt Abbatar-eventen är ett sätt att "livstidsförlänga varumärkena" varför den ekonomiska aspekten sannolikt inte ska underskattas.
Ursprungsfrågan kvarstår om någon som kan detta med inspelning av musik kan avgöra om tjejernas röster körts igenom någon form av korrigering?
Det låter inte så, i alla fall. Tycker de låter rätt så sköra och... kanske inte svajiga, men... naturliga? De är ju för fasen 75 bast! Så med tanke på deras rösttyper och ålder så tror jag det är ett bra beslut att inte ställa sig på en scen och försöka låta som i fornstora da'r.
Tror dock inte att det finns så stora ekonomiska incitament. I så fall hade de ju tagit erbjudandet de fick för ett 10-tal år sedan om ett par hundra miljoner för att uppträda på någon privat fest.
Det var ganska rörande att höra Benny intervjuas, och jag tror på riktigt att det har med kärleken till musiken, till varandra, och det de gjorde tillsammans för 40 år sedan att göra - se de som ett sätt att knyta ihop säcken. Jag går inte igång på musiken egentligen, men jag tycker att Andres Lokko formulerar det bra:Andres Lokko i Svenskan skrev:Och det är ju ganska fantastiskt och rörande att bara få uppleva Agnetha och Anni-Frid – ackompanjerade av Bennys karakteristiska piano-kaskader – återbesöka rummen de en gång levde tillsammans i för fyrtio år sedan. Jag tror ingen hade kunnat kräva något mer än så.
Kalejdokom skrev:B Tretow hade väl en del fuffens för sig med sångpåläggen när det begav sig. Kanske har man återanvänt en del av hans processing.
Kalejdokom skrev:music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.
Musikerna är live (10-manna band enligt hemsidan). Det är "bara" abbatarerna som inte är in person.
Det var min poäng - att jag kanske väljer att gå på en sådan ABBA-konsert för musiken. Abbatarerna får man på köpet.
music4ever skrev:Kalejdokom skrev:music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.
Musikerna är live (10-manna band enligt hemsidan). Det är "bara" abbatarerna som inte är in person.
Det var min poäng - att jag kanske väljer att gå på en sådan ABBA-konsert för musiken. Abbatarerna får man på köpet.
För mig helt obegripligt. Då är till och med sunkiga coverband mer intressanta för mig.
music4ever skrev:Kalejdokom skrev:music4ever skrev:Det är inte livemusiker av kött och blod som levererar in person.
För mig helt obegripligt. Då är till och med sunkiga coverband mer intressanta för mig.
hifikg skrev:Själv blir jag sugen på en tripp till London, så snart det går att resa utan störningar.
Morello skrev:Jag hörde en snutt på SR P1 i morse - det lät fruktansvärt illa.

paa skrev:Jag tycker man lagt rösterna för dovt och för avlägset in i mixen på nya skivan, sången var mycket närmare lyssnaren och mycket tydligare på Tretows mixningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster