"choices in marketing that have led to confusion and anger"

Och just DSD av alla format. Inte för att det spelar någon roll för vinyl.
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Ser inte problemet. Alls.
hifikg skrev:Är väl mer som att man mellanlagrat materialet/maten i en frysbox, fortfarande lika veganskt/analogt när det kommer på tallriken (sic!)
Almen skrev:hifikg skrev:Är väl mer som att man mellanlagrat materialet/maten i en frysbox, fortfarande lika veganskt/analogt när det kommer på tallriken (sic!)
Ja, och frukt och rotfrukter är ju som nya när de har legat i frysen. Mmmm!
pLudio skrev:hifikg skrev:Ser inte problemet. Alls.
Det är bedrägeri.
hifikg skrev:pLudio skrev:hifikg skrev:Ser inte problemet. Alls.
Det är bedrägeri.
Äsch då, det är bara en mellanlagring. Förlustfri.
pLudio skrev:hifikg skrev:pLudio skrev:Det är bedrägeri.
Äsch då, det är bara en mellanlagring. Förlustfri.
Det handlar inte om lagring utan om lögner. Vill man ha bra ljud så digitaliserar man och fixar bandsvajet med Plangent eller Capstan.
hifikg skrev:Är väl mer som att man mellanlagrat materialet/maten i en frysbox, fortfarande lika veganskt/analogt när det kommer på tallriken (sic!)
hifikg skrev:En väldigt vit lögn i mina öron, som att lova att frakta oxfilén med häst o vagn o sedan lasta den på ett tåg för att den ska komma fram färsk o fin.
hifikg skrev:
En väldigt vit lögn i mina öron, som att lova att frakta oxfilén med häst o vagn o sedan lasta den på ett tåg för att den ska komma fram färsk o fin.
I-or skrev:
Detta citat visar exakt var skon klämmer: “These people who claim they have golden ears and can hear the difference between analog and digital, well, it turns out you couldn’t.”
VintageHiFi skrev:I-or skrev:
Detta citat visar exakt var skon klämmer: “These people who claim they have golden ears and can hear the difference between analog and digital, well, it turns out you couldn’t.”
+1
goat76 skrev:Och när det kommer till det digitala steget de valt att införa i sin produktion så har det klart enorma fördelar, det ger nämnligen oändliga möjligheter att förbättra alla aspekter av ljudet. Deras produktioner har nog tagit flera kliv framåt, men de borde som sagt varit ärliga med detta med tanke på deras kundkrets förutfattade meningar om den digitala tekniken.
goat76 skrev:VintageHiFi skrev:I-or skrev:
Detta citat visar exakt var skon klämmer: “These people who claim they have golden ears and can hear the difference between analog and digital, well, it turns out you couldn’t.”
+1
Det är möjligt att "these people" har trott att musikproduktionerna blir bättre på precis alla punkter om alla steg görs analogt. Men bara för att några av dem nu möjligtvis/kanske har insett att det trots allt finns vissa ljudmässiga förbättringar att utvinna via vissa digitala steg (de gillar ju trots allt dessa produktioner från MoFi Records), så innebär det ju inte per automatik att dessa personer nu innerst inne skulle föredra produktioner med ännu fler digitala steg återgivna via digitala ljudfiler. Vi kan väl ändå konstatera att en del personer helt enkelt gillar vissa av de imperfektioner som kommer med analog återgivning via vinyl, och även om många andra är av motsatt uppfattning så innebär det väl att även dessa personer hör skillnader.
Det jag menar lite kortfattat är att "these people" har ju faktiskt inte hört samma musikproduktion med och utan det digitala steget, och det gäller ju även alla de som föredrar "digitala" ljudpruduktioner. Vi alla hör ju bara musiken återgiven i en full återgivningskedja, några av oss föredrar den mer analoga återgivningen via vinyl medans andra av oss kanske föredrar den mer digitala återgivningen.
Den där textraden "These people who..." är därmed ganska dum och ogenomtänkt, den hoppar på slutsatser baserade på något som ingen av oss som inte varit närvarande vid produktionen hos MoFi fullt ut kan veta.
Och till det hela så är det ett stort lurendrejeri från MoFi att hålla undan sanningen om hur deras produktion går till, de vet mycket väl att en stor del av deras metalande kunder har en fast övertygelse om att ALLT blir bättre om det görs fullt ut analogt. De borde naturligtvis ha varit ärliga med att de ser stora fördelar med det digitala steget i produktionerna och presenterat detta tydligt för sina kunder. De var uppenbarligen medvetna om att de skulle förlorat en del av sina kunder om de varit öppna med detta, de valda alltså att undanhålla den informationen för "så länger man inte säger något så har man iallafall inte ljugit för någon".
Och när det kommer till det digitala steget de valt att införa i sin produktion så har det klart enorma fördelar, det ger nämnligen oändliga möjligheter att förbättra alla aspekter av ljudet. Deras produktioner har nog tagit flera kliv framåt, men de borde som sagt varit ärliga med detta med tanke på deras kundkrets förutfattade meningar om den digitala tekniken.
Undrar vad som kommer ske med andrahandsvärdet på de skivsläpp som behandlats digitalt i produktionen?
pLudio skrev:goat76 skrev:Och när det kommer till det digitala steget de valt att införa i sin produktion så har det klart enorma fördelar, det ger nämnligen oändliga möjligheter att förbättra alla aspekter av ljudet. Deras produktioner har nog tagit flera kliv framåt, men de borde som sagt varit ärliga med detta med tanke på deras kundkrets förutfattade meningar om den digitala tekniken.
Då de valt DSD så utnyttjar de nog inte den möjligheten. Men det är kanske mer de inte berättat.
pLudio skrev:goat76 skrev:Och när det kommer till det digitala steget de valt att införa i sin produktion så har det klart enorma fördelar, det ger nämnligen oändliga möjligheter att förbättra alla aspekter av ljudet. Deras produktioner har nog tagit flera kliv framåt, men de borde som sagt varit ärliga med detta med tanke på deras kundkrets förutfattade meningar om den digitala tekniken.
Då de valt DSD så utnyttjar de nog inte den möjligheten. Men det är kanske mer de inte berättat.
pLudio skrev:"Counterintuitively, this [DSD] capture yields, in our evaluation, superior sonics compared to a cut that is direct from the analog tape to the lathe."
https://www.theabsolutesound.com/articl ... ng-process
De EQ:ar analogt. Står inget om digital ljudbehandling i övrigt. De verkar som många andra ha druckit the DSD Kool-Aid och släpper SACD-skivor men inte CD-skivor (de är kanske hybrider).
goat76 skrev:pLudio skrev:"Counterintuitively, this [DSD] capture yields, in our evaluation, superior sonics compared to a cut that is direct from the analog tape to the lathe."
https://www.theabsolutesound.com/articl ... ng-process
De EQ:ar analogt. Står inget om digital ljudbehandling i övrigt. De verkar som många andra ha druckit the DSD Kool-Aid och släpper SACD-skivor men inte CD-skivor (de är kanske hybrider).
Vad ska man lita på när uppgifterna är motsägelsefulla. Ena gången säger de "Having a file allows them to tinker with the recordings if they’re not pleased with a test pressing and make another", och andra gången säger de att de endast använder analog EQ.
Om jag får gissa så använder de alla möjliga medel för att förbättra ljudet oavsett om behandlingen är analog eller digital, resultatet måste väl ändå vara viktigare än vilket verktyg som används.
goat76 skrev:Vi kan väl ändå konstatera att en del personer helt enkelt gillar vissa av de imperfektioner som kommer med analog återgivning via vinyl, och även om många andra är av motsatt uppfattning så innebär det väl att även dessa personer hör skillnader.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Vi kan väl ändå konstatera att en del personer helt enkelt gillar vissa av de imperfektioner som kommer med analog återgivning via vinyl, och även om många andra är av motsatt uppfattning så innebär det väl att även dessa personer hör skillnader.
Kanske, kanske inte. Det kan lika gärna vara inbillning.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Vi kan väl ändå konstatera att en del personer helt enkelt gillar vissa av de imperfektioner som kommer med analog återgivning via vinyl, och även om många andra är av motsatt uppfattning så innebär det väl att även dessa personer hör skillnader.
Kanske, kanske inte. Det kan lika gärna vara inbillning.
goat76 skrev:
Ja, så kan det kanske vara, och inbillningen behöver ju inte bara gälla de som föredrar vinyl-återgivningen.
Magnuz skrev:goat76 skrev:
Ja, så kan det kanske vara, och inbillningen behöver ju inte bara gälla de som föredrar vinyl-återgivningen.
Nej, varför skulle den göra det?
goat76 skrev:Magnuz skrev:goat76 skrev:
Ja, så kan det kanske vara, och inbillningen behöver ju inte bara gälla de som föredrar vinyl-återgivningen.
Nej, varför skulle den göra det?
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet.
goat76 skrev:
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet.
Magnuz skrev:goat76 skrev:
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet.
Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.
goat76 skrev:Magnuz skrev:goat76 skrev:
Precis, men inbillnings-kortet brukar endast dras av den sida som anser att det rent tekniskt bästa alternativet per automatik alltid ger det bäst ljudande resultatet.
Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.
Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta.
pLudio skrev:……Och just DSD av alla format. Inte för att det spelar någon roll för vinyl.
hifikg skrev:goat76 skrev:Magnuz skrev:
Jag anade att det var något sådant du menade. Sedan har jag tappat räkningen på hur många gånger jag skrivit detta eller liknande, men ändå: Det finns inget ”bäst ljudande” resultat eftersom det är helt subjektivt. Det jag tycker låter underbart tycker någon annan låter som skräp.
Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta.
Men ingen ställer upp på att försöka bevisa sin tes, då hör man bara undanflykter. Okänd anläggning, onaturlig situation, stress, just den dagen var det glapp i en elstolpe utanför kiosken två kilometer bort eller nåt annat ovidkommande, men aldrig att de skulle försöka pricka in "rätt svar" nio gånger av tio ens. Tror inte någon skulle höra skillnaden på en MoFi som mellanlagrats digitalt och en som inte gjort det. Eller kanske. Men då skulle de föredra "fel" utgåva och den risken tar ingen
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Exakt, det "bäst ljudande" resultatet är helt subjektivt. Det är bara det att inbillningskort-gänget, de som i alla lägen jagar det rent tekniskt sett bättre alternativet är minst lika irriterande "påprackande" av sin subjektiva vy av vad som är bäst ljudande, precis som de största ormolje-förespråkarna på den andra änden är övertygade om att deras vy är den enda rätta.
Men ingen ställer upp på att försöka bevisa sin tes, då hör man bara undanflykter. Okänd anläggning, onaturlig situation, stress, just den dagen var det glapp i en elstolpe utanför kiosken två kilometer bort eller nåt annat ovidkommande, men aldrig att de skulle försöka pricka in "rätt svar" nio gånger av tio ens. Tror inte någon skulle höra skillnaden på en MoFi som mellanlagrats digitalt och en som inte gjort det. Eller kanske. Men då skulle de föredra "fel" utgåva och den risken tar ingen
Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar?
Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser?
Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?
Magnuz skrev:Det är väl rätt poänglöst med blindtest mellan vinyl och digitala filer eftersom vinylen obönhörligen avslöjar sig med sina egenheter. Det skulle väl i och för sig gå att jämföra vinyl med samma vinyl rippad till digitalt format från samma avspelningsutrustning. Det vet jag dem som har gjort och (till sin förvåning) konstaterat att de inte hör någon skillnad. Om det var blint eller ej minns jag inte.
pLudio skrev:Ni talar som om vinylen har ett väsen.
goat76 skrev:pLudio skrev:Ni talar som om vinylen har ett väsen.
Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi?
goat76 skrev:Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.
goat76 skrev:Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar?![]()
goat76 skrev:Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser?
goat76 skrev:Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Ni talar som om vinylen har ett väsen.
Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi?goat76 skrev:Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.
hifikg skrev:goat76 skrev:Vilka är de som inte ställer upp för att försöka bevisa sin tes, kan du leta upp några verkliga exempel på det eller är det ihopfantiserade skrönor du pratar om? På allvar, finns det några publicerade blindtester alls gjorda mellan vinyl och digitala ljudfiler, eller har precis alla slingrat sig undan oavsett vilket format de på förhand föredrar?![]()
Jag har lyckats få en o annan forumvän att genomföra väldigt enkla blindtest där vi turats om att vara testledare, inte helt optimalt, men jag ger garanterat inte mina gäster några fördelarFörklaringen till att de "misslyckas" är just de jag anförde, "inte min anläggning, nytt rum, inte samma utgåva av musiken" m fl kreativa undanflykter, för ingen har någonsin lyckats visa att hen tycker bäst om den kabel som den själv haft med sig. Högtalare är ett annat kapitel. Men även där kan man "skylla" på rummet, inspelningen eller varför inte på elektroniken och mina kablar
när man inser att de egna juvelerna kommer till korta.
goat76 skrev:Det borde väl rimligtvis finnas en hel drös med exempel, eftersom det blivit en sådan universell sanning och så vanligt förekommande att folk slingrar sig undan dessa tester.
Eller är det kanske så att EN person vid något tillfälle avböjt att delta i ett blindtest, och därefter har denna händelse återberättats så många gånger tills den dubblerats… trippserats… fyrtserats.. och till slut blivit hundratals händelser?
Jag har bara hört ett rykte om ett test som skulle ha avhållits i Reference Audios lokaler. Där samlades hifityckareliten, dvs några handlare och några skribenter, kanske fanns där också någon helt vanlig lyssnare. Enligt ryktet skulle ingen ha lyckats skilja på någonting. Testprotokollen var som "rita gissa spring", dvs helt utan några statistiskt säkra resultat. Precis som förväntat (enligt mig). Ryktet säger också att dessa potentater bestämde att testet aldrig ägt rum och sedan har det fått leva vidare i form av just rykten. Jag tror att det var han som jobbade på Pioneer, en profil inom ljud på den tiden, som läckte. Kommer kanske på namnet medan jag skriver vidare, har skivor producerade av honom i lyssningsrummet.
Kanske är ett historiskt påhitt, kanske inte.goat76 skrev:Var är föresten resultaten för alla de gånger dessa blindtester är utförda av de som ständigt kräver att andra ska utföra dem?
Tja, om jag är övertygad om att jag inte kan höra skillnad på kabel A & B så gör jag förmodligen inget blindtest, men jag skulle garanterat ställa upp om någon bjöd in mig.
Jag brukar själv utmana mina kabeltroende gäster (jag var snubblande nära att hamna i den fällan själv, finns att läsa om i min medlemspresentation) på blindtester. Det blir ju inga superduperblindtester, men jag skulle inte ge gästen någon medveten fördel, vilket en kollega eller leverantör lätt skulle kunna göra i ett svagt blindtest. Minns paret Truxa, där mannen, med förbundna ögon, kunde avgöra både föremål och färg bara genom att frugan pratade en massa, men inte just om det förstås. Någon som tror att de inte hade något kodspråk?
"Nu ansluter jag vänster kanal och nu kopplar jag in höger, är ni redo för del 2 av blindtestet?" Den oskyldiga meningen kan lätt innehålla komplett information om vilken kabel som ansluts, så fuska är oerhört lätt för den som så önskar, förutom alla kroppsliga tecken som kan avges. En duktig flatulist skulle kunna sända signaler som skulle få publiken att vrida sig generat.
Bland det "elakaste" jag gjort mot en forumkamrat var att bara säga att jag bytte kablar. Kamraten beskrev upplevda skillnader. Inget blindtest alltså, han fick "veta" vilka kablar som var aktiva.
Så Goat76, har du någon (tillräckligt lång och hel) kabel, en elegant kabellyftare (valfri färg) eller kanske en dyr och fin DAC, som du kan ta med till mitt lyssningsrum för en blindtest (jag spelar numera på en tusenkronors dac från Kina, efter ett kort blindtest mot Chord Qutest och min gamla DAC-9 (ingen närvarande hörde skillnad på något av alternativen))? Tror du att du skulle kunna plocka det tillbehöret nio gånger av tio, två gånger, en gång före lunch o en gång efter? Du är välkommen!
Hoppas det var svar på dina frågor, dags att uppsöka en badsjö!
goat76 skrev:pLudio skrev:goat76 skrev:Hur kom du fram till den slutsatsen utan en rejäl portion egen fantasi?goat76 skrev:Att har hört en jämförelse mellan ursprunglig digital ljudfil och en vinylrip. Det var en relativt stor skillnad till den ursprungliga digitala ljudfilen, men för att fullt ut kunna höra hur vinylen låter så bör den nog spelas upp på en vinylspelare.
Okej, så det du vill ha sagt är att den A/D-omvandlare som använts för att skapa vinylrippen garanterat gjort så helt förlustfritt. Hur säkerställer du det, genom lyssningstest eller vad?
I-or skrev:Vinylens "magi", d.v.s. brus, knäppar, svaj, rumble, distorsion och frekvensgångsavvikelser, återges i sin helhet nästan oavsett kvalitet på ADC och DAC. Vinylens återgivningsfel är en eller ett par tiopotenser större även jämfört med de halvkassa ADC:er som sitter i ljudkort av idag.
Alla som är i besittning av en vinylrigg och har ett någorlunda hyggligt ljudkort i datorn kan alltså mycket enkelt förvissa sig om detta.
goat76 skrev:
Jag kanske inte var tydlig nog.
Det jag efterlyser är alltså testresultat som visar att de som är fast övertygade om att de kan höra skillnad till de digitala filernas ljudliga fördelar, även de bör kunna pricka in dessa vid blindtest. Det finns ju en hel drös med personer som klankar ned på vinylåtergivningen och hur mycket sämre det är, varför krävs det aldrig att dessa personer genom diverse blindtester även de bevisar att de kan höra den påstådda ljudförbättringarna med CD eller de digitala ljudfilerna.
Jag talar alltså INTE om dem som menar att det inte går att höra någon skillnad alls vad gäller ljudkvaliteten. Kanske var det det Johan menade med att vi inte talar om samma sak?
Och tack för erbjudandet men jag har inget jag behöver blindtesta för stunden.
Bill50x skrev:Nu är ju inte vinylens magi "brus, knäppar, svaj, rumble..." etc utan det är ett naturligt ljud. Med en bra skivspelare har man inget rumble tex. Det finns brus i äldre inspelningar, javisst, men när jag senast lysnade på en jazz-skiva inspelad 1961 så fanns det inget brus, eller i vilket fall som helst väldigt lågt. Jag har moderna ny pressade vinyler som är i princip omöjliga att skilja åt från CD'n, förutom att vinylen har högre dynamik och ett mer levande ljud.
I-or skrev:Exakt, vissa tycks ha svårt att skilja mellan överföringsmediets egenskaper från inverkan av mastering. Det finns alls ingen "naturlighet" inbyggd i vinyl, tvärtom. Jag uppmanar återigen de som är av en annan uppfattning att spela in signalerna från vinylriggen med datorn.
Bill50x skrev:...Att man sedan saknar omslaget och all info från en vinylskiva är en annan sak!
hifikg skrev:Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.
RJohan skrev:hifikg skrev:Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.
Samma med mej. Dessutom är jag i ålder att jag måste ta på mej glasögon även när jag ska läsa på LP-omslagen![]()
Eftersom det uppstått ett CD/vinyl/nedladdat (o.s.v.) bråk i denna tråd.
Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.
RJohan skrev:Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.
pLudio skrev:https://www.billboard.com/pro/mofi-lawsuit-class-action-analog-vinyl/
Vinyl producer Mobile Fidelity Sound Lab is now facing a proposed class action over recent revelations that its expensive “all analog” reissues were actually partially created using digital methods.
...
“Had Mr. Stiles been aware that the record used digital remastering or DSD technology, he would not have purchased the record, or would have paid significantly less for it,” the lawsuit said.
hifikg skrev:Känns verkligen oerhört angeläget, människorna på Afrikas horn har inte en susning om hur svårt vi på norra halvklotet har det. Hoppas de visar medkänsla.
Kronkan skrev:RJohan skrev:hifikg skrev:Själv blundar jag när jag lyssnar, så jag läser på före, ibland efter.
Samma med mej. Dessutom är jag i ålder att jag måste ta på mej glasögon även när jag ska läsa på LP-omslagen![]()
Eftersom det uppstått ett CD/vinyl/nedladdat (o.s.v.) bråk i denna tråd.
Olika utgåvor av samma inspelning: Absolut största skillnaden ligger i mastringen, inte i mediet.
Detta kan jag åtminstone nästan helt hålla med om.
Att en vinylutgåva varit lagrat digital är för mig en ickefråga lyssningsmässigt.
RJohan skrev:nedladdat från Youtube (okänd upplösning).
Almen skrev::DVinyl producer Mobile Fidelity Sound Lab is now facing a proposed class action over recent revelations that its expensive “all analog” reissues were actually partially created using digital methods.
...
“Had Mr. Stiles been aware that the record used digital remastering or DSD technology, he would not have purchased the record, or would have paid significantly less for it,” the lawsuit said.
Det är som taget ur The Onion eller The Mash Report!
music4ever skrev:Almen skrev::DVinyl producer Mobile Fidelity Sound Lab is now facing a proposed class action over recent revelations that its expensive “all analog” reissues were actually partially created using digital methods.
...
“Had Mr. Stiles been aware that the record used digital remastering or DSD technology, he would not have purchased the record, or would have paid significantly less for it,” the lawsuit said.
Det är som taget ur The Onion eller The Mash Report!
Man trodde att vissa skulle inse att det var inte den hel-analoga masteringen som gjorde att de var nöjd med skivorna, utan snarare masteringen och ev högra krav vid tillverkningen.
Blir ju lite löjligt om man gillade skivan för ett år sedan när man trodde den var hel-analog, och sen blev den sämre pga detta.
goat76 skrev:Det handlar inte främst om ljudkvalitet, det handlar om ett företag som säljer sina produkter under falsk marknadsföring. Ingen har väl påstått att deras MoFi-skivor låter sämre efter avslöjandet att skivbolaget undanhållit sanningen.
goat76 skrev:Det handlar inte främst om ljudkvalitet, det handlar om ett företag som säljer sina produkter under falsk marknadsföring. Ingen har väl påstått att deras MoFi-skivor låter sämre efter avslöjandet att skivbolaget undanhållit sanningen.
Bill50x skrev:
Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.
Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.
/ B
music4ever skrev:Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.
/ B
Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.
hifikg skrev:Och det handlar då om en analog dator?
hifikg skrev:music4ever skrev:Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.
/ B
Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.
Och det handlar då om en analog dator?
hifikg skrev:music4ever skrev:Bill50x skrev:Går det för övrigt alls att gravera vinyler utan digital inblandning? Vad jag förstår är det en digital fördröjning inblandad för att lösa spårbredden och få maximal tid per sida.
/ B
Det går, man använder två tonhuvuden där en är före som matar informationen till en dator som räknar ut hur man kan packa ihop spåren.
Och det handlar då om en analog dator?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster