Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Vilket år 1979 var! Tyvärr var jag för ung för att begripa så värst mycket av det då det begav sig, men musiken finns ju kvar!
Här har ni fina musiktips, om ni missat dom:
Gang of Four - Entertainment!
Pink Floyd - The Wall
The Clash - London Calling
Supertramp - Breakfast in America
Joy Division - Unknown Pleasures
AC/DC - Highway to Hell
The Police - Regatta de Blance
Gary Numan - The Pelassure Principle
Blondie – Eat to the Beat
Nattlorden skrev:Frank Zappa - Sheik Yurbouti
PekkaJohansson skrev:Jo, 1979 var ett riktigt bra år. Jag tänker nog mer på singlar än album när det gäller listor och spontant kommer jag att tänka på Boomtown Rats och "I don't like Mondays" och "Tragedy" med Bee Gees. Jag tjuvtittade på en lista och hittade "Knock on wood" med Amii Stewart - tidernas bästa discolåt som jag nog hade placerat något år tidigare - och "The logical song" med Supertramp. Nästan i klass med 1964!
Nattlorden skrev:PekkaJohansson skrev:Jo, 1979 var ett riktigt bra år. Jag tänker nog mer på singlar än album när det gäller listor och spontant kommer jag att tänka på Boomtown Rats och "I don't like Mondays" och "Tragedy" med Bee Gees. Jag tjuvtittade på en lista och hittade "Knock on wood" med Amii Stewart - tidernas bästa discolåt som jag nog hade placerat något år tidigare - och "The logical song" med Supertramp. Nästan i klass med 1964!
Fast en bit kvar till 1984.
Almen skrev:Nattlorden skrev:PekkaJohansson skrev:Jo, 1979 var ett riktigt bra år. Jag tänker nog mer på singlar än album när det gäller listor och spontant kommer jag att tänka på Boomtown Rats och "I don't like Mondays" och "Tragedy" med Bee Gees. Jag tjuvtittade på en lista och hittade "Knock on wood" med Amii Stewart - tidernas bästa discolåt som jag nog hade placerat något år tidigare - och "The logical song" med Supertramp. Nästan i klass med 1964!
1984 förtjänar knappt sista siffran gemensamt med vare sig 1964 eller 1974.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Nattlorden skrev:
Ha!
https://en.wikipedia.org/wiki/Billboard_Year-End_Hot_100_singles_of_1984
Nattlorden skrev:Almen skrev:Nattlorden skrev:
Ha!
Almen skrev:Nattlorden skrev:Almen skrev:1984 förtjänar knappt sista siffran gemensamt med vare sig 1964 eller 1974.
Ha!
Fast de bästa låtarna där är ju från 1983 eller tidigare! Eurythmics, Police, Yes, Genesis, Madonna, Cyndi Lauper, Tracey Ullman, etc....
sportbilsentusiasten skrev:Har svårt för "Take on me" helt ärligt.
För hurtigt
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Har svårt för "Take on me" helt ärligt.
För hurtigt
Spela singeln på 33rpm då.
idea skrev:Allt är inte från 1979 men så här såg mina inköp ut det året - från en gammal förteckning över mina vinyler.
Nattlorden skrev:PekkaJohansson skrev:Jo, 1979 var ett riktigt bra år. Jag tänker nog mer på singlar än album när det gäller listor och spontant kommer jag att tänka på Boomtown Rats och "I don't like Mondays" och "Tragedy" med Bee Gees. Jag tjuvtittade på en lista och hittade "Knock on wood" med Amii Stewart - tidernas bästa discolåt som jag nog hade placerat något år tidigare - och "The logical song" med Supertramp. Nästan i klass med 1964!
PekkaJohansson skrev:Jag brukar anföra att 1984 var det sista stora popåret med Depeche Modes "Some great reward" som det sista stora albummästerverket. OK, 1987 konkurrerar i viss mån med samma Depche Modes "Music for the masses" och Pet Shop Boys "Actually". Häromdagen hade en kommersiell radiokanal 1982 som tema - inte så tokigt det heller även om vi nu frångår trådämnet.
Jag har länge funderat på att starta en tråd på temat "den sista stora poplåten". Kanske gör jag det i kväll.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Jag brukar anföra att 1984 var det sista stora popåret med Depeche Modes "Some great reward" som det sista stora albummästerverket. OK, 1987 konkurrerar i viss mån med samma Depche Modes "Music for the masses" och Pet Shop Boys "Actually". Häromdagen hade en kommersiell radiokanal 1982 som tema - inte så tokigt det heller även om vi nu frångår trådämnet.
Jag har länge funderat på att starta en tråd på temat "den sista stora poplåten". Kanske gör jag det i kväll.
Magnuz skrev:Hur definierar du pop? Starta gärna en sådan tråd, det låter intressant.
Almen skrev:Bra, Jansson!
1979 känns mycket som del av en brytningsperiod för den progressiva musiken - Genesis, Yes och Gentle Giant hade börjat släppa poplåtar (...and then there were three..., Tormato och Giant for a Day kom samtliga 1978), band splittrades, överblivna bandmedlemmar bildade tungfotade supergrupper...
Nattlorden skrev:Kan vi räkna in 1 Dec 1978 så har vi Mike Oldfields "Incantations" också.
Jansson skrev:Almen skrev:Bra, Jansson!
1979 känns mycket som del av en brytningsperiod för den progressiva musiken - Genesis, Yes och Gentle Giant hade börjat släppa poplåtar (...and then there were three..., Tormato och Giant for a Day kom samtliga 1978), band splittrades, överblivna bandmedlemmar bildade tungfotade supergrupper...
Absolut, instämmer helt!
Progressiv musik hade dalat i popularitet de föregående åren och skivbolagsdirektörer ville att musiken skulle spelas i radio.
De ville ha mer kommersiella artister.
Jag tror också att de progressiva banden du nämner men även andra som Emerson Lake and Palmer tex kände att de behövde förändras.
Genesis som exempel, ville alltid ha hits. Redan från början. Deras första pop-låt med önskan om en hit var ju I Know what I Like.
Fast jag tycker ändå att det finns en rejäl nypa progressiv musik kvar i albumen ”and them there were three” och de övriga du nämner. Men alla gick mot pop, ingen tvekan om det. En oundviklig utveckling tror jag. De ville behålla och förstärka framgången de tidigare haft. ( läs ffa Genesis, Yes men även ELP)
Och jag är övertygad om att de själva var nöjda med den utvecklingen. Att det fanns osämja, meningsskiljaktigheter, missbruksproblematik och avhopp är nog oundvikligt.
Idag tycker jag att and then there were three, Tormato och Giant for a day har sina absoluta kvaliteter.
Inte rakt genom. Men de är inga sänken.
Fast jag tål inte Follow me follow you.
Ser man till Genesis är Duke en naturlig uppföljare. Den kan jag delvis uppskatta men sen kliver jag av.
Reflektion;
En del progressiva blev mer kommersiella och andra mer och mer progressiva.
En del fortsatte vara progressiva, ändrade sin musikaliska inriktning utan att tappa det som jag vill kalla för konstnärlig skärpa.
Almen skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Bra, Jansson!
Absolut, instämmer helt!
Progressiv musik hade dalat i popularitet de föregående åren och skivbolagsdirektörer ville att musiken skulle spelas i radio.
De ville ha mer kommersiella artister.
Jag tror också att de progressiva banden du nämner men även andra som Emerson Lake and Palmer tex kände att de behövde förändras.
Genesis som exempel, ville alltid ha hits. Redan från början. Deras första pop-låt med önskan om en hit var ju I Know what I Like.
Fast jag tycker ändå att det finns en rejäl nypa progressiv musik kvar i albumen ”and them there were three” och de övriga du nämner. Men alla gick mot pop, ingen tvekan om det. En oundviklig utveckling tror jag. De ville behålla och förstärka framgången de tidigare haft. ( läs ffa Genesis, Yes men även ELP)
Och jag är övertygad om att de själva var nöjda med den utvecklingen. Att det fanns osämja, meningsskiljaktigheter, missbruksproblematik och avhopp är nog oundvikligt.
Idag tycker jag att and then there were three, Tormato och Giant for a day har sina absoluta kvaliteter.
Inte rakt genom. Men de är inga sänken.
Fast jag tål inte Follow me follow you.
Ser man till Genesis är Duke en naturlig uppföljare. Den kan jag delvis uppskatta men sen kliver jag av.
Reflektion;
En del progressiva blev mer kommersiella och andra mer och mer progressiva.
En del fortsatte vara progressiva, ändrade sin musikaliska inriktning utan att tappa det som jag vill kalla för konstnärlig skärpa.
Jomenvisst, håller med om allt du säger (inklusive Follow me...). Såsom allvetande 15-åring hade man möjligen mindre fördragsamhet med artisternas önskan att utvecklas och göra den musik de trodde på. Att man också tyckte att Peter Gabriel klarade sig bättre än Genesis fastän även han på sina två första soloskivor gick tillbaka till pop- och rocklåtsformatet känns kanske också lite ogint.![]()
Deras tankar om att skriva hitlåtar tror jag till och med går tillbaka till Charterhouse-tiden och Banks/Gabriels första försök som låtskrivare. De långa låtarna kom senare.
Atlantic Records didn't want to put it out at all", Gabriel told Mark Blake. "Ahmet Ertegun said, 'What do people in America care about this guy in South Africa?' and 'Has Peter been in a mental hospital?' because there was this very weird track called 'Lead a Normal Life'. They thought I'd had a breakdown and recorded a piece of crap ... I thought I'd really found myself on that record, and then someone just squashes it. I went through some primordial rejection issues."
Morello skrev:PekkaJohansson skrev:Jag brukar anföra att 1984 var det sista stora popåret med Depeche Modes "Some great reward" som det sista stora albummästerverket. OK, 1987 konkurrerar i viss mån med samma Depche Modes "Music for the masses" och Pet Shop Boys "Actually". Häromdagen hade en kommersiell radiokanal 1982 som tema - inte så tokigt det heller även om vi nu frångår trådämnet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Mja, nu glömmer du Dire Straits "Brothers in arms" - 17/5-1985.
Lassej skrev:Morello skrev:PekkaJohansson skrev:Jag brukar anföra att 1984 var det sista stora popåret med Depeche Modes "Some great reward" som det sista stora albummästerverket. OK, 1987 konkurrerar i viss mån med samma Depche Modes "Music for the masses" och Pet Shop Boys "Actually". Häromdagen hade en kommersiell radiokanal 1982 som tema - inte så tokigt det heller även om vi nu frångår trådämnet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Precis min tanke också.
PekkaJohansson skrev:Lassej skrev:Morello skrev:
Precis min tanke också.
Ledsen, men "Brothers in arms" platsar i min värld inte ens bland historiens 100 bästa album. Visst, två bra låtar, bra trumspel av Omar Hakim, cd-historiskt intressant och rimligt bra ljudkvalitet (men taffligt mastrad i originalutgåvan) - men i mina öron mestadels trött gubbrock, dålig dansbandsmusik ("Walk of life") och dålig sång.
Apropå 1979: fint av pingvinen att komplettera med Marianne Faithfull och själv kom jag nyss att tänka på "Oh Susie" med Secret Service. En av den svenska pophistoriens bästa skivor kom för övrigt 1979: Noice debutalbum "Tonårsdrömmar".
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Ja, 1979 var ett anmärkningsvärt starkt popår. Ytterligare ett svenskt mästerverk är Clabbes discorökare "An evening in Paris (Deca dancing) som jag faktiskt rankar som en av de tio bästa låtarna i genren. Se där ytterligare ett trådämne: den bästa discolåten!
Med vänlig hälsning
Pekka
pingvinen skrev:Hey hey my my
Jansson skrev:Tänkte på det här med skivbolagschefer.
Om Peter Gabriel 3:Atlantic Records didn't want to put it out at all", Gabriel told Mark Blake. "Ahmet Ertegun said, 'What do people in America care about this guy in South Africa?' and 'Has Peter been in a mental hospital?' because there was this very weird track called 'Lead a Normal Life'. They thought I'd had a breakdown and recorded a piece of crap ... I thought I'd really found myself on that record, and then someone just squashes it. I went through some primordial rejection issues."
Klart att Gabriel vid det laget hade skapat musik som jag uppskattade väldigt, väldigt mycket mer än Duke, för att inte tala om i mitt tycke olyssningsbara ABACAB.
Phil Collins trummar på Gabriels 3a och jag tror att han och Genesis gjorde musik de själva gillade. Förutsättningslöst och utan stora baktankar om kommersiellt värde.
PekkaJohansson skrev:Det slår mig att 1979 också var året då alla oavsett genretillhörighet skulle göra minst en discolåt. Två exempel är glamrockaren Suzi Quatro och "She's in love with you" och Kiss "I was made for loving you". Den förra fungerar i mina öron medan den senare, i likhet med det mesta Kiss har gjort, är ganska anskrämlig.
Med vänlig hälsning
Pekka
pingvinen skrev:
Ja Walk of Life är min absoluta hatsång. Av ett av mina favoritband. Deras debutskiva är raktigenom bra däremot.
På andra plats nedifrån genom tiderna kommer I just called to say I love you.
hifikg skrev:1979: Hooray! Hooray! It's a Holi-Holiday, fast gruppen som framförde den fick sina största hits några år tidigare. Någon som vet vilka det var?
PekkaJohansson skrev:En av den svenska pophistoriens bästa skivor kom för övrigt 1979: Noice debutalbum "Tonårsdrömmar".
Med vänlig hälsning
Pekka
pingvinen skrev:Den är en prydnad i min samling, maxisingel i vit vinyl
Max_Headroom skrev:PekkaJohansson skrev:En av den svenska pophistoriens bästa skivor kom för övrigt 1979: Noice debutalbum "Tonårsdrömmar".
Med vänlig hälsning
Pekka
Den har jag inte hört. Men bara omslaget gör ju att den platsar.
PekkaJohansson skrev:Fyller på denna fantastiska tråd med Gary Numans "Replicas" som kom 1979 och som jag spelar just nu på en kompaktskiva som även innehåller delar av skivan "The plan" från 1984.
Med vänlig hälsning
Pekka
Belker skrev:Ni lyssnar väl på The Album Years? 1979 krävde två härligt gubbiga avsnitt! https://www.reddit.com/r/stevenwilson/comments/hzfbah/the_album_years_episode_7_8_1979_2_parts/
pingvinen skrev:The ballad of Lucy Jordan
Belker skrev:Ni lyssnar väl på The Album Years? 1979 krävde två härligt gubbiga avsnitt! https://www.reddit.com/r/stevenwilson/comments/hzfbah/the_album_years_episode_7_8_1979_2_parts/
Nattlorden skrev:19 oktober 1979 såg jag ABBA i Göteborg.
sportbilsentusiasten skrev:Hittar rakt igenom, med en rökare som får alla att dansa på ett party - Chiquitita
PekkaJohansson skrev:"Chiquitita" en rökare på dansgolvet? Vad menas? Har du hört låten?
momotom skrev:För den dansbandsfrälste finns ju dessutom topnotchversionen. Här snackar vi Brunnsparken med sprängfullt dansgolv, loafers, våfflat tanthår och hand på stjärt.
https://youtu.be/JlTmqvNDW34?si=H5lDQDMrRhpVfIye
Magnuz skrev:PekkaJohansson skrev:Jag brukar anföra att 1984 var det sista stora popåret med Depeche Modes "Some great reward" som det sista stora albummästerverket. OK, 1987 konkurrerar i viss mån med samma Depche Modes "Music for the masses" och Pet Shop Boys "Actually". Häromdagen hade en kommersiell radiokanal 1982 som tema - inte så tokigt det heller även om vi nu frångår trådämnet.
Hur definierar du pop? .
Olle99 skrev:Hej på er , jag köpte , Neil Young's rust never sleeps det året när skivan kom ut
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster