Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Det var en veritabel explosion på 50-talet
Bird, Dizzie, Miles, Stan, John Coltrane, Bill Evans, Clifford Brown, Doris, Peggy, Ella, Sarah, Max R, Gerry, Art, Chet, Dexter, Charlie M., Thelonious, MJQ (John L, Milton J,), Cannonball, Flannagan mm.
Det var ett omvälvande årtionde. Om man gillar jazz, vill säga.
Dimitri
PekkaJohansson skrev:Intressant plädering för synthmusikens förträfflighet, Max! Men jag vill nog hävda att både 60- och 70-talet erbjuder mer i form av utveckling och experimentlusta än vad någonsin 80-talets artister mäktade med - trots teknikutvecklingen. Medan 80-talet kännetecknas främst av synth, heavy metal och hip hop, är antalet subgenrer närmast oräkneligt under ffa 60-talet. Poprevolutionen från Beatles genombrott och framåt ändrade en hel värld, både genom den mer lättsamma popen under tidigt sextiotal till psykedelikan under årtiondets andra hälft. Från ca 1967-75 fanns en förändringskraft, ett helhetstänkande och en episk ådra som funnits varken förr eller senare i pophistorien - såväl bland hårdrockens pionjärer (Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath), symfonirockselefanterna (Genesis, Yes, Pink Floyd), de tidiga ambientartisterna (Jean-Michel Jarre, Kraftwerk) och i mainstreamrocken (Elton Johns tidiga alster). Också punken och new wave-musiken som föregick 80-talet (ca 77-82) känns mer viril än det som kom senare. Intressant att notera är att också många 80-talsartister gjorde sina bästa alster före just 82-83. 80-talet som helhet hade sina ljuspunkter och ett antal mycket goda poplåtar men bleknar i jämförelse med mycket annat - åtminstone i mina öron.
För övrigt var 80-talet ett ganska dystert årtionde i många andra avseenden, men det ska vi inte gå in på här...
Med vänliga pophälsningar
Pekka
Har ni noterat att 80-talet leder omröstningarna om både bästa och sämsta musikårtionde?
Glömde att berätta att jag förstås gav min röst åt 60-talet som bästa årtionde!
Mvh Pekka
IngOehman skrev:...
Vad sägs om den provokationen?![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Inte konstigt att de som växte upp på 80-talet är lite blinda för övriga perioder.![]()
IngOehman skrev:Som sagt, det var ju en provokation.
mikke_musik skrev:Öhman: Är din fråga "Välj det bästa musikåttiondet av de följande:" månne en Frediansk lapsus?
IngOehman skrev:Egentligen tycker jag att det riktiga storhetstiden var 1974 - 1979, men fram till 1982 kom det trots allt guld i rimligt flöde.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster