Välj det sämsta musikårtiondet av de följande!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Under vilket årtionde gjordes det minst (antal eller procent) bra musik?

50-talet
11
30%
60-talet
2
5%
70-talet
1
3%
80-talet
11
30%
90-talet
4
11%
2000-talet (så här långt)
8
22%

Antal röster : 37

Användarvisningsbild
IngOehman

Välj det sämsta musikårtiondet av de följande!

Inläggav IngOehman » 2005-08-19 02:14

Ja, rösta, men kommentera gärna också.

Det kan ju till exempel finnas fler är ett årtionde man vill nämna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-08-19 02:27

jag valde 80-talet. men skulle valt 50-talet också, men jag kan inte komma på några albumsläpp från det årtiondet, under 80-talet gjordes det iaf musik man minns... och dålig var den också :P ja nu generaliserar jag rätt hårt. men jag tog faktiskt fram lite statistik för en annan tråd, så här såg det ut i min skivsamling:

50-talet: 0
60-talet: 42
70-talet: 99
80-talet: 13
90-talet: 131
2k-talet: 328

+ett antal ospecade.

exempel på några BRA 80-tals plattor:
Iva Bittova / Pavel Fajt - Svatba
Ozric Tentacles - Pungent Effulgent
Present - Triskaidekaphonic/Le Poison Qui Rend Fou
Thinking Plague - In This Life

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-19 02:38

Egentligen tycker jag att årtiondena när det gäller "stämning" på musiken som spelas, nästan alltid har bytts först ett par år in på det nya årtiondet! :o

Den som vill kan därför få tolka 50-talet som 1952 - 1962, och 60-talet som 1962 - 1972, och så vidare. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-19 03:37

80-talet var så slappt på något vis. i alla fall 84-88. Rush t.ex. började göra en massa skräp med syntar. Tråkiga låtar med en massa klangmattor som inte handlade om någonting. Kiss tog av sig sminket och gjorde sån sk-t som "heaven's on fire"..
fast å andra sidan kom ju defenders of the faith och piece of mind under 80-talet. .. Men mycket skräp tycker jag, speciellt sån musik som man hörde på radion som man aldrig kunde tänka sig att köpa.

eftersom jag inte gillade 80-talet bara för att det var så glättigt och fånigt så gillar jag nog inte musiken därför heller.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-19 08:40

Rockmusiken var ingen höjdare i sin linda, direkt. Fegt spelande
orkestrar med samma covers på repertoaren som alla andra. :mrgreen:
Således är svaret givet: 50-talet!

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-19 10:15

Jag svarar 2000-talet. Tycker nästan inte att det har släppts någonting bra.. samt att mixningen av skivor och sånt där börjar nästan gå till överdrift.. Jag tycker att det känns som om man tappar känslan om dom är mixade så otroligt mycket som dom (flesta) är idag .
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-08-19 10:41

Jag röstade fel...såg inte att jag hade röstat på 60-talet förrän det var för sent...som egentligen är min favorit.

Nåja, min röst skulle naturligtvis, egentligen hamna på 80-talet.

mvh
at

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-08-19 10:55

Tvekade mellan 80-talet och 2000. Valde det senare för den massiva schlagerinriktningen som populärmusiken har hamnat i. Den närmast hysteriska inramningen kring eländet "schlagerfestivalen ". Likriktningen typ Idol, Fame factory osv. :x
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-08-19 11:09

Jag röstade på 50-talet. Om jag måste välja bort något årtionde så blir det detta. Anledning: Dålig koll, samt fördommar om dålig rockmusik. På 50-talet gjordes väldigt många fina jazzskivor dock. 70-talet håller jag som god tvåa. Bra, men inte som 60, 80 eller 90-talen, vilka jag håller som bäst.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 12:10

Jag röstade på 80-talet, 50-talets be-bop klarar jag av mkt bättre än 80-talets bliblop! Men det kanske bara är jag.. ;)

Ripakt skrev:Jag svarar 2000-talet. Tycker nästan inte att det har släppts någonting bra.. samt att mixningen av skivor och sånt där börjar nästan gå till överdrift.. Jag tycker att det känns som om man tappar känslan om dom är mixade så otroligt mycket som dom (flesta) är idag .

hajen1 skrev:Tvekade mellan 80-talet och 2000. Valde det senare för den massiva schlagerinriktningen som populärmusiken har hamnat i. Den närmast hysteriska inramningen kring eländet "schlagerfestivalen ". Likriktningen typ Idol, Fame factory osv. :x

För att försvara 2000-talet litegrand: Idag släpps så många skivor så det svåra är inte att få tag på dem, utan att hitta rätt bland dem. Verkar som ni båda hittat fel ibland dem... (det släpps ju ohyggliga mängder musik idag, och jag tapapr också bort mig bland alla releaserna -jag är inte förmer på något sätt!)

Mvh Jocke
admin

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-19 13:15

Slartibartfast skrev:Jag röstade på 80-talet, 50-talets be-bop klarar jag av mkt bättre än 80-talets bliblop! Men det kanske bara är jag.. ;)

Ripakt skrev:Jag svarar 2000-talet. Tycker nästan inte att det har släppts någonting bra.. samt att mixningen av skivor och sånt där börjar nästan gå till överdrift.. Jag tycker att det känns som om man tappar känslan om dom är mixade så otroligt mycket som dom (flesta) är idag .

hajen1 skrev:Tvekade mellan 80-talet och 2000. Valde det senare för den massiva schlagerinriktningen som populärmusiken har hamnat i. Den närmast hysteriska inramningen kring eländet "schlagerfestivalen ". Likriktningen typ Idol, Fame factory osv. :x

För att försvara 2000-talet litegrand: Idag släpps så många skivor så det svåra är inte att få tag på dem, utan att hitta rätt bland dem. Verkar som ni båda hittat fel ibland dem... (det släpps ju ohyggliga mängder musik idag, och jag tapapr också bort mig bland alla releaserna -jag är inte förmer på något sätt!)

Mvh Jocke

Jo att det släpps så mycket skivor i dagens läge är nästan också en nackdel (enligt min åsikt då) eftersom skivbolagen höjer priserna på skivorna för att kunna släppa fler skivor. Och eftersom alla människor inte har råd att köpa flera hundra skivor varje månad som det verkar som om skivbolagen räknar med. Eftersom alla människor inte köper så mycket skivor, så skyller Skivbolagen på piratkopiering? och anlitar piratjägare som antipiratbyrån och dylikt. Vilket givetvis ökar skivpriserna ytterligare, då skivbolagen måste betala piratjägarnas löner. Skivpriserna går upp varje år och blir dyrare och dyrare? hur kommer det att sluta? Detta är då min åsikt.. Sen har ju faktiskt skivpriserna gått upp, för en ca 3 år sen kostade helt nya skivor runt 150 kr, nu om man kollar i affärer kan priserna utan problem ligga på över 200 kr för en ny skiva =s

Det finns givetvis bra musik från 2000 talet med, men det är mycket svårare att hitta den nu, eftersom det finns så mycket musik som endast är gjord för att tjäna pengar eller status på..

(reserverar mig för gigantiska skrivfel osv :P)
//Ripakt

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 13:54

Ripakt skrev:Jo att det släpps så mycket skivor i dagens läge är nästan också en nackdel (enligt min åsikt då) eftersom skivbolagen höjer priserna på skivorna för att kunna släppa fler skivor. Och eftersom alla människor inte har råd att köpa flera hundra skivor varje månad som det verkar som om skivbolagen räknar med. Eftersom alla människor inte köper så mycket skivor, så skyller Skivbolagen på piratkopiering? och anlitar piratjägare som antipiratbyrån och dylikt. Vilket givetvis ökar skivpriserna ytterligare, då skivbolagen måste betala piratjägarnas löner. Skivpriserna går upp varje år och blir dyrare och dyrare? hur kommer det att sluta? Detta är då min åsikt.. Sen har ju faktiskt skivpriserna gått upp, för en ca 3 år sen kostade helt nya skivor runt 150 kr, nu om man kollar i affärer kan priserna utan problem ligga på över 200 kr för en ny skiva =s

Det finns givetvis bra musik från 2000 talet med, men det är mycket svårare att hitta den nu, eftersom det finns så mycket musik som endast är gjord för att tjäna pengar eller status på..

(reserverar mig för gigantiska skrivfel osv :P)

Jag tycker, tvärtom, att det är bra med det enorma utbudet! Det innebär att fler artister (än de som spelas på radion) har fått chansen och att fler artister har möjligthet att upptäckas senare (hur många skivor har ni köpt med en för er helt ny artist vid utgivningsdatum - jag kan säga en för mig och det var 'the Streets' första platta -Tack p3! :D). Givetvis är det svårare att klara sig i mediebruset, men om man ser till att hålla ordentlig koll på några genréer så märker man vad som händer där ganska fort. Jag har hållit koll (genom andra) på Stoner/Doom och Drum´n Bass. Jag har själv hållit koll på elektro och TripHop. Man kommer rätt långt genom att veta vad man vill ha för musik, men man kommer ingenstans om man vill ha koll på "det som släpps"...

Varning!
7. Diskutioner om Politik och Religon är inte tilllåtet.

Detta med antipiratbyrån och skivbolagen och skivpriser kan disskuteras i oändlighet. Jag köper tillräckligt mkt skivor (är student) för att tillgodose företagens behov från fler än en person tror jag och anser därmed att jag sponsrar dem lagom (IÖ vänta bara, jag ska också upp över 1:6!!!). Jag kan hålla med om priserna, men det mesta går att köpa något år senare för halva pengen -det är kanske där problemet sätts fast:

Skivbolagen satsar på dagsfärskmusik, inte på hållbar musik. Detta drama måste ger att varje skiva måste betala sig fort (och sina mindre lyckade kollegor) vilket de senaste åren lett fram till våra skivpriser, tror jag!*

Men för att inte bli för OT slutar jag med min redogörelse här!

Mvh Jocke

*Ehmmm, yes you may quote me on that.
admin

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-19 14:13

Det är givetvis bra med stort utbud av musik. Så att det täcker allas behov av musik.
Ojdå tänkte inte att det räknades som politik =s My bad!
Jo jag håller koll på dom genrerna som jag tycker är intressant i allmänhet, det kommer en och annan platta lite då och då som är okej att lyssna på, största anledningen till att det känns som om 80 talet var bättre är nog att all den musiken är redan tillgänglig, man behöver inte vänta på något nytt bra, det är bara att välja och vraka.

Själv köper jag så mycket musik jag har råd med. försöker ju stödja artisterna iallafall.

"Skivbolagen satsar på dagsfärskmusik, inte på hållbar musik. Detta drama måste ger att varje skiva måste betala sig fort (och sina mindre lyckade kollegor) vilket de senaste åren lett fram till våra skivpriser, tror jag!"
Det var nog något liknande jag försökte få fram med, jag är dock väldigt dålig på att formulera mig.

Så nu skall jag inte skriva mer OT heller. ursälkta för det otillåtna ämnet och OT skriveriet.

Mvh Patrik
//Ripakt

Återgå till Musikstugan