Bästa svenska vokalist...? kvinnlig respektive manlig.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-04 15:34

Gärna för mig. Jag tycker inte att hålla en ton definierar bra sång. Ofta tvärt om, faktiskt. Klockorna stannar ju av leda när allt är för perfekt.

Och jag sa ju att Persson låter ok på skiva...Slutsatsen att hon inte kan sjunga drog någon annan.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-04 16:10

Precis, skippa detta skitsnack om gudinnan Person nu!

Det gällde inte din gudinna, utan fenomenet att kunna sjunga på skiva kontra live. Det finns ju några goa' exempel.

Princessan Stephanie - Hennes egna förälndrar lär inte ha känt igen henne på skivan.

Gärna för mig. Jag tycker inte att hålla en ton definierar bra sång. Ofta tvärt om, faktiskt. Klockorna stannar ju av leda när allt är för perfekt.

Jag lyssnar ju hellre till nån som håller ton, än sjömanskostymkillar som letar hela konsert efter att träffa en ton som är rätt.
Om klockorna stannar,,, Ja, då får väl tiden stå still...

Och jag sa ju att Persson låter ok på skiva...Slutsatsen att hon inte kan sjunga drog någon annan.

Sjunga LIVE! För på skiva kan hon ju sjunga,,, :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-05 02:24

Var tvungen att plocka fram det välkäna fonogrammet "Grand Turismo" med Nina Person och maken till tafflig vokalinsats var det länge sedan jag hörde :x . Fröken Person är ju helt kass både på skiva och live, men tydligen ännu värre Live enligt Lazyworm, som faktiskt sitter här bredvid å pular med en elektronikmanick 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-05 03:44

Var tvungen att plocka fram det välkäna fonogrammet "Grand Turismo" med Nina Person och maken till tafflig vokalinsats var det länge sedan jag hörde

Tack Morello.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-05 16:50

Nina live på P3 just nu... 8O :roll: :( :( :( :cry:
huga....

Vidhåller dock att hon ÄR bra på skiva (liveskivor möjligen undantaget!). Har mest lyssnat på senaste, "Long Gone...", tycker att Grand Turisimo är lite trist.

Sång handlar inte bara om tonsäkerhet utan om röstmässiga kvaliteter och kanske framförallt - tilltal! Dvs. även om man skulle åkt ut i första omgången av IDOL, så kan sättet att uttrycka texter till musik kvalificera till titeln som tråden handlar om. Dylan brukar tas som paradexempel, men det gäller så klart flera.

Känns iofs lite märkligt att skriva NP bredvid Bob, men i alla fall...

/en john igen

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-05 17:45

Sång handlar inte bara om tonsäkerhet utan om röstmässiga kvaliteter och kanske framförallt - tilltal!

Precis - och det är så typiskt att hifi-nördar inte fattar det...

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-07 00:38

Hotspur skrev:
Sång handlar inte bara om tonsäkerhet utan om röstmässiga kvaliteter och kanske framförallt - tilltal!

Jag trodde att tonsäkerhet var röstmässiga kvaliteter.
Spelar ingen roll om man inte kan sjunga rent - Bara det kommer ord ur munnen :?:

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-07 09:31

Zalve skrev:Jag trodde att tonsäkerhet var röstmässiga kvaliteter.
Spelar ingen roll om man inte kan sjunga rent - Bara det kommer ord ur munnen :?:

Ja, precis! Om det nu är så att man tycker att sättet orden framförs på hänger samman med det sätt musiken framförs på, adderar en extra nyans som man upplever passande i det musikaliska sammanhanget eller har ett tonfall eller en karaktär som bidrar till musiken. Detta är givetvis helt subjektiva upplevelser. Man kan väl också säga så att skillnaden mellan vissa genrer vad gäller upplägg och form på musiken inte skiljer sig så mycket, men att själva "tilltalet" gör skillnaden.

/en john som hörde MJ:s "Bad" i countrytappning med inmixad orginalsång - en helt ny upplevelse 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-07 10:13

Det är dock skillnad på att framföra det på ett speciellt sätt för att passa till musiken och att inte kunna vara något annat än speciell och få leta musik som passar till det. Det första kännetecknar en bra sångare och kräver att tonsäkerheten och sångtekniken är på plats.. sen kan man snedglida på den om det för framförandet framåt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-07 12:48

Jag lyssnar hellre till Dylan än Jöback. Troligvis oavsett vilket stycke som framförs. Lyssnar hellre till NP än till Sjöholm också, dock mer beroende på musik.

/en john som ska försöka hålla sig On topic

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-07 21:17

Då får man väl leta fram nån Nalle Puh som Allan´Edwall läser, med ljud i bakgrunden. För det verkar vara Hifi...

Malena Ernman är nån som bör klassas in som en av sveriges bätte vokalister,,,

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-12 02:37

Zalve skrev:Jag trodde att tonsäkerhet var röstmässiga kvaliteter.

Det man inte får glömma bort är att det finns en uppsjö andra faktorer förutom det där med tonsäkerhet. Nervositet, ansträngda stämband, värdelöst monitorljud...

Att prata om att KUNNA sjunga live eller inte är för mig väldigt främmande, då jag hört artister sjunga riktigt taffligt och senare riktigt bra, utan att känna till alla förutsättningar.

Men visst är vi hifimänniskor ganska bra på att säga var skåpet står och vart det borde flyttas :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-15 06:38

Det man inte får glömma bort är att det finns en uppsjö andra faktorer förutom det där med tonsäkerhet. Nervositet, ansträngda stämband, värdelöst monitorljud...

Att prata om att KUNNA sjunga live eller inte är för mig väldigt främmande, då jag hört artister sjunga riktigt taffligt och senare riktigt bra, utan att känna till alla förutsättningar.

Ansträngda stämband är nåt som vi kan räka bort... Sånt kan man inte rå för.

En BRA st som kan sjunga live, skall inte behöva monitorer för motljud.
Nervositet märks på en gång, för det ger en speciell osäkerhet på rösten, men snackar vi om en BRA artist då ??!

[b]JAG] tycker att en BRA artist SKA kunna sjunga live, utan att bli nervös och utan motljud

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-15 08:39

En BRA st som kan sjunga live, skall inte behöva monitorer för motljud

En bra artist måste förstås oxå kunna sjunga klockrent i motvind... :twisted:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-16 04:19

Exakt. Vissa klarar av att sjunga om Stormvindar utan motljud,,, och dessutom vinna i ROM '91.

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2005-02-18 13:30

:D :D

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2005-02-18 13:36

Hejsan texten kom visst inte med. Då skriver jag om det. Jo jag vill varmt rekomendera Ane Brun en singer/songer writer från Norge.

"Spending time with Morgan" En jääte bra skiva

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-18 14:04

Zalve skrev:Nervositet märks på en gång, för det ger en speciell osäkerhet på rösten, men snackar vi om en BRA artist då ??!

[b]JAG] tycker att en BRA artist SKA kunna sjunga live, utan att bli nervös och utan motljud

Själv tycker jag en artist kan vara otroligt bra genom att skriva riktigt bra låtar och sjunga klockrent* på albumen men sen bli nervös vid livespelningarna och sjunga mycket sämre. En del personer har ju svårt för att uppträda inför en massa folk tyvärr...

Fast om man sätter artist = liveartist så håller jag med dig.

*alltså sjunga på riktigt och inte nåt tillfixat trams

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-18 14:26

Jessika Folker samt Joey Tempest i "tycka om" genren,

Helene Sjöhlm och Körberg i "seriös" genren.

Se´n har vi ju Nana, ABBorna och många mer redan nämnda.

Oh, Tone Norum har härlig röst.

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-18 21:45

Zalve skrev:En BRA st som kan sjunga live, skall inte behöva monitorer för motljud.

Zalve skrev:[b]JAG] tycker att en BRA artist SKA kunna sjunga live, utan att bli nervös och utan motljud

Vad menar du med motljud?

Jag tycker helt klart att en bra artist inte behöver kunna sjunga utan monitor iaf (och helst IEM, givetvis). Över 115 dB i scennivå är inte ovanligt. Tvärtom.

Det finns en anledning till att det på större scener står ett mindre PA på scenen, som sidefill.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 13:43

Tips ikväll:

19:00 Solo: Nana Hedin
Svenska musikporträtt. Del 2 av 8. Nana Hedin brukar synas bakom andra stora artister. Melodifestivalaktuella Nana förmedlar sina tankar om livet i musik och i samtal med Ragnhild Fjällhed. Text-tv 299. Även 20/2 och 23/2.

Hon kan verkligen sjunga!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-10 22:51

"Då får man väl leta fram nån Nalle Puh som Allan´Edwall läser, med ljud i bakgrunden. För det verkar vara Hifi..."

Det är måhända inte musik, men det är dj-ligt bra. Jag håller med de som tycker att uttryck är milsvitt viktigare än teknisk kompetens. Ibland verkar det t.o.m. som om teknisk kompetens motverkar ett personligt och intressant uttryck.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-11 00:18

Fjodor skrev:Hejsan texten kom visst inte med. Då skriver jag om det. Jo jag vill varmt rekomendera Ane Brun en singer/songer writer från Norge.

"Spending time with Morgan" En jättebra skiva

Håller med. Hennes senaste "A Temporary Dive" är riktigt bra den åxå!

/ B

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-03-24 20:30

Slänger in en kvinnlig som jag tycker har "ren" sångröst men som kanske inte sjunger nåra "hittar" direkt: Sanna Nielsen
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-03-25 13:34

Petronella Nettermalm, i Paatos. låter lite som Björk fast mindre mongolid.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-03-25 18:14

Manlig: otippat namn, tror jag; Nils "Nisse" Landgren - framförallt på fonogram med "Chapter Two". Grym känsla, rör sig oansträngt över ett stort register, klockren tonsäkerhet - allt som gör en stor sångare. Dessutom har han en mycket personlig klang i rösten, som passar i den sortens stillsam musik som han gör på dessa plattor.
Ett annat otippat namn är nog Magnus Bäcklund, han som vann Fame Factory 2002. Hans "My Funny Valentine" är bland det bästa jag någonsin hört.
Efter honom rankar jag nog Tommy Körberg som bäste sångaren (som solist alltså). Hans 'Anthem' på Chess-plattan är i världsklass.

Anders Jalkéus i The Real Group (han som sjunger bas) är annars en av de bästa vokalister jag hört, om man inte bara skall räkna solister.

Kvinnlig: Carola, dessvärre... Hon gör dessvärre nästan alltid kristen skitmusik som jag bara inte står ut med, men när non någon gång sjunger någonting vettigt (som i Så Skall Det Låta. exempelvis) så förstår man ju vilken fantastisk sångerska hon är.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-03-25 18:24

Hotspur skrev:

Jo, men om man klarar av att lyssna till falsksång handlar väldigt mycket om ens eget gehör, och ur ens musiköra fungerar. Vissa mår fysiskt illa av falsksång (och av transponering, i förekommande fall), medan andra knappt märker det.

För mig beror det helt på min egen sinnesstämning. Är jag stressad så tål jag bara inte falsksång. Jag blir så irriterad av det att jag nästan kan bli aggressiv.
Om jag däremot är avslappnad och på gott humör, och falsksången dessutom på något vis är artistisk och harmonierar med musiken, så klarar jag av det fint.

Snälla, försök ha lite tolerans för oss som faktiskt kan må fysiskt dåligt av falsksång. Det har ingenting med snobberi att göra, utan är en slags handikapp.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-25 19:09

Även om det ligger mig nära till hands att hålla med Hotspur ang. falsksång och hifinördar, tror jag Morgan har rätt när det gäller musiker/sångares förhållningssätt. Känner några som reagerar som du beskriver.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-25 21:10

Morgan skrev: Det har ingenting med snobberi att göra, utan är en slags handikapp.

Eller om att hitta sätt att hantera det. Om musiken verkligen "talar till en", dvs man "fattar" vad artisten vill uttrycka och uppskattar det, då tror jag till och med absoluta gehörister kan hänga med. Måste bli väldigt begränsande annars, jag menar den största delen av all pop/rock framförs ju av sångare/sångerskor med sångtekniska "brister". En av poängerna liksom.

Och man ska inte lyssna på musik alls när man är stressad! 8O :wink: :D

Men... inte carola, pliiis. Editera - ta bort.

/en john som känner flera musiker som gillar musik som inte är teknsikt perfekt, kanske just därför

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-27 17:09

Håller med Morgan helt, jag var känslig för falsksång när jag var yngre men nuförtiden kan jag klara av det. Vissa saker blir dock besvärliga, jag har svårt att lyssna på vissa av Bob Dylans alster (t.ex. Ballad of Frankie Lee and Judas Priest) för att gitarren är så fruktansvärt ostämd, men jag tycker om musiken. Onekligen ett problem, jag både vill och inte vill lyssna. :)

Föregående

Återgå till Musikstugan