Nån som känner till The Gong?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Nån som känner till The Gong?

Inläggav n3mmr » 2005-05-01 17:55

Flummigt 80-talsband

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-05-01 18:11

The Gong -The?
Daevid Allen's Gong?
Isåfall ja, men isåfall inte direkt 80-tal även om de även släppte skivor då. Gillar speciellt Allen-eran, men även den mer instrumentala är sjysst (Gazeuse!"). Vet inte om vi pratar om samma band ens åandrasidan. :D Camembert Eletrique, Angel's Egg och Flying Teapot är grymt bra skivor.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-01 18:44

labrat skrev:The Gong -The?
Daevid Allen's Gong?
Isåfall ja, men isåfall inte direkt 80-tal även om de även släppte skivor då. Gillar speciellt Allen-eran, men även den mer instrumentala är sjysst (Gazeuse!"). Vet inte om vi pratar om samma band ens åandrasidan. :D Camembert Eletrique, Angel's Egg och Flying Teapot är grymt bra skivor.

Gazeuse! har jag, flying teapot minns jag ( det är väl den med Give-a-dog-a-bone vanulåten egentligen hette till klinkande bar-piano?) men jag undrar vart den tog vägen.... Minns inte ens vems den var egentligen

Så det var samma band, jo

Vet du nåt om dom? Jag törstar!

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-05-01 18:59

Inte mer än att dom grundades av australiensaren Daevid Allen. och att de är rätt galna. Har väl spelat rätt länge nu, men olika typer som hållt i rattarna (Allen först, sedan vet jag inte vad han heter, men trumkillen som gjorde stora delar av Gazeuse och nu Allen igen?). Hans fru är med på ett hörn också ibland. David Aellen började i Soft Machine (klassiskt progband), som kanske kan intressera om du gillar Gong (inget som har hittat vägen till mitt hjärta än dock). Han har även släppt en hel del soloplattor, och tillsammans med University of Errors. Gong's senaste platta Acid Motherhood är ett sammarbete med japanska Acid Mothers Temple.

Jag gillar tidiga och mitten. Har inte hört speciellt mycket av de senare släppen förutom Acid Motherhood som är bra fast lite hårdare i tonen. Omslaget är dessutom riktigt vackert.

Bild

Man kan läsa mycket om hans sidoprojekt och hålligång på http://www.planetgong.co.uk , och även beställa alla plattor och lite annat kul.

EDIT: Pierre Moerlen hette visst trumkillen. Kolla in AMG's sida för mycket information och recensioner av samtliga plattor: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:3zkqoawabijx

Användarvisningsbild
n3mmr

läsning..

Inläggav n3mmr » 2005-05-01 19:10

Tack Labrat!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-05-05 21:30

hehe. ja det där omslaget kommer nog bli en klassiker.

och ja, jag har nog det mest med Gong. var de ens aktiva under 80-talet?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-05-26 09:32

kan bara inflika att pierre moerlen spelat även i det svenska bandet tribute samt spelat slagverk hos mike oldfield ett tag och jag har två av gongs album samt de två album som tribute spelade in på 80-talet "braking barriers" och det självbetitlade albumet tribute medlemmar var dan andersson nina andersson och gideon andersson samt en gustafsson på bas och pierr moerlen

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-05-26 11:08

tråkiga nyheter för oss Gong fans:

Pierre died unexpectedly in his sleep in the early hours of 3rd May in the mountains near Strasbourg. He was in the middle of rehearsal sessions for a new Pierre Moerlen's Gong Band, which were going well and with which he was very happy. His funeral took place on Monday 9th May, in Colmar, Alsace-Lorraine, the town of his birth.

We will all miss him deeply.

Tributes from Gong members and others who knew and played with him are on the Planet Gong website, along with messages many from those who loved his music.

http://www.planetgong.co.uk

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-05-26 18:31

Det var tråkigt att höra... :cry:

Det var dock roligt att se Gong live vilket jag gjorde för något/några år sedan i Musikens hus i GBG. Definitivt den roligaste koncert jag varit på vad det gäller psyk/prog/fusion-band som peakade under 70-talet...
E bananerna fiiina ida?

Återgå till Musikstugan