Apocalypticas version av Eleonore Rigby är inte fy skam. Jim Carreys version av I Am The Walrus som fanns med på George Martins avskedsskiva In My Life (som i övrigt innehåller en massa ganska osannolika och bra beatles-covers) är min favorit!
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Spooky Tooth's I Am The Walrus är iofs riktigt tung.
Tankade hem George Martin-skivan, var också grym. Kommer nog med på nästa CDON-beställning (Spooky Tooth spöar dock Carrey)!
Ojojoj - det finns massor med bra Beatles-covers...
- Booker T. & the MGs - 02 - Eleanor Rigby
- Godhead - Eleanor Rigby (metal mix)
- Grateful Dead - Hey Jude (live)
- Ian Gillan - Helter Skelter
- Jeff Beck - A Day In The Life
- Los Lobos - Tomorrow Never Knows
- Marilyn Manson - Come Together (Live)
- Peter Gabriel - Strawberry Fields Forever
- Sound Garden - Come Together
- Spooky Tooth - I am the walrus
- U2 - Happiness is a Warm Gun (The Gun Mix)
- XTC - Strawberry Fields Forever
- Frank Zappa - I AmThe Walrus
- Alanis Morissette - Norwegian Wood (live)
- Kuwata Keisuke - Across The Universe (live)
- Jeff Buckley - Come Together
- The Punkles - Lady Madonna med flera!
- Tori Amos - Happiness is a warm gun
Little Richard har gjort bäst Beatlescovers -
eller var det tvärtom, att Beatles har gjort bäst Little Richards-covers?
Senast redigerad av paa 2005-05-26 08:45, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Fiona Apple : Across the universe
Zappa : I am the walrus - Norwegian wood - Strawberry fields forever
David Bowie: Across the universe
Pat Benatar: Helter Skelter
Hedersomnämnande:
The Residents : Hey Jude, spelas simultant med Sympathy for the Devil...
Sam Brown, Jools Holland featuring Tom Scott i "Horse to Water" är hur bra som helst.
Finns på: "The Concert for George"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Michael Ruff - Michael Ruff Band har spelat in "Come together" på skivan "Made In Denmark", Nils Landgren är med och tutar i låten, själv har jag inte skivan utan bara låten som är med på en gammal "High Fidelity"-platta... Jag gillar den skarpt, fint trycka är det i den!
På A Perfect Circles senaste skiva finns en speciell version av Imagine. Inte helt Beatles men Lennon i alla fall. Många covers på den skivan. Alla med temat fred om jag inte minns fel.
Sedan måste jag varmt rekommendera Oingo Boingos version av I Am The Walrus. Hela skivan som den låten finns på är otroligt bra om man gillar Beatles och väl genomarbetad musik. Oingo Boingo eller bara Boingo är Danny Elfmans band. Samma man som gjort otroligt mycket otroligt bra filmmusik, bland annat till Tim Burtons filmer och en hel del superhjältsfilmer.
Scritti Politti feat. Shabba Ranks gjorde en låt som heter "She's a woman" som påstås vara en beatles-låt. Jag har aldrig hört orginalet, men det finns en remix på scritti-låten som är bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!
Nja, man kan förstås hävda att allt som har beröring med Beatles är bra, men jag sitter nästan alltid och längtar efter originalet. Ett par godkända alster i mina öron är dock:
- Woofers & Tweeters Ensemble - elektroniska katter, hundar och allsköns andra djur som framför ett gäng Beatleslåtar så dåligt att det faktiskt blir underhållande
- Because - Elliott Smith - liknar a capella-versionen på Anthology
Jag hörde en gång en amerikansk kvinna göra "Across the Universe" på en singel plockad ur en jättelik skivsamling i ett garage någonstans utanför New York. Tyvärr köpte jag inte plattan med denna helt okända artist, trots att försäljaren försökte med att "det låter ju som ABBA"...
Med vänlig hälsning
Pekka
Max, "She's a Woman" är baksida på singeln "I feel fine" och finns bl a på Past Masters vol 1. Inget mästerverk, till skillnad från A-sidan. De två Past Masters-samlingarna är verkligen helt outstanding och helt överlägsna alla andra gruppers singelproduktion. Men alla Beatles-plattor tillhör förstås grundkursen i pophistoria...