Green Day - Scandinavium

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Green Day - Scandinavium

Inläggav Hetsporren » 2005-07-04 09:14

GREEN DAY
Scandinavium
2005-07-03

Börja med att läsa denna recension så skall jag tillägga några saker...

Ja, Green Day gjorde alltså sin tredje spelning på två dagar i ett kokande Scandinavium, denna underbara juliafton. Att publiken var ovanligt ung och hängiven framgår ju med all tydlighet i GP:s recension och jag kan bara hålla med, det var längesedan jag upplevde ett så välregisserat drag på en arenakonsert. Problemet är bara att jag - som sur gammal gubbe uppe på sittplats - föredrar att draget kommer spontant och inte "bara" som ett svar på idolernas ivriga önskan att göra vågen redan under öppningsnumret...

Greppet med att plocka upp tre killar ur publiken för att kompa Billie Joe Armstrong var förstås en lysande idé, ett grepp som bandet kör överallt på denna turné. Dock tror jag knappast att killen som får lyckan att hänga på sig elgitarren brukar få behålla den, vilket faktiskt skedde här! Jodå, då en Armstrong-kopia (han såg verkligen exakt likadan ut som sin idol!) blev uppdragen ur kaoset längst fram så blev denne grabb så lycklig att han gav BJ kvällens bamsekram, sedan hängde han modigt på sig guran och rockade loss på ett klart förtjänstfullt sätt och naturligtvis till publikens enorma jubel.

Dock fastnade jublet i halsen direkt efter låten, då Peter (som killen hette) svarade "Stockholm" på BJ:s fråga om var han kom ifrån. Grabben blev istället fullkomligt utbuad(!), varpå en förbluffad Armstrong (han måste ju rimligtvis ha undrat vad i hela friden det tog åt publiken) tröstade honom med ett "You can keep the guitar"! Gissa vem som var kvällens lyckligaste åskådare och gissa vem som inte kommer att kunna sova på en vecka... En i sanning rörande syn!

Ja, så där höll det liksom på. Publikfrieriet överglänste allt annat och stundtals undrade man om det var på cirkus eller konsert man hade hamnat. De första bomberna lyckades såväl skrämma skiten ur en samt fascinera, men efter ett tag blev allt bara alldeles för mycket och alldeles för förutsägbart. Lägg därtill en synnerligen endimensionell musik, med ett synnerligen ihåligt låtmaterial samt ett fullkomligt bedrövligt ljud - så fattar ni att detta egentligen inte var nåt att skriva hem om? Trots GP:s toppbetyg...

Oviktiga fotnötter:
Biljetterna inhandlades förstås utanför, för 150:- st.
Vi hamnade "i knä't" på The Haunted, med följe, de
var inte heller så impade av konserten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-04 11:44

Fast visst är Green Days nya skiva betydligt bättre än de föregående?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 14:29

Inte än Dookie.

Hetsporren: Vad var det som var risigt med ljudet? :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-04 14:56

Jag tänkte mest på skivorna mellan Dookie och den nya. Men faktum är att jag fortfarande är less på Dookie tror jag, sedan jag lyssnade sönder den när den kom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-04 18:32

Jag har bara en skiva med Green Day. väldigt ojämn musikaliskt. Det mesta går liksom på tomgång, men spår 10 och 11 är kanon, dom hänger liksom ihop lite. Jag vet inte vad skivan heter.

Mitt intryck är att Green Day har bra ljud på sina plattor. Den jag har låter bra, bra tryck.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-07-05 20:32

Såg dem i roskilde, och vill påstå att det var den bästa spelning jag någonsin sett! Då kan det vara viktigt att påpeka att det var längesedan jag tyckte green day gjorde något intressant! Bara att spela en sådan underbar låt som She, gjorde att man blev alldeles salig.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-05 23:02

She är helt suverän.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-07-07 22:26

Det kom väldigt oväntat, för som jag kommer ihåg var inte det någon singel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-08 02:08

aolite skrev:Det kom väldigt oväntat, för som jag kommer ihåg var inte det någon singel.

Måste en låt ges ut som singel för att man ska tycka den är bra (eller bli en hit)?

/ B

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-11 00:44

Såg dem på Roskilde och var imponerad! Jävla bra röj. Att avsluta spelningen med Queens "We are the Champions" är formodligen jävligt sellout, men samtidigt väldigt bombastiskt.

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-07-23 15:16

Bill50x skrev:
aolite skrev:Det kom väldigt oväntat, för som jag kommer ihåg var inte det någon singel.

Måste en låt ges ut som singel för att man ska tycka den är bra (eller bli en hit)?

/ B

Givetsvis inte( för att det ska bli en hit är en annan sak)! Då skulle jag ha väldigt svårt att tycka om någon form av svartmetal :wink: Bara det att av ett kommersiellt band som Green Day, hade jag inte väntat mig något mer än singlar.

Återgå till Musikstugan