Jim Marshall, 1923 - 2012

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Jim Marshall, 1923 - 2012

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-05 11:05

Jim Marshall, 'the Guv´, har vridit ned från elva, jackat ur och ställt tofflorna.

Bild

Marshall Amplifications FB-sida skrev:It is with profound sorrow that we announce the passing of our beloved founder and leader for the past 50 years, Jim Marshall. While mourning the Guv’nor though, we also salute a legendary man who led a full and truly remarkable life.

Jim’s ascent into the history books as ‘the Father of Loud’ and the man responsible for ‘the Sound of Rock’ is a true rags-to-riches tale. Cruelly robbed of his you...th by tubercular bones, Jim rose to become one of the four forefathers responsible for creating the tools that allowed rock guitar as we know and love it today to be born. The ground breaking quartet also included the late, great trio of Leo Fender, Les Paul and Seth Lover – together with Jim, they truly are the cornerstones of all things rock.

In addition to the creation of the amps chosen by countless guitar heroes and game changing bands, Jim was also an incredibly humble and generous man who, over the past several decades, has quietly donated many millions of pounds to worthy causes.

While the entire Marshall Amplification family mourns Jim’s passing and will miss him tremendously, we all feel richer for having known him and are happy in the knowledge that he is now in a much better place which has just got a whole lot louder!

Rest in Peace & thank you Jim.

Your memory; the music and joy your amps have brought to countless millions for the past five decades; and that world-famous, omnipresent script logo that proudly bears your name will always live on.

An online condolences site will be available shortly which we welcome you to leave your messages on. An announcement will be made when this will be accessible.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-05 16:13

Den mannen kunde bygga stärkare!!!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-05 17:06

Objektivisten skrev:Den mannen kunde bygga stärkare!!!

Jepp, starkt jobbat för att vara trummis. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-05 22:36

"The father of loud". coolaste smeknamnet man kan ha va? 8)

mössan av alla rockers!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-05 23:05

mrGaskill skrev:"The father of loud". coolaste smeknamnet man kan ha va? 8)

mössan av alla rockers!

Ja, han har i allra högsta grad påverklat hur musik låter! :)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-04-06 19:14

:cry: :cry:

/en john utan

Raukman

Inläggav Raukman » 2012-04-11 07:00

Usch vad tråkigt!
Fick hans autograf på en mässa för 5-6 år sen, tyckte han verkade trött redan då.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-11 08:15

Man firar ju 50års juileum och för 25 år sen gav man ut den sk "25/50 Silver Jubilee series" som även angav jims 50års juileum som musiker. Här är min basstack från den serien;

Bild
Marshall 2530 samt 2x15" Marshall 1525.

Finns det fler Marshall i gömmorna? Posta bilder! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-11 09:21

Vee-Eight skrev:Finns det fler Marshall i gömmorna? Posta bilder! :)

Min andra gitarrförstärkare var en Marshall, dock inte rör, utan en 5010 Master Lead Combo. Införskaffades i andra hand runt -80 om inte minnet sviker mig. Rätt schysst ton i den och grymt distljud men den räckte knappt till på egen hand när man repa. Passade nog däremot ypperligt i studiosammanhang, eller uppmickad. Specad på 30 Watt och med ett 12-tums Celestionelement. Sen blev det ingen mer Marshall men man drömde ju periodvis om nån stack. Har kvar den men den behöver renoveras. (Bild från nätet)

http://www.youtube.com/watch?v=lPKb7vgGj24

Bild

''This combo was introduced in 1982 and discontinued in 1991. It is a transistorised version of the JCM800 4010 combo. Early 5010's were fitted with the red 12" 4Ω McKenzie speaker. Later 5010's were fitted with a 4Ω Celestion G12M70 speaker.''

''The Marshall 5010 is a solid state amp designed to sound like its JCM800 series brother. Built in 1984 the Master Lead Combo is a 30 watt 1-12"(Celestion G12M-70) speaker is great for club size and small venue gigs. It is lighter in weight than most combos. Twist the gain knob to dial in the sustain and grind you need.''

Schema för den som är intresserad :arrow: http://www.drtube.com/schematics/marshall/5010.gif

Annan bild :arrow: http://www.drtube.com/schematics/marshall/5010-pic.jpg

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-11 09:51

Min är också en trissestärk, men skall ha MOSFET i slutsteget, om det nu är en räddning. ;) Hade dock velat ha ngt förstegsrör som man kan vrida åt så den precis börjar spricka upp i soundet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-11 10:07

Vee-Eight skrev:Min är också en trissestärk, men skall ha MOSFET i slutsteget, om det nu är en räddning. ;) Hade dock velat ha ngt förstegsrör som man kan vrida åt så den precis börjar spricka upp i soundet.

Åh, tusan, jag tänkte fråga vad det satt för rör i den men så tänkte jag att det kan jag ju kolla upp själv. Ser ut som en rörtopp onekligen. Men basförstärkare kanske företrädesvis är av transistortyp, har rätt dålig koll? Ja, man får ju inte riktigt samma typ av övergångsdist, eller det luftiga 'larger than life' soundet. Spelar på en rörbestyckad Peavey Classic 30 till husbehov nu. En del tycker ju att Marshallsoundet är begränsat och bara mellanregister. Jag vet inte jag, vad tycker du?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-11 10:30

3530:an är faktiskt rackad och satt i låda. Senare årsmodeller var med svart front och rackmonterad. Ampegs Pro-serie är också rackmonterad, tex, så det är rätt vanligt.

Den lilla erfarenhet jag har så är det mest lättanvänt att ha rör i försteget, och transistorer i slutsteget (rentav klass D för dess låga vikt). Man söker ju rörets kompression och förstegsdist. Slutstegsdisten kan man ju bara använda när man kranar på full pedal. Blev dock sugen på en rysk/amerikansk Sovtek Bassov 50W helrörstopp, men fanns i Luleå av alla ställen. Lite långt för att provspela. Min Marshall är på 300W@4ohm, men 50W rör skulle säkerligen räcka. Min högtalarlåda har en känslighet runt 100dB/1W.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Musikstugan