Simon&Garfunkel - Bridge over troubled water

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Simon&Garfunkel - Bridge over troubled water

Inläggav Svante » 2012-03-23 01:01

Ja, den skivan är jag uppvuxen med. Jag minns särskilt att jag gillade ljueffekterna på "Cecilia", det är väl något bandeko, men någon sade till mig att de hade kört ljudet baklänges så jag trodde förstås på det. Då.

Hursomhelst, jag satte på min CD idag och spelade förstalåten Bridge over troubled water, och slogs av att jag alltid har tyckt att den låter bra i början så att jag vill höja, men att det mot slutet låter så dåligt att man vill dra ner.

Hmm, är det masteringseländet tänkte jag, men när jag körde den i MasVis så ser det inte ut så. Man kan nog rätt säkert säga att det inte har gjorts något speciellt för att tokmaximera CD-utgåvan.

Oljudet fanns nog redan på analogmastern.

Så allt oljud är inte ett modernt påfund. När jag tänker tillbaka på barndomen tror jag faktiskt att reflexen med volymkontrollen var densamma, men minnet kan svika mig.

Full analysis
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-03-23 01:26

Jo, "Bridge" har alltid låtit grötigt i slutet. När Garfunkel tar sin sista ton och cymbalerna kommer in spricker det totalt. Förmodligen någon tekniker som inte räknade med kraften i det avslutande crescendot. Man tycker ju att de borde ha hört oljudet, men kanske var orkestern för dyr för en omtagning. Det är förvisso inte den enda äldre inspelningen som låter undermåligt! Jättedistande klassiska pop- och rockinspelningar är kanske ett bra ämne för en egen tråd?

Jag upptäckte för övrigt relativt nyligen att de japanska/europeiska 80-talsutgåvorna av Simon & Garfunkel på cd skiljer sig avsevärt från de amerikanska. Helt olika mixar. Här är den amerikanska utgåvan av titelspåret från "Bridge over troubled water":

Nähä, det funkar inte att länka till ftp:n. Jag får återkomma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-23 09:08

"Estimated loss"? Skillnaden mellan efter och före filtrering?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-03-23 09:29

Det var Roy Halee som var inspelningstekniker/producent. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Roy_Halee
Det finns en intressant dokumentär om inspelningen av skivan, "The harmony game" heter den. Tror den ska sändas i svt framöver!

http://m.imdb.com/title/tt1836183/

AndersH

Inläggav AndersH » 2012-03-25 23:26

Hej, jag tror det finns utgåvor av detta album som lider av loudness war. Hur gammal är din CD?

/Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-26 00:33

Almen skrev:"Estimated loss"? Skillnaden mellan efter och före filtrering?

Ajjahaja, körde jag den versionen... :?

Det är skillnaden mellan toppfaktorn och högsta toppfaktor för den allpassade. Men det är tveksamt om den får vara kvar för den underskattar förlusten för mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-26 00:33

AndersH skrev:Hej, jag tror det finns utgåvor av detta album som lider av loudness war. Hur gammal är din CD?

/Anders

Jag får återkomma om det, skivan finns inte här. Men det är väl ganska tydligt att min utgåva inte är tokmaximerad. På CDn iaf.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-26 10:57

Svante skrev:

Det är skillnaden mellan toppfaktorn och högsta toppfaktor för den allpassade. Men det är tveksamt om den får vara kvar för den underskattar förlusten för mycket.

Ja, det känns som ett ungefärligt värde. Men det kan väl slå lite åt bägge håll, har jag fått för mig? En inspelning kan ju vara rejält toppklippt vid enstaka toppar - vilket slår igenom i Allpass-grafen - utan att det låter så himla illa.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-26 12:30

Almen skrev:
Svante skrev:

Ja, det känns som ett ungefärligt värde. Men det kan väl slå lite åt bägge håll, har jag fått för mig? En inspelning kan ju vara rejält toppklippt vid enstaka toppar - vilket slår igenom i Allpass-grafen - utan att det låter så himla illa.

Ja, fast då är ofta toppfaktorn hög.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-27 14:34

Svante skrev:
Almen skrev:En inspelning kan ju vara rejält toppklippt vid enstaka toppar - vilket slår igenom i Allpass-grafen - utan att det låter så himla illa.

Ja, fast då är ofta toppfaktorn hög.

Förvisso.

Här är Quad-versionen gjord till tvåkanals av DVD-A Extractor. Intressantast kanske är spektrum, det skiljer sig rejält.

Hela skivan

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-02 16:48

Det slog mig nyss att sången med fördel avlyssnas på konsert-dvd:n från Central Park:

http://www.youtube.com/watch?v=C-PNun-Pfb4

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Skogarn

Inläggav Skogarn » 2012-04-18 13:14

På Simon & Garfunkel "The Collection" finns en version av Brigde Over... med bara sång och piano som ger ståpäls. :D

/Skogarn

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-18 17:40

Skogarn skrev:På Simon & Garfunkel "The Collection" finns en version av Brigde Over... med bara sång och piano som ger ståpäls. :D

Huvuddelen av den sången är just med sång och piano, även i originalversion. Men du kanske tänker på demon (cd5, spår 13)?

I vilket fall som helst, Art Garfunkel är en otroligt bra sångare.

/ B

Användarvisningsbild
Skogarn

Inläggav Skogarn » 2012-04-18 19:15

Just det, sista spåret. Garfunkel nynnar och klappar med emellanåt och en bas kommer in på slutet tror jag. Men framför allt slipper man det pålagda reverbet i originalversionen så att det hörs med vilken känsla karln sjunger med. :D

/Skogarn

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-19 08:25

Det fanns några hundra versioner av denna låt på Spotify...

Tycker nog att denna är den allra bästa:
http://open.spotify.com/track/0jrdhIk8n65MWn1ECUykEX

Den version som fanns på originalalbummet är ju inte rolig vid jämförelse:
http://open.spotify.com/track/4q814BLsrdXxY5gnCM5bV5

Ytterligare versioner:
http://open.spotify.com/track/47Bxesh9CwM7hNKZ9ruFxV

http://open.spotify.com/track/00NETFopF0BY2bZTstKr5C

http://open.spotify.com/track/1MJE8KZ2iuILFXFoNkUJ4S

Återgå till Musikstugan