Record Store Day 2012

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

Record Store Day 2012

Inläggav tobm » 2012-04-21 12:08

Inte särskilt många exklusiva Record Store Day-skivor som lockade i år (som vanligt...).

Var dock ute och letade efter följande vinylsingel med två låtar från filmen The Wicker Man. Ingen lycka, naturligtvis.

Bild

Om någon mot förmodan råkat se singeln i en affär under dagen får ni gärna hojta till.

Köpte bara en singel:

Bild

Några andra som varit ute och handlat idag?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-21 12:49

Aha, är det Record Store Day i dag? Jag hörde vid närmare eftertanke någon nämna det i skivaffären i går. Jag tror jag nöjer mig med veckans inköp trots att man förstås borde uppmärksamma just den här dagen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-04-21 15:34

Absolut
Trevligt med levande musik i vissa av butikerna.
Jo det blev en del köpt också.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
tobm

Re: Record Store Day 2012

Inläggav tobm » 2012-04-21 19:07

tobm skrev:
Köpte bara en singel:

Bild

Och när jag lyssnade på den visade det sig att den var pressad så off-center att den svajar så mycket att det är omöjligt att lyssna på den...

Typiskt nog hade de bara ett ex kvar på Pet Sounds så det går inte att byta till ett bättre ex heller. Förhoppningsvis låter inte alla lika illa som mitt exemplar.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-04-21 22:20

Firades i Norrköping också. Vet faktiskt inte om det finns några fler skivaffärer än Vaxkupan nuförtiden

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7631223
When routine bites hard

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-21 22:33

tobm skrev:Och när jag lyssnade på den visade det sig att den var pressad så off-center att den svajar så mycket att det är omöjligt att lyssna på den...

Typiskt nog hade de bara ett ex kvar på Pet Sounds så det går inte att byta till ett bättre ex heller.

Tråkigt att läsa. Du vet kanske att det finns en cd-utgåva av albumet "Roadmaster" på Demon Records från 1986?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-22 00:06

tobm skrev:
tobm skrev:
Köpte bara en singel:

Bild

Och när jag lyssnade på den visade det sig att den var pressad så off-center att den svajar så mycket att det är omöjligt att lyssna på den...

Typiskt nog hade de bara ett ex kvar på Pet Sounds så det går inte att byta till ett bättre ex heller. Förhoppningsvis låter inte alla lika illa som mitt exemplar.

Om du gör hålet i mitten lite större, så kan du knacka in den så att skivan hamnar rätt med minimum svaj. Det tar lite tid att knacka den rätt d v s att knacka på sidan av skivan tills tonarmen inte längre svajar fram och tillbaks. Då du knackat den rätt kan du markera med penna på ettiketten så att du lättare hittar tillbaks inför nästa avspelning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-04-22 06:58

PekkaJohansson skrev:Tråkigt att läsa. Du vet kanske att det finns en cd-utgåva av albumet "Roadmaster" på Demon Records från 1986?

Med vänlig hälsning

Pekka

Japp, jag har den (och holländska original-LP:n och en vinylåterutgivning på Edsel - Gene Clark är en av mina absoluta favoritartister) så jag överlever. :)

petersteindl skrev:
Om du gör hålet i mitten lite större, så kan du knacka in den så att skivan hamnar rätt med minimum svaj. Det tar lite tid att knacka den rätt d v s att knacka på sidan av skivan tills tonarmen inte längre svajar fram och tillbaks. Då du knackat den rätt kan du markera med penna på ettiketten så att du lättare hittar tillbaks inför nästa avspelning.

MvH
Peter

Tack, låter som ett bra tips. Fördelen i det här fallet är att det är stort mitthål, så det går att flytta skivan om man spelar utan mittpuck, men det är ju irriterande.

Ska nog försöka få tag på ett nytt ex först, den skivan borde inte vara den mest eftertraktade av alla Record Store Day-skivor även om de inte har fler ex på Pet Sounds.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-22 10:20

tobm skrev:
PekkaJohansson skrev:Tråkigt att läsa. Du vet kanske att det finns en cd-utgåva av albumet "Roadmaster" på Demon Records från 1986?

Med vänlig hälsning

Pekka

Japp, jag har den (och holländska original-LP:n och en vinylåterutgivning på Edsel - Gene Clark är en av mina absoluta favoritartister) så jag överlever. :)

Så bra! Törs man be om en MasVis-översikt? Jag är lite småintresserad av Demon-plattan och det vore fint att veta om den håller hygglig ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-04-22 11:53

When routine bites hard

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-04-22 16:45

PekkaJohansson skrev:
Så bra! Törs man be om en MasVis-översikt? Jag är lite småintresserad av Demon-plattan och det vore fint att veta om den håller hygglig ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Bild

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-22 17:01

Ja, det där såg ju inte så illa ut. Stort tack!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-04-22 17:20

Inga problem!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-04-22 19:58

Vad ska man egentligen säga om record store day? Visserligen är det en "kul
grej" med en del roliga och unika releaser. MEN om man är ett fan är det inte säkert att man har tid att stå i kö eller så kan det vara att man bor i fel land.

Å andra sidan kanske man kan säga att skivan inte skulle ha kommit ut
annars :P

Jag är kluven.

Men helt och hållet förbannad på att det är begränsade upplagor, som man
senare kan köpa på ebay för dyra pengar :evil:
Oh, by jingo!

Återgå till Musikstugan