Army of mushrooms

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-14 00:33

Lyssnar på den just nu. Lite mer dansband än tidigare. :)
Låter inte illa.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-14 07:36

Svante skrev:Nu kom skivan hem och då kan man ju inte låta bli MasVis.

Oj 8O

Den där falukorven ser inte kul ut. Några ideer om varför det inte låter skit?
Man kan ju spela på rätt bra utan att det skär i öronen och det brukar man inte kunna göra när det ser ut så där.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-14 10:02

Det är skillnad på att skapa något som inte har stort dynamikomfång och att trycka ihop något till mindre dynamik, definitivt. Syntetiska instrument är inte problem att programmera till att inte spela med större dynamik än så här utan att man behöver tillgripa en kompressor. Större risk på sången.

Jag tycker om detta! Skall köpas!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-14 11:27

Nattlorden skrev:Det är skillnad på att skapa något som inte har stort dynamikomfång och att trycka ihop något till mindre dynamik, definitivt. Syntetiska instrument är inte problem att programmera till att inte spela med större dynamik än så här utan att man behöver tillgripa en kompressor. Större risk på sången.

Jag tycker om detta! Skall köpas!

Fast ändå... Låtarna innehåller många okorrelerade signalkällor, och då blir toppfaktorn hög. Det spelar inte så stor roll om de är "naturliga" eller "syntetiska". Det blir hög toppfaktor om man adderar 10 fyrkantvågor med olika frekvenser*.

Jag tror i det här fallet på att syntljuden är ganska intensiva i högfrekvensen, och det maskerar disten. Men det är bara vad jag tror efter att ha lyssnat, det kan mycket väl vara fel.

*Frekvenser som inte kan beskrivas med kvoten mellan två små heltal.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-14 14:37

Jag brukar ibland mixa musik, som är hårt komprimerad, för bio. Musik som förmodligen är producerad på ganska låg ljudnviå och för att spelas upp lågt. Då brukar jag använda en flerbandskompressor som är mest aktiv i området 1-3 kHz och låta den jobba ganska hårt. Dvs jag komprimerar för att kunna spela upp det högre.

Jag skulle gissa att den här musiken har ganska lite energi där hörseln är som känsligast.

Med "mixa" menar jag inte att jag har tillgång till flera kanaler, så "mastra" hade kanske varit bättre.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-14 19:46

Man kan undra hur 17 man får det här att låta bra... :?

Bild

Detta är biten som MasVis plockar ut som mest överstyrd och det låter ok. Jag begriper det inte. En lustighet är att det ser ut som att den klippta delen sker i motfas mellan kanalerna. Det fick mig att lyssna med ena kanalen fasvänd, men jag vet inte. Det enda som händer är att basen blir svag (det är redan mycket motfasinfo så "stereobilden blir inte hemskt annorlunda) och med mindre bas så låter den motfasiga (som då blir medfasig) sämre.

Hmm, det där lät svamligt värre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-17 11:34

Jag kan tillägga att jag nu efter lite mer lyssnande inte är fullt lika lyrisk över alla låtar. Spår 4 låter tex rejält illa mellan 3:30 och 4:00. Men på det stora hela är jag ändå förvånad över att så mycket låter såpass bra som det gör givet de låga toppfaktorerna.

Föregående

Återgå till Musikstugan