Omusikalisk musik - finns det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Omusikalisk musik - finns det?

Inläggav Flint » 2005-07-13 13:33

Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-13 14:06

Egentligen räcker det väl med att en person anser att det är musik för att det skall ses som musikaliskt.

Hur musikaliskt det är borde vara en skala från precis över 0 till oändligheten...dvs musik kan inte vara fullständigt omusikaliskt men kan däremot vara väldigt lite musikaliskt (nära 0).

Alternativt vänder man på det och ger det inversen. Alltså oändligheten når vi aldrig ändå varför det kan vara "mest omusikaliskt" medan att när vi närmar oss origo så närmar vi oss fullständig musikaliskitet!

Eller har sommarvärmen slagit till?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Omusikalisk musik - finns det?

Inläggav Bill50x » 2005-07-13 14:10

Flint skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?

Varför ska den vara lågdistad? :-)

Musik kan vara så mycket och del ligger såväl i utövarens som lyssnarens bedömning.

Personligen tycker jag nog att någon form av rytm är nödvändig för att det ska klassas som musik. Det är ur min synvinkel fundamentet. Rytmen behöver inte alls lgga som ett dunk eller riff men är det inte så att de flesta musiker har någon sorts rytm bak i skallen/ryggmärgen när man spelar?

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-13 16:05

musik blir det om antingen
a, skaparen anser det vara musik
b, nån som lyssnar tycker att det är musik
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-13 16:45

Style skrev:musik blir det om antingen

Kan man mäta det? Icke ointressant fråga på detta forum. Om skaparen har lyckats kan ju mätas i kronor säljframgång som då förväntas gå till skaparen. Men lysnnarens är nog värre. Kanske som motsvarande utgift.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-13 17:11

Flint skrev:

Kan man mäta det? Icke ointressant fråga på detta forum. Om skaparen har lyckats kan ju mätas i kronor säljframgång som då förväntas gå till skaparen. Men lysnnarens är nog värre. Kanske som motsvarande utgift.

Jag uppfattar din fråga som om man kan mäta huruvida musik är bra eller inte. Om vi nu ska rida på ord, som Ingenjörn brukar göra, nej det kan man inte. Man kan möjligen mäta om musiken är framgångsrik eller inte. Och då bara med jämförelsen ur ett ganska kort tidsperspektiv. Varenda ylande flicksnärta tjänar väl mer pengar idag än vilken duktig seriös musiker som helst gjorde vid förra sekelskiftet?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-13 17:44

Bill50x skrev:
Flint skrev:

Jag uppfattar din fråga som om man kan mäta huruvida musik är bra eller inte. Om vi nu ska rida på ord, som Ingenjörn brukar göra, nej det kan man inte. Man kan möjligen mäta om musiken är framgångsrik eller inte. Och då bara med jämförelsen ur ett ganska kort tidsperspektiv. Varenda ylande flicksnärta tjänar väl mer pengar idag än vilken duktig seriös musiker som helst gjorde vid förra sekelskiftet?

/ B

Ja, men dom som köper ylet gör det väl för att dom tycker att det är kvalitet för dom. Är det inte så att du nedvärderar marknaden lite här? Den bör ha rätt.:wink:
Sen måste vi nog räkna om penningvärdet för att jämförelsen mellan århundradena skall fungera. Eller vad säger affärsmannen Bill? 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-13 18:48

Flint skrev:Ja, men dom som köper ylet gör det väl för att dom tycker att det är kvalitet för dom. Är det inte så att du nedvärderar marknaden lite här? Den bör ha rätt.:wink:
Sen måste vi nog räkna om penningvärdet för att jämförelsen mellan århundradena skall fungera. Eller vad säger affärsmannen Bill? 8O

Nej, jag nervärderar inte Marknaden. Men jag tillhör inte marknaden för ylande flicksnärtor ;-)
Marknaden = Kunden har inte alltid rätt i sak, men har alltid rätt att på en fri marknad med konkurrens
a) välja bland flera leverantörer
b) avstå från att handla

I ett Monopol har man inte det fria valet. Och det är väl här vi har lite av problemet när det gäller musik. Ponera att jag gillar Michael Jackson, men inte gillar hans skivbolags prispolitik, ljudkvalité eller vad det månde vara. Då befinner jag mig faktiskt i en monopolsituation där endast punkt b gäller. Dvs jag kan låta bli att handla.

Att räkna om penningvärdet, tja det kan man väl göra. Men jag tror att i kronor räknat är det billigare att distribuera en låt över hela världen idag än vad det var i början på förra seklet. Att skicka vaxrullar med häst och vagn måste ha kostat skjortan :-D

Så frågan är HUR man räknar om sådant?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-13 19:09

Bill50x skrev:
Flint skrev:Ja, men dom som köper ylet gör det väl för att dom tycker att det är kvalitet för dom. Är det inte så att du nedvärderar marknaden lite här? Den bör ha rätt.:wink:

Nej, jag nervärderar inte Marknaden. Men jag tillhör inte marknaden för ylande flicksnärtor ;-)
Marknaden = Kunden har inte alltid rätt i sak, men har alltid rätt att på en fri marknad med konkurrens
a) välja bland flera leverantörer
b) avstå från att handla

I ett Monopol har man inte det fria valet. Och det är väl här vi har lite av problemet när det gäller musik. Ponera att jag gillar Michael Jackson, men inte gillar hans skivbolags prispolitik, ljudkvalité eller vad det månde vara. Då befinner jag mig faktiskt i en monopolsituation där endast punkt b gäller. Dvs jag kan låta bli att handla.

Att räkna om penningvärdet, tja det kan man väl göra. Men jag tror att i kronor räknat är det billigare att distribuera en låt över hela världen idag än vad det var i början på förra seklet. Att skicka vaxrullar med häst och vagn måste ha kostat skjortan :-D

Så frågan är HUR man räknar om sådant?

/ B

:D Jag delar nog den uppfattningen, att vi inte tillhör marknaden för ylande småtjejer men hade inte du lite koppling till den ändå via en snärta som tillhör den? Vad har jag fått det ifrån? Har vi en lätt generationskonflikt här? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-13 23:39

Flint skrev: :D Jag delar nog den uppfattningen, att vi inte tillhör marknaden för ylande småtjejer men hade inte du lite koppling till den ändå via en snärta som tillhör den? Vad har jag fått det ifrån? Har vi en lätt generationskonflikt här? :wink:

Eh? :?

Visserligen har jag några kompisar i 20-årsåldern men dom gillar tung rock å sånt - inte Carey, Lopez med mera skräp.

Så jag är lite lost här, vad menar du?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 00:12

Bill50x skrev:
Flint skrev: :D Jag delar nog den uppfattningen, att vi inte tillhör marknaden för ylande småtjejer men hade inte du lite koppling till den ändå via en snärta som tillhör den? Vad har jag fått det ifrån? Har vi en lätt generationskonflikt här? :wink:

Visserligen har jag några kompisar i 20-årsåldern men dom gillar tung rock å sånt - inte Carey, Lopez med mera skräp.

/ B

Jag har för mig att jag såg dig på någon bild i ett bildreprtage här på forumet tillsamans med en yngre tjej men det var väl en "kusin". Sånt händer ju.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-07-14 06:08

Ja. Håkan Hellström 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-14 09:34

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag har för mig att jag såg dig på någon bild i ett bildreprtage här på forumet tillsamans med en yngre tjej men det var väl en "kusin". Sånt händer ju.

Nä, inga "kusiner" :-) Den enda bild jag har visat här på forumet är från en rockfestival i Holland där jag står med en pilsner i handen...
Jag har inget emot unga damer ;-) men lite musiksmak måste man väl få begära!

/ B

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-14 09:47

Birger skrev:Ja. Håkan Hellström 8O
Japp. Medhåll!

Jag kräver dessutom retroaktiv abort på karln. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-14 09:53

EngelholmAudio skrev:
Japp. Medhåll!

Såå, är det verkligen hans omusikaliska musik som får er att
dissa Håkan? Själv har jag svårare för hans sätt att sjunga, även
om det kryddar musiken med en del charmig nerv. Fast allra värst
är förstås hans Gais-sympatier! :mrgreen:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-14 15:19

Har för mig att Ravel sa så ungefär här om Bolero:

"Det är ett mästerverk; men det är inte musik !"
Mundus Vult Decipi

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-14 17:02

EngelholmAudio skrev:
Japp. Medhåll!

:D :D
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 19:52

Flint skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?

En sådan låt har jag på en platta. Tonen är dock modulerad i nivå och lite i frekvens också. Ej heller är tonen distorsionsfri. Jag har för mig att låten är något kortare också. Ger en rytmkänsla av subtil karaktär. Ganska intressant faktiskt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 23:34

Johan_Lindroos skrev:

En sådan låt har jag på en platta. Tonen är dock modulerad i nivå och lite i frekvens också. Ej heller är tonen distorsionsfri. Jag har för mig att låten är något kortare också. Ger en rytmkänsla av subtil karaktär. Ganska intressant faktiskt.

:lol: Jag har också en sån skiva med bland annat graveringstest. Mycket svängig. Jag brukar stampa takten till den vilket bara är bra för det underlättar för nålen att ta sig igenom den.

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-07-26 00:10

Allting kan betraktas matematiskt.
Om musik kräver mönster för att
uppskattas; skulle en primtals-
signal inte vara musikalisk.
Fraktal-signal däremot...

Bach gjorde ett storverk av fyra toner B,A,C,H/b,a,c,h i olika ordning.

Är alla bilder bildmässiga?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-26 00:20

WuXian skrev:Allting kan betraktas matematiskt.
Om musik kräver mönster för att
uppskattas; skulle en primtals-
signal inte vara musikalisk.
Fraktal-signal däremot...

Bach gjorde ett storverk av fyra toner B,A,C,H/b,a,c,h i olika ordning.

Är alla bilder bildmässiga?

Hur är det med Paul Hindemith och tolvtonstekniken.
Den har jag svårt för.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-26 00:33

EA: Är Håkan Hellström så illa att du önskar att han inte fötts? :roll: Jag tycker minsann att en del saker han har gjort är bra. Framför allt tycker jag att det är kul att inte alla musiker tänker och gör likadant utan att det finns såna som Håkan som vågar göra sin grej.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-26 00:38

Har ni inte hör Mrs Miller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-26 00:41

paa skrev:Har ni inte hör Mrs Miller?

Där är gränsen nådd. Helt klart. :lol:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-26 01:32

Kan faktiskt inte komma på något jag inte skulle kunna kalla musik..

Vi har väl några Mike Patton fans här? Vad heter det där han gjort med någon Japan, typ Madrugada eller så? Var det ett bra köp anser ni?? Men vaffan, musik är konst är musik! Allt får finnas hur det vill, sedan om det är bra eller ej? Hur många här inne skulle kalla någon D-taktspunk för musik? Eller kanske någon UF-hardcore låt om ca 25sekunder (där plattorna är 40minuter långa och längsta låten är 2min)? Jag har svårt att digga liksom, men vaffan, är det konst är det musik hur konstigt det än är!

Helt enkelt det finns inte ett mått för vad som är musik, som någon här inne sade:

Så länge lyssnaren eller skaparen anser det vara musik så..

Klockrent, men varför inte bara skriva ner:

Så länge det är, kan det var musik!

Vem har sagt att inte total tystnad i väntan på att någon ska börja urinera på offentlig plats ska vara musik? Allt hänger väl på hur crescendot passar in liksom.. ;)

Mvh Jocke
admin

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-26 08:19

paa skrev:Har ni inte hör Mrs Miller?

Jepp! :lol: Måste vara en inspirationskälla för den falsksjungande gossen i sjömanskostym :twisted:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-08-12 12:33

Flint_inaktiv skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?

Jag har en singel med den gamla bodygruppen Pankow som just består av en distad 1kHz sinussignal i tre minuter! :D
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-08-12 14:46

Har ett par gamla kompisar som för typ tio år sen skapade musik på Amiga genom att läsa in textfiler som ljud och spela upp i nåt trackerprogram. Väldigt skitigt och inte särskilt musikaliskt. Närmare vitt brus än musik skulle jag nog tro att det var, lät mest som störningar om jag inte minns fel.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till Musikstugan