Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?
Style skrev:musik blir det om antingen
a, skaparen anser det vara musik
b, nån som lyssnar tycker att det är musik
Flint skrev:Style skrev:musik blir det om antingen
Kan man mäta det? Icke ointressant fråga på detta forum. Om skaparen har lyckats kan ju mätas i kronor säljframgång som då förväntas gå till skaparen. Men lysnnarens är nog värre. Kanske som motsvarande utgift.
Bill50x skrev:Flint skrev:Style skrev:musik blir det om antingen
Kan man mäta det? Icke ointressant fråga på detta forum. Om skaparen har lyckats kan ju mätas i kronor säljframgång som då förväntas gå till skaparen. Men lysnnarens är nog värre. Kanske som motsvarande utgift.
Jag uppfattar din fråga som om man kan mäta huruvida musik är bra eller inte. Om vi nu ska rida på ord, som Ingenjörn brukar göra, nej det kan man inte. Man kan möjligen mäta om musiken är framgångsrik eller inte. Och då bara med jämförelsen ur ett ganska kort tidsperspektiv. Varenda ylande flicksnärta tjänar väl mer pengar idag än vilken duktig seriös musiker som helst gjorde vid förra sekelskiftet?
/ B
Flint skrev:Ja, men dom som köper ylet gör det väl för att dom tycker att det är kvalitet för dom. Är det inte så att du nedvärderar marknaden lite här? Den bör ha rätt.![]()
Sen måste vi nog räkna om penningvärdet för att jämförelsen mellan århundradena skall fungera. Eller vad säger affärsmannen Bill?
Bill50x skrev:Flint skrev:Ja, men dom som köper ylet gör det väl för att dom tycker att det är kvalitet för dom. Är det inte så att du nedvärderar marknaden lite här? Den bör ha rätt.![]()
Sen måste vi nog räkna om penningvärdet för att jämförelsen mellan århundradena skall fungera. Eller vad säger affärsmannen Bill?
Nej, jag nervärderar inte Marknaden. Men jag tillhör inte marknaden för ylande flicksnärtor![]()
Marknaden = Kunden har inte alltid rätt i sak, men har alltid rätt att på en fri marknad med konkurrens
a) välja bland flera leverantörer
b) avstå från att handla
I ett Monopol har man inte det fria valet. Och det är väl här vi har lite av problemet när det gäller musik. Ponera att jag gillar Michael Jackson, men inte gillar hans skivbolags prispolitik, ljudkvalité eller vad det månde vara. Då befinner jag mig faktiskt i en monopolsituation där endast punkt b gäller. Dvs jag kan låta bli att handla.
Att räkna om penningvärdet, tja det kan man väl göra. Men jag tror att i kronor räknat är det billigare att distribuera en låt över hela världen idag än vad det var i början på förra seklet. Att skicka vaxrullar med häst och vagn måste ha kostat skjortan
Så frågan är HUR man räknar om sådant?
/ B
Flint skrev:Jag delar nog den uppfattningen, att vi inte tillhör marknaden för ylande småtjejer men hade inte du lite koppling till den ändå via en snärta som tillhör den? Vad har jag fått det ifrån? Har vi en lätt generationskonflikt här?
Bill50x skrev:Flint skrev:Jag delar nog den uppfattningen, att vi inte tillhör marknaden för ylande småtjejer men hade inte du lite koppling till den ändå via en snärta som tillhör den? Vad har jag fått det ifrån? Har vi en lätt generationskonflikt här?
Eh?![]()
Visserligen har jag några kompisar i 20-årsåldern men dom gillar tung rock å sånt - inte Carey, Lopez med mera skräp.
Så jag är lite lost här, vad menar du?
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Jag delar nog den uppfattningen, att vi inte tillhör marknaden för ylande småtjejer men hade inte du lite koppling till den ändå via en snärta som tillhör den? Vad har jag fått det ifrån? Har vi en lätt generationskonflikt här?
Eh?![]()
Visserligen har jag några kompisar i 20-årsåldern men dom gillar tung rock å sånt - inte Carey, Lopez med mera skräp.
Så jag är lite lost här, vad menar du?
/ B
Jag har för mig att jag såg dig på någon bild i ett bildreprtage här på forumet tillsamans med en yngre tjej men det var väl en "kusin". Sånt händer ju.
EngelholmAudio skrev:Japp. Medhåll!Birger skrev:Ja. Håkan Hellström
Jag kräver dessutom retroaktiv abort på karln.
Flint skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?
En sådan låt har jag på en platta. Tonen är dock modulerad i nivå och lite i frekvens också. Ej heller är tonen distorsionsfri. Jag har för mig att låten är något kortare också. Ger en rytmkänsla av subtil karaktär. Ganska intressant faktiskt.
WuXian skrev:Allting kan betraktas matematiskt.
Om musik kräver mönster för att
uppskattas; skulle en primtals-
signal inte vara musikalisk.
Fraktal-signal däremot...
Bach gjorde ett storverk av fyra toner B,A,C,H/b,a,c,h i olika ordning.
Är alla bilder bildmässiga?
Flint_inaktiv skrev:Vad måste musik innehålla för att kunna betraktas som musik? Räcker det med en lågdistad 1kHz sinussignal på 3minuter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster