SVT2: Lost Highway

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

SVT2: Lost Highway

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-13 16:08

Ni missar väl inte reprisen av Lost Highway, den brittiska dokumentären om countrymusikens historia? Avsnitt 1 och 2 sändes i torsdags och fredags, avsnitt 3 och 4 visas den 18 och 19 augusti kl 22.30 i SVT2.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-13 16:51

Vad i hela.... jag som trodde det handlade om den grymmaste filmen. ;)

Mvh Jocke
admin

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-13 20:25

Gårdagens program handlade bl a om Hank Williams, som 29 år gammal dog i baksätet i en bil som ett resultat av tablett- och alkoholmissbruk. Det är ett öde som i sin grymhet överträffar de flesta filmer. Countryhistorien rymmer många liknande tragedier.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-13 21:57

PekkaJohansson skrev:Gårdagens program handlade bl a om Hank Williams, som 29 år gammal dog i baksätet i en bil som ett resultat av tablett- och alkoholmissbruk. Det är ett öde som i sin grymhet överträffar de flesta filmer. Countryhistorien rymmer många liknande tragedier.

Med vänlig hälsning

Pekka

I min synvinkel så är redan contrymusiken i sig en tragedi :cry: En genre som bara slås av svensk dansbandsmusik. Det hindrar förstås inte att det finns duktiga musiker som utövar den sortens musik, men min kopp te är det inte...

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-13 22:43

Hej Pekka!

Tack för tipset. Man försöker ju att se så mycket som möjligt av den
musik som SVT visar.

Såg nog bara anda halvan av del 1, men slogs av vilken fantastisk
röst den där Alison Krauss (stavning?) hade!

Gillar också bluegrass-stilen, med bara en mikrofon, som solisterna
går fram till vid behov. Man spelar visst ofta in bluegrass så även i
dag?

Kanske är det rentav svårt att spela in bluegrass i stereo, om man
inte använder koincidenta mikrofontekniker, som X/Y eller M/S, eller
möjligen svagt särat A/B-par? Musikerna är ju så vana med
enmikrofonmetoden.

Någon var en hejare på banjo där också! :D

Det var dock en manlig sångare (som höll sig med frekventa
bandmedlemsbyten) därinnan, som verkligen inte gick hem hos E! :lol:

Såg nog lite ur den här serien i vintras också, den gick ju då på
nyåret. Bluesens historia har ju också visats - den var kanske
något mer intressant.

I natt är det Oscar Peterson trio (se annat ämne).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-13 22:47

Som all annan populärkultur har countryn ständigt ändrat form genom åren. Det är just denna utveckling som är så intressant att följa - och lyssna till. Gårdagens program speglade inte minst hur countryn var en av de ingredienser i det hopkok som kom att bli rock'n'roll. Hank Williams "Move it on over" är förlaga till "Rock around the Clock" - tio år tidigare. Faktum är att Hank uppvisade minst lika mycket rock-attityd som någonsin de största 50-talsstjärnorna, både i sin musik och i sitt leverne. Han blev ett av de första offren för devisen "live fast, die young". Elvis hade aldrig blivit den han blev utan honky tonken. Countryn är tveklöst en oerhört viktig del i både den amerikanska samhällsutvecklingen och populärmusikarvet.

Parallellen mellan country och svensk dansbandsmusik är sann i någon mån. Båda startade som traditionella kulturyttringar, med rötter långt tillbaka i tiden och i folkdjupet. Dansbandsmusiken har tyvärr sedan länge förlorat sig i menlöshet och likformighet, medan den traditionella countryn alltid haft en plats i människors hjärta vid sidan av kommersialiseringen. Jag besökte själv för några år sedan Nashville och såg och hörde unga människor med fiol och mandolin spela bluegrass som man gjorde redan på 30-talet. Artister som Emmylou Harris, Dolly Parton och på senare år just Alison Krauss har alltid hållit traditionen vid liv.

Country-industrin i Nashville är i hög grad skyldig till musikens utslätning. Även om jag i viss mån är svag för "The Nashville Sound" är jag den förste att hålla med om att countryn blev allt mer ointressant efter omkring 1970 och kanske tidigare än så. Men det gäller å andra sidan väldigt mycket annan musik också.

Jag återkommer gärna vid något tillfälle med en lista på tidig country för tvehågsna...

Edit: E, den innovative banjospelaren heter Earl Scruggs och den svårsmälte bluegrass-bandledaren var Bill Monroe.

Edit 2: inhandlade för något halvår sedan en DVD från tyska countryentusiasterna på Bear Family Records, en show vid namn Town Hall Party. Alldeles fantastisk lördagsunderhållning med artister så skickliga att dagens sk underhållare borde gå och gömma sig...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-18 14:08

För att inte fler människor ska bli ledsna över missade musikprogram på TV lyfter jag den här tråden. Bänka er kl 22.30 i kväll, gott folk!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan