Populär musik som är välinspelad

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

mangs

Populär musik som är välinspelad

Inläggav mangs » 2012-08-09 15:05

När jag eftersöker musik som är välinspelad brukar jag överösas (nåja) av mer eller minre obskyra förslag vilket är kul då jag kan bredda mitt lyssnande men jag blir lika fundersam gällande att många av de större/populära artisterna inte bemödar sig att få till ett bra ljud.

Jag vill inte att vi i denna tråden diskuterar Loudness War eller dist utan istället försöker ge exempel på vanlig populärmusik som trots allt har hyffsad eller bra ljudkvalite. jag vill inte heller att folk idiotförklarar varandra utan förhoppningsvis kommer tråden leda till bra tips för oss alla.

Vad är populärmusik då? Det lämnar jag upp till er att bedöma men försök undvika "Absolute kroumata 7" ;)

De större artister (i oregelbunden oordning) som jag som snabbast kommer på som brukar ha en ok till bra ljudkvalit´´e på sina skivor är följande:

Dire Straits/ Mark Knopfler
Michael Jackson
Yello
Foo Fighters
Alison Krauss
Pink Floyd
Frank Zappa
Tracy Chapman
Lady Gaga
Fleetwood Mac
The Police/Sting
Pink
Toto
Madonna
Lene Marlin
Patricia Barber
Diana Krall
Ryan Adams
Sophie Zelmani
Tenacious D
R.E.M.
The Corrs
Norah Jones
James Blunt
Genesis
Chris Jones
Coldplay
Robyn
Bruce Springsteen
John Mayer
Infected Mushroom
Damien Rice
Cranberries

Fyll gärna på:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-08-09 15:25

Det pratas mycket om mastering i dessa sammanhang, och visst är det så att för kraftig komprimering tar bort dynamiken i ljudet vilket också är syftet men är tråkigt om man har en bra ljudanläggning.

Men viktigare än så är kanske hur själva inspelningen är gjord, mycket musik idag är gjord med intrumenten linade eller närmickade i mono direkt in i mixerbordet och sen är stereobilden panorerad och med virtuellt rumseko/reverb pålagt. Ingen kan påstå att det ger ett realistiskt ljud, eller känsla av närvaro. Men det kan för all del låta mycket rent för den skull, och det behöver inte heller vara söndermastrat. Men det är lite tråkigt.

Förr var det vanligare att man ställde upp ett band och mickade så att rummet kom med, eller till och med att man experimenterade med själva rummet. Det gav imho en mycket mer intressant ljudbild, nu är det som att man sitter med ansiktet rätt upp i vartenda instrument.

Mycket av det "gamla" ljudet kan man idag på nya plattor få på liveskivor eller unplugged versioner där teknikerna av nödtvång återgått till gammmal mikteknik.

Eller på skivor med progressiva artister som värdesätter att experimentera med ljudbilden och inte bara med sin spelskicklighet eller låtskrivartalang. Skivor där skivbolaget bestämt över produktionen lär garanterat inte vara gjord på det sättet, utan där är det löpande band i en effktiv studio med väloljade ljudtekniker som kan alla dom senaste elektroniska fuskverktygen. Som inte låter HiFI, även om det är låg dist.

Personligen lider jag inte så mycket av ovanstående fenomen eftersom jag mest lyssnar på progressiv rock från independent skivbolag och där låter det ofta lika bra och ibland bättre än på 70-talet :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-08-17 09:36

Intressant projekt men med två slamkrypare Madonna är bra på att förnya sina tema, men sången är inte bra tekniskt.
och dynamiken 0. Ett vinnande konsept.

Infected mushroom tycker jag är överskattat, föredrar den gamla body musiken.

keep up the good work
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-17 10:19

Den här ganska välinspelad och låter trevligt. Populär musik hos mig...

Bild

Sorry, kunde inte låta bli!

En "vanlig" skiva som jag gärna lyssnar på är Bob Dylans Empire Burlesque, mycket för att jag har spännande ljudminnen till den. Fast nu pratar jag LP-versionen, CD´n har jag inte riktigt kommit överens med, och det har nog att göra med sammanhang som ligger utanför den faktiska verkligheten. Ska skriva mer om det i min presentation en vacker dag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-08-17 11:51

Kan inte Katie Melua gå som populärmusik egentligen? Den är om inte annat bra inspelad

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2012-08-17 16:03

Tycker nog att dessa platsar:

Eva Cassidy
Peter Gabriel

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-18 10:12

Knappast allt de har släppt, men..:
Mikael Wiehe
Sinead O`connor
Etta James
Alanis Morisette
Mari Boine
Och :oops: Carola "Visor för stora och små".
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-18 10:17

spelar just nu;

"David Sylvian - Secrets Of The Beehive (1987) {Reissue 2006}"

populär enligt mina erfarenheter + nyutgåva :)

första låten heter förresten "September"

EDIT: "Let the happines in" är en riktig HiFi tjuv
Senast redigerad av roggaro 2012-08-18 10:32, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-18 10:31

Ane Brun
Mudcrutch

/ B

Återgå till Musikstugan