Magnus Öström

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Magnus Öström

Inläggav hifikg » 2012-08-24 19:48

Om 300 år kommer människor att njuta av Beethoven, Mozart, Sjostakovitj och Magnus Öström. Är det någon modern musik som kommer att leva i 300 år så är det Magnus Öströms kompositioner. Jag tokdiggar EST´s 301, men Magnus egen skiva Thread of Life är häpnadsväckande, otroligt, sanslöst bra. Faktum är att jag stoppade efter spår fem. Jag klarade helt enkelt inte mer på en gång. Jag är inte den som gråter ofta. Minns faktiskt inte när det hände senast, eller jo, men det har ni inte med att göra ;-) men ikväll när jag återhörde Magnus Öström, den här gången på CD, häromsistens var det live, så blev jag tårögd.

Jag hade inte klarat av att höra på "Ballad for E" direkt efter "Weight Of Death", big boys don´t cry och det hade jag nog gjort då. Så jag har halva CD´n kvar och ändå vill jag utnämna den till årets skiva i min samling. Det står att den gjordes 2011, men jag hörde inte talas om den förrän för en knapp vecka sedan, när Öström spelade live i Brunkebergsparken. Nu har jag den och jag kommer att spela sönder den, så jag behöver nog ett par exemplar till... Kommer att ge bort den till musikälskare och jazzhatare så fort jag får tillfälle, en stående present från mig framöver. Ni som inte får den av mig, gack och köp! Ni kommer inte att ångra er. Är jag imponerad? Nä... jag är exalterad, lycklig, rörd, berörd.

Bild

Edit: http://www.magnusostrom.com/sound.html
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-24 21:04

fint inlägg!

jag är egentligen inget fan av est men jag ska ge thread of life en chans
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-24 21:18

celef skrev:fint inlägg!

jag är egentligen inget fan av est men jag ska ge thread of life en chans

Du kommer inte ångra dig. Jag har allt EST har gjort och 301 skiljer sig väldigt mycket, så gillar du Öströms soloskiva, ge 301 en chans också!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Griff

Re: Magnus Öström

Inläggav Griff » 2012-08-25 17:38

hifikg skrev: ...häromsistens var det live, så blev jag tårögd.

Jag såg också Brunkebergskoncerten och blev alldeles hänförd, det tog slut alltför snabbt
Jag satt nästan längst bak i bänkarna och ljudet såväl som framförandet var helt fantastiskt.

Jag har sett EST både på Konserthuset och på Nalen, men det här träffade mitt hjärta hårdare, måste köpa skivan.

/Anders

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-25 20:05

Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Musikstugan