Mätningar av inspelningsdynamik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-08-23 19:27

Nu när vi ändå är inne på cool edit pro...vad finns det mer för kul att använda programet till? Om man inte är intresserad av inspelning då vill säga.

Volym och kompression av programmaterialet är det som jag hittils kunnat använda programmet för att utläsa. Finns det nått mer? Om man t.ex. tycker sig höra ett knäpp under en låt, när man lyssnar på den, kan man se detta i programet? Om en låt innehåller mycket brus, eller tvärtom är brustvättad, är det möjlig att utläsa det på något sätt? Etc...

/Claes

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-23 20:00

Man kan göra ganska mycket med programmet, men att ta reda på en massa saker om musikfiler är inte min grej...

Jag använder programmet (dess efterföljare Adobe Audition egentligen) för att kolla att låtar är hela innan jag bränner dom. Liveplattor som är rippade till mp3 har ofta en kort paus mellan låtarna, denna redigerar jag bort förstås. Vissa gamla vinylplattor som jag rippar kan behöva fixas till frekvensmässigt. Ska jag blanda låtar från olika skivor/artister kan jag behöva justera nivåerna. En del vinylskivor är mer än lovligt knastriga, sådant (i alla fall det värsta) kan man redigera bort även om det är tidsödande. Liveinspelningar från radio (P3 Live typ) innehåller ibland snack från P3 presentatören som jag helst vill slippa. Det klipper jag bort och smälter ihop låtarna så det inte blir något hack. Och så vidare, det finns massor man kan använda programmet till :-)

/ B

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-08-23 23:10

Man kan göra ganska mycket med programmet, men att ta reda på en massa saker om musikfiler är inte min grej...

Egentligen inte min grej heller, men jag tänkte att det kunde vara kul att, på egen hand, titta på skillnaden i dynamik mellan olika skivor och se om det korrelerar med upplevt välljud. Hittills har det stämmt ganska bra, men inte helt. Tänkte således att cool edit pro kanske kunde utröna vad som förutom dynamikreduktion gör att en låt har bra ljud eller inte. Men men...om man leker runt i programet så kanske man kommer på nåt mer användbart

/Claes

ps. tack för infon gällande redigeringsmöjligheter, kan nog komma till användning nån dag ds.

Föregående

Återgå till Musikstugan